پایگاه خبری خانه فوتبال:

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: متقاضیان عتبات نوروزی بعد از ثبت نام نهایی و مراجعه به دفاتر درخواست خود را مطرح می‌کنند و ۵ میلیون تومان وام قرض الحسنه را دریافت می‌کنند. این تسهیلات کم بهره به صورت ۱۰ قسط از زائران دریافت می‌شود.

سیدصادق حسینی درباره استقبال متقاضیان از پیش ثبت‌نام عتبات نوروزی و برنامه‌ریزی برای اعزام ها، گفت: پیش ثبت‌نام عتبات نوروزی از 30 بهمن ماه و به مدت یک هفته انجام گرفت که حدود 41 هزار نفر در این بازه زمانی نام نویسی کرده‌اند که از این تعداد نیز 26 هزارنفر درخواست تشرف به صورت هوایی و 15 هزار نفر درخواست تشرف به صورت زمینی داشته‌اند.

وی در خصوص این پرسش که آیا سفر زمینی عتبات عالیات برای ایام نوروز انجام می‌گیرد یا خیر؟ گفت: طرف مذاکره با مسئولان عراقی در این رابطه سفیر کشورمان در عراق است؛ ضمن اینکه نماینده رسمی سازمان حج وزیارت نیز در این کشور حضور دارد؛ همچنین معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت هم به عراق سفر کرده اما تا کنون نتیجه‌ای رسمی برای اعزام‌های زمینی به عتبات اعلام نشده است.

**منتظر نظر نهایی کشور میزبان برای اعزام زمینی به عتبات عالیات هستیم

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: تاکنون جز وعده شفاهی مبنی بر بازگشایی مرزهای زمینی از نیمه شعبان المعظم، هیچ اقدام عملی و مکاتبه رسمی در این رابطه صورت نگرفته است؛ البته احتمال بازگشایی را منتفی نمی‌دانیم اما تا زمانی که وزارت گردشگری عراق رسماً اعلام بازگشایی مرزهای زمینی را انجام ندهد ما هم نمی‌توانیم در این زمینه سازماندهی کنیم بنابراین صبر کرده و منتظر طرف مقابل هستیم.

به گفته وی، یکی از دلایل عدم بازگشایی مرزهای زمینی موضوع شیوع ویروس کرونا و اهتمام به کاهش شرایط ایجاد شده است که تصور می‌کنیم طرف عراقی نیز منتظر بهبود شرایط کرونا برای بازگشایی مرزهای زمینی باشد.

** رعایت الزامات بهداشتی و پروتکل‌ها از سوی زائران ایرانی

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص اهتمام زائران به موضوعات بهداشتی و رعایت دستورالعمل‌ها و تمهیدات اندیشیده شده برای سلامت زائران، گفت: ما نیز تاکید ویژه‌ای بر مسائل بهداشتی و سلامت زائران داریم بنابراین به موضوع تست کرونا و تزریق دو دوز واکسن برای زائران تاکید شده است.

حسینی ادامه داد: در حال حاضر تست کرونا قبل از سوار شدن به هواپیما در کشورمان از آزمایشگاه‌های معتبر دریافت می‌شود که به نوعی نشان دهنده سلامت زائران ما در اعزام‌ها است و در صورت مثبت شدن تست متقاضیان از اعزام آنها ممانعت می‌شود.

**تست کرونا زائران عتبات عالیات در ایران و آزمایشگاههای معتبر گرفته می‌شود

وی افزود: پیش تر تست کرونا در کشورعراق انجام می‌گرفت که در حال حاضر با روند ذکر شده‌، کاهش هزینه‌های تست کرونا انجام گرفته است؛ ضمن اینکه مراکز معتبر داخلی مبادرت به این کار می‌کنند و موجب آسودگی خیال از این حیث خواهد بود.

رئیس سازمان حج بابیان اینکه تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی زائران اعزامی کاروان‌های سازمان حج و زیارت انجام می‌گیرد، گفت:  به غیر از الزامی بودن دو دوز واکسن و داشتن تست منفی کرونا، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی دست اندرکاران اجرایی انجام گرفته است به گونه‌ای که طبخ وتوزیع غذا واسکان با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی صورت می‌گیرد.

به گفته حسینی ، غذای زائران به صورت کاملا بهداشتی و در آشپزخانه‌های متمرکز طبخ می‌شود و توزیع آن در درب اتاق زائران انجام می‌گیرد؛ یعنی در زمان سرو غذا نیزاز تجمع افراد در سالن‌های غذاخوری جلوگیری شده است.   

**کاهش نیمی از هزینه های زائران عتبات با راه اندازی سفرهای زمینی

وی درباره برنامه‌ریزی برای سفرهای آسان و ارزان متقاضیان، گفت: یکی از اقداماتی که می‌تواند موجب سفرهای ارزان به عتبات عالیات باشد سفرهای زمینی است چرا که سفرهای زمینی به عراق موجب کاهش هزینه‌ها تا بیش از 50 درصد می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه برای سفرهای هوایی نیز تمام تلاش خود را انجام داده‌ایم که پروازهای لازم با ظرفیت و روند مناسب انجام گیرد ، گفت: در دیداری که با رئیس سازمان هواپیمایی کشوری داشتیم در این زمینه رایزنی لازم صورت گرفت.

حسینی با اشاره به سفرهای عتبات نوروزی و پروازهای در نظر گرفته شده گفت: در اوج و پیک سفرها در همه پروازهای هوایی، هواپیما با مسافران به کشور مقصد عزیمت می‌کند و به صورت خالی باز می‌گردد که غالبا متضرر می‌شوند بنابراین در چنین ایامی افزایش قیمت صورت می‌گیرد که سفرهای هوایی عتبات و سوریه از این حیث مستثنی نیست که ما نیز برای این منظور و رفع دغدغه‌ها و مشکلات تدابیری را اندیشیده‌ایم.

**ارائه تسهیلات قرض الحسنه به زائران عتبات نوروزی

وی به رایزنی صورت گرفته با بانک شهر برای ارائه تسهیلات قرض الحسنه به زائران عتبات عالیات خبرداد و گفت: این تسهیلات برای نخستین بار به زائران تقدیم می‌شود و متقاضیان عتبات نوروزی بعد از ثبت نام نهایی و مراجعه به دفاتر درخواست خود را مطرح می‌کنند و 5 میلیون تومان وام قرض الحسنه را دریافت می‌کنند. این تسهیلات کم بهره به صورت 10 قسط از زائران دریافت می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه سازمان از هیچ تلاشی برای خدمت رسانی مناسب به زائران دریغ نخواهد کرد، گفت: تلاش می‌کنیم این تسهیلات برای سایر زائران عتبات عالیات در بازه زمانی غیر ازنوروز هم تقدیم شود.

 حسینی در خصوص بسته‌های سفر به عتبات عالیات نیز گفت: بنا داریم تا تنوع بسته‌های زیارتی شامل 4 روزه، 5 روزه و یک هفته‌ای را داشته باشیم . البته تاکنون بسته های یک هفته ای وجود داشته که بزودی تنوع بسته ها را شاهد خواهیم بود.

وی تصریح کرد: در خصوص اعزام های نوروزی عتبات نیز این اعزام ها در بازه زمانی 24 اسفند ماه 1400 لغایت 8 فروردین ماه 1401 انجام می‌گیرد.

**علت تفاوت قیمت کاروان‌های مجاز و غیر مجاز

رئیس سازمان حج و زیارت درباره این پرسش که علت تفاوت قیمت کاروان‌های تحت نظارت سازمان حج و زیارت و کاروان‌های آزاد بر(غیرمجاز) چیست، گفت: طبق قانون باید برنامه اعزام‌های زیارتی به عتبات عالیات به صورت متمرکز در اختیار سازمان حج و زیارت باشد اما این قانون اعمال نشده وبرخی کاروان‌های آزاد بر نیزفعالیت دارند؛ علت اصلی تفاوت قیمت نیز به موضوعات بیمه زائران، خدمات تغذیه، خدمات بهداشتی و درمانی، امنیت و ارائه خدمات فرهنگی باز می‌گردد.

وی افزود: زائران کاروان های حج و زیارت به صورت کامل تحت پوشش بیمه ای و درمانی قرار دارند. همچنین خدمات اسکان به صورت کاملا بهداشتی ارائه می گردد و تغذیه زائران نیز در آشپزخانه های متمرکز و به صورت کاملا بهداشتی طبخ و توزیع می شود.ضمن اینکه ما با مسئولان کشورمیزبان قرارداد مربوط به تامین امنیت زائران را بسته ایم که تمامی این موضوعات نشانگر خدمات مطلوب و در خور شان سازمان حج و زیارت در مقابل سایر کاروان های ازادبر است.

**ایجاد ظرفیت پروازی برای 13 هزار نفر متقاضیان عتبات نوروزی

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص اعزام های نوروزی و تامین ظرفیت اعزام های هوایی طبق رایزنی های صورت گرفته گفت: برای نیمی از ثبت نام کنندگان سفر هوایی یعنی ظرفیت برای عزیمت  13 هزار نفر در حال حاضر مهیا گردیده است ؛ البته پیگیری برای تامین پرواز مابقی متقاضیان هم در حال انجام است.

**آخرین وضعیت ثبت نام سوریه

حسینی در خصوص سفرهای سوریه و بسته های در نظر گرفته شده برای زائران گفت: در پیش ثبت نام سوریه که چندی قبل انجام گرفت 5 هزار و 340 نفر نام نویسی کرده اند که برای اعزام 2 هزار نفر از متقاضیان ظرفیت سازی شده است.

وی تاکید کرد: اعزام های سوریه نیز به صورت مناسب و در بسته های3 ، 4 و 7 روزه انجام می گیرد؛ اعزام های سوریه برای نوروز نیز در بازه زمانی 20 اسفند ماه 1400لغایت 11 فروردین ماه 1401 انجام می گیرد.   

**منتظر دعوتنامه حج تمتع 1401 هستیم

رئیس سازمان حج و زیارت درباره حج تمتع و عمره نیز اظهار کرد: در سنواتی که حج تمتع انجام می گرفت عربستان سعودی از مسئولان ذیربط در کشورهای اسلامی دعوت به عمل می آورد و تفاهمنامه ای میان طرفین به امضا می رسید که رئیس سازمان حج و زیارت نیز برای امضا تفاهمنامه به عربستان عزیمت می‌کرد اما امسال هنوز برای هیچ کشور اسلامی دعوت نامه ارسال نشده است که منتظر تصمیم کشور میزبان هستیم.

وی با اشاره به نام نویسی قطعی 77 هزار و 500 نفر از ودیعه گذاران تمتع در سال 99 و ممانعت برای اعزام آنها و سایر حجاج کشورهای اسلامی از سوی عربستان به دلیل شیوع کرونا گفت: اگر در حج آتی عربستان پذیرای حجاج کشورهای اسلامی باشد، برای هر تعداد سهمیه ای که در نظر گرفته شود برنامه ریزی خواهیم کرد و خود را برای همه سناریوهای قابل طرحف در خصوص تعداد زائران آماده کرده‌ایم./تسنیم

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: