پایگاه خبری خانه فوتبال:

نسیم ادبی بازیگر ایرانی است. نسیم ادبی بازیگر تئاتر است. نسیم ادبی علاقه خاصی به خوانندگی دارد. نسیم ادبی چند ماه پیش همسر خود را از دست داد. بیوگرافی نسیم ادبی را در ادامه می خوانیم.

بیوگرافی نسیم ادبی

نسیم ادبی متولد 16 شهریور 1355 در تهران بازیگر و کارگردان است. همسر وی، ابراهیم اثباتی، رییس هیات مدیره انجمن موسیقی خانه تئاتر در بهمن 1399 بر اثر بیماری سرطان درگذشت.

تحصیلات نسیم ادبی

نسیم ادبی فارغ‌التحصیل رشته کارشناسی نمایش با گرایش بازیگری از دانشگاه آزاد اسلامی تهران می‌باشد. نسیم ادبی خواهرزاده محمود کلاری فیلمبردار است.

نسیم ادبی

فعالیت هنری نسیم ادبی

وی بازیگری را با تئاتر آغاز کرد و اولین بار سال 1372 با نمایش «تنبور نواز» به کارگردانی هادی مرزبان روی صحنه رفت. او در سال 1375 با بازی در سریال تلویزیونی «دوقلوها» به کارگردانی هرمز هدایت برای اولین بار وارد دنیای تصویر شد و فعالیت سینمایی خود را از سال 1376 با فیلم «زندگی» آغاز کرد.

ازدواج نسیم ادبی

نسیم ادبی در مصاحبه‌ای درباره نحوه آشنایی‌اش با ابراهیم اثباتی (آهنگساز) گفت: "برای بازی در تئاتر «شمس پرنده» به کارگردانی خانم پری صابری دعوت شدم و ابراهیم هم برای ساخت موسیقی در همان تئاتر همکاری داشت و آشنایی اولیه مان به این صورت شکل گرفت. مدتی گذشت و قرار شد تئاتر «آنتیگونه» به کارگردانی خانم صابری در ایتالیا روی صحنه برود و من و آقای اثباتی در این سفر کاری همسفر شدیم که همین سفر باعث شد بیشتر یکدیگر را بشناسیم. آشنایی مان به سال 1380 برمی‌گردد و در سال 1388 ازدواج کردیم." ابراهیم اثباتی سرپرستی یک گروه موسیقی بنام «وصل یار» را برعهده داشت و نسیم ادبی مدتی به عنوان همخوان با این گروه همکاری می‌کرد.

نسیم ادبی

معروفترین کارهای نسیم ادبی

یکی از برجسته‌ترین کارهای نسیم ادبی در مدیای شبکه نمایش خانگی سریال «شهرزاد» بود که در آن نقش "حمیرا" خواهر بزرگ نقش اصلی سریال یعنی "شهرزاد" (با بازی ترانه علیدوستی) را ایفا کرد که با حضور موفقش توانست بیش از پیش در میان مخاطبین شناخته شود. "حمیرا" خیلی زود ازدواج کرده و به او اجازه داده نشده درس بخواند و یک سری حسادت‌ها نسبت به خواهر کوچک ترش دارد و متلک‌هایی که به شهرزاد می‌اندازد بیشتر از آنکه از روی بدجنسی و حسادت باشد از روی نادانی است. حسن فتحی کارگردان سریال «شهرزاد» بعد از دیدن بازی نسیم ادبی برای اولین بار در نمایش «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» به کارگردانی خانم ساناز بیان، از وی برای ایفای نقش "حمیرا" دعوت کرد.

کارگردانی نسیم ادبی

او بعد از حضور موفق در دنیای بازیگری، راه کارگردانی را پیش گرفته و تا کنون کارگردانی نمایش‌هایی مانند «قصه ظهر جمعه» در سال 1398، «خانه برناردا آلبا» در سال 1393، «چشم‌هایی که مال توست» در سال 1392 را برعهده داشته.

نسیم ادبی

افتخارات نسیم ادبی

از افتخارات وی می‌توان  به این موارد اشاره کرد.

بهترین بازیگر جشنواره تئاتر فجر 1395 -

بهترین بازیگر جشنواره تئاتر فجر 1394 -

بهترین بازیگر جشنواره تئاتر فجر 1390 -

بهترین بازیگر جشنواره تئاتر فجر 1388 -

دریافت جایزه بهترین بازیگر زن برای بازی در نمایش «عروسکی به نام مترسک» از جشنواره دانشجویی (1381) -

دریافت جایزه بهترین بازیگر برای بازی در نمایش «عروسکی به نام مترسک» از جشنواره کانون‌ها (1381) -

دریافت جایزه بهترین بازیگر زن برای بازی در نمایش «اهل اقاقیا» از جشنواره اردبیل (1375) -

نامزد دریافت تندیس حافظ بهترین بازیگر زن کمدی تلویزیونی از نوزدهمین جشن حافظ برای مجموعه گلشیفته (1398) را نام برد.

 نسیم ادبی

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: