پایگاه خبری خانه فوتبال:

به گزارش پایگاه خبری رستانیوز: قیمت بنزین هر سال و در آستانه تصویب قانون بودجه، بحث افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی و گازوییل مطرح می‌شود. امسال هم از این قائده هم مستثنا نبود؛ به خصوص که رییس کمیسیون انرژی، تابستان امسال از واقعی کردن قیمت بنزین و قیمت حامل‌های انرژی صحبت کرده بود و بعد از اختلال در سامانه سوخت‌گیری هم زمزمه‌های افزایش قیمت حامل‌های انرژی و به خصوص قیمت بنزین و گازوییل در ایران مطرح شد. به همین دلایل هم با وجود این دولت و مجلس هر دو افزایش قیمت حامل‌های سوخت را رد کرده بودند اما همچنان، عده‌ای از احتمال افزایش قیمت بنزین و گازوئیل اظهار نگرانی می‌کنند.​

بنزین سال آینده گران می‌شود؟

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در خصوص احتمال گرانی سوخت در سال آینده با توجه به مطرح شدن بحث اصلاح یارانه‌های پنهان، خاطرنشان کرد: قیمت سوخت هیچ افزایشی پیدا نمی‌کند، این‌ها (دولت) می‌خواهند یارانه پنهان و این‌ها را مدیریت کنند، اما قیمت سوخت حتما افزایش پیدا نمی‌کند.

رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه‌، بودجه و محاسبات در رابطه با اینکه «بودجه ۱۴۰۱ با در نظر گرفتن ادامه شرایط تحریمی بسته شده و این برای مردم نگرانی‌هایی را در خصوص ادامه فشار اقتصادی و مشکلات و سختی‌های ناشی از آن به دنبال دارد.»، گفت: این یک حسن است که دولت بودجه را بر مبنای محدودترین وضعیت و شرایط مضیقه ببیند که در این حالت واقعی‌تر است. در این حالت اگر این روال ادامه پیدا کرد، دولت می‌تواند یک مدیریت بهتری در همه حوزه‌ها اعم از مدیریت کردن هزینه‌های جاری، معیشت، واردات کالاهای اساسی و... داشته باشد.
زارع در همچنین خصوص احتمال گرانی سوخت در سال آینده با توجه به مطرح شدن بحث اصلاح یارانه‌های پنهان، خاطرنشان کرد: قیمت سوخت هیچ افزایشی پیدا نمی‌کند، این‌ها (دولت) می‌خواهند یارانه پنهان را مدیریت کنند، اما قیمت سوخت حتما افزایش پیدا نمی‌کند.

وی ادامه داد: همچنین دولت با در نظر گرفتن شرایط واقعی و حتی بدترین حالت ممکن یک برنامه‌ریزی مناسب‌تر انجام داده تا بهتر تصمیم بگیرد. بالاخره این یک فرضیه این است که دولت می‌گوید من در بدترین شرایط بودجه را می‌بینم و براساس آن برنامه کاری خود را تنظیم می‌کنم و این این یک ابتکار عمل به دولت می‌دهد. اگر هم فضای بهتری ایجاد شد و وضعیت درآمدی دولت بهبود پیدا کرد، طبیعتا می‌تواند برنامه‌های جدیدی را به اولویت‌های کاری خود اضافه کند. مساله مهم این است که ما نباید برای مردم بزرگنمایی و غلو کنیم و باید بودجه را براساس واقعیت ببینیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ در رابطه با این پرسش که «نهادهای فرهنگی مختلفی با عنوان بودجه فرهنگی از دولت بودجه دریافت می‌کنند، به نظر شما آیا لازم نیست در این شرایط سخت آن بودجه‌ها محدود شده یا قطع شود و به بخش فرهنگی اختصاص یابد؟»، اظهار داشت: بودجه نهادهای فرهنگی چندسال که کلا قطع شد، خیلی محدود و کم شد و پرداختی زیادی هم نداشت؛ همین امسال هم که ما در بحث آسیب‌های اجتماعی و فرهنگ و ... در تبصره ۱۴ آوردیم هم هنوز به آن صورت جدی پرداخت نشده است، بیشتر هدفمندی به سمت پرداخت نقدی به مردم رفته است.

وی افزود: اما خب باید به این توجه داشت که در مجموع کشور ما یک کشور فرهنگی است، زیربنای اقتصاد و سیاست فرهنگ است ما با این بهانه‌ها نباید به فرهنگ کم‌توجهی کنیم. همه این‌ها به اندازه یک پروژه بزرگ ملی نمی‌شود، در یک پروژه بزرگ ملی که مثلا ۴-۵ هزار میلیارد است، مگر چقدر بودجه فرهنگی است؟نماینده مردم آباده در مجلس اضافه کرد: مثلا بودجه عمرانی وزارت فرهنگ از یک پروژه فاضلاب ما در آباده کمتر است، حالا در فضای مجازی این حوزه فرهنگ را می‌کوبند.وی بیان داشت: اقتصاد ما دو عامل اثرگذار دارد یکی دلار است و یکی بنزین، این دو مستقیم روی زندگی عادی مردم اثرگذار هستند، به همین خاطر افزایش قیمت سوخت نخواهیم داشت

 

پشت پرده افزایش قیمت بنزین در ایران

سعید میرترابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در نگاه اقتصاد اکنون قیمت بنزین واقعی نبوده و بر اساس اصول برنامه‌های توسعه و همچنین قوانینی که بر بهینه‌سازی مصرف انرژی است تاکید دارد. یکی از بهترین راهکارها برای کاهش مصرف این حامل‌های انرژی که اکنون بسیار فراتر از استانداردهای جهانی است، واقعی کردن قیمت آن است.

گران شدن بنزین امری اجتناب ناپذیر است

وی افزود: از دیدگاه اقتصادی و بر اساس قوانین و با هدف بهینه‌سازی مصرف، گران شدن بنزین امری اجتناب ناپذیر است.

این کارشناس انرژی گفت: البته ابعاد اجتماعی گران شدن بنزین با توجه به نرخ بالای تورم در سال‌های اخیر باید مورد توجه قرار بگیرد. افزایش قیمت بنزین بر افزایش نرخ تورم هم تأثیرگذار بوده و لازم است با انجام بررسی‌های لازم، واقعی شدن قیمت بنزین به طور منطقی انجام شود.

میرترابی اضافه کرد: پیشنهاد می‌شود، قیمت بنزین واقعی‌تر شده و پرداخت‌های جبرانی به مردم انجام شود که زیرساخت‌های آن نیز فراهم است؛ با این روش تبعات اجتماعی و سیاسی افزایش قیمت بنزین کمی تعدیل خواهد شد.

توزیع یارانه بنزین باید عادلانه باشد

وی در ادامه گفت: موضوع عادلانه کردن توزیع باید در حامل‌های انرژی بیشتر مورد توجه قرار گیرد، بنزین کالایی است که بر اساس آمارهای موجود، به جز افرادی که در ناوگان تاکسیرانی مشغول به کارند، بیشترین میزان مصرف را در میان دهک‌های بالای جامعه داشته، بنابراین زمانی که به بنزین یارانه تعلق می‌گیرد، عدالت اجتماعی در جامعه رعایت نشده است.

این کارشناس انرژی گفت: شناسایی گروه‌های هدف و نحوه پرداخت هزینه‌های جبران افزایش قیمت بنزین کار مشکلی بوده که نیازمند برنامه‌ریزی است. لازم است دولت شبکه‌ای اطلاعاتی در اختیار داشته باشد که در آن خانوارها از نظر سطح درآمد دسته بندی شده باشند.

افزایش قیمت بنزین در سال جاری منطقی نیست

میرترابی اضافه کرد: هدفمندسازی یارانه حامل‌های انرژی درآمد دولت را افزایش می‌دهد که دولت می‌تواند بخشی از این درآمد را بین دهک‌های پایین جامعه توزیع کند. البته مشکلات اجرای این طرح در گذشته باید بررسی و برطرف شود، اکنون با توجه تورم بیش از ۴۰ درصد، به نظر می‌رسد افزایش قیمت بنزین در سال جاری منطقی نباشد.

وی ادامه داد: اگر در سال آینده روند تورم نزولی شده و دولت قیمت بنزین را پس از آن افزایش دهد، آمادگی افکار عمومی برای پذیرش این موضوع بیشتر خواهد بود. بخشی از تبعات افزایش قیمت بنزین غیر قابل پیش‌بینی و کنترل است؛ بنابراین منطقی نیست که این کار در سال جاری انجام شود.

ادعای نماینده مجلس:خبری از گرانی قیمت بنزین نیست

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران خبر افزایش قیمت بنزین به ۱۴ هزار تومان را تکذیب کرده و گفته است: خبری از گرانی قیمت بنزین نیست و هیچ تصمیمی در این باره گرفته نشده است.

به گزارش ایسنا به نقل از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، فاطمه کاهی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال حذف یارانه بنزین در بودجه ۱۴۰۱ و واقعی‌سازی قیمت‌ها وجود دارد، اظهار کرد: هرگونه تصمیم‌گیری در این زمینه برعهده دولت بوده و مجلس هم تصویب آن را بر عهده دارد. شرکت پخش تنها مجری مصوبه‌های دولت است.

در روزهای گذشته اخباری مبنی بر احتمال افزایش قیمت بنزین به لیتری ۱۴ هزار تومان شنیده شده و در فضای مجازی این طور بیان می‌کنند که قرار است قیمت بنزین سال آینده به ۱۴ هزار تومان رسیده و درآمد حاصله از آن صرف افزایش یارانه نقدی مردم شود. احتمالا این همان طرح پیشنهادی است که قبل از انتخابات و به شکل بسته‌های مختلف در محل اتاق بازرگانی تهران رونمایی شده بود.

بیست و نهم شهریورماه امسال، یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفته بود که بنایی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی یعنی بنزین و گازوئیل در بودجه سال آینده وجود ندارد.

به گفته رحیم زارع در مورد افزایش قیمت بنزین در سال آینده صحبتی نشده است بنزین و حامل‌های انرژی وزن بالایی در سبد مصرفی خانوار دارند چون اساسا اقتصاد ما به دلار و بنزین ربط داشته و افزایش قیمت بنزین اثر تورمی بالایی خواهد داشت.

بر این اساس در مورد تعیین تکلیف یارانه‌های پنهان و آشکار از سوی مسوولان  و نمایندگان مجلس گفته شده که این موضوع به مولفه‌ها و عوامل زیادی مربوط است که باید زیرساخت‌های آن فراهم شود همچنین موضوع یارانه نقدی هم مطرح بوده که باید از راه‌هایی چون نظرخواهی از مردم وضعیت آن را مشخص کرد. ظاهرا بنایی برای گران شدن حامل‌های انرژی یعنی بنزین و گازوئیل در سال آینده وجود ندارد و احتمال زیاد افزایش قیمت در سال ۱۴۰۱ منتفی است مگر این‌که یارانه‌های پنهان یعنی مبلغی بالغ بر ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان تعیین تکلیف شود، موضوعی که تعیین تکلیف آن هم منوط به بهبود وضعیت معیشت مردم و سپس نظرخواهی و اقناع سازی مردم است و مولفه‌ها و فاکتورهای زیادی برای اجرای آن وجود دارد.

احتمال گران شدن بنزین بعد از گرانی در کشور همسایه

به گفته کارشناسان، گرانی بنزنی در ترکیه، باعث افزایش قاچاق بنزین ایران به این کشور می‌شود اما آیا افزایش قیمت این سوخت در کشور همسایه، باعث گران شدن بنزین در ایران هم می‌شود؟ از ماه گذشته زمزمه افزایش قیمت بنزین و رسیدن آن به ۱۴ هزار تومان شنیده می‌شود.

اجرای افزایش قیمت بنزین و رسیدن آن به ۱۴ هزار تومان پس از آن مطرح شد که قیمت جهانی نفت به ۸۵ دلار در هر بشکه رسید. همزمان با افزایش قیمت نفت، قیمت بنزین هم در منطقه و هم در برخی از کشورها افزایش یافت.

چند ماه قبل که سوخت در اروپا و ترکیه نایاب شد، برخی از رسانه‌ها ادعا کردند قیمت نفت و بنزین در ایران هم بالا می‌رود. درست است که دولت و مجلس هر دو این ادعا را رد کردند اما فریدون عباسی، رییس کمیسیون انرژی مجلس در همان زمان گفته بود که قیمت بنزین و حامل‌های انرژی باید واقعی شود و مجلس در حال بررسی برخی طرح‌ها در این زمینه است.

عباسی همچنین گفته بود: اگر قیمت حامل‌های انرژ ی واقعی شود متعاقب آن مصرف انرژی کنترل می‌شود و باید به آن‌هایی که نیازمند واقعی هستند پرداخت‌هایی صورت گیرد.

حالا افزایش دوباره قیمت بنزین در ترکیه، همسایه غربی سیگنالی جدید برای قیمت بنزین در ایران داد. بسیاری کارشناسان ادعا می‌کردند که بنزین در ایران بسیار ارزان است و به همین دلیل هم به راحتی به کشورهای همسایه ایران قاچاق می‌شود. مدیرعامل بورس انرژی نیز مدعی شده بود از اوایل خرداد امسال که عرضه بنزین در بورس انرژی ایران، متوقف شد؛ سوخت ایران به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود.

حسن خسروجردی، عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران قبلا از قاچاق روزانه دست‌کم ۲۰ میلیون لیتر بنزین به کشورهای همسایه خبر داده بود. قاچاق سوخت مساله‌ای است که بارها به عنوان دلیلی برای افزایش نرخ قیمت سوخت به ویژه بنزین در ایران مطرح شده است.

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، سال ۹۷ پژوهشی منتشر کرد که بر اساس آن، بنزین از ایران به کشورهای همسایه قاچاق می‌شد. طبق همان گزارش هم قاچاق بنزین به ترکیه بیشترین سود را در میان کشورهای دیگر داشت.

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا افزایش قیمت سوخت در ترکیه، باعث گرانی بنزین در ایران هم می‌شود؟

قیمت بنزین به بالای 14 هزار تومان می رسد؟

براساس گزارش خبرنگار سی ان ان، قیمت هر گالن بنزین در نیویورک به حدود چهار دلار رسید. بر این اساس برخی از رسانه‌ها اعلام کردند که با توجه به افزایش قیمت جهانی نفت و بنزین، قیمت پایین بنزین در ایران، می‌تواند تمایل برای افزایش قاچاق را افزایش دهد. به همین دلیل بود که گفته شد قیمت بنزین باید به حدود ۱۴ هزار تومان برسد تا میزان قاچاق را کاهش دهد.

اما پیش از این بارها تاکید شده بود که دولت در سال جاری قصد افزایش قیمت بنزین را ندارد و در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ هم مساله افزایش قیمت بنزین مطرح نشده است.

آخرین باری که قیمت بنزین افزایش پیدا کرد، آبان سال ۹۸ بود که قیمت بنزین آزاد به لیتری سه هزار تومان رسید. پس از اعتراضات شکل گرفته درباره افزایش قیمت بنزین، به نظر می‌رسد دولت فعلا قصد افزایش قیمت بنزین را ندارد.

جزئیات جدید از افزایش قیمت حامل‌های انرژی از سال ۱۴۰۱

اما از طرف دیگر، مساله آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی در دولت مطرح شده است. دولت جدید در چند ماه گذشته بارها درباره پرداخت یارانه پنهان انرژی هشدار داده و گفته یارانه پنهان انرژی به افزادی تعلق می‌گیرد که بیشترین میزان مصرف بنزین را دارند.

مجلس هم پیش از این مطرح کرد که دولت قصد حذف یارانه‌ها را دارد و به خصوص باید یارانه پنهان انرژی حذف شود. همان زمان بود که مجددا مساله افزایش قیمت بنزین مطرح شد. اما حالا به نظر می‌رسد دولت در نظر دارد که افزایش قیمت حامل‌های انرژی را کلید بزند. اما نه از بخش بنزین. بلکه از بخش صنعت.

اظهارات دولت نشان می‌دهد که احتمالا دولت سیزدهم اصلاحات خود برای واقعی‌سازی قیمت حامل‌های انرژی را می‌خواهد از بخش صنعت آغاز کند. گفته می‌شود که احتمالا دولت اصلاح قیمت‌ها را از بخش صنایع آغاز کند. اما بعید است که در شش ماهه دوم سال جاری، قیمت بنزین تغییر کند.

دلخوش گفت: اگر دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بخواهد افزایش قیمت بنزین را مطرح کند حتماً محکم می‌ایستیم و بحث کارشناسی می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد در این شرایط نابسامان اقتصادی که وضع مردم خوب نیست، افزایش قیمت بنزین هم داشته باشیم.

قیمت بنزین امسال چقدر بالا می رود؟

هک‌ شدن چندروزه سیستم پمپ بنزین‌ها از یک طرف، و دائماً صحبت از کسری بودجه دولت از سوی دیگر، این شایعه را در جامعه قوت بخشیده که دولت خواهان افزایش قیمت بنزین است.

اینکه چقدر این موضوع می‌تواند در هفته‌های آتی رنگ و بوی واقعیت به خود بگیرد، سوالی بود که از دو تن از نمایندگان مجلس یازدهم جویا شدیم.

بهروز محبی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این رابطه گفت: تاکنون موضوعی تحت عنوان افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۱ در مجلس مطرح نشده است.

وی افزود: به هر حال طرح ساماندهی بخش انرژی و یارانه یکی از مسائل جدی مجلس است که امیدوارم هر تصمیمی گرفته خواهد شد با درنظرگرفتن محاسبه نتایج و تبعات آن در بحث ساماندهی و هدفمندکردن یارانه‌ها باشد.

نماینده سبزوار تصریح کرد: تا امروز بحث افزایش قیمت بنزین نبوده است، ولی ممکن است این تصمیم هم در آینده اتفاق بیفتد. برخی کمیسیون‌های مجلس طرح‌هایی مثل هر نفر در روز یک لیتر بنزین و از این‌دست مطالب را مطرح کردند که طبیعتاً هر موضوعی که از طرف دولت و مجلس در این رابطه باشد ان‌شاالله با تبادل نظر و خردجمعی به نتیجه‌ای که صلاح کشور در آن مستتر است، می‌رسانیم.

محبی با اشاره به اینکه شرایط کشور تورمی است، یادآور شد: قطعاً ورود به این مسائل مهم همراه با تبعاتی هم هست، اما باید دانست که حدود یک میلیون و ششصد هزار میلیارد در سال یارانه پنهان داریم که این مبلغ، فقط در حوزه گاز حدود نهصد هزار میلیارد است.

وی اظهار داشت: این مباحث قطعاً می‌طلبد در حوزه انرژی در پنج فرآورده نفتی تجدیدنظر جدی داشته باشیم که تجدیدنظرها، بحث‌های زیادی مثل بهینه‌سازی و صرفه‌جویی و... را هم شامل می‌شود.

اجازه افزایش قیمت بنزین را نخواهیم داد

سیدکاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در خصوص افزایش احتمالی قیمت بنزین در سال ۱۴۰۱ گفت: تا امروز بحثی در این رابطه نبوده و از اصل و اساس طرح چنین مسائلی شایعه است.

وی افزود: اگر دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بخواهد افزایش قیمت بنزین را مطرح کند حتماً محکم می‌ایستیم و بحث کارشناسی می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد در این شرایط نابسامان اقتصادی که وضع مردم خوب نیست، افزایش قیمت بنزین هم داشته باشیم.

نماینده مردم صومعه‌سرا اظهار داشت: دولت با شعار حمایت از محرومین بر سر کار آمده و باید مشکلات مردم را با برنامه و به مرور زمان برطرف کند نه اینکه به این مشکلات بیفزاید.

دلخوش در پاسخ به اینکه آیا امکان افزایش قیمت بنزین به دلیل کسری بودجه دولت وجود دارد؟ گفت: دولت باید بگردد و از جای دیگر منبع پیدا کند. ما ظرفیت‌های مثل انفال را داریم که اگر به درستی از آن استفاده شود مشکل کسری بودجه نخواهیم داشت.

تغییر سهمیه سوخت کلید خورد

به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، دولت روی هر لیتر بنزین بیش از ۲۵۰۰ تومان و روی هر لیتر گازوئیل بیش از ۶ هزار و ۵۵۰ تومان یارانه پرداخت می‌کند و دولت می‌خواسته قیمت گازوئیل را در بودجه سال ۱۴۰۰ افزایش دهد که مجلس مانع آن شده است.

به گفته برخی از کامیون‌داران، سهمیه سوخت آنها واریز نشده و یا برخی دیگر می‌گویند میزان سهمیه موجود در کارت آنها کمتر از ماه‌های قبل بوده است. اما آیا سهمیه سوخت کامیون‌ها تغییر کرده است؟

احمد کریمی، دبیر کانون کامیون‌داران می‌گوید: سهمیه سوخت‌ کامیون‌داران کم نشده است. پس از حمله سایبری به جایگاه‌ها، سهمیه‌ها به هم ریخته شده است. این حمله موجب شده موجودی کارت برخی از کامیون‌ها صفر و سهمیه برخی دیگر، نامشخص شود. این مشکل تا یک هفته پیش هم ادامه داشت.

کریمی ادامه می‌دهد: پنجشنبه و جمعه این هفته، اطلاعاتی که باید از طریق سازمان راهداری به سامانه وزارت نفت می‌رفت با مشکل مواجه شد و این موجب شد حدود ۲۰ هزار ناوگان دیرتر سهمیه سوخت بگیرند و این تصور به وجود بیاید که سهمیه کم شده ست.

او خاطرنشان می‌کند: سهمیه بنزین و گازوئیل کامیون‌دارها تغییری نکرده و تنها مشکلات مقطعی به وجود آمده که به زودی حل می‌شود.

حمله سایبری به سامانه سوخت، چهارم آبان ماه سال ۱۴۰۰ رخ داد و سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه سوخت در کل کشور متوقف و بسیاری از پمپ‌بنزین‌ ها تعطیل شدند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: