پایگاه خبری خانه فوتبال:

لایحه قانون نظام رتبه‌بندی معلمان در تاریخ ۲۴ آذرماه ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تصویب و برای تأیید شورای نگهبان ارسال شده است.

بر اساس لایحه مصوب مجلسُ افزایش حقوق و مزایای مشمولین قانون رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ به شرح جدول زیر است.

همان‌گونه که در جدول مشاهده می‌شود، آن دسته از معلمانی که مجموع حکم آنان کمتر از ۵ میلیون تومان است، با اجرای رتبه‌‎بندی (فارغ از رتبه‌‎ای که در آن قرار می‌‌گیرند) جمع حقوق و مزایای آنان به مبلغ ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

 رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت:تغییراتی را در لایحه رتبه‌بندی معلمان اعمال کردیم به این صورت که حق شغل، حق شاغل و فوق‌العاده شغل تغییر یافت و برای نخستین رتبه معلمان، ۴۵ درصد این سه موضوع محاسبه می‌شود.

یعنی معلمی که هیچ سابقه‌ای ندارد یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش حقوق خواهد داشت و سال آینده که حداقل حقوق ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است بنابراین معلمان تازه کار حداقل ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند

رتبه‌بندی معلمان

 

جدول افزایش حقوق و مزایای مشمولین قانون رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۰

ویژگی‌ها و نحوه محاسبه رتبه‌بندی در لایحه رتبه‌بندی

۱- رتبه‌بندی یکی از فوق‌العاده‌های ویژه‌ای است که دو حالت دارد؛ معلمان بنابه فصل دهم همانند کارکنان دیگر دولت حقوق می‌گیرند که بر اساس ماده شش این قانون، دولت مکلف است همه‌ی امتیازات و درصدهای موضوع فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را برابر سایر کارکنان دولت، به مشمولین این قانون اختصاص دهد که فوق‌العاده رتبه‌بندی موضوع این ماده علاوه بر امتیازات و درصدهای اعلام شده است.

۲- کسب رتبه‌های بالاتر مستلزم حداقل پنج سال خدمت در هر یک از رتبه‌ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین نامه اجرایی این قانون بوده و حداقل سابقه‌ی خدمت معلمی برای کسب رتبه‌های دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب ۱۵ و ۲۱ سال است که همچنین دوره‌ی خدمت در هر رتبه برای معلمان شاغل در دوره‌ی ابتدایی، مدارس استثنایی و مناطق محروم، مرزی و عشایری، به ازای هر سال خدمت سه ماه از سقف رتبه کاهش می‌یابد.

۳- تعداد ۵۳۸ هزار و ۲۴۸ معلم لیسانس، فوق دیپلم و دیپلم با متوسط دریافتی ۶ میلیون ۸۶۳ هزار تومان، ۱۹۰ هزار و ۹۹ نفر فوق لیسانس با متوسط دریافتی ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و ۵ هزار و ۴۰۰ معلم نیز دکترا دارند و به طور متوسط نیز ۸ میلیون ۷۹۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

۴- چنانچه حقوق و فوق‌العاده‌های هریک از معلمان از هشتاد ‌درصد مجموع حقوق و فوق‌العاده‌های هیات علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران کمتر باشد، مابه التفاوت تا سقف مذکور تحت عنوان «تفاوت تطبیق» در احکام کارگزینی آنان درج خواهد شد و ‌افرایش پرداختی ناشی از اجرای این قانون، تحت عنوان «فوق‌العاده رتبه‌بندی» و «تفاوت تطبیق» همه ساله متناسب با تغییرات حقوق و فوق‌العاده‌های هیات علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران محاسبه شده و مشمول کسور بازنشستگی نیز می‌شوند.

۵- افزایش پرداختی ناشی از اجرای این قانون، از ۳۱ شهریور ماه سال جاری در سقف ۱۲۵ هزار میلیارد ریال پرداخت می‌شود و از ابتدای سال ۱۴۰۱ منوط به پیش‌بینی بار مالی در قوانین بودجه سنواتی، به صورت کامل اعمال خواهد شد.

۶- برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم ۱۰ درصد، مربی معلم ۱۵ درصد، علاوه بر افزایش رتبه قبلی، استادیار معلم ۱۲ درصد، علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی، دانشیار معلم ۱۰ درصد، علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی و استاد معلم پنج درصد علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی به مجموع حقوق، مزایا و فوق‌العاده‌های مستمر و ارقام مندرج در احکام کارگزینی معلمان، افزوده می‌شود.

رتبه‌بندی معلمان

 

۷- طی این لایحه میزان بودجه آموزش و پرورش از هشت درصد به ۱۲ درصد کل بودجه عمومی کشور افزایش خواهد یافت و معلمان باید در نظر بگیرند که اکثر حقوق‌های کارمندان با سابقه دولت حدود ۴ میلیون تومان است اما بنابه جایگاه والای معلمین مقدار دریافتی آنها افزایش می‌یابد.

۸- در حال حاضر میانگین دریافتی کل معلمان ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است که بدون لایحه رتبه‌بندی نیز حقوق آنها یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

اهم تغییرات لایحه مصوب با لایحه دولت

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در مقدمات لایحه تصویب شده، تغییرات بسیاری را اعمال کردیم؛ دولت اعلام کرده بود که باید ظرف سه سال معلمان را رتبه‌بندی کنیم و برای هر رتبه‌، حداکثر درصدی تعیین کرده بود که ما این درصدهای را حذف کردیم چرا که آموزش و پرورش نمی‌توانست آن را رعایت کند همچنین کل افزایش حقوق را ۲۵ درصد در نظر گرفته بود که حدودا ۱۵ الی ۱۶ هزار میلیارد می‌شد که ما آن را هم تغییر دادیم.

در تغییرات اعمال شده برای معلمان جایگاهی را تعیین و اسامی را مشخص کردیم و دو ایراد اساسی در لایحه دولت را اصلاح کردیم؛ بنابه گفته‌ دولت، معلمان باید دو سال کار کنند و بعد آن رتبه‌بندی شوند که ما آن را حذف کردیم تا معلم از بدو ورود به کلاس رتبه‌بندی شود، دومین مورد نیز این بود که این لایحه شامل مدیر، معاونان، کادر مدرسه و اداره نمی‌شد و ما آن را تغییر داده و به ۷۳۳ هزار و ۸۱۶ نفر آن را ارتقا دادیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: