پایگاه خبری خانه فوتبال:

گرفتن وام مسکن آسانتر شد.بانک تخصصی بخش مسکن طرح های جدید وام مسکن از محل انواع سپرده‌گذاری را اعلام کرد. بانک عامل بخش مسکن اقدام به طراحی وام مسکن و سبد متنوعی از طرح‌های ویژه سپرده‌گذاری شامل ۸ طرح ویژه کرده است که مشتریان و متقاضیان وام مسکن می‌توانند متناسب با شرایط و هدفی که از سپرده‌گذاری دارند اقدام به انتخاب یک یا چند مورد از این طرح‌ها برای سپرده‌گذاری کنند و دریافت وام مسکن کنند.

پرداخت وام ارزان ۵ درصدی به این خانوار

بانک مرکزی در گزارشی اطلاعات مربوط به پرداخت وام مسکن روستایی در سال گذشته را منتشر کرد. این گزارش نشان می‌دهد ارائه تسهیلات مسکن روستایی از شهریور تا پایان سال ۱۴۰۰ و در مدت شش ماه، رشد ۱۸۸ درصدی دارد.

اواخر آبان سال گذشته، رئیس جمهور افزایش تسهیلات مسکن روستایی را ابلاغ کرد. مبلغ وام مسکن روستایی ۱۰۰ میلیون تومان بود که با درخواست بنیاد مسکن به عنوان متولی ساخت و نوسازی مسکن روستایی و موافقت رئیس جمهور مبلغ وام به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. ساخت و نوسازی مسکن روستایی، بخشی از برنامه ساخت مسکن حمایتی است. با توجه به اینکه مسکن روستایی در معرض آسیب‌های طبیعی مانند سیل، رانش زمین و زلزله قرار دارد، نوسازی مسکن روستایی در جمعیت‌پذیری روستا‌ها و جلوگیری از مهاجرت روستاییان اهمیت بالایی دارد.

نوسازی و بازسازی مساکن روستایی از سال ۱۳۸۴ در دستور کار قرار گرفته است. بر اساس آمار بنیاد مسکن، در آن سال فقط ۷ درصد واحد‌های روستایی مقاوم‌سازی شد، اما در حال حاضر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مسکن روستایی معادل حدود ۵۰ درصد خانه‌های روستایی نوسازی، بازسازی یا مقاوم‌سازی شده‌اند.

اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن، با اشاره به تأکید رئیس جمهور بر پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی، گفت: سود وام ۲۰۰ میلیونی مسکن، ۵ درصد است و مابه‌التفاوت سود (سود بانکی ۱۸ درصد) یعنی حدود ۱۳ درصد آن را دولت به‌صورت یارانه خواهد پرداخت.

رئیس بنیاد مسکن گفت: وام ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی اولویت دولت است و با دستور رئیس جمهور، این تسهیلات به متقاضیان پرداخت می‌شود.

گزارش بانک مرکزی از پرداخت تسهیلات مسکن روستایی نشان می‌دهد از ابتدای شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تا پایان سال گذشته، تعداد تسهیلات مسکن روستایی پرداختی به متقاضیان ۱۸۸ درصد رشد داشت و از ۱۶ فقره به ۳۰ هزار و ۱۷۲ فقره رسیده است.

بنابر این گزارش، در راستای اجرای قانون جهش تولید مسکن و حمایت از طرح‌های مسکن روستایی، موضوع تخصیص سهمیه ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات مسکن روستایی به بانک‌های عامل مربوطه ابلاغ شده است.

براساس آمار اعلامی از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان نهاد متولی تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، از زمان شروع دولت سیزدهم و از تاریخ اول شهریورماه ۱۴۰۰ تا پایان سال تعداد قرارداد‌های منعقده توسط بانک‌های عامل بابت تسهیلات مسکن روستایی از ۵ هزار و ۶۵۹ فقره به ۸۲ هزار و ۹۸۵ فقره و تعداد تسهیلات پرداختی به متقاضیان از ۱۶ فقره به ۳۰ هزار و ۱۷۲ فقره رسیده است.

بر این اساس در زمان شش ماه، بیش از ۴۳ هزار و ۵۲۳ میلیارد ریال تسهیلات بانکی از سوی بانک‌های عامل به متقاضیان مسکن روستایی اعطا شده است؛ بنابراین طبق آمار در دولت جدید نه تنها اعطای تسهیلات مزبور متوقف نشده، بلکه نسبت به پنج ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ سرعت بیشتری نیز داشته است.

در جهت حمایت هرچه بیشتر از متقاضیان تسهیلات نوسازی و بهسازی مسکن روستایی، بانک مرکزی موضوع افزایش سقف فردی تسهیلات مسکن روستایی (وفق مصوبه شورای عالی مسکن) به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان را به بانک‌های عامل ابلاغ کرد تا در صورت اخذ ضمانتنامه لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور تسهیلات به صورت یارانه‌ای و با تضمین دولت (با اخذ وثیقه زنجیره‌ای) از سوی بانک‌های عامل به متقاضیان تسهیلات مزبور اعطا شود.

افزایش تسهیلات مسکن روستایی به ۲۰۰ میلیون تومان، از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده است، اما رئیس بنیاد مسکن به برخی مشکلات پرداخت این وام اشاره کرد و گفت: برخی مسئولان، با اعطای یارانه ۱۳ درصدی به وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی مخالفت می‌کنند و معتقدند این مبلغ، بار مالی به دولت وارد می‌کند.

به گفته نیکزاد، در حال حاضر وام ۱۰۰ میلیونی مسکن روستایی به متقاضیان اعطا می‌شود. البته ارائه وام مسکن به‌صورت یکجا نیست و در پنج مرحله با توجه به پیشرفت ساخت ارائه می‌شود.

رئیس بنیاد مسکن افزود: با توجه به اینکه رئیس جمهور بر پرداخت وام مسکن روستایی به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان تأکید دارد، مشکلات پرداخت این وام بزودی حل و وام به متقاضیان اعطا می‌شود.

مسأله‌ای که رئیس بنیاد مسکن از آن به عنوان مشکل پرداخت وام مسکن روستایی اعلام کرده است در حقیقت عدم ارسال نامه این سازمان با محوریت تضمین اصل و سود ما‌به‌التفاوت نرخ اعلام شده ۵ درصد با نرخ شورای پول و اعتبار به بانک مرکزی است. آن‌طور که فارس گزارش داده است «کارشناسان حوزه تأمین مالی مسکن معتقد هستند، ارسال این نامه صرفاً به‌واسطه انجام فرایند حسابداری بوده و هیچ‌گونه بار مالی برای دولت به همراه ندارد.»

با توجه به اهمیت نوسازی مسکن روستایی، پرداخت تسهیلات برای مقاوم‌سازی یا نوسازی مسکن روستایی موجب ماندن روستاییان در روستا است که منجر به توسعه پایدار و ثبات اقتصادی می‌شود.

منبع: روزنامه ایران

پرداخت اقساط وام مسکن ۲۰ ساله شد

علیرضا جعفری مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به تشریح سیاست‌ها و اقدامات صورت گرفته در طرح نهضت ملی مسکن در کشور اقدام کرد.

این مقام مسئول در ابتدای اظهارات خود کل متقاضیان این طرح را بالغ بر ۵ میلیون و ۴۲۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد تا کنون تعداد ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر با توجه به شرایط اعمال شده مورد تأیید قرار گرفته که پس از پالایش نهایی پیامک‌های افتتاح حساب و واریز وجه اولیه برای آنها ارسال شده است.

وی افزود: اگر متقاضیان پس از ارسال سه دوره پیامک تا یک ماه و نیم اقدام به افتتاح حساب و واریز وجه نکنند، از سامانه حذف خواهند شد.

این مقام مسئول از پرداخت اقساط بلند مدت ماهیانه ۳ تا ۴ میلیون تومان طی مدت ۲۰ ساله در این طرح خبر داد و گفت: طبق سیاست اولیه وزارت راه و شهرسازی و به حداقل رساندن هزینه ساخت واحدها تلاش بود تا هزینه زمین از قیمت واحدها حذف شود؛ این درحالی است که برخی از اراضی خارج از محدوده و الحاقی نیاز به آماده سازی در ابعاد زیربنایی و روبنایی دارند که کمی حائز ملاحظه خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تکلیف دولت در زمینه تولید مسکن و حمایت از اقشار کم درآمد آن است تا با برنامه ریزی های انجام شده ظرفیت تأمین مسکن برای دهک‌های مختلف را فراهم کرده و با مدیریت هزینه و زمین قیمت تمام شده مسکن را به حداقل برساند.

وی ادامه داد: در این راستا از سازندگان مسکن درخواست داریم با صنعتی سازی و از استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های نوین ضمن ارتقای کیفیت و سرمت ساخت پروژه‌ها در این زمینه به ما کمک کنند.

جعفری ضمن اشاره به این که در اجرای این طرح قطعاً هیچ سازنده‌ای نباید متضرر شود گفت: در برخی از نقاط کشور به دلیل بعد تأمین مصالح نیاز به ضرایب جبرانی دارد که این موضوع در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها اختیار داده شده که ضریب جبرانی برای بحث مسافت در راستای تأمین مصالح را داشته باشند.

منبع: فارس

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: