پایگاه خبری خانه فوتبال:

 بعد از رای مجلس به واردات خودرو سواری به کشور زمان واردات خودرو هم اعلام شد.این قانون به دولت برای واردات خودرو سواری ابلاغ شد.قیمت خودرو، در واردات هنوز مشخص نیست. با پایان توافق سران واردات خودرو با آئین نامه جدید آزاد شد.

خبر جدید از جزئیات واردات خودرو

معاون وزیر صمت با بیان اینکه از اوایل مرداد به صورت رسمی از خودروهای اقتصادی داخلی رونمایی می شود، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، تا شهریور ۱۴۰۱ واردات خودرو انجام می‌شود.
منوچهر منطقی در مورد آئین نامه واردات خودرو اظهار کرد: این آئین نامه تدوین شده و در دست بررسی توسط هیئت دولت است تا آن را ابلاغ کند و البته قبل از اجرا ما با صنعتگران و واردکنندگان, جلسه توجیهی برگزار خواهیم کرد.
معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت گفت: در آئین نامه تدوین شده, واردات خودروهای دست دوم امکان پذیر نیست همچنین برای خودروهای اقتصادی مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است به عنوان مثال از بین ۵محصول اگر یک محصول تقاضای ۵۰درصدی داشته باشد برای آن محصول مشوقی تعیین می‌شود که با قیمت نهایی پایین‌تری به دست مصرف کننده برسد.

منطقی هدف از تدوین آئین نامه را واردات خودروهای اقتصادی برای اقشار کم درآمد جامعه دانست و افزود: محدودیتی برای واردات تعیین نشده و شاخص‌های فنی مانند خدمات پس از فروش و قابلیت‌های محصول در نظر گرفته شده است. همچنین وارد کنندگان باید از کشورهایی که خودروهای به روزی دارند، واردات را انجام دهند.

خودرو

معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت، واردات خودرو را عامل ارتقا صنعت داخلی دانست و گفت: اجرایی شدن این آئین نامه منوط به مصوبه هیئت دولت است ضمن اینکه بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته, تا شهریور 1401 واردات خودرو انجام می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: به دنبال تاکید رئیس جمهور بر تولید خودروی اقتصادی و همچنین تقاضای نیمی از خریداران خودرو برای این خودروهای کم هزینه، وزارت صمت تصمیم گرفت تا علاوه بر واردات خودروهای اقتصادی, خودروسازان داخلی هم برای تولید این خودروها برنامه‌ریزی داشته باشند و از اویل مرداد 1401 نخستین خودروهای اقتصادی تولید داخل را رونمایی کنند.

وی سه مسیر را برای تأمین خودروی اقتصادی عنوان کرد و گفت: نخستین مسیر تولید خودروهای اقتصادی داخلی است که خودروسازان این امر را محقق می‌کنند؛ دومین راه پیشنهادی طراحی محصول اقتصادی از سوی خودروسازهای بزرگ خارجی است تا نمونه طراحی شده در داخل کشور تولید کنیم و مسیر سوم واردات همراه با همکاری با سایر خودروسازهای جهانی است ضمن اینکه ما از همه ظرفیت‌ها برای تولید خودروهای اقتصادی استفاده می‌کنیم.

ماجرای ترسناک ورود خودروهای بی کیفیت چینی

خبرآنلاین:برخی کارشناسان صنعت خودرو پیش‌بینی کردند که در صورت اجرایی شدن سیاست واردات خودرو، یک‌سری خودرو بین ۱۵ تا ۲۵ هزار دلار وارد کشور خواهند شد و برای مدت کوتاهی بازار به سمت نزولی خواهد رفت، اما از آنجا که این روند پشتوانه ندارد، دوباره کمتر از ۶ ماه روند قیمت‌ها به شدت صعودی خواهد شد.
در حالی هنوز وزارت صمت از آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو رونمایی نکرده که برخی خبرهای درگوشی حاکی از آن است که یک‌سری واردکنندگان رسمی و غیررسمی پیشین، با شرکت‌های خودروساز خارجی وارد مذاکره شده‌اند تا به مجرد رفع موانع قانونی، نسبت به واردات خودرو اقدام کنند.
اسفندماه سال گذشته رئیس‌جمهور در دیداری سرزده از ایران‌خودرو، هشت فرمان خودرویی صادر کرد که تعیین‌تکلیف واردات خودرو به کشور تا خردادماه سال‌جاری یکی از فرامین ابراهیم رئیسی بود. بعد از چراغ سبز دولت مبنی بر ازسرگیری ورود خودرو به کشور، وزارت صمت پیشنهادی را در این ارتباط آماده کرد و آن را به هیات دولت فرستاد و به گفته وزیر صمت، بعد از طی مراحل قانونی کلیات آن در هیات دولت تصویب شده است.

در حال حاضر شرکت‌های چینی به مونتاژ خودرو در ایران می‌پردازند و سهم خود در بازار محصولات بالای یک‌میلیاردتومانی را تثبیت کرده‌اند. حالا اگر طبق شنیده‌ها نظر دولت بر واردات خودروهای هفت تا ۲۰ یا ۲۵‌ هزار ‌دلاری باشد، به نظر می‌رسد محصولات چینی در اولویت قرار داشته باشند؛ تاکید بر ورود خودروی اقتصادی یا ارزان‌قیمت از سوی وزیر صمت و معاونان وی می‌تواند این گزینه را محتمل کند.

از تولید ملی باید حمایت شود، اما نه از جیب مردم

در همین رابطه، مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: ما فقط اشتغال را در تولید و جاده مخصوص می‌دانیم. خیر، تجارت یک علم است و در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.

وی با بیان این‌که گفته شد که واردات خودرو به دلیل تحریم‌ها ممنوع شد، افزود: چنین چیزی نیست و این خلاف واقع است. مردم به اطلاعات دسترسی دارند. واردات خودرو پیش از تحریم‌ها ممنوع شد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: ما شرایط را به‌گونه‌ای رقم زدیم که در نمایشگاه اخیر خودرو، گوش تا گوش چینی‌ها در نمایشگاه مستقر بودند. این چه شیوه غلط سیاست‌گذاری است.

دادفر با اشاره به اظهارات در خصوص کسری ارزی، عنوان کرد: ما کسری ارز برای خودرو داریم، اما برای نعل اسب و زین اسب کمبود ارزی نداریم. خودرو که همه زندگی مردم است و خانواده‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، عجیب است که بگوییم برای خودرو فقط کسری ارزی داریم.

وی متذکر شد: قیمت خودرو سی‌کی‌دی از قیمت سی‌بی‌یو بیشتر است. به چند دلیل؟ دلیل اول این‌که برای شما تخفیفاتی قایل می‌شوند، چون در آن‌جا اشتغالزایی داشتید. از سوی دیگر، هزینه پکینگ سی‌کی‌دی خیلی زیاد است. کشورها برای این‌که شما خودرو سی‌بی‌یو را خریداری کنید، هزینه خودرو سی‌کی‌دی را بالا می‌برند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان این‌که انحصار مطلق در تولید خودرو داریم، افزود: گفته می‌شود خودروهایی که وارد شود، لوکس است. ما ۱۰۰ مدل قانون نوشتیم و یک خودرو ۵۰۰ میلیون تومانی را تبدیل به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می‌کنیم، بعد می‌گوییم لوکس است. ما خودمان این کار را کردیم. این کارها را نکنیم تا همه سوار خودرو لوکس شوند.

دادفر تصریح کرد: این‌که گفته می‌شود می‌خواهند خودرو لوکس بیاورند که خودشان سوار شوند، عنوان کرد: چطور انتظار داریم که مردم هنوز خودرو ۴۰۵ سوار شوند و خودرو به روز سوار نشوند.

دولت واردات خودرو را مصوب کرد

حسینی: واردات خودرو به تصویب دولت رسیده است.

«گره واردات خودرو چرا باز نمی شود؟» این سوالی است که شاید سالیان متمادی ذهن اقشار مختلف و اقتصاد دانان را درگیر کرده و افکار عمومی بارها این مطالبه را داشتند که با توجه به کیفیت پایین خودروهای داخلی و عدم وجود بازار رقابتی برای آنها، واردات خودرو آزاد شود. در نهایت این مطالبه به جایی رسید که مجمع تشخیص مصلت نظام، شورای نگهبان و هیات دولت به این جمع بندی رسیدند که این مهم باید انجام شود، در همین رابطه سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفتگو با گسترش نیوز، از آخرین مصوبات هیات وزیران در موضوع واردات خودرو خبر داده است.

محمد حسینی ، معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره آخرین تصمیم هیات وزیران درمورد واردات خودرو به گسترش نیوز گفت: واردات خودرو قطعا انجام می شود و اینکار حتما صورت می گیرد، دولت پذیرفته که واردات داشته باشیم و تصویب کرده است.

وی اضافه کرد: از تاریخ دقیق ابلاغ و اجرای آن خبر ندارم اما واردات خودرو حتما انجام می شود و به تصویب دولت هم رسیده است.

واردات خودرو هندی به سبد ایران اضافه شد

به گفته ویجی مهتا که رئیس کمیته تجارت خارجی و سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی PHD هند است، ۴ هزار خودروساز در کشور هند وجود دارد که محصولاتشان به راحتی می‌تواند نیاز صنعت خودروسازی ایران را تامین کند. او در نشستی  با رئیس و جمعی از مقامات اتاق بازرگانی و صاحبان صنعت داشت، پیشنهاد صادارت خودرو به ایران را بیان کرد.

خودرو های جذاب و با کیفیت در راه ایران

در فضای مجازی عکسی مبنی بر نصب تابلوی خودروسازی کیا در مجموعه‌ای منتشر شد. آیا واردات آزاد شد؟ کدام خودروسازان به ایران می‌آیند؟

دولت برای جبران کمبود خودروسازان در زمینه عرضه خودرو به بازار، بحث واردات خودرو را پیش کشید. این موضوع از سال ۱۳۹۷ با تصمیمات ضد و نقیض و ابهامات فراوانی همراه بوده. اکنون به نظر می‌رسد پس از گذشت چهار سال این طرح به مراحل نهایی خود رسیده است. اما آیا خودروسازان خارجی به ایران می‌آیند؟

آزادسازی واردات خودرو به کشور از جمله موضوعاتی بود که با تصمیمات و مخالفت‌های مختلفی همراه شد. اما در نهایت رئیس مجلس، قانون مجوز ۵ ساله واردات خودرو به کشور را روز دوشنبه ۱۶ خرداد به دولت ابلاغ کرد.

اما در مدت کوتاهی پس از آن انتشار یک عکس پرسش‌هایی را ایجاد کرد. روز گذشته عکسی مبنی بر نصب شدن تابلوی مجموعه‌ای که لوگوی شرکت خودروسازی کیا بر آن بود در فضای مجازی منتشر شد. کاربران می‌گویند که احتمال دارد این مجموعه در جاده مخصوص باشد و این مجموعه به عنوان نمایندگی شرکت خودروسازی کره‌ای کیا آغاز به کار کند.

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو گفت: دستورعمل نهایی واردات خودرو، قرار است تا آخر خرداد اعلام شود. اما شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی‌ها برای واردات خودرو ثبت سفارش کرده‌اند.

او افزود: مجلس بر واردات خودرو تاکید دارد و بدون شک به زودی محصولات خودروسازان خارجی وارد کشور می‌شود. اما نکته قابل توجه در بحث واردات این است که قانون آن،  شامل سقف واردات، تعرفه و مالیات، هنوز اعلام نشده است.

صدرایی گفت: به نظر نمی‌رسد با توجه به شرایط تحریمی که کشور در آن قرار دارد، نمایندگی‌ها به صورت رسمی و مستقیم خودرو به کشور وارد کنند. احتمال دارد این نمایندگی‌ها از دلالان کشورهای اطراف ایران خودروها را بخرند.

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: بازار خودروی ایران، بازاری تشنه است و اگر طرح واردات خودرو به صورت سالم آزاد و عملی شود، خودروهایی مثل هیوندا، کیا، نیسان و تویوتا به کشور می‌آیند.

فاز جدید واردات خودرو

روز گذشته رییس مجلس قانون مجوز پنج ساله واردات خودرو را برای اجرا به دولت ابلاغ کرد. براساس ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو که توسط قالیباف ابلاغ شد، وزارت صمت باید آیین‌نامه واردات خودرو را تنظیم و تصویب کند.
۳۱ اردیبهشت‌ماه بازه زمانی اجرای مصوبه سران قوا در سال ۹۷ درباره ممنوعیت واردات خودرو به پایان رسید و به گفته مسوولان امر با منقضی شدن این مصوبه شرایط برای واردات خودرو تسهیل شده و دست دولت برای واردات مدیریت شده باز می‌شود.
در این زمینه، روز گذشته رییس مجلس قانون مجوز پنج ساله واردات خودرو را برای اجرا به دولت ابلاغ کرد. آیین‌نامه واردات خودرو در حال تدوین بوده و هنوز نهایی نشده است. آیین‌نامه‌ای که در آن شرایط و نحوه واردات خودرو، قیمت‌ها، حجم موتور، همچنین عوارض تعیین شده برای واردات مشخص خواهد شد.
هرچند مسوولان بر جلوگیری از ورود خودروهای لوکس و گران‌قیمت و مقابل واردات خودروهای اقتصادی نظر دارند که عموم جامعه بتوانند از آن بهره‌مند سوند، هنوز اطلاع دقیق از قیمت خودروهایی که اجازه ورود خواهند یافت در دسترس نیست، اما پیش‌بینی می‌شود عمده خودروها در بازه قیمتی هشت تا ۲۰ هزار دلار (بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان) وارد شوند که در کلاس اکونومی و اقتصادی و خودروهای با قیمت متوسط و ارزان دسته‌بندی می‌شوند.

مسوولان وزارت صمت معتقدند: هر تصمیم قطعی نیازمند در نظر گرفتن شرایط روز است و به‌طور قطع همه جوانب و همچنین برخی ملاحظات باید در آن لحاظ و نباید با عجله تهیه شود.

با این حال، در ماه‌های گذشته که صحبت از پایان ممنوعیت واردات خودرو به میان آمد تا همین امروز، شاهد شکل‌گیری شایعات مختلف در بین مردم، فعالان اقتصادی و همچنین فضای مجازی هستیم که همین مساله به التهابات آشفته بازار خودرو دامن زده است.

لزوم تدوین دستورالعملی جامع و مانع

در این زمینه، رییس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: از آنجایی که هنوز دستورالعمل واردات خودرو به کشور مشخص نشده، واردکنندگان نیز اقدام عملی برای واردات انجام نداده‌اند.

«مهدی دادفر» افزود:‌ با این حال پایش بازارهای مختلف منطقه و کشورهای اروپایی از سوی واردکنندگان انجام می‌شود.

وی درخصوص مشخص نشدن دستورالعمل واردات خودرو، تصریح‌کرد: در صورت عدم تسریع در ابلاغ دستورالعمل که جامع و مانع باشد، بازار ملتهب‌تر خواهد شد.

دادفر تاکید کرد: این دستورالعمل باید پاسخگوی همه نیازهای بازار بوده و بتواند عقب ماندگی در عرضه و تورم در ارزش را منطبق با درآمد آحاد جامعه جبران کند و در غیر این صورت، چیزی جز وقت تلف کردن نخواهد بود.

افزایش قیمت جهانی خودرو

«کورش طواحن» نمایشگاه‌دار و فعال بازار خودروهای خارجی گفت: از آنجایی که هنوز جزئیاتی از دستورالعمل واردات خودرو مشخص نشده، واردکنندگان نیز هیچ اقدام عملی در این زمینه انجام نداده‌اند.

وی گفت: هر روز مطلب تازه‌ای در این خصوص شنیده می‌شود؛ یک روز صحبت از خودروهای کمتر از ۲۵ هزار دلاری می‌شود، روز دیگر از خودروهای کمتر از ۲۰ هزار دلاری و یک روز هم از خودروهای با حجم موتور تا یک‌هزار سی سی و غیره،اما هنوز چیزی به‌طور دقیق مشخص نیست.

طواحن خاطرنشان‌کرد: ‌با این حال واردکنندگان برای رصد بازار و قیمت‌ها در بازارهای منطقه و کشورهای اروپایی حضور دارند.

وی معتقد است: در صورت مشخص شدن شرایط، واردکنندگان برای خرید خودرو با مشکلاتی مواجه خواهند بود و فروشندگان به‌سرعت قیمت‌ها را تغییر می‌دهند؛ بر این اساس برخی نسبت به پیش پرداخت برای خرید خودرو اقدام می‌کنند.

این فعال بازار خودرو ادامه‌داد: در یکی دو سال گذشته به دلیل کرونا و همچنین کاهش تولید برخی قطعات و بحران میکروچیپ‌ها، تولید خودرو در جهان کاهش یافت و به همین دلیل برای برخی برندها در محدوده قیمتی کمتر از ۲۵ هزار دلاری، دریافت خودرو بین ۶ تا هشت ماه و در برخی برندهای خاص لوکس و گران‌قیمت تا ۲ سال به طول خواهد انجامید.

وی اظهار داشت: اکنون در برخی کشورهای اروپایی قیمت برخی خودروهای صفر کیلومتر در بازار، همچنین اتومبیل‌های دست دوم و کارکرده بین ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.  به عنوان نمونه قیمت کارخانه‌ای خودروی بنز کلاس G فول آپشن مدل ۲۰۲۲ در آلمان ۱۹۸ هزار دلار و در بازار ۳۰۰ هزار دلار است.

خودرو

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران نیز یادآور شد: در بازار خودروهای خارجی با وجود پایان ممنوعیت واردات، از آنجایی که هنوز دستورالعمل و جزئیات واردات مشخص نشده، هیچ تحرک خاصی را شاهد نیستیم؛ بر این اساس هم قیمت‌های اعلامی فروش بالاست و هم عده‌ای برای حفظ ارزش پول‌شان اقدام به خرید می‌کنند.

«سعید موتمنی» اضافه‌کرد: در ۱۰ سال گذشته قیمت جهانی انواع خودرو تغییر چندانی را تجربه نکرده است  و اینکه عده‌ای عنوان می‌کنند قیمت خودروی خارجی افزایش داشته، مربوط به بازار است و نه قیمت فروش شرکت‌ها.

بر اساس این گزارش، قانون ساماندهی صنعت خودرو ابتدا با اشکالات و ایرادات هیات عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شد اما با پیگیری مجلس در نهایت مجمع نیز آن را تصویب کرد.

براساس مواد ۵، ۶ و ۷ این قانون، تکالیف و الزامات جدیدی برای ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخل به دولت ابلاغ شده است. از جمله شماره گذاری خودروهای منوط به تایید سازمان استاندارد شده و همچنین عدم اعلام قیمت تمام شده خودرو به شورای رقابت جرم محسوب شده است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: