پایگاه خبری خانه فوتبال:

قیمت بنزین طی سالهای اخیر افزایش یافت.بنزین در ایران یک کالای استراتژیک است. قیمت بنزین در اقتصاد بسیار تاثیر گذار است. قیمت بنزین در نرخ کرایه موثر است.جزئیات جدید قیمت بنزین را در ادامه بخوانید.

کاهش سقف دریافت روزانه بنزین

تعیین سقف سوخت‌گیری با کارت‌های شخصی منتشر شد. بر این اساس هر شخص تنها 40 لیتر در روز می‌تواند نسبت به سوخت‌گیری اقدام کند. این تصمیم با هدف مدیریت مصرف گرفته شده است که البته چالش‌هایی دارد. رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت، در این باره به تجارت‌نیوز گفت: با اجرای این طرح پیش‌بینی می‌شود که مصرف سوخت آزاد در آینده افزایش یابد.
به گزارش تجارت‌نیوز، دفتر سامانه هوشمند سوخت اعلام کرد که به منظور مدیریت مصرف، سقف سوخت‌گیری با کارت‌های شخصی تعیین شده است. ساز و کار به این صورت است که  مردم در روز تنها می‌توانند ۴۰ لیتر سوخت‌گیری کنند. این میزان سه بار در روز و البته با فاصله زمانی هر چهار ساعت قابل استفاده است.
محمد صادقی، مدیر سامانه هوشمند سوخت، در تشریح تعیین سقف سوخت‌گیری گفت: در گذشته امکان سوخت‌گیری ۱۸۰ لیتر بود که با وجود اجرای این طرح به 120 لیتر کاهش پیدا کرده است.
این تصمیم از سوی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای مدیریت مصرف در حالی گرفته شده است که چندی پیش مالک شریعتی نیاسر، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، از اختصاص سهمیه 15 لیتری بنزین به هر عضو خانواده خبر داد. نبود هماهنگی میان نمایندگان مردم و دولتی‌ها مشهود است.
در این بازه زمانی شاهد دو طیف با تصمیم‌های مختلف و متنافص برای سهمیه‌ بنزین هسیتم. نمایندگانی که به نظر می‌رسد پشت اهداف سیاسی و بدون در نظر گرفتن ناترازی و کمبود بنزین در کشور وعده یارانه سوخت را می‌دهند و شرکت پالایش و پخشی که به دلیل مدیریت مصرف تصمیم به تعیین سقف بنزین و جیره‌بندی آن می‌کند.

یکی از اشکالاتی که بر تصمیم شرکت پالایش و پخش وارد است افزایش استهلاک جایگاه‌های سوخت و خودروها می‌تواند باشد. از طرفی باوجود خرابی نازل‌ها در پمپ‌های بنزین شاهد صف‌های طویل سوخت‌گیری هستیم که با اجرای چنین تصمیمی به نظر می‌رسد این معضل تشدید شود.

چالش‌های اجرای طرح تعیین سقف سوخت‌گیری بنزین

رضانواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت، درباره چالش‌های این طرح به تجارت‌نیوز گفت: بارها از متولیان امر درخواست شده که از صنف جایگاه‌‌دارها درباره موضوعات و طرح‌ها این‌چنینی مشورت گرفته شود. چراکه ما رابطه مستقیمی با مردم داریم و در انتقال بازخورد سیاست‌های اعمال‌شده قادر به ارائه نظرات واقع‌بینانه هستیم. با این حال تاکنون توجهی به درخواست ما نشده است.

او درباره چالش‌های موجود در طرح تعیین سقف سوخت‌گیری عنوان کرد: به دنبال اجرای این طرح افزایش استفاده از کارتخوان‌های هوشمند سوخت که غالبا هم مستهلک هستند از جمله معایب آن به حساب می‌آید. بدین ترتیب ساعت معطلی مردم برای سوخت‌گیری طولانی‌تر و منجر به نارضایتی می‌شود.

نواز ادامه داد: همچنین افزایش مصرف بنزین آزاد برای آینده اجرای این طرح پیش‌بینی می‌شود. چرا که اگر فردی خواهان دریافت بنزین بیشتر باشد باید از این طریق اقدام کند.

وی درباره تاثیر اجرای این طرح در مدیریت مصرف گفت: نمی‌توان به صورت کلی از تاثیر آن چشم‎‌پوشی کرد اما نهایت تاثیر آن شاید 30 درصد باشد که رقم چشم‌گیری در برابر استهلاکاتی که به همراه دارد نیست.

بر اساس این گزارش گویا سقف تعیین شده سوخت‌گیری برای کلان شهرها 40 لیتر و برای شهرهای کوچک‌تر 30 لیتر تعیین شده است. حال باید منتظر ماند و دید تصمیم‌گیران در این حوزه چه چاره‌ای برای چالش‌های پنهان و آشکار این طرح دارند؟

جزئیات طرح 15 لیتر بنزین مجلس

اختصاص سهمیه 15 لیتر بنزین به هر عضو از خانواده طرحی است که اخیرا در مجلس مطرح شد. اما با توجه به وجود ناترازی تولید و مصرف بنزین در کشور و احتمال واردات این محصول باید دید چه پشتوانه‌ای برای چنین تصمیمی وجود دارد؟ آیا طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد توجیه اقتصادی دارد؟
به گزارش تجارت‌نیوز، مدتی است که ماجرای اختصاص سهمیه بنزین به سرپرست خانواده‌های فاقد خودرو خبرساز شده است. مالک شریعتی نیاسر، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، در این‌باره گفت: قرار است با حفظ ثبات در قیمت سهمیه‌ای (1500 تومان) و آزاد (3000 تومان) بنزین 15 لیتر سهمیه بنزین به هر عضو خانواده تعلق بگیرد.
مطرح شدن این موضوع در حالی است که متولیان امر بارها درباره ناترازی تولید، مصرف و واردات بنزین هشدار داده‌اند. همچنین سایه‌اندازی این ناترازی در شرایطی است کشور هنوز به پیک مصرف یعنی تعطیلات نوروز و تابستان وارد نشده است.
هاشم اورعی، رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران، در گفتگو با تسنیم متوسط مصرف روزانه بنزین در هفت ماهه اول سال را 102.7 میلیون لیتر در روز اعلام کرد که این میزان در سوم دی ماه به 116 میلیون لیتر در روز رسیده است.
به این ترتیب مشخص نیست در صورت اجرای این طرح و همزمان با فرا رسیدن پیک مصرف چه چشم‌اندازی در انتظار تولید و مصرف بنزین در بازار باشد؟ آیا این موضوع را می‌توان مقدمه‌ای بر  افزایش نرخ بنزین تلقی کرد؟ راه‌ حل اجرای عدالت اجتماعی چیست؟

از تجربه آبان 98 درس بگیرید

فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، درباره طرح اختصاص سهمیه بنزین به سرپرستان خانوار به تجارت‌نیوز گفت: هدف از مطرح کردن این موضوع برقراری عدالت اجتماعی و دخیل کردن مردم در سرمایه‌های کشور است. اما نظر شخصی من این است که از حامل‌های انرژی نظیر بنزین برای اجرای عدالت اجتماعی تمرکززدایی شود.

او ادامه داد: منابع دیگری همچون معادن، برق و … هم وجود دارد، با این حال هرگز بحثی پیرامون استفاده از آن‌ها به عنوان منبع تامین عدالت اجتماعی  نشده است. اما در مورد بنزین که کالای حساس و استراتژیکی در کشور به حساب می‌آید همواره تصمیمات مختلفی گرفته می‌شود. تجربه آبان 98 و فشار عصبی که به مردم وارد شد مصداق بارزی برای نشان دادن حساسیت‌ها نسبت به بنزین است.
عباسی در ادامه گفت: بهتر است با به‌کارگیری هیئتی متخصص برای تصمیم‌گیری در حوزه انرژی یک تصمیم نهایی در این زمینه گرفته شود و با پرداخت صحیح حقوق و دستمزد مردم قیمت بنزین واقعی شود و پرونده این موضوع بسته شود.

اختصاص سهمیه بنزین بار اضافی برای مصرف‌ است!

بر اساس این گزارش، هرچند مطرح شدن این طرح با هدف برقراری عدالت اجتماعی است اما باید به مسئله ناترازی تولید، مصرف و منبع تامین آن نیز فکر کرد. بر اساس گفته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، نزدیک به ۴۵ درصد خانوار‌های کشور خودرو ندارند. بنابراین با وجود چنین رقمی چرا باید بار اضافی را به مصرف‌کنندگان بنزین علی‌رغم کمبود تولید وارد شود؟ به نظر می‌رسد برای برقراری عدالت اجتماعی بهتر است از سیاست یارانه‌ شناور بهره برد.

همچنین با بررسی‌های تابناک اقتصادی، تصمیم جدید کمیسیون تلفیق بودجه برای اختصاص ماهانه ۱۵ لیتر بنزین سهمیه بنزین به هر عضو خانوار بدون خودرو، بار مالی ۳۰ همت در بودجه برای دولت به بار می‌آورد که این بار مالی ۳۰ همتی می‌تواند در بخش درآمد‌ها و هزینه‌های دولت، مشکلاتی را به وجود آورد.

سهمیه بنزین دولتی و آزاد تغییری می‌کند؟

بنزین

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ برای اختصاص سهمیه بنزین به خانوار‌های بدون خودرو تأکید کرد که سال آینده سهمیه هزار و ۵۰۰ تومانی دولتی و سهمیه ۳ هزار تومانی آزاد ثابت خواهد ماند.

مالک شریعتی گفت که با این مصوبه «دولت اجازه دارد بدون افزایش هرگونه قیمت سهمیه‌ای و آزاد بنزین، با استفاده از صرفه جویی‌ها، سهمیه‌ای را به خانوارهای بدون خودرو اختصاص بدهد.»

 شریعتی درباره این مصوبه توضیح داد در این گروه از خانوارها «به هر نفر ماهانه 15 لیتر بنزین اختصاص داده می‌شود و امکان تبادل آن در بازار فراهم می‌شود.»

به گفته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، علاوه بر عادلانه‌تر شدن توزیع یارانه بنزین، شکل گیری چنین بازاری می‌تواند دولت را به تدریج از فشار قیمت گذاری خارج کند و تنها نقش تنظیم‌گر داشته باشد؛ «با این حال دولت باید بازاری ایجاد کند تا این سهمیه به یارانه نقدی تبدیل نشود و در پایان هر ماه تسویه کند تا کسی سهمیه‌های بنزین را جمع نکند.»

مالک شریعتی گفت «سهمیه‌های خودرو‌های سواری عمومی مانند تاکسی‌ها، تاکسی‌های اینترنتی، وانت‌بار‌ها، موتورسیکلت‌ها و خانوارهایی که دو خودرو در خانه دارند، حفظ می‌شود.» این نماینده همچنین تأکید کرد که «این مصوبه به کسی ضرر جدی نمی‌رساند و ارزش افزوده‌ای برای خانوارهای بدون خودرو فراهم کرده است.»

این مصوبه به دولت فرصت داده تا ابتدای خردادماه زیرساخت‌های اجرای چنین طرحی را به وجود بیاورد.

بر اساس آماری که آقای شریعتی ارائه داده، نزدیک 45 درصد خانوار‌های کشور خودرو ندارند و سهمیه‌ای از یارانه بنزین هم دریافت نمی‌کنند.

کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1402 هم دیروز تأکید کرد که سال آینده قیمت بنزین افزایش پیدا نمی‌کند و سهمیه هزار و 500 تومانی دولتی و سهمیه 3 هزار تومانی آزاد ثابت خواهد بود.

مصوبات کمیسیون تلفیق باید در نشست علنی به تصویب برسد و شورای نگهبان آن را تأیید کند تا به قانون تبدیل شود.

بنزین در سال آینده گران می‌شود؟

بنزین

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ١۴٠٢ با تاکید بر اینکه «بنزین در سال آینده گران نمی‌شود» گفت: کمیسیون تلفیق مصارف هدفمندی یارانه ها را مشخص کرد.

به گزارش ایسنا، رحیم زارع در توضیح آخرین مصوبات  کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: به منظور برقراری عدالت در بهره مندی از یارانه بنزین، خانوارهای فاقد خودرو به ازای هر عضو خانواده ماهانه ۱۵ لیتر بنزین سهمیه بنزین دریافت می کنند؛ این حکم باید از خرداد ۱۴۰۲ عملیاتی شود، البته تاکید می کنم که قیمت بنزین در سال آینده افزایش پیدا نمی‌کند.

وی ادامه داد: در راستای رفع دغدغه کشاورزان و در اجرای بند (خ) ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه کمیسیون تلفیق تصویب کرد کشاورزانی که بر اثر خشکسالی، سیل و سایر حوادث آسیب دیده اند، تا ٣ سال وام آنها امهال شود. بار مالی ناشی از اجرای این موضوع در سال ۱۴۰۰ ، ۲ هزار میلیارد تومان و برای سال ۱۴۰۲ سه هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که پرداخت آن بر عهده سازمان برنامه بودجه است؛ ان شاءالله سه سال وام آنها اهمال و امهال شده و جریمه وام کشاورزان بخشوده می‌شود.

سخنکوی کمیسیون تلفیق ⁧لایحه بودجه ١۴٠٢ درباره مصوبه دیگر این کمیسیون گفت: کمیسیون تلفیق میزان منابع هدفمندی یارانه ها را طبق همان پیشنهاد دولت در لایحه بودجه یعنی ۶۵٩ هزار میلیارد تومان تصویب کرد؛ از این میزان منابع، ۶۹ هزار میلیارد تومان برای یارانه دارو و تجهیزات پزشکی و تقریباً ۱۰۴ هزار میلیارد تومان برای یارانه نان پیش‌بینی شد البته به نظر می‌رسد یارانه نان حدود ٣٠ همت کسری دارد که ان شاءالله دولت به نوعی جبران کند.

وی ادامه داد: کمیسیون تلفیق تصویب کرد که از محل منابع هدفمندی یارانه ها ۳۱۵ هزار میلیارد تومان بابت پرداخت یارانه نقدی و معیشتی یعنی همان یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به همراه یارانه معیشتی اختصاص داده شود؛ ۴۵ هزار میلیارد تومان بابت مستمری خانواده های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور پرداخت می‌شود؛ البته کمیسیون تلفیق در تبصره ١٢ نیز تصویب کرده که مستمری این افراد و سایر حمایت های متناسب با آنها به میزان ۴۰ درصد افزایش پیدا کند.

زارع اضافه کرد: کمیسیون تلفیق موضوع افزایش نرخ خوراک پتروشیمی را حذف کرد و تعیین نرخ خوراک پتروشیمی را به دولت واگذار کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق همچنین گفت: بانک ها باید بر اساس سهمیه تعیین شده بانک مرکزی وام هایی را در راستای اجرای قانون جهش تولید مسکن پرداخت کنند که در صورت پرداخت نشدن مشمول ٢٠ درصد جریمه مالیاتی شده و این میزان به حساب صندوق ملی مسکن برای حمایت از بخش مسکن واریز می شود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: