پایگاه خبری خانه فوتبال:

به گزارش خانه فوتبال،  با جهش قیمت ها در همه بازار ها قیمت مسکن نیز ملتهب شده است و تاثیرات آن به مرور در حال تخلیه در نرخ اجاره و رهن مسکن است که فشار مضاعفی را در شرایط فعلی اقتصاد روی دوش اقشار کم درآمد می گذارد. وزارت راه به دستور رئیس جمهور برای ساماندهی به شرایط موجود وارد میدان شده و چند بسته سیاستی از جمله وام ودیعه مستاجران کم درآمد، سیاست های مالیاتی و مالیات بر خانه های خالی و الزامی شدن کد رهگیری مستاجران با هدف رصد میزان رشد اجاره بها و ... را در دستور کار قرار داده است. هر چند هنوز مبلغ وام مستاجران و شرایط ثبت نام تسهیلات اجاره به صورت دقیق از سوی مقامات رسمی اعلام نشده اما گمانه زنی هایی در خصوص مبالغ پرداختی در برخی رسانه ها منتشر شده و که از پرداخت وام 50 میلیونی ودیعه مسکن مستاجران حکایت دارد و آخرین جزییات در ادامه در باره وام مستاجران می اید. همچنین به محض انتشار جزئیات ثبت نام و شرایط وام حمایتی مستاجران، از همین طریق اطلاع رسانی خواهد شد. تا این لحظه به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی سامانه اطلاعات یارانه بگیران و بانک اطلاعات رفاهی ایرانیان منبع انتخاب افراد واجد شرایط است.

 

وام 50 میلیونی

 

وام ودیعه مستاجران چیست؟

وام مستاجران تسهیلاتی است که وزارت راه و شهرسازی برای مستاجران با درآمد کم طراحی کرده تا بخشی از افزایش نرخ ها را در بازار رهن و اجاره جبران کند و به پیامدهای اجتماعی ناشی از ناتوانی افراد از پرداخت اجاره منجر نشود. وام ودیعه مسکن مستاجران به صورت کم بهره و کمک هزینه خواهد بود و بخشی از مبلغ رهن مستاجران را تامین می کند که با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی تامین و پرداخت خواهد شد.

به گفته دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه این یک سیاست کوتاه مدت است و در کنار برنامه ها مانند طرح اقدام ملی مسکن یا مسکن ملی اجرا می شود و ادامه آن منوط به شرایط اقتصادی کشور خواهد بود.

وام 50 میلیونی


مبلغ وام مستاجران چقدر است؟

بالاخره رئیس جمهور در نشست هیات دولت میزان دقیق وام مستاجران را گفت تا گمانه زنی ها در این حوزه تمام شود. به گفته روحانی مبلغ وام ودیعه مسکن مستاجران کم درآمد در تهران 50 میلیون تومان و در شهرهای بزرگ 30 میلیون تومان است. همچنین در شهرهای کوچک نیز مبلغ 15 میلیون تومان به مستاجرات تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت خواهد شد. تا پیش از این سخت از وام های 10 الی 70 میلیونی زده شده بود.

بر اساس گفته رئیس جمهور بهره و سود وام اجاره مستاجران 13 درصد است و این وام به کسانی که حقوق ثابت دارند و افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند پرداخت می شود.

پیشتر رسانه ها بر اساس برخی گمانه زنی ها از وام 70 میلیونی ودیعه مسکن مستاجران خبر داده اند. بر اساس این خبر وام ودیعه در 7 رقم پرداخت خواهد شد که در جدول زیر آمده است. 

جدول زیر تکذیب شد و اعداد بالا صحیح هستند.

ردیف مبلغ وام ودیعه مستاجران اقساط وام ودیعه مستاجران
1 وام 10 میلیون تومانی ۸۰ هزار تومان
2 وام 20 میلیون تومانی ۱۷۰ هزار تومان
3 وام 30 میلیون تومانی ۲۵۰ هزار تومان
4 وام 40 میلیون تومانی ۳۳۰ هزار تومان
5 وام 50 میلیون تومانی ۴۰۰ هزار تومان
6 وام 60 میلیون تومانی ۵۰۰ هزار تومان
7 وام 70 میلیون تومانی ۶۰۰ هزار تومان

مبلغ و اقساط وام ودیعه مسکن

با این وجود محمود زاده امروز اعلام کرد این اعداد و ارقام در خصوص وام مستاجران و اقساط وام ودیعه مسکن که در رسانه ها منتشر شده مورد تایید وزارت راه نیست و آخر هفته جزئئیات نهایی وام مستاجران اعلام خواهد شد. به گفته معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی این وزارتخانه با بانک مرکزی و سایر نهادهای ذیربط در حال بررسی طرح هستند و تا پایان هفته نهایی خواهد شد.

بنابراین تا این لحظه مبلغ دقیق آن مشخص نیست و به گفته معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی این وام قرار است بخشی از مبلغ رهن و اجاره مستاجران را در حدود میزان افزایش سال جاری تامین کند.

همزمان دفتر اقتصاد مسکن روی طرحی کار می کند که در آن قرار است میزان افزایش مصوب نرخ اجاره در سال جاری مشخص شود و مبلغ وام حمایتی مستاجران در حد همین افزایش خواهد بود. 

وام 50 میلیونی


شرایط وام ودیعه مسکن مستاجران

وام حمایتی مستاجران با هدف حمایت از مستاجران کم درآمد طراحی شده و این طور نیست که شامل همه افراد شود. به این معنی که این وام تنها به مستاجران واحدهای کم متراژ پرداخت خواهد شد که در تهران و شهرهای بزرگ معادل 75 متر و کمتر و در شهرهای کوچکتر زیر 100 متر است.

همچنین شرط دیگر دریافت وام مستاجران دریافت کد رهگیری اجاره است که الزامی شده است و به قولنامه های دستی و غیر رسمی وام تعلق نمی گیرد. لذا توجه داشته باشید در هنگام عقد قرار داد در دفاتر مشاور املاک حتما اجارنه نامه رسمی با کد رهگیری و اجاره بها دریافت نمائید

برخی منابع از شروطی مانند اجاره نشینی در سالهای قبل و سکونت در شهر مورد نظر برای 5 سال و عدم بدهکار بودن در سیستم بانکی و عدم استفاده از تسهیلات مسکن را به عنوان سایر شروط عنوان کرده اند که هنوز رسما اعلام نشده و باید منتظر اطلاعیه بعدی وزارت راه باشیم و ما از همین طریق آن را منتشر خواهیم کرد.

وام 50 میلیونی


نحوه ثبت نام وام مستاجران

برای ثبت نام وام مستاجران احتمالا سامانه ای از سوی وزارت راه به زودی معرفی می شود تا اجاره نشین ها با مراجعه به آن اطلاعات خود و ملک را وارد کنند و در صورت دارا بودن شرایط در صف دریافت وام مستاجران قرار بگیرند. این سامانه هنوز معرفی نشده است. پس از بررسی اطلاعات افراد و ملک در سامانه در صورت دارا بودن شرایط فرد تایید شده به یکی از شعب بانکی معرفی می شود و با تکمیل مدارک خود می تواند تسهیلات اجاره را دیافت کند.

مبنای راستی آزمایی و صحت سنجی اطلاعات افراد مشمول دریافت وام ودیعه مستاجران وزارت راه و شهرسازی در هماهنگی با وزارت رفاه سامانه اطلاعات یارانه بگیران را ملاک قرار می دهد و بر اساس مشخصات افراد در سامانه یارانه بگیران و بانک اطلاعات رفاهی ایرانیان مشخص می شود کدام فرد حائز شرایط دریافت وام مستاجران است.


سامانه اطلاعات یارانه بگیران چیست؟

سامانه اطلاعات یارانه بگیران یا سایت رفاهی به ادرس refahi.ir سامانه ای است که وزارت رفاه برای تجمیع و مشاهده اطلاعات حساب یارانه و سوابق پرداخت یارانه راه اندازی شده است. با اعلام معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی این سامانه به عنوان مبنای پرداخت وام ودیعه مسکن مستاجران قرار خواهد گرفت.

برای ورود به سایت اطلاعات یارانه بگیران ابتدا به ادرس refahi.ir بروید. پس از ورود به سایت رفاهی این صفحه را خواهید دید:

وام 50 میلیونی

دو امکان در سامانه اطلاعات یارانه بگیران وجود دارد. یکی اطلاعات حساب یارانه بگیران که شماره حسابی را یارانه به آن واریز می شود را نمایش می دهد و دیگیری سوابق پرداخت یارانه در سالهای گذشته که در عکس زیر آمده است.

وام 50 میلیونی

در هر دو بخش با ورود کد ملی و سال تولد و کد امنیتی اطلاعات به شما نمایش داده خواهد شد.

وام 50 میلیونی


بانک اطلاعات رفاه ایرنیان چیست؟

اسایت اطلاعات رفاه ایرانیان یک سامانه جامع برای تجمیع اطلاعات شهروندان به منظور خدمات رفاهی وزارت رفاه است که اطلاعات کلی خانوار و افراد ایرانی در آن تجمیع شده و در اختیار وزارت رفاه و قرار دارد. با این وجود این اطلاعات در دسترس عموم قرار ندارد و فعلا امکان مشاهده آن نیست. آدرس پایگاه اطاعات رفاهی ایرانیان refahdb.mcls.gov.ir/fa/refahdb است.

 وام 50 میلیونی

زمان ثبت نام وام مستاجران

به گفته برخی منابع مطلع وزارت راه به دنبال آن است تا با راه اندازی بستر فنی و هماهنگی با سایر نهادها از جمله بانک مرکزی در همین تابستان شرایط پرداخت وام مستاجران را مهیا کند و به محض نهایی شدن ثبت نام آغاز خواهد شد.

بر این اساس پیش بینی ها حاکی از آن است ثبت نام اولیه از مرداد 99 آغاز می شود و شهریور پرداخت ها آغاز می شود.

 

وام 50 میلیونی


کد رهگیری مستاجران چیست؟

در گذشته قولنامه و اجاره نامه به صورت دستی و غیر متمرکز توسط مشاورین اولاک و بنگاهی ها نوشته می شد و هیج مرجعی ملی برای متمرکز کردن آن وجود نداشت اما با توسعه سامانه های الکترونیک سامانه املاک و اسکان طراحی شد و مشاورین املاک ملزم شدند تا همه قراردادهای خود را اعم از قراردادهای خرید و فروش و اجاره را در آن ثبت کنند و کد رهگیری دریافت کنند و به مشتری ارائه دهند.

با این وجود به دلیل عدم تمایل و مدیریت ضعیف اتحادیه مشاورین املاک و وزارت راه این اتفاق نیفتاده و عمدتا بنگاهی ها برای اینکه کارمزدی پرداخت نکنند و سود بیشتری ببرند اجاره نامه ها را عمدتا به صورت دستی و بدون کد رهگیری می نویسند. این در حالی است که کل مبلغ را طبق تعرفه می گیرند و می گویند باید مالیات بدهند اما با ثبت دستی مالیاتی هم نمی دهند.

حال وزارت راه گفته در بسته حمایتی جدید مستاجران گرفتن کد رهگیری الزامی خواهد بود روند قیمت ها نیز قابل رصد باشد.

معمولا افرادی که تجربه زیادی در معامله ملک ندارند همیشه از این نگرانند که مبادا زمان قرارداد بستن کلاه سرشان برود. دریافت کد رهگیری املاک این اطمینان را به شما می‌دهد که ملک مورد معامله بدون اشکال است و قرارداد آن معتبر خواهد بود.

از آن‌جا که سامانه دریافت کد رهگیری املاک در سراسر کشور برقرار است از فروش همزمان یک ملک به چند نفر جلوگیری می‌شود. همچنین با دریافت این کد می‌توانید از قرار گرفتن ملک در طرح‌های شهرداری و میزان بدهی آن به بانک‌ها مطلع شوید.

این کد دریافت‌شده نزد مراجع قضایی از اعتبار کافی برخوردار است در نتیجه طرفین معامله نمی‌توانند پس از ثبت آن روی قیمت یا زمان تحویل ملک دبه کنند؛ در صورت رخ دادن چنین موردی می‌توان با در دست داشتن قرارداد و کد اخذشده، از شخص موردنظر شکایت کنید.

کد رهگیری در سمت چپ پایین برگه چهارم مبایعه نامه درج شده است. کد رهگیری املاک ۱۳ رقمی است. این کد از طریق پیامک به خریدار و فروشنده ارسال می‌شود.

وام 50 میلیونی

 

چگونه می‌توان کد رهگیری دریافت کرد؟

کد رهگیری معاملات املاک را مشاورین املاک برای شما می‌گیرند؛ به این ترتیب که تمامی مفاد قرارداد اعم از تاریخ قرارداد و تحویل ملک، مبلغ فروش، رهن یا اجاره، بیعانه پرداخت شده، امکانات خانه و… در سامانه ثبت می‌گردد. علاوه بر این مشخصات کامل طرفین قرارداد به همراه آدرس، کد پستی و پلاک ثبتی ملک نیز در سامانه ثبت می‎شود.

پس از تایید قرارداد و کد رهگیری در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، پیامکی برای شما ارسال می‎شود که این موضوع را به اطلاع شما می‌رساند. سپس می‌توانید برای دریافت قرارداد و امضا آن به بنگاه‌ املاک مراجعه کنید. این قرارداد در سه نسخه چاپ می‌‌شود که یکی نزد مشاوره املاک باقی می‌ماند و دوتای دیگر به طرفین معامله داده می‌‌شود.

در بالای هر یک از نسخه‌های قرار داد کد QR چاپ و برچسب هولوگرام چسبانده شده است تا اصالت آن برای شما محرز شود.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت سامانه ثبت معاملات و املاک کشور و وارد کردن کد ملی خود و کد رهگیری قرارداد صحت قرارداد خود را استعلام کنید و در صورت نیاز یک نسخه از قرارداد با کد را چاپ نمایید.

هزینه دریافت کد رهگیری مستاجران

طبق قانون دریافت کد رهگیری برای طرفین قرارداد هزینه‌ای ندارد و مشاورین املاک موظف هستند با درخواست شما آن را از سامانه اخذ کنند؛ با این حال بسیاری از مشاورین به دلایل مختلف، از جمله فرار مالیاتی، شما را مجاب می‌کنند که دریافت کد رهگیری لزومی ندارد و به‌ درد بخور نیست.

توصیه می‌کنیم قرارداد خود را حتما در بنگاه‌های املاک رسمی به ثبت رسانید و پس از توافق اولیه از بنگاه‌دار بخواهید در اسرع وقت اقدام به دریافت کد رهگیری کند. هزینه دریافت این کد بسیار ناچیز است و مبلغ آن در سایت ثبت معاملات و املاک کشور درج شده است.

توجه داشته باشید بعضی از مشاورین املاک برای اخذ کد رهگیری از شما هزینه چند صد هزارتومانی طلب می‌کنند که مازاد بر حق کمیسیون است. در صورت مشاهده چنین موضوعی می‌تواند با اتحادیه مشاورین املاک شهر خود تماس بگیرید و شکایت خود را ثبت نمایید.

 

منبع:شهرآرا نیوز

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: