پایگاه خبری خانه فوتبال:

محمود اسلامیان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به انتخابات گذشته فدراسیون فوتبال تاکید کرد که شهاب الدین عزیزی خادم رئیس جدید فوتبال اشتباه تغییر زیاد مدیران در فدراسیون را تکرار نمی‌کند. وی با بیان اینکه فوتبال ایران به خاطر نداشتن ۷۰ درصد از حق پخش خود، ورشکسته است، به انتقاد از بعضی نمایندگان مجلس پرداخت که در سال‌های اخیر فدراسیون را تحت فشار قرار دادند و حتی اقدام «شستا» برای توقیف ساختمان فدراسیون فوتبال را فشار این افراد دانست.

اسلامیان که در تمام گفتگوهایش بر مسائل اقتصادی به عنوان تنها راه نجات فوتبال از این وضعیت تاکید داشته، گفت که عزمی از بالا برای حل مشکل حق پخش وجود ندارد. عضو سابق هیات رئیسه فدراسیون همچنین بحث رد صلاحیت حیدر بهاروند برای حضور در انتخابات که گفته می‌شد به وی مربوط است را تکذیب کرد.

مشروح گفتگوی اسلامیان که در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال کار کرده است، در ادامه می‌آید:

* خبرگزاری مهر - انتخابات فدراسیون فوتبال سرانجام برگزار شد. با توجه به تجربیاتی که شما در فدراسیون دارید، فکر می‌کنید اولویت مدیران جدید فوتبال باید چه باشد؟

- محمود اسلامیان: دعا می‌کنیم دوستان در کارشان موفق باشند. به نظرم اولویت فوتبال، بحث اقتصادی است. تمام باشگاه‌ها و تمام رده‌های فوتبال در ایران درگیر مسائل اقتصادی هستند و تا حل نشود، ما آماتور خواهیم بود. اولویت باید بحث کسب درآمد باشد یعنی حق پخش فوتبال و در کنارش توجه به تیم‌های پایه و آکادمی‌ها. به جز چند باشگاه، وضعیت خوبی در بحث فوتبال پایه نداریم. فدراسیون فوتبال باید از دانش فوتبال جهان استفاده کند. باید کارشناسان و مربیانی را بیاورند تا فوتبال را برای بخش پایه آموزش بدهند. فدراسیون می‌تواند این بحث را برای باشگاه‌ها اجبار کند.

* در واقع به عنوان عضو سابق هیات رئیسه فدراسیون اعتقاد دارید فوتبال ایران ورشکسته است؟

- بله؛ هر مجموعه‌ای که ۷۰ درصد از درآمدهایش را نداشته باشد، ورشکسته است. فوتبال ایران از ۷۰ درصد درآمد حق پخش محروم است. فوتبال ایران ضعیف نیست بلکه حقش را نمی‌دهند.

* زمانی که در فدراسیون بودید برای حل مشکل حق پخش چه کاری انجام دادید؟ چرا این مشکل در دوره کاری شما حل نشد؟

- ما در کشور یکسری مسئله داریم که باید حل شود. اقتصاد در هیچ کجای دنیا به جز ایران و کوبا دولتی نیست. ۸۰ درصد اقتصاد، دولتی است. در فوتبال حق پخش نداریم. در آموزش و پرورش، کاری به پرورش نداریم و از دانش آموزان می‌خواهیم دروس را حفظ کنند. ما یکسری بدیهیات داریم که تمام کشورها از آن عبور کرده‌اند. فوتبالمان هم همینطور است.

* یعنی اعتقاد دارید عزمی برای حل مشکل حق پخش نیست؟

- بله؛ عزمی نیست. دولت و مجلس باید در این زمینه اقدام کنند. فیفا ۲۰۰ عضو دارد که همه همین راه را رفته‌اند و حق پخش فوتبال را می‌دهند. باشگاه‌های ما همه مشکل اقتصادی دارند. بازیکن، مدیر و مربی همه شاکی هستند. نماینده مجلس بگوید آیا راه حل دیگری هم هست؟ «دو دو تا می‌شود چهار تا». هیچ گزینه دیگری هم نداریم. در کشورمان ۱۰-۱۵ مسئله به این شکل داریم که نسبت به حل آن بی توجهی می‌شود. ما هم هزینه‌هایش را می‌دهیم. اگر فوتبال ما حق پخش داشت، قطعاً آنقدر پول داشتیم که بحث «مارک ویلموتس» به شکایت و فیفا نکشد. همین صداوسیما که حق فوتبال را نمی‌دهد، صد برنامه می‌سازد و مشکلات فوتبال را می‌گوید در حالی که مسئله اصلی خود صداوسیما است؛ حالا هرچقدر هم که برنامه بسازد.

* آیا تیم جدید مدیریتی در فوتبال می‌تواند این حق را بگیرد؟

- عزیزی خادم به تنهایی نمی‌تواند و همه فوتبالی‌ها باید کمکش کنند. باید همه پیشکسوتان و کارشناسان فوتبال کنار هم باشند. ما صبح تا شب در فوتبال به هم حمله می‌کنیم. یک انتخابات برگزار می‌کنیم ولی صد جور حرف می‌زنند و به صد شکل به مجمع توهین می‌کنند. آیا مسئله این است؟!

* به انتخابات اشاره کردید. علی کریمی در انتخابات رای نیاورد و هنگام ترک جلسه اعلام کرد آرا مهندسی شده است.

- همانطور که گفتم همیشه در حاشیه هستیم! مجمع متشکل از روسای هیات‌ها، مدیران عامل باشگاه‌ها، کاپیتان‌ها و سرمربیان تیم‌های ملی و… است. باید به نظر این جمع احترام گذاشت. خود من هم یک بار از مجمع رای نیاوردم ولی توهین هم نکردم. علی کریمی افتخار فوتبال ما است.

* به تیم مدیریت قبل فدراسیون فوتبال چه نمره‌ای می‌دهید؟

- تیم ملی به جام جهانی صعود کرد که اتفاق خوبی بود. الان نزدیک به ۲۰ لژیونر داریم. در بخش بانوان، ساحلی و فوتسال عملکرد تیم ملی خوب بود. با وجود شیوع کرونا، تمام لیگ‌ها و بازی‌ها انجام شد. به نظرم عملکرد فدراسیون قابل قبول بود. خودم عضو هیات رئیسه بودم ولی خروجی‌ها راضی کننده بود.

* اما بدترین قرارداد تاریخ تیم‌های ملی فوتبال در زمان مدیریت قبل بسته شد و با شکایت مارک ویلموتس همراه شد.

- این مسئله به تحریم‌ها بر می‌گردد. اگر تحریم نبودیم با یک نامه حق و حقوقمان را می‌دادند. فیفا هم در نامه به فدراسیون ایران عنوان کرده بود چرا پول ویلموتس را ندادید. ما به تحریم‌ها اشاره کردیم و اینکه اگر نبود، مشکلی نداشتیم.

* حراج گذاشتن ساختمان فدراسیون فوتبال توسط شستا هم به نوعی یک آبروریزی بزرگ بود.

- متاسفانه به شستا فشار آوردند که این کار را انجام بدهد. شستا برای حل یک مشکل بزرگ با فدراسیون فوتبال همکاری کرد. بدون اینکه از این شرکت تشکر کنند، آن‌را مجبور به شکایت کردند.

* یعنی شستا برای گرفتن پول ویلموتس از فدراسیون، تحت فشار قرار داشت؟

- بله؛ یکسری از نمایندگان مجلس فشار آوردند. این شرکت آمده بود به فوتبال کمک کنند. خدا را شکر فدراسیون این مبلغ را قبل از انتخابات، تسویه کرد. بعضی از نمایندگان مجلس باید بروند جای «اینفانتینو» رئیس فیفا بنشینند. بعضی از آنها حتی یک روز هم فوتبال بازی نکرده‌اند ولی پیشنهاد می‌کنم بروند رئیس فیفا شوند و وقتشان را اینجا تلف نکنند. آنها به جای اینکه به فکر مردم و جامعه باشند، صبح تا شب دنبال این بودند که ببینند کجا می‌توانند صحبت کنند.

* فکر می‌کنید عزیزی خادم تغییرات زیادی در فدراسیون فوتبال ایجاد کند؟

- عزیزی خادم مدیر تقریباً جوان و پرانرژی است که در جاهای مختلف کار مدیریتی کرده است. او مدیر است و کار اقتصادی هم انجام داده. فکر می‌کنم مدیران موفق این‌طور اشتباهی را مرتکب نمی‌شوند.

* به عنوان سئوال پایانی؛ بحث رد صلاحیت حیدر بهاروند برای حضور در انتخابات هم باعث ایجاد گمانه زنی شد. حتی عنوان می‌شد چون بهاروند شما را در لیست نواب رئیس پیشنهادی قرار نداده است، رد صلاحیت شده. آیا این موضوع صحت دارد؟

- اصلاً این‌طور نیست. اتفاقاً از قبل با من صحبت شده بود که در تیم‌های جدید مدیریتی باشم. آقای بهاروند و آقای آجورلو اصرار داشتند که با آنها همکاری کنم ولی به خاطر مشکلات جسمانی، عذرخواهی کردم. بهاروند دو پرونده باز دارد. ۱۶ میلیون پرونده در دادگستری‌ها وجود دارد و هر مدیری در جمهوری اسلامی هم پرونده دارد. چهار دستگاه نظارتی داریم که مرتب به دستگاه قضا گزارش می‌دهند. اگر بهاروند محکوم شده بود، برای رد صلاحیتش بحثی نبود اما اینکه قبل از محکومیت، رد صلاحیت شده، کم سابقه است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: