پایگاه خبری خانه فوتبال:

به گزارش سایت خبرآزاد شکوری، مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: در دوران کرونا یک میلیون و ۲۳۰ هزار نفر واجد شرایط دریافت مقرری  بیمه بیکاری کرونا شده بودند که فهرست آن‌ها در ۹ مرحله به سازمان برنامه و بودجه ارسال شد.

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی افزود: پرداخت مقرری در دو مرحله به تاخیر افتاد که تامین اعتبار برای آن‌ها صورت گرفته است.

شکوری افزود: با هماهنگی خزانه داری مبلغ جاماندگان به حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز شد.

به گفته، در تلاش هستیم با ارزیابی های انجام شده این مبلغ را تا پایان هفته به حساب جاماندگان ارسال کنیم.

بیمه بیکاری کرونا

حمایت دولت از کارگران با واریز بیمه بیکاری کرونا

 

با شیوع ویروس کرونا بسیاری از مشاغل و کسب و کارها از جمله صنوف و مشاغل خدماتی دچار آسیب شدند و این امر به بیکاری نیروهای کار شاغل در این بخشها انجامید. دولت در راستای حمایت از صنوف و کارگران آسیب دیده از کرونا، مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای کمک به صندوق بیمه بیکاری اختصاص داد که با حمایت سازمان برنامه و بودجه، اقدام وزارت کار و همراهی سازمان تامین اجتماعی و دستگاههای مربوطه، روند واریز مقرری بیمه بیکاری به متقاضیان مشمول و کارگران بیکار شده دنبال شد و در این بین مقرر شد تا بیمه بیکاری سه ماه اسفند ۱۳۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹ به کارگران و افراد بیکار شده از کرونا پرداخت شود.

البته مکانیسم پرداخت بیمه بیکاری ناشی از کرونا طی مدت مذکور بر مبنای قانون فعلی بیمه بیکاری انجام نشد بلکه طبق هماهنگی و توافقات صورت گرفته با وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی، لیست مشمولان توسط سازمان تامین اجتماعی به سازمان برنامه و بودجه ارسال شد و روند واریز و میزان پرداختی ها از سوی سازمان برنامه و بودجه و از طریق خزانه داری کل صورت گرفت. به همین منظور سامانه‌ ثبت درخواست بیمه بیکاری راه‌اندازی شد تا افراد درخواست خود را در آن به ثبت رسانده و از مزایای بیمه بیکاری بهره مند شوند.

نحوه ثبت نام بیمه بیکاری کرونا

ثبت نام مشمولان و متقاضیان بیمه بیکاری کرونا در حالی انجام شد که تعدادی از کارگران و افراد بیکار شده از اسفند سال گذشته به دلایل متعددی نظیر اعلام شماره شبای اشتباه یا عدم تعلق شماره حساب مربوطه، ثبت ناقص شماره حساب یا اطلاعات شخصی موفق به ثبت نام در سامانه نشدند. در این بین برخی متقاضیان نیز برای اعلام بیکاری به جای ثبت نام در سیستم، به ادارات کار یا مراکز کاریابی محل سکونت خود مراجعه کردند که مشکلاتی را به وجود آورد و منجر به جاماندن و قرار نگرفتن نام آنها در لیست مشمولان شد.

در نهایت اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار اعلام کرد که متقاضیان بیمه بیکاری کرونا که از ابتدای خرداد ماه بیکار شده و افرادی که بیکاری آنها از اسفند سال گذشته تاکنون استمرار یافته به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و جهت ورود به سامانه جامع روابط کار احراز هویت کنند و پس از انجام مراحل احراز هویت به سامانه مذکور وارد شده و نوع بیکاری خود را از طریق خوداظهاری اعلام کنند.

به گفته مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار، افرادی که در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کردند به چند دسته تقسیم می شوند؛ برخی مقرری بیمه بیکاری که ستاد ملی مقابله با کرونا برای سه ماه متوالی اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ مصوب کرده بود را دریافت کردند. گروه دوم جاماندگانی هستند که شماره موبایل آنها اشتباه بوده و یا اینکه در سامانه مربوطه ثبت نام نکردند و وزارت کار برای این افراد پیامک فرستاد تا وارد سامانه شوند و اطلاعات خود را وارد یا به روز رسانی کنند. گروه سوم نیز افرادی هستند که به هر دلیلی شماره حساب بانکی خود را با تاخیر در سامانه بیمه بیکاری وارد کردند که در نتیجه پیامک وزارت کار نیز با تاخیر به آنها ارسال شده است.

بر اساس آخرین آمارها، مقرری ایام بیکاری کرونا در ماههای اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ برای یک میلیون و ۸۲ هزار نفر ـ ماه با مساعدت دولت پرداخت شده است و تاکنون ۹۱ هزار نفر موفق به دریافت بیمه بیکاری ایام کرونا نشده اند.وی تاکید کرد: افرادی که بیمه بیکاری دریافت کرده اند چنانچه بیکاری آنها استمرار داشته باشد برای آنها پیامک ارسال می شود ولی این عده منتظر پیامک نباشند و به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و اعلام کنند که قصد احراز هویت برای سامانه جامع روابط کار را دارند.

به گفته بابایی، چنانچه افراد یکبار احراز هویت شده باشند، دیگر نیازی به احراز هویت مجدد ندارند با همان رمز ورودی که دریافت کردند می‌تواند وارد سامانه جامع روابط کار شوند و مراحل تکمیل اطلاعات و ارائه مدارک لازم را دنبال کنند.

بر اساس آخرین آمارها، مقرری ایام بیکاری کرونا در ماههای اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ برای یک میلیون و ۸۲ هزار نفر ـ ماه با مساعدت دولت پرداخت شده است و تاکنون ۹۱ هزار نفر موفق به دریافت بیمه بیکاری ایام کرونا نشده اند.

آنطور که رئیس گروه بیمه بیکاری امور فنی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی گفته در دو مرحله لیست این افراد به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده و به احتمال بسیار در هفته آینده بیمه بیکاری کرونا برای ۹۱ هزار نفر از جاماندگان واریز خواهد شد.

به گفته وی، حدود ۱۵ هزار نفر نیز به دلیل ایراد در اطلاعاتشان موفق به دریافت بیمه بیکاری نشده اند که هفته آینده لیست آنها به ادارات کار برای رفع اشکال ارجاع داده می‌شود.

افرادی که بعد از خرداد همچنان بر سر کار نرفته و بیکاری آنها تداوم داشته مشمول بیمه بیکاری قرار گرفته اند و سازمان تامین اجتماعی مقرری ایام کرونا را به آنها پرداخت کرده است. البته عده ای از این افراد هنوز مقرری ماههای اسفند، فروردین و اردیبهشت را دریافت نکرده اند که پس از بررسی و رفع ایراد اطلاعات پرداختی به آنها نیز انجام خواهد شد.

رئیس گروه بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه از اول خرداد به بعد صندوق بیمه بیکاری شرایط خاصی پیدا کرده است گفت: عده ای در دوران کرونا بیکار شدند و نتوانستند به کار برگردند. از اول خرداد تا آخر مهرماه ۱۰۰ هزار نفر به ما معرفی شده اند که مقرری ۷۵ هزار نفر را برقرار کردیم و برای بخشی هنوز برقرار نشده که یک علت آن نقص پرونده است و یا حائز شرایط نشدند.

محمد بایندریان در هشتمین وبینار تخصصی با موضوع «ارزیابی خدمات بیمه بیکاری در ایران» که به همت موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی برگزار شد گزارشی از آمار و وضعیت صندوق بیمه بیکاری ارائه داد و اظهار کرد: تا پایان سال ۹۷، ۲۳۹ هزار مقرری بگیر داشتیم که اسفند ۹۸ به ۲۲۶ هزار مقرری بگیر رسیدیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: