پایگاه خبری خانه فوتبال:

ورزش های مکمل فوتبال

ورزش فوتبال یکی از پرطرفدارترین و دوست ‌داشتنی‌ ترین ورزش‌های گروهی به شمار می‌آید.

حال که این ورزش جذاب را انتخاب کرده‌اید؛ دانستن اینکه در کنار آن پرداختن به کدام‌یک از ورزش‌ها به بهبودی سرعت، انعطاف، چابکی و قدرت بدنی شما کمک می‌کند بااهمیت است.

علاوه بر این، حفظ تناسب بدن در زمان‌های استراحت و بین فصل‌های ورزشی نیز برای هر ورزشکاری مهم است.

گزینه برخی از فوتبالیست ‌ها در زمان‌های خارج از مسابقه، استراحت و بهبودی و آمادگی برای فصل بعدی فوتبال می‌باشد؛ درحالی‌که بسیاری از دیگر ورزشکاران انجام ورزش‌های ثانویه را انتخاب می‌کنند.

توصیه بسیاری از کارشناسان به فوتبالیست ‌ها این است که در کنار این ورزش محبوب؛ ورزش‌های دیگری نیز انجام دهند.

این کار چه در فصل مسابقه و چه در زمان‌های استراحت توصیه می‌شود.

در این مقاله به برخی از بااهمیت‌ترین و پرتاثیر‌ترین ورزش‌هایی که می‌توان در کنار ورزش فوتبال انجام داد می‌پردازیم.

لزوم انجام ورزش ثانوی در کنار فوتبال

ورزش‌های مختلف شما را ملزم به حرکت دادن اندام‌ها و عضلات خود به صورت‌های مختلف می‌کند.

به اعتقاد کارشناسان ورزشکارانی که تنها در یک ورزش شرکت می‌کنند چهار برابر بیشتر از آن‌هایی که در رشته‌های مختلف ورزشی شرکت می‌کنند، در معرض آسیب‌ هستند.

اگر هدف شما این است که یک فوتبالیست بزرگ شوید انتخاب یک ورزش دوم مناسب می‌تواند برای موفقیت ورزشی شما بسیار مفید باشد.

علاوه بر این انجام سایر ورزش‌ها در کنار ورزش فوتبال باعث تقویت مهارت‌های ذهنی شما برای تبدیل‌شدن به یک فوتبالیست حرفه‌ای می‌شود.

با انتخاب یک ورزش دوم و انجام آن در خارج از زمان‌های تمرین؛ می‌توانید مهارت‌هایی که در حین ورزش فوتبال کمتر پرورش می‌یابند را توسعه دهید؛ تا به این صورت تبدیل به یک بازیکن پویاتر در زمین فوتبال گردید.

درنتیجه انتخاب یک یا چند ورزش دیگر فرصت‌های منحصربه‌فردی را برای رشد و پیشرفت به‌عنوان یک ورزشکار در اختیار شما قرار می‌دهد.

شما به‌عنوان یک بازیکن و یا مربی ورزش محبوب فوتبال احتمالاً به دنبال راه‌های جدید و جالب برای آماده‌سازی خود یا بازیکنانتان هستید.

آنچه انکارناپذیر است این است که ورزش فوتبال به‌تنهایی آمادگی جسمانی کامل و ۱۰۰ درصدی را در اختیار بازیکنان قرار نمی‌دهد.

ازاین‌رو مربیان و باشگاه‌های مطرح دنیا راهکارهای متفاوتی را برای آماده‌سازی هر چه بیشتر بازیکنان خود اتخاذ کردند.

برای مثال باشگاه‌هایی همچون بارسلونا و آژاکس از رویکرد فوتبال کل (Total Football) بهره می‌گیرند.

برای موفقیت در طول یک مسابقه فوتبال، تمامی ویژگی‌های جسمی و روحی بازیکن مهم است.

به همین دلیل است که مربیان برجسته‌ای مانند پپ گواردیولا (Pep Guardiola)، برای مشاوره و ایده با نگاهی دقیق‌تر و جامع‌تر به  آموزش با مربیان برجسته سایر حوزه‌های دنیای ورزش مشورت می‌کند.

دیه‌گو مارادونا (Diego Maradona) در طول آماده‌سازی خود برای جام جهانی ۱۹۹۴ به تمرین با تعدادی از بوکسور‌های بازنشسته پرداخت.

کوین کیگان (Kevin Keegan) در مدت حضور خود در هامبورگ در بین مسابقات، تنیس بر روی زمین ماسه‌ای را انجام می‌داد.

اما آنچه اهمیت دوچندانی نسبت به اتخاذ رویکردهای مختلف در فنون مربیگری دارد و گاهاً از نظرها دور مانده است؛ این است که این باشگاه‌های مطرح عموماً از ورزش‌های گوناگونی در کنار ورزش فوتبال استفاده کرده تا فیزیک و روح بازیکنان را هرچه بهتر آموزش دهند.

به اعتقاد بزرگان فوتبال، انجام سایر ورزش‌ها در کنار فوتبال نه‌تنها گروه‌های عضلانی را که اغلب در طول تمرینات فوتبال تمرکز کمتری بر روی آن‌ها است، تقویت کرده؛ بلکه باعث افزایش علاقه‌مندی بازیکنان به فوتبال می‌شود.

به‌عنوان‌مثال آکادمی آژاکس به‌طور منظم جلسات جودو، دوومیدانی و ژیمناستیک را برای بازیکنان خود برگزار می‌کند.

درواقع تخمین زده می‌شود که حدود ۴۵ درصد از زمان پیشرفت یک بازیکن جوان صرف فعالیت‌هایی است که به فوتبال مربوط نیستند.

با افزایش سن علاقه‌مندان به فوتبال، تأکید بیشتری بر تمرین‌های قدرتی و آمادگی جسمانی می‌شود.

کراس فیت و بدنسازی، برادران جدایی ناپذیر فوتبال

امروزه به اهمیت وزنه‌برداری در بهبود عملکرد بازیکنان رده بالا پی برده شده است.

جلسات منظم در سالن‌های بدنسازی هم اکنون بخشی از برنامه تمرین روزمره فوتبالیست‌ها است.

انجام تمرین‌های بدنسازی برای بهبود عملکرد فوتبال و بهبود طول عمر شرکت در این ورزش اثبات شده است.

image_36c2d5b62ab34194a5dce0e5d30a3f8d99d690b0

انجام ورزش بدنسازی در کنار فوتبال، ویژگی‌های مختلف بازیکن را بهبود می‌دهد؛ که از آن جمله می‌توان به قدرت بدنی اشاره کرد.

بدنسازی قدرت انفجاری مورد نیاز برای بهبود عملکرد در فوتبال را ارتقا می‌بخشد.

این ورزش خطر آسیب را کاهش داده و ویژگیهای فیزیکی که تعیین کننده نحوه عملکرد شما در زمین هستند را تقویت می‌کند.

در حین ۹۰ دقیقه بازی عضلات عموماً تحلیل می‌روند. تقویت عضلات به کمک تمرین‌های بدنسازی به بهبود عملکرد در حین یک مسابقه فوتبال کمک شایانی خواهد کرد.

در دنیا ورزشکاران بسیاری در کنار فوتبال، ورزش بدنسازی را نیز انجام می‌دهند. به عنوان مثال عمده زیبایی اندام کریستیانو رونالدو بازیکن سرشناس پرتغالی از انجام صحیح تمرینات بدنسازی است.

در لیست ورزش‌های محبوب و با اهمیت در بین بازیکنان فوتبال، بدون شک بی توجهی به کراس‌فیت، کم لطفی است. بسیاری از کارشناسان ترکیب کراس‌فیت و فوتبال را یک ترکیب قدرتمند می‌دانند.

به کمک تمرینات کراس‌فیت، استقامت هوازی و بی هوازی، چابکی، تعادل و قدرت بدنی بازیکن بهبود می‌یابد.

کراس فیت

کلید تبدیل شدن به یک بازیکن فوتبال عالی در کنار اوج آمادگی جسمانی، قدرت ذهنی است. ۱۰ دقیقه آخر یک مسابقه فوتبال می‌تواند تعیین کننده ترین لحظات بوده و در عین حال بیشترین اشتباهات در این لحظات رخ می‌دهد.

کارشناسان معتقدند که کراس‌فیت برای بهبود مقاومت ذهنی بازیکن یا به عبارت دیگر قرار دادن وی در منطقه قرمز، ورزش بسیار مناسبی است؛ زیرا فوتبالیست در حین انجام تمرینات کراس‌فیت به طور مداوم و حتی در کنار خستگی بایستی عملکرد مناسب داشته باشید.

عامل دیگری که کراس‌فیت را به ورزشی بسیار مناسب برای انجام در کنار فوتبال تبدیل می‌کند؛ این است که عموماً بر حرکات عملکردی مانند اسکوات، پرس، اسپرینت و کیک تمرکز دارد.

کریستیانو رونالدو ترکیبی از تمرینات کاردیو، تمرین با وزنه، اسکوات، پرش باکس، لانجز پرشی و پرش متناوب از کنار را در برنامه تمرینی خود دارد. همانگونه که مشخص است عناصر کراس‌فیت در تمرینات وی به خوبی دیده می‌شود.

کراس‌فیت یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود عملکرد ورزشی است؛ زیرا از حرکات انفجاری برای ایجاد قدرت عضلانی و ذهنی استفاده می‌کند.

کراس‌فیت نیز از پلیومتریک بهره می‌برد؛ از این رو می‌تواند اهمیت زیادی در بدنسازی فوتبال داشته باشد.

پلیومتریک تمریناتی هستند که در آن عضلات حداکثر نیرو را در فواصل زمانی کوتاه و با هدف افزایش قدرت و سرعت اعمال می‌کنند.

بازیکنان فوتبال به استقامت باورنکردنی مشهور هستند.

آنها در طی یک مسابقه ۹۰ دقیقه‌ای در ایران به طور متوسط ۷ کیلومتر و در باشگاه‌های معتبر جهانی به طور متوسط ۱۱ کیلومتر می‌دوند.

با این وجود، سرعت بازیکنان در بازی هرگز ثابت نیست و ورزش فوتبال بیشتر ارتباط مستقیم با قدرت دارد.

با توجه به اینکه فوتبال چنین بازی سریع و مبتنی بر قدرت است؛ بهترین تمرینات برای بازیکنان فوتبال شامل تمرینات پلیومتریک میباشد. این تمرینات به عضلات این امکان را می‌دهد تا کلید سریعتر دویدن و پرش‌های بلند تر را در کمترین زمان کسب کنند.

همچنین تمرینات کراس‌فیت باعث بهبود انعطاف بدنی بازیکنان شده که این نیز خود تاثیر بسزایی در بهبود عملکرد در ورزش فوتبال دارد.

آب درمانی، مولفه کلیدی برای بازیکنان حرفه ای

امروزه در دنیا شاهد محبوبیت استفاده از استخر و آب درمانی در بین باشگاه‌های معتبر ورزشی فوتبال هستیم.

محققین بسیاری تاکنون پیرامون کارایی استخر و تردمیل‌های زیر آب برای فوتبالیست‌ها پژوهش کردند.

شایع ترین قسمت‌های بدن در معرض آسیب دیدگی در فوتبال، عموماً بخش‌های مچ پا، زانو، ران و ساق پا است.

در آب جاذبه کمتری به مفاصل وارد شده، در نتیجه مفاصل رها می‌شوند. این مسئله باعث می‌گردد که روند درمان آسیب‌ سرعت گرفته و بدن بازیکن به خوبی ریکاوری شود.

با توجه به اینکه آب تا ۹۰ درصد از وزن بدن افراد را کاهش می‌دهد؛ کارشناسان معتقدند که استفاده از تردمیل زیر آب برای بهبود عملکرد ورزشی و در عین حال کاهش آسیب‌های احتمالی بازیکنان فوتبال، بسیار کارآمد است.

تردمیل استخر فرصت مناسبی را برای فوتبالیست فراهم می‌کند تا در یک محیط مناسب با کاهش بار موجود بر روی عضلات و مفاصل به الگوهای صحیح حرکتی عملکردی بازگردد.

استفاده از این روند درمانی در بین تیم های محبوب دنیا، روز به روز در حال گسترش است.

 به عنوان مثال جان داوین (John Davin) فیزیوتراپیست تیم محبوب منچستر یونایتد، از استخر برای بهبودی ورزشکاران و به عنوان ابزاری برای توانبخشی استفاده می‌کند.

همچنین به گفته بخش پزشکی تیم چلسی، آب‌درمانی بخش اساسی برنامه روزانه بازیکنان است.

سخن پایانی

در این مقاله، اهمیت انجام ورزش دوم در کنار فوتبال بررسی شد.

هماهنگی اعضای مختلف بدن، قدرت انفجاری، انعطاف و چابکی از مزایای انتخاب یک ورزش ثانویه اصولی برای انجام در کنار ورزش فوتبال می‌باشد.

در این بین، انجام تمرینات کراس‌فیت بدلیل بهره مندی از تمرین های پلیومتریک، در کنار آموزش فوتبال، می‌تواند ابزاری مفید در تبدیل شدن به بازیکن حرفه ای فوتبال باشد.

مولفه کلیدی دیگر برای بازیکنان فوتبال، آب درمانی است. آب درمانی باعث تسریع روند بهبودی آسیب و همچنین بهبود عملکرد ورزشی می‌شود.

امید داریم که با نگارش این مقاله، کمکی هرچند کوچک در مسیر پیشرفت به شما فوتبال دوستان عزیز کرده باشیم.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: