پایگاه خبری خانه فوتبال:

گل «قیچی برگردان» مهدی طارمی مهاجم ایرانی تیم فوتبال پورتو در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا به چلسی همه را یاد گل علیرضا جهانبخش دیگر بازیکن ایرانی به چلسی انداخت. هر دو گل به یک شکل به یک تیم زده شد. جهانبخش فصل گذشته با پیراهن برایتون در لیگ برتر انگلیس چنین گلی به ثمر رسانده بود.

این موضوع بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های دنیا داشت و تصاویری از ضربه «قیچی برگردان» طارمی و جهانبخش بارها و بارها بازنشر شد.

شباهت گل طارمی به گل جهانبخش به حدی زیاد بود که حتی بازیکنان برایتون هم به شوخی با جهانبخش پرداخته و در تمرین روز بعد از بازی پورتو با چلسی در این ارتباط با هم تیمی ایرانی خود صحبت کردند.

جهانبخش بعد از گلزنی طارمی برای نخستین بار در یک گفتگوی تقریباً مفصل به تمجید از مهاجم تیم پورتو پرداخت و درباره شباهت گل خودش با طارمی به تیم چلسی صحبت کرد.

nbnkY2erN8Ftجهانبخش به روزنامه «ابولا» پرتغال گفت: واقعاً خیلی خوشحال بودم. مهدی لیاقتش را داشت. او کارش را در پورتو خیلی خوب انجام می‌دهد. هیچ موقع به کیفیت و حرفه‌ای گری مهدی برای موفقیت شک نداشتم. او بازیکن و پسر فوق العاده ای است.

ملی پوش ایرانی برایتون درباره ضربه قیچی برگردان طارمی تاکید کرد: اگر شما ۱۰ گل یا بیشتر در لیگ به ثمر برسانید، وقتی خاص و بیشتر از آن می‌شوید که بتوانید برابر حریفانی مثل چلسی در چنین مرحله‌ای از لیگ قهرمانان اروپا گل بزنید. این واقعاً گل زیبایی بود. می‌خواهم به مهدی کمک کنم بیشتر گل بزند و این فصل را با قهرمانی پورتو به پایان برساند.

جهانبخش در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: گل طارمی به سرعت یادآور گل خودم بود. این یک حرکت مشابه اما با زاویه متفاوت بود. قیچی برگردان همیشه قیچی برگردان است. مردم این گل‌ها را دوست دارند. این گل‌ها همیشه اتفاق نمی‌افتد. فرقی نمی‌کند چقدر تلاش کنید.

وی یادآور شد: همه درباره اش صحبت می‌کنند چون ناگهان دو بازیکن ایرانی این گل را ظرف مدت یک سال مقابل چلسی انجام دادند. این گل‌ها سال‌ها در خاطرات می‌ماند.

بازیکن ایرانی تیم برایتون سپس خاطره‌اش از اولین روز تمرین این تیم بعد از گلزنی مهدی طارمی را بازگو کرد و گفت: خنده دار بود چون در تمرین صبح چهارشنبه برایتون، بسیاری از هم تیمی‌هایم ضمن تبریک به شوخی گفتند که شب گذشته مرا در حالی که دوباره در حال زدن ضربه قیچی برگردان بودم، دیده‌اند.

جهانبخش درباره زدن ضربه قیچی برگردان اظهار کرد: این یک کار مشخص و خاص نیست که بشود در باشگاه یا تیم ملی انجامش داد. این از قبل برنامه ریزی شده نیست. این ضربات در لحظه اتفاق می‌افتد و بستگی به پاس و توپ ارسالی دارد. این تصمیمی در یک ثانیه است. می دانم که طارمی این کار را دوست دارد و بارها تلاش کرد انجامش بدهد. بعضی از این حرکات را در ایران و قطر به یاد می آورم اما گلزنی با این حرکت سخت است.

وی درباره بازتاب این گل در ایران گفت: طبیعی است که در ایران خیلی در این خصوص صحبت شد. ایرانی‌ها به موفقیت بازیکنانی که در فوتبال اروپا هستند افتخار می‌کنند. وقتی آنها چنین گل‌هایی را در این رقابت‌های مهم می‌بینند، متوجه می‌شوند که با چیزهای منحصر به فردی روبرو هستند.

جهانبخش همچنین تاکید کرد که بعد از گلزنی طارمی، تبریک به این بازیکن را به ارسال پیام محدود کرده و در روزهای آینده با وی بیشتر صحبت خواهد کرد چون در حال حاضر همه می‌خواهند با مهاجم پورتو گفتگو کنند.

 بخش دیگری از مصاحبه جهانبخش به تصمیم طارمی برای ادامه فوتبالش در تیم پورتو بعد از یک فصل حضور در ریوآوه و در کل فوتبال اروپا مربوط می‌شود.

وی گفت: قبل از آنکه مهدی قراردادش را با پورتو امضا کند، با من حرف زد و کمی درباره تصمیمی که قصد داشت بگیرد، توضیح داد. او گفت که پیشنهادات دیگری هم دارد اما به شدت متقاعد شده است که پورتو را انتخاب کند چون احساس خوبی به این تیم دارد.

جهانبخش افزود: طارمی می‌دانست که پورتو یک باشگاه بزرگ بین المللی است که ورود به بهترین باشگاه‌های جهان را آسان می‌کند. باید صادق باشیم. تاریخچه پورتو فوق العاده است.

بازیکن شماره ۱۸ تیم ملی فوتبال ایران در ادامه از انتقال دیرهنگام طارمی (بازیکن شماره ۱۷ تیم ملی فوتبال ایران) به فوتبال اروپا ابراز تاسف کرد و گفت: مهدی در این مدت کوتاه چنین موفقیتی کسب کرده است. او از یک باشگاه کوچک‌تر خیلی زود به یک باشگاه بزرگ‌تر رفت. این بازیکن از قبل لیگ را می‌شناخت و دوستانی داشت. همه اینها به شما کمک می‌کند. طارمی واقعاً دیر وارد فوتبال اروپا شد. او این توانایی را داشت که خیلی زودتر به اروپا برود و کارهای بیشتری انجام بدهد ولی هیچ وقت خیلی دیر نیست.

 

منبع: مهر

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: