پایگاه خبری خانه فوتبال:

تعلیق مجری مشهور شبکه دولتی انگلیس، باعث استعفاهای دومینویی کارشناسان فوتبالی آن شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «گری لینکر» کاپیتان و مهاجم سابق تیم ملی انگلیس و باشگاه‌های لسترسیتی، اورتون، بارسلونا  تاتنهام که مجری برنامه معروف فوتبالی شبکه «بی‌بی‌سی» به نام Match of the Day است، به‌دلیل انتقاد از سیاست‌های مهاجرتی دولت انگلیسی، از کار در شبکه دولتی انگلیس تعلیق شد. این اقدام واکنش‌های زیادی را در رسانه‌ها، مقامات و کارشناسان این شبکه برانگیخت.

مقایسه دولت انگلیس با آلمان نازی و خشم لندن

لینکر ۶۲ ساله در صفحه توئیتر خود که بیش از هشت میلیون دنبال‌کننده دارد، در پاسخ به اظهارات «سوئلا بریومن» وزیر کشور انگلیس علیه مهاجران نوشته بود: این هجوم بزرگی از مهاجران نیست. ما پناهندگان بسیار کمتری از کشورهای بزرگ اروپایی را پذیرفته‌ایم. این سیاست به‌شدت ظالمانه‌ در قبال آسیب‌پذیرترین افراد، شبیه ادبیات آلمان در دهه ۳۰ است. یا من اشتباه می‌کنم؟

پس از این توئیت جنجالی، نمایندگان حرب حاکم «محافظه‌کار» انگلیس از شبکه بی‌بی‌سی خواستند لینکر را به دلیل حمله به سیاست مهاجراتی لندن در بازداشت و اخراج مهاجرانی که به صورت غیرقانونی و با قایق به این کشور می‌آیند، ادب کند و بعضی دیگر گفتند او باید اخارج شود. دولت انگلیس هم این مقایسه لینکر را «غیرقابل قبول و نامناسب» توصیف کردند.

در پی بالاگرفتن انتقادهای دولتی، شبکه بی‌بی‌سی روز جمعه از تعلیق لینکر از مجری‌گری MOTD خبر داد و اعلام کرد: بی‌بی‌سی تصمیم گرفت او از اجرای برنامه Match of the Day تا زمانی که ما درباره استفاده او از شبکه‌های اجتماعی به توافق و وضعیت شفافی برسیم، کنار گذاشته شود.

MXjO3GKifmrF

بی‌بی‌سی با ادعای اینکه این اظهارات، «نقض دستورالعمل‌های» آن است، اضافه کرد: ما هیچ‌وقت نگفته‌ایم که گری باید هیچ عقیده‌ای را ابراز نکند و یا اینکه درباره مسائلی که به او مربوط می‌شود، اظهارنظر نکند اما ما گفته‌ایم که او باید از جانبداری در مسائل سیاسی حزبی و یا اختلافات سیاسی دور باشد.

سکوت آقای گل

آقای گل جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک اما به جنجال‌های چند روز اخیر واکنشی نشان داده و سیاست سکوت را در پیش گرفته است. «دن واکر» همکار قدیمی لینکر اما گفته با او در ارتباط است و از اوپرسیده «آیا او کناره‌گیری کرده و یا بی‌بی‌سی از او خواسته کناره‌گیری کند» که لینکر پاسخ داده است: به من گفته شده باید کناره‌گیری کنم.

لینکر که بیش از ۲۰ سال است مسئولیت اجرای MOTD را برعهده دارد، با دستمزد ۱.۳ میلیون پوندی در سال ۲۰۲۲ به‌عنوان پردرآمدترین شخصیت شبکه دولتی انگلیس لقب گرفته است. او در طول سال‌های گذشته ابایی از بیان اظهارات خود درباره مسائل گوناگون سیاسی نداشته و این توئیت‌ها در برخی موارد واکنش‌هایی را برانگیخته است.

واکر همچنین گفته لینکر می‌خواهد به اجرای این برنامه ادامه دهد و برای آنچه گفته عذرخواهی نمی کند اما او گفته تصمیم آخر با بی‌بی‌سی خواهد بود که در حال حاضر او را مجبور کند اجرای برنامه را کنار بگذارد یا نه.

بحران در BBC و دومینو کناره‌گیری‌های کارشناسان MOTD 

پس از تصمیم بی‌بی‌سی علیه لینکر، کارشناسان MOTD به‌منظور همبستگی با او، ار این برنامه کناره‌گیری کردند. آلن شیرر، ایان رایت، مایکا ریچاردز، جرمین جیناس و الکس اسکات گفته‌اند دیگر در این برنامه حاضر نمی‌شوند. استیو ویلسون، گزارشگر این شبکه هم گفته بازی روز شنبه لیگ برتر انگلیس را گزارش نمی‌کند. گفته شده بازیکنان هم گفته‌اند با این شبکه مصاحبه نخواهند کرد.

TmhHNllN1RXq

حالا برای اولین بار، این برنامه قرار است شنبه شب بدون مجری و کارشناسان روی آنتن برود؛ اتفاقی که رسانه انگلیسی «دیلی‌میل» آن را «بحران» در بی‌بی‌سی توصیف کرده است چراکه این شبکه نتوانسته در این مدت کم برای برنامه خود مجری پیدا کند. دیلی‌میل همچنین فاش کرده برخی از عوامل برنامه هم تهدید کرده‌اند از کار در این برنامه استعفا خواهند کرد.

انتقاد مردم و احزاب سیاسی مخالف از نقض آزادی بیان در انگلیس و شبکه دولتی

کاربران شبکه‌های اجتماعی و چهره‌های حزب کارگر نیز در این ماجرا از لینکر حمایت کرده‌اند و شعار آزادی بیان و بی‌طرفی بی‌بی‌سی را زیر سوال برده‌اند. «پیرس مورگان» مجری مشهور انگلیسی و دوست صمیمی «کریستیانو رونالدو» نوشته است: لینکر باید به بی‌بی‌سی بگوید برو به جهنم. آزادی بیان سنگ‌بنای دموکراسی است. 

حزب مخالف کارگر انگلیس گفته است: تصمیم بزدلانه بی‌بی‌سی در کنار گذاشتن لینکر از اجرا، حمله به آزادی بیان در مواجهه با فشار سیاسی است.  وزیر اول اسکاتلند هم این اقدام شبکه دولتی انگلیس را «غیر قابل دفاع» توصیف کرده است.

روزنامه میرر نیز اعلام کرده کارزاری را برای بازگشت لینکر به MOTD راه‌اندازی کرده و از تمام کسانی که به آزادی بیان اعتقاد دارند خواسته به آن بپیوندند.

این برنامه که شنبه‌ها و یکشنبه‌ها از شبکه بی‌بی‌سی پخش می‌شود، به بررسی خلاصه بازی‌ها و کارشناسی بازی‌ها می‌پردازد. MOTD برای اولین بار در ۲۲ آگوست ۱۹۶۴ پخش شد و طولانی‌ترین برنامه تلویزیونی فوتبال در جهان است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: