پایگاه خبری خانه فوتبال:

عیدی کارگران با تغییر همراه شد.  عیدی کارگران هر سال افزایش می یابد. عیدی کارگران با نرخ تورم همخوانی ندارد. عیدی کارگران  متناسب با حقوق پایه آنها است. عیدی کارگران امسال با حواشی جدیدی همراه شد.

عیدی کارگران

عیدی کارگران برای یک سال باید حداقل با دستمزد ۲ ماه و حداکثر با دستمزد ۳ ماه فرد برابر باشد. این الزامی است که قانون کار مصوب ۶ اسفند ۱۳۷۰ تعیین کرده است.

برای محاسبه میزان عیدی سال ۱۴۰۰ باید دستمزد روزانه کارگر را در ۶۰ (تعداد روزهای دو ماه) ضرب کنیم. در صورتی که رقم پایه حقوق را در نظر بگیریم دستمزد روزانه کارگر برابر با ۸۸ هزار و ۵۱۶ تومان خواهد بود. این عدد ضرب در ۶۰ روز برابر با ۵ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان است. یعنی حداقل عیدی سال ۱۴۰۰ باید ۵ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان باشد.

حال اگر بر همین مبنا حداکثر عیدی را بخواهیم محاسبه کنیم. عدد دستمزد روزانه یعنی ۸۸ هزار و ۵۱۶ تومان را باید در ۹۰ (تعداد روزهای سه ماه) ضرب کنیم. به این ترتیب حداکثر عیدی امسال برابر با ۷ میلیون و ۹۶۶ هزار تومان خواهد بود.

افرادی که کمتر از یکسال کارکردند چقدر عیدی می‌گیرند؟

رقم محاسبه شده برای افرادی است که یک سال کامل در مجموعه خود کار کرده باشند. اما اگر فردی کمتر از یک سال در یک مجموعه حضور داشته باشد نحوه محاسبه عیدی او متفاوت خواهد بود.

برای محاسبه عیدی این افراد باید حداقل دستمزد روزانه یعنی ۸۸ هزار و ۵۱۶ تومان را در ۶۰ ضرب کرده سپس عدد به‌دست آمده را تقسیم بر ۱۲ کنیم و حاصل را در تعداد ماه هایی که فرد مشغول به کار بوده ضرب کنیم.

به طور مثال حداقل عیدی برای فردی که ۴ ماه در یک مجموعه کار کرده به این شکل محاسبه می‌شود: ۸۸۵۱۶ ضرب در ۶۰ تقسیم بر ۱۲ ضرب در ۴ که برابر می‌شود با یک میلیون و ۷۷۰ هزار تومان.

حداکثر عیدی برای این فرد نیز با همین فرمول محاسبه می‌شود فقط به جای ۶۰ باید دستمزد روزانه را در ۹۰ ضرب کنیم. بنابراین حداکثر عیدی فردی که ۴ ماه از سال را در مجموعه حضور داشته برابر با ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان خواهد بود.

تصریح قانون در زمینه پرداخت عیدی

ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار که در ششم اسفند ۱۳۷۰ به تصویب مجلس رسیده است می‌گوید: تمام کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نباید از معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

در تبصره این ماده واحده به عیدی کارگرانی که کمتر از یک سال خدمت کرده‌اند پرداخته شده است. بر اساس این تبصره مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده‌اند باید به ماخذ ۶۰ روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال، محاسبه شود. مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده موضوع ماده واحده این قانون تجاوز کند.

همچنین در کارگاه هایی که مطابق رویه جاری کارگاه بیش از مبالغ فوق پرداخت می‌شود عرف کارگاه معتبر خواهد بود.

بازنشستگان تامین اجتماعی چقدر عیدی می‌گیرند؟

وضعیت پرداخت عیدی برای بازنشستگان تامین اجتماعی با کارگران متفاوت است. عیدی بازنشستگان از سوی هیات وزیران تعیین می‌شود.

برای سال ۱۴۰۰ نیز برابر مصوبه هیات وزیران، مبلغ عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی، یک میلیون و پانصد هزار تومان، تعیین و تصویب شده است. علت تعیین این سقف آن است که برابر بودجه سال ۱۴۰۰ که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، مبلغ عیدی کارمندان، ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال معادل یک میلیون و پانصد هزار تومان تعیین و تصویب شده است.

عیدی کارگران امسال چقدر است

تمام کارکنان مشمول قانون کار که طبق تعریف این قانون «کارگر» شناخته می‌شوند، مشمول عیدی و پاداش پایان سال هستند.

عیدی کارگران تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی با کارکرد یکسال کامل، امسال حداقل ۵ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۹۹۰ تومان و حداکثر ۷ میلیون و ۹۶۶ هزار و ۴۸۵ تومان خواهد بود. کارگرانی هم که کمتر از یک سال یعنی از یک تا ۱۱ ماه سابقه پرداخت حق بیمه دارند، مشمول عیدی پایان سال هستند. این دسته از کارگران به میزان «دو برابر حقوق پایه مندرج در فیش حقوقی، تقسیم بر ۱۲، ضربدر تعداد ماه کارکرد» عیدی دریافت می‌کنند.

عیدی کارگران تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی با کارکرد یکسال کامل، امسال حداقل ۵ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۹۹۰ تومان و حداکثر ۷ میلیون و ۹۶۶ هزار و ۴۸۵ تومان خواهد بود.

چه کسانی مشمول عیدی هستند؟

مبنای پرداخت عیدی کارگران در صورتی که یک سال کامل در محل کار خود سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، معادل دو ماه حقوق پایه تا سقف ۷ میلیون و ۹۶۶ هزار و ۴۸۵ تومان خواهد بود. همچنین کف عیدی کارگران نیز ۵ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۹۹۰ تومان است.

کارگرانی هم که کمتر از یک سال یعنی از یک تا ۱۱ ماه سابقه پرداخت حق بیمه دارند، مشمول عیدی پایان سال هستند. این دسته از کارگران به میزان «دو برابر حقوق پایه مندرج در فیش حقوقی، تقسیم بر ۱۲، ضربدر تعداد ماه کارکرد» عیدی دریافت می‌کنند.

به عنوان مثال کارگری که در سال ۱۴۰۰ حداقل حقوق مصوب وزارت کار یعنی ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۵ تومان را دریافت می‌کند و یک ماه سابقه کار دارد، بر اساس فرمول محاسبه عیدی باید ۴۴۲ هزار و ۵۸۲ تومان و کارگری که با همین میزان پایه حقوق، ۱۱ ماه سابقه کار دارد، باید ۴ میلیون و ۸۶۸ هزار و ۴۰۷ تومان عیدی دریافت کند. تاکید می‌شود، میزان عیدی محاسبه شده، صرفاً برای کارگرانی است که «حداقل حقوق سال ۱۴۰۰» را دریافت می‌کنند و به عبارتی در سال نخست ورود به بازار کار قرار دارند.

عیدی سایر کارکنان دارای بیش از یک سال سابقه که قطعاً حقوق پایه آنها بیش از «حداقل حقوق مصوب» است، نیز طبق فرمول یاد شده خواهد بود، با این تفاوت که حقوق پایه مندرج در فیش حقوقی، مبنای محاسبه عیدی آنها خواهد بود. به این معنا که اگر پایه حقوق کارگری ۳ میلیون تومان است باید این عدد را در فرمول قرار داده و عیدی را محاسبه کند.

عیدی و پاداش کارگران معمولاً همراه با حقوق بهمن ماه توسط کارفرمایان واریز می‌شود، اما واریز آن با حقوق اسفند ماه نیز منع قانونی ندارد.

در جدول زیر میزان عیدی کارگران حداقلی بگیر (کسانی که پایه حقوق‌شان ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۵ تومان است) به تناسب تعداد ماه کارکرد محاسبه شده است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: