پایگاه خبری خانه فوتبال:

ادامه پرداخت یارانه از تیرماه: یارانه از زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد پرداخت می شود. یارانه قرار بود به دهک های پایین جامعه پرداخت شود. یارانه هر ماه به حساب سرپرستان خانواده واریز می شود. یارانه با روش جدید فقط به زنجیره آخر یعنی مردم پرداخت می شود.

دولت هنوز زمان دقیق واریز یارانه نقدی تیرماه ۱۴۰۱ را اعلام نکرده است، اما بررسی ما نشان می‌دهد که دولت در ماه‌های اخیر، بیستم هر ماه یارانه نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که حدود سه هفته دیگر دولت برای واریز یارانه مرحله ۱۳۷ دست به کار خواهد شد.

یارانه مرحله ۱۳۷ که قرار است در تیرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شود، تفاوتی به مرحله ۱۳۵ و ۱۳۶ ندارد؛ بنابراین منتظر افزایش یا کاهش میزان یارانه نقدی تان نباشید. به زبان ساده تر، اگر تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستید و در اردیبهشت و خرداد ۴۰۰ هزار تومان دریافت کرده اید، در تیرماه نیز به همین میزان دریافت خواهید کرد.

به گزارش فرارو، در واقع افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در دهک اول تا سوم قرار دارند و یارانه ۴۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند؛ بنابراین اگر به فرض مثال خانواده شما ۵ نفره باشد و در این دهک قرار بگیرید، مبلغ ۲ میلیون تومان در این ماه به حساب سرپرست خانوارتان واریز می‌شود.

برای دهک چهارم تا نهم نیز مطابق معمول، یارانه ۳۰۰ هزار تومانی واریز می‌شود. یعنی اگر خانواده‌ای ۵ نفره در این دهک‌ها قرار بگیرند، مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به حساب سرپرست خانوارشان واریز خواهد شد.

در مورد دهک دهم نیز دولت گفته که یارانه‌ای به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، چرا که در گروه درامدی بالا قرار دارند.

یارانه تیرماه ۱۴۰۱ چندم واریز می‌شود؟

دولت هنوز زمان دقیق واریز یارانه نقدی تیرماه ۱۴۰۱ را اعلام نکرده است، اما بررسی ما نشان می‌دهد که دولت در ماه‌های اخیر، بیستم هر ماه یارانه نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که حدود سه هفته دیگر دولت برای واریز یارانه مرحله ۱۳۷ دست به کار خواهد شد.

منبع: فرارو

محمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درباره ایجاد فساد و رانت در زنجیره توزیع کالا از طریق ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: اجرای باز توزیع جدید یارانه‌ها و تخصیص یارانه به جای حلقه‌ اول به حلقه‌های میانی و نهایی موجب جلوگیری از بروز رانت و فساد و ایجاد ضایعات کالای اساسی می‌شود و زمینه‌ قاچاق را نیز از بین می برد. این شرایط باعث می شود مدیریت مصرف بهینه در کالاهای اساسی شکل بگیرد و موجب صرفه جویی در واردات شود و ما را به سمت خودکفایی سوق دهد.

وی با تاکید بر اینکه با مدیریت مصرف در سال‌های بدون خشکسالی، نیاز زیادی به واردات نخواهیم داشت، گفت: من به خاطر دارم در زمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای حدود دو میلیون تن گندم صرفه جویی شد و حالا نیز پیش بینی می شود که ۳۰ تا ۴۰ درصد صرفه جویی خواهد شد.

میرتاج الدینی با اشاره به تاثیر حذف ارز اختصاص یافته در بهره وری اقتصاد کشاورزی گفت: یکی از عوامل اصلی بهره‌وری استفاده بهینه از محصولات کشاورزی است تا ضایعات در چرخه‌ مصرف از بین برود. این مساله موجب بهره‌وری بیشتر در کشاورزی خواهد شد تا جایی که به تدریج به صادرکننده محصولات کشاورزی هم تبدیل می شویم. در نتیجه سیاست باز توزیع یارانه‌ها با روش جدید به بهره‌وری اقتصاد کشاورزی منجر خواهد شد.

وی انتقال عواید حاصل از حذف ارز ترجیحی را در قالب یارانه‌ نقدی مستقیم به مردم برای حفظ و افزایش قدرت خرید مردم دانست و افزود: در این شرایط نزدیک به دو سوم قدرت خرید مردم نسبت به خرید کالاهای اساسی که قبلا مشمول ارز ترجیحی بودند، افزایش پیدا می کند و می توانند مابقی یارانه را برای خرید سایر کالاها استفاده‌ کنند. این اقدام منجر به بهبود وضعیت معیشتی دهک های پایین و ریشه کنی فقر مطلق خواهد شد و امنیت غذایی را برای آنها ایجاد خواهد کرد.

میرتاج الدینی با بیان اینکه یارانه‌ نقدی به یارانه‌ اعتباری تبدیل می شود، گفت: تفاوت یارانه‌ نقدی و اعتباری این است که با اعتبار یارانه نقدی کالاهای مورد نیاز خریداری می شود ولی یارانه اعتباری فقط برای خرید کالای خاص استفاده می شود.

این نماینده مجلس با تشریح راهکارهای ما به ازای ارز ۴۲۰۰ تومانی به مردم گفت: یارانه‌ نقدی، یارانه‌ اعتباری و کالابرگ الکترونیک به جای اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی تعریف شده است. از کالابرگ الکترونیک هم دو نوع تعریف ارائه می شود؛ یک تعریف آن مترادف یارانه‌ اعتباری است و تعریف دیگر آن در سهمیه بندی کالاها است ولی ما در این سه بخش، یارانه‌ اعتباری را ترجیح می دهیم.

میرتاج الدینی ادامه داد: آنچه که در قانون بودجه آمده برای سهمیه بندی کالاها نیست بلکه‌ یارانه‌ آن در کارت افراد شارژ می شود و خانواده‌ها با این اعتبار کالای مورد نیاز خود را خریداری می کنند. ما با کالابرگ الکترونیکی به معنای سهمیه بندی موافق نیستیم و این اقدام در شرایطی باید رخ دهد که کمبود و محدودیت کالا داشته باشیم اما وقتی با کمبود کالا روبه‌رو نیستیم لزومی ندارد که سهمیه بندی انجام شود. کما اینکه بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مرغ و تخم مرغ به اندازه‌ کافی در بازار توزیع شد و قیمت آن از قیمت مصوب حذف ارز ترجیحی هم پایین تر آمد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات با بیان اینکه بهتر است یارانه‌ اعتباری در کارت افراد شارژ شود، گفت: ما از لفظ یارانه‌ نقدی استفاده نمی کنیم به این دلیل که یارانه‌ اعتباری صرفا برای خرید کالا استفاده می شود که باعث ایجاد امنیت غذایی در خانواده‌ها می شود و از این طریق امکان برداشت پول نقدی وجود ندارد و کالای خاصی را سهمیه بندی نمی کند. افراد به راحتی در فروشگاهها کالای خود را بدون هیچ محدودیتی خریداری می کنند و انتخاب خرید در دست مردم است که این روش، بهترین راهکار است. اگرچه فعلا یارانه‌ نقدی پرداخت می شود اما در آینده‌ سازوکار یارانه‌ اعتباری ایجاد و زمینه‌ اجرای آن فراهم می شود./اقتصادآنلاین

فعلاً پرداخت نقدی به جای کالابرگ

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایرنا ضمن اشاره به جلسه غیرعلنی دیروز مجلس، گفت: براساس قانون بودجه دولت باید قیمت‌ها را بر اساس سهمی که تعیین می‌کند قیمت شهریور ۱۴۰۰ باشد و مابه‌التفاوت آن را هم بر اساس کالابرگ پرداخت کند و این مصوبه مجلس است. نماینده مردم قم در ادامه اظهار کرد: زیرساخت‌های بانک مرکزی برای ارائه خدمات کارت الکترونیکی به عنوان کالا برگ فراهم نیست و فعلاً پرداخت یارانه نقدی ادامه پیدا می‌کند، احتمالاً بعد از شهریور ماه تکلیف این موضوع روشن می‌‌شود. همچنین در ادامه جلسه دیروز نمایندگان با درخواست بررسی لایحه اصلاح تبصره‌های ۱ و ۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور به صورت «دو فوریتی» مخالفت کردند.

یارانه جدید معیشتی چه کسانی هنوز مسدود است؟

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با بیان اینکه یارانه افراد متقاضی بازنگری به حذف یارانه معیشتی هنوز مسدود است، گفت: فهرست 2.5 میلیون نفری متقاضیان جدید به وزارت رفاه ارسال شد.

سیده‌‌طیبه حسینی درباره اینکه یارانه کمک‌معیشتی مرحله دوم از دیروز قابل برداشت شد، آیا یارانه افراد متقاضی بازنگری هم قابل برداشت شده است، افزود: یارانه کسانی که در اردیبهشت‌ماه حذف شده و تقاضای خود برای برقراری مجدد یارانه معیشتی را در سامانه حمایتی وزارت تعاون، کار و رفاه ثبت کرده‌اند، هنوز قابل برداشت نشده است.

وی درباره اینکه یارانه معیشتی خانوارهای متقاضی بازنگری چه زمانی قابل برداشت می‌شود، بیان کرد: تا بررسی نهایی وزارت رفاه نهایی نشود، مسدودی از یارانه افراد متقاضی بازنگری رفع نمی‌شود.

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها درباره اینکه چه زمانی بررسی وزارت رفاه به سازمان هدفمندی ابلاغ می‌شود، اضافه کرد: طبق مذاکراتی که شده و همچنین بر اساس دستور رئیس‌جمهور که باید ظرف یک ‌ماه افراد متقاضی بازنگری تعیین‌تکلیف شوند، امیدوارم بررسی وزارت رفاه بزودی انجام و به ما ابلاغ شود.

وی تأکید کرد: هنوز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نتیجه بررسی‌های خود را برای متقاضیان بازنگری یارانه کمک معیشتی ارائه نکرده است.

ملاک دریافت یارانه نقدی یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰هزار تومانی

معاون وزیر رفاه گفت‌: دهک بندی ها براساس رقم خاصی از حقوق نبود و عوامل متعددی چون گردش حساب بانکی، تراکنش های بانکی، حقوق، خودرو و ... در دهک بندی تاثیر داشتند.

 یک ماه پیش بود که رییس جمهوری در یک گفت و گوی تلویزیونی از یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰هزار تومانی خبر داد؛ این یارانه که همان شب و در حین گفت‌وگوی تلویزیونی رییسی واریز شد، برای برخی ابهامات زیادی به دنبال داشت؛ داستان این ابهامات نیز به افرادی بازمی‌گشت که مشمول یارانه نشده بودند.

طبق گفته همان شب رییس جمهوری قرار بود که دهک‌های یک تا ۹ یارانه بگیرند و دهک دهم نیز تنها دهکی بود که مشمول یارانه نبود؛ به همین خاطر از فردای واریز یارانه‌ها اعتراض به دهک‌بندی‌ها آغاز و سایتی جهت ثبت این اعتراضات معرفی شد؛ در این بین یکی از اصلی‌ترین سوالات آن بود که این دهک‌بندی بر چه اساس است؟ چراکه برخی از سایت‌ها ارقامی را منتشر و اعلام کرده بودند که افرادی که بیشتر از رقم تعیین‌شده حقوق بگیرند، مشمول یارانه نمی‌شوند و به عبارتی دهک دهمی هستند.

داریوش ابوحمزه، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در پاسخ به این سوال که دهک‌بندی‌ها بر چه اساس انجام شده است، گفت: دهک‌بندی‌ها، دهک‌بندی‌های نسبی-جمعیتی هستند و این طور نیست که بگوییم افرادی که بالاتر از رقم خاصی حقوق می‌گیرند، دهک دهمی حساب می‌شوند.

وی ادامه داد: طبق اطلاعات درآمدی و معیشتی، ۱۰درصد افراد جامعه که وضعیت مالی و معیشتی بهتری نسبت به بقیه افراد داشتند، در دهک دهم قرار گرفتند؛ اطلاعاتی که مبنای دهک های درآمدی قرار گرفته اند ترکیبی از درآمد و دارایی افراد است که شامل گردش حساب بانکی، تراکنش های بانکی، حقوق، خودرو و ... بوده است./اقتصادآنلاین

چه کسانی یارانه کمتری دریافت می کنند؟

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از قابلیت برداشت مبالغ یارانه مرحله ۱۳۶ مربوط به خرداد ماه ۱۴۰۱ که در ماه گذشته و همزمان با مرحله ۱۳۵ به حساب یارانه بگیران واریز شده بود، خبر داد.

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از قابلیت برداشت مبالغ یارانه مرحله ۱۳۶ مربوط به خرداد ماه ۱۴۰۱ که در ماه گذشته و همزمان با مرحله ۱۳۵ به حساب یارانه بگیران واریز شده بود، خبر داد. براساس اعلام این سازمان، مرحله ۱۳۶ نیز مانند اردیبهشت ماه و براساس دهک بندی وزارت کار،تعاون و رفاه اجتماعی، به ازای هر نفر از اعضای خانوارهای دهک اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های چهارم تا نهم به ازای هر نفر، ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود. در واقع به خانواده های 2 نفره از دهک چهار تا نهم رقم 600 هزار تومان واریز می شود. همچنین برحسب اطلاع رسانی های قبلی انجام شده، اقساط تسهیلات قرض الحسنه ۱۰ میلیون ریالی کمک معیشت نقدی و کرونا از سرپرستان خانواری که این تسهیلات را دریافت کرده‌اند، کسر شده است.

خبر مهم درباره یارانه نقدی تیر و کالابرگ

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: زیرساخت‌های بانک مرکزی برای ارائه خدمات کارت الکترونیکی به عنوان کالا برگ فراهم نیست فعلا پرداخت یارانه نقدی ادامه پیدا می‌کند، احتمالا بعد از شهریور ماه تکلیف این موضوع روشن می شود.

احمد امیرآبادی فراهانی با بیان اینکه مجلس در مصوبه‌ای به دولت اختیار داد که نسبت به اصلاح ارز ترجیحی اقدام کند، اظهار داشت: مجلس سه سال پیش اصلاح ارز ترجیحی را با دولت قبل مطرح کرد و اعلام کرد که با جاده ارز ترجیحی هیچ‌گاه به جایی نمی‌رسیم و مسیرمان به ناکجا آباد است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت قبل برای حذف این فساد اهتمامی نداشت و اراده‌ای را به خرج نداد اگر آن زمان این اتفاق می‌افتد بسیاری از مشکلات حل می‌شد   آن زمان ارز آزاد ۱۰ هزار تومان بود نسبت به ارز ۴۲۰۰ تومان، اختلاف قیمت کمتری داشت لذا شیب افزایش قیمت‌ها کمتر بود.

امیرآبادی با تاکید بر اینکه دولت چاره‌ای غیر اصلاح ارز ترجیحی نداشت، گفت:دولت برای تخصیص ار ترجیحی به ورادات تقریبا با ارز نیمایی که حدود ۲۴ هزار تومان بود، ۲۰ هزار تومان بابت هر یک دلار، اسکناس چاپ می‌کرد، این اقدام دولت موجب افزایش شدید پایه پولی شد.

دولت با ارز 4200 تومانی گندم وارد می‌کرد، یکسری هم گندم را تبدیل به ماکارونی می‌کردند، ماکارونی دوباره صادر می‌شد و ارز ۲۳ هزار تومانی به دولت می‌فروختند. از طرف دیگر دانه‌های روغنی می‌آورند روغن مایع را از اینجا به کشورهای همسایه صادر می‌کردند و قصه ادامه داشت.

وی بیان کرد: بحث قاچاق بخشی از آن بود اما بخش عمده این بود که این مسیر، مسیری نبود که بتوان تا انتها ادامه داد، ۲۰ میلیارد دلار ضرب در ۲۰ هزار تومان، حدود  ۴۰۰۰۰۰ هزار میلیارد تومان باید هرسال مابه‌التفاوت پول ارز را باید بانک مرکزی اسکناس چاپ می‌کرد و این اقدام دولت حجم نقدینگی را حدود ۲۴۰- ۲۵۰ هزار هزار میلیارد تومان افزایش داد که قابل قبول نبود. دولت چاره‌ای غیر از این نداشت که دیگر این مسیر را ادامه ندهد.

امیرآبادی گفت: این افراد سودجو شرکت‌ها یا افرادی هستند که قیمت‌ها را بدون اجازه دولت افزایش می‌دهند یا احتکار می‌کنند و در هر جایی که هستند باید با آنها برخورد شود.

وی افزود: تعزیرات باید با این افراد برخورد کند، وزرای دادگستری، صمت و جهاد کشاورزی در کنترل بازار مسئولیت دارند. امروز هم یکی از مباحث جلسه غیرعلنی همین مساله بود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس قانون بودجه دولت باید قیمت‌ها را بر اساس سهمی که تعیین می‌کند قیمت شهریور ۱۴۰۰ باشد و مابه‌التفاوت آن را هم بر اساس کالابرگ پرداخت کند و این مصوبه مجلس است

امیرآبادی اظهار کرد: زیرساخت‌های بانک مرکزی برای ارائه خدمات کارت الکترونیکی به عنوان کالا برگ فراهم نیست فعلا پرداخت یارانه نقدی ادامه پیدا می‌کند، احتمالا بعد از شهریور ماه تکلیف این موضوع روشن می شود.

منبع: ایرنا

 پس از حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی، دولت دو مرحله یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرد. همزمان با این موضوع برخی از اعضای تیم اقتصادی دولت اعلام کردند که احتمالا کالابرگ جای واریز نقدی یارانه را در ماه‌های آینده خواهد گرفت.

اما اخیرا احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد گفته که فعلا تصمیم دولت در مورد یارانه‌ها تغییر نکرده و فعلا واریز نقدی خواهد یافت. اما طبق گفته او، زمانی تصمیم دولت عوض می‌شود که گزارش نهایی دوره آزمایشی سامانه‌های کالابرگ آماده شود.

البته وزیر اقتصاد یه این نکته هم اشاره کرده که احتمالا گزارش دوره‌های آزمایشی سامانه‌های کالابرگ در تیر به دولت ارسال می‌شود تا ستاد اقتصاد برای ماه‌های بعد تصمیم نهایی خود را بگیرد.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که واریز یارانه در تیر ماه به شکل نقدی باشد و از ماه‌های آینده سامانه‌های کالابرگ وارد عمل شوند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: