کد خبر : 2738 / /
/

سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در جمع خبرنگاران از شناسایی سه مورد قطعی ابتلا به کرونای آفریقایی جنوبی در کشور خبر داد و اظهار کرد: با موج فراگیر ویروس موتاسیون یافته انگلیسی در سراسر کشور همکاران با شرایط ویژه‌ای رو به رو شدند و متاسفانه مرگ ناشی از بستری در این روز‌ها رو به افزایش خواهد بود.

ویروس کرونا در ایران به آمار نگران کننده ای رسیده است. ویروس کرونا روزانه روزی 300 نفر کشته می دهد. ویروس کرونا تنها با واکسن کرونا از بین می رود. ویروس کرونا در دورهمی ها شیوع بیشتر می یابد. مسئولان  نسبت به ورود ویروس کرونا هندی به کشور هشدار داده اند.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: در یکی از استان‌های جنوبی برای اولین بار ۳ مورد ویروس آفریقای جنوبی را شناسایی کردیم.

سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در جمع خبرنگاران از شناسایی سه مورد قطعی ابتلا به کرونای آفریقایی جنوبی در کشور خبر داد و اظهار کرد: با موج فراگیر ویروس موتاسیون یافته انگلیسی در سراسر کشور همکاران با شرایط ویژه‌ای رو به رو شدند و متاسفانه مرگ ناشی از بستری در این روز‌ها رو به افزایش خواهد بود و در روز‌های آینده روز‌های سختی درباره دریافت بستر‌های امروز خواهیم داشت.

او گفت: کاری که همکارانم در موج سوم کرونا کردند این بود مراکز سرپایی ١۶ ساعات را افزایش دادیم و دارو‌های ضد ویروس را به مراکز سرپایی بردیم و توانستیم بار انبوه بیماران را که سرریز آن‌ها به بیمارستان‌ها بود کم کنیم و در روز‌های آینده با گذر از روز‌های سنگین شاهد کاهش آمار بستری و بعد از آن با تاخیر در آمار فوتی‌ها داشته باشیم.

نمکی بیان کرد: خبر خوب ما امروز این بود که واکسیناسیون کرونا در فاز دوم را شروع کردیم و دیروز آزمایش بالینی فاز سه پاستور را شروع کردیم و در آینده نزدیک این واکسن‌ها به جمع واکسن‌ها خواهد پیوست.

شناسایی ۳ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونای آفریقایی جنوبی در کشور

وی بیان کرد: خبر خوب ما امروز این بود که واکسیناسیون کرونا در فاز دوم را شروع کردیم و دیروز آزمایش بالینی فاز ۳ پاستور را شروع کردیم و در آینده نزدیک این واکسن‌ها به جمع واکسن‌ها خواهند پیوست.

وزیر بهداشت گفت: ما لحظه به لحظه ویروس‌های جهش‌یافته را رصد می‌کردیم و همانطور که ویروس ووهان خود را از ووهان به قطب رساند، صدای پای ویروس آفریقای جنوبی و برزیلی و هندی را می‌شنیدیم و علم به شیوع ویروس برزیلی و آفریقایی جنوبی در کشورهای همسایه را داشتیم و مکاتبه‌هایی برای ممنوعیت ورود و خروج انجام دادیم.

ویروس کرونا

نمکی ادامه داد: در یکی از استان‌های جنوبی برای اولین بار ۳ مورد ویروس آفریقا جنوبی را شناسایی کردیم. صدای پای ویروس هندی را بسیار نزدیک می‌شنویم.

ویروس کرونا/ وزیر بهداشت: صدای پای ویروس هندی را بسیار نزدیک می‌شنویم

وزیر بهداشت ادامه داد: در زمینه ویروس هندی هم صدای پایش را نزدیک تر کنار خودمان می شنویم. تمام تبعه هندی و پاکستانی که وارد شدند را بررسی می‌کنیم. دیروز در یکی از شهرستان هایمان مواردی را از هندی‌هایی که مبتلا به کرونا بودند را داریم ارزیابی می کنیم و امیدواریم از نوع موتاسیون یافته هندی نباشند.

پروتکل‌ها را رعایت کنید

وی گفت: این زنگ خطر به ما می‌گوید که باز هم باید فاصله‌ها را بیشتر کنیم، پروتکل‌ها را بیشتر مراعات کنیم و نگذاریم که همکارانمان در مجموعه های درمانی به دام جمع کردن موج جدید با ویروس‌های جهش یافته جدید شوند. واقعا نظام سلامت در اوج گرفتاری است و همکاران من در سنگین ترین بار ممکن تاریخی که دارند می کشند کار را پیش می برند.

تاثیر ناچیز واکسنها بر ویروس آفریقایی

وزیر بهداشت گفت: امیدوارم بتوانیم در این مرحله چوب سنگین بر گرده نظام سلامت با عدم رعایت فاصله گذاری، با عدم رعایت پروتکل ها وارد نکنیم تا خدایی نکرده بعد از ویروس انگلیسی به دام شیوع گسترده ویروس آفریقای جنوبی نیفتیم که از همه این‌ها سرسخت‌تر بود و بسیاری از واکسن ها رویش جواب نداده و اگر هم جواب بده جواب مختصری است.

ویروس کرونا

نمکی همچنین گفت: نگذاریم که جمعیت بیشتری مبتلا شوند آن هم با ویروسی که واکسن‌ها روی آن اثر قابل توجهی نداشته باشند. از اصحاب رسانه تشکر دارم و میخواهم که در کنار ما این اطلاع رسانی گسترده را در کشور انجام دهند و کمک کنند تا بتوانیم این موج ها را پشت سر بگذاریم.

آغاز واکسیناسیون سنین ۸۰ سال به بالا

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: خبری خوش از واکسیناسیون گروه ۸۰ سال به بالا در کشور داشتیم که امروز آغاز شد و امیدواریم بعد از آن بتوانیم گروه‌های دیگری را از جمعیت هدف و آسیب‌پذیر آغاز کرده و بتوانیم طبق برنامه زمان‌بندی شده، تا خرداد ماه گروه‌های هدف را که در برنامه به عنوان گروه‌های پرریسک قلمداد شدند را تمام کنیم.

دو واکسن ایرانی کرونا در فاز سوم تست انسانی

نمکی گفت: در عین حال تولید واکسن داخلی‌مان به خوبی پیش می‌رود. دیروز در اصفهان فاز سوم آزمایش بالینی واکسن پاستور را آغاز کردیم. فاز سوم واکسن برکت روز قبلش آغاز شد و بقیه واکسنها هم با قدرت پیش می‌روند. در آینده بسیار نزدیک مجموعه واکسن‌های داخلی‌مان به واکسیناسیون کشور خواهد پیوست.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.