یارانه جدید | واریز یارانه جدید

اخرین خبر در مورد یارانه جدید | صفر تا صد ثبتنام و اعتراض به یارانه جدید

سخنگوی دولت گفت: هدف‌گذاری اصلی در اصلاح اقتصادی توسعه عدالت در پرداخت یارانه‌های دولتی است. دهک دهم جامعه قریب به ۲۸ برابر دهک ضعیف‌تر جامعه از یارانه‌ها بهره می‌بردند.

اخرین خبر در مورد یارانه جدید | صفر تا صد ثبتنام و اعتراض به یارانه جدید
کدخبر : 1121
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

یارانه جدید نوع دیگری از یارانه های پرداختی دولت است که طبق لایحه و بودجه ای که دولت تعیین می کند به مردم پرداخت می شود. همانند یارانه های دیگر، یارانه جدید نیز شامل تمامی افراد نمی شود و مشمولان یارانه جدید نیز توسط دولت تعیین می گردد. یارانه جدید در هر دوره برای کالای خاصی پرداخت می شود. و اینبار یارانه جدید نان یکی از واریزی هایی است که دولت تصمیم دارد آن را برای جبران گرانی های اخیر به مردم پرداخت کند. جزئیات تازه ای از یارانه جدید  را در ادامه بخوانید.

علی بهادری جهرمی گفت: مطابق قانون، دولت مکلف بود دهک‌های پردرآمد را از دریافت یارانه به‌تدریج حذف کند.

همزمان با عادلانه‌سازی پرداخت یارانه‌ها دهک اول پردرآمد کشور یعنی جمعیت ۱۰ درصدی که پردرآمدترین افراد کشور هستند از دریافت یارانه حذف شدند. زیرا یارانه بر حسب طبقات متوسط و پایین‌تر جامعه تعلق می‌گیرد.

براساس گزارش ایسنا، بهادری جهرمی اظهار کرد: بعضی از شهروندان به اشتباهاتی نسبت به حذف خود از یارانه‌بگیران اعتراض داشتند. ممکن است اشتباهاتی در بانک‌های اطلاعاتی وزارت رفاه وجود داشته باشد و یا حساب شخصی یک فرد توسط فرد دیگری اداره شود که به همین دلیل باید شفاف‌سازی در این مورد صورت بگیرد. وس از بازنگری طبیعتا اصلاح صورت می‌گیرد.

بررسی اعتراضات تا یک ماه آینده

سخنگوی دولت بیان کرد: رئیس جمهور تاکید کردند ظرف نهایتا یک ماه باید رسیدگی صورت بگیرد. پس از دریافت اطلاعات تکمیلی مردم، نسبت به استحقاق دریافت یارانه بازبینی صورت گیرد.

جهرمی گفت: ۹۰ درصد جمعیت کشور مشمول دریافت یارانه می شوند. صرفا ۱۰ درصد بنا است که حذف شده بمانند. البته عده‌ای از مردم به دلیل فعال نبودن سامانه ثبت‌نام از سال ۱۳۹۳ برای دریافت یارانه ثبت‌نام نکرده‌اند. این افراد نتوانستند برای دریافت یارانه در این سال‌ها ثبت‌نام کنند و به همین جهت مشخص نشده که این افراد مستحق دریافت یارانه هستند یا خیر.

بهادری جهرمی اعلام کرد: یک ماه نخست یارانه به حساب افراد واریز می‌شود. البته امکان برداشت وجود ندارد تا بررسی صورت بگیرد و اگر مشخص شود اشکالی در بررسی فرد وجود داشته است، یارانه برای آنها فعال و قابل برداشت می‌شود.

سخنگوی دولت سیزدهم افزود: پیش از این، هر کسی که وضع مالی بهتری داشت، امکان دریافت بیشتری هم از یارانه پیدا می‌کرد. دهک دهم جامعه قریب به ۲۸ برابر دهک ضعیف‌تر جامعه از یارانه‌ها بهره می‌بردند.

وی با ذکر مثالی بیان کرد: کسی که در هفته چهار وعده مرغ می‌خورد، چهار برابر افراد دیگر از یارانه بهره می‌برد. در حالی که این مسیر باید معکوس باشد و کسی که توانمندی مالی پایین‌تری دارد طبیعتا باید یارانه بیشتری دریافت کند.

برای حذف دهک دهم باید داده‌های اطلاعاتی مختلف را مبنا قرار داد تا ارزیابی درباره وسع و توانمندی مالی یک خانواده چه میزان است. این خانواده با همدیگر زندگی می‌کنند و به همین جهت مبنای ارزیابی دریافتی کل خانواده است تا از خانواده‌هایی که توانمندی کمتری دارند حمایت شود.

چرا یارانه‌ها یکسان پرداخت شد؟

بهادری جهرمی گفت: هر کسی که نسبت به دهک‌بندی درخواست بازبینی داشته باشد، درخواست‌ها ثبت و رسیدگی می شود. البته ممکن است دهک‌بندی‌ها در طول زمان تغییر پیدا کند و امکان بازبینی باز هم وجود خواهد داشت.

سخنگوی دولت با اشاره به امکان وجود اندک نقاط ضعف در دهک‌بندی‌ها عنوان کرد: دهک اول تا سوم مبلغ یارانه ای معادل ۴۰۰ هزار تومان دریافت می کنند و دهک‌های چهارم تا نهم میزان ۳۰۰ هزار تومان به عنوان یارانه برای هر فرد دریافت خواهند کرد. بنابراین تفاوتی نمی‌کند که در دهک چهارم یا نهم قرار داشته باشید.

زیرا در هر صورت مبلغ یارانه یکسانی دریافت می‌کنید. به همین جهت اگر ضعفی هم در دهک‌بندی‌های وجود داشته باشد با این پرداخت یکسان برطرف می‌شود و تنها دهک دهم، محل بحث خواهد بود.

وی در پاسخ به گلایه‌ای در خصوص گران‌فروشی به بهانه حذف یارانه‌ها اشاره کرد: تدابیر لازم در این خصوص صورت گرفته است. با اجرای حذف یارانه‌های چهار قلم، اعلام شد افزایش قیمت‌ها به تدریج صورت بگیرد. در این زمان با صف‌های خریدی مواجه شدیم زیرا مردم قصد داشتند کالاهای با قیمت قدیم را خریداری کنند. همین امر سبب افزایش تقاضای مصرف شد درحالی که حتی ممکن بود آن خانواده‌ها به روغن و مرغ نیاز نداشته باشند.

بهادری جهرمی افزود: مجموعه‌های تولیدی درخواست داشتند یارانه‌ای که به روغن یا مرغ اختصاص داده شده است محاسبه شود و به حساب یارانه‌های مردم واریز شود و همه فروش‌ها به قیمت جدید صورت بگیرد تا مشکلات نیز بین خریدار و فروشنده به وجود نیاید.

ثبت‌نام جدید یارانه‌ها کی آغار می‌شود؟

وی گفت: از سال ۱۳۹۳ ثبت‌نام جدیدی متاسفانه صورت نگرفته است و این عقب‌ماندگی در این سال‌ها باید جبران شود. به زودی از طریق پیامک و لینک سامانه مربوطه اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد.

مردم بابت این موضوع نگرانی نداشته باشند زیرا دولت می‌داند چه کسانی یارانه دریافت کرده‌اند و چه کسانی یارانه دریافت نکرده ‌اند. در این مرحله مردم فعلا اعتراض خود را ثبت می‌کنند و در مرحله بعد به مواردی اعتراضی به صورت جزئی رسیدگی می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان