هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان است.

افزایش قیمت سکه ؛ به مرز ۱۱ میلیون تومان رسید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۳۵ هزار تومان، قیمت دلار ۲۴ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۲۵۰ تومان است.

همچنین در بازار سبزه‌میدان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان و سکه گرمی یک‌میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

طلا و سکه

قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار هم یک میلیون و ۳۵ هزار تومان، هرگرم طلای ۲۴عیار یک‌میلیون و ۳۸۲ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۴۸۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۸۰۵ دلار معامله می‌شود.

قیمت طلا در اینصورت کاهش می‌یابد

بررسی‌ها نشان داد طی شش ماه اول امسال قیمت هر اونس طلا دربازار بالغ بر ۵۰۰ دلار رشد کرد اما در صورت کشف واکسن این حباب قیمتی از بین خواهد رفت.

قیمت طلا در اینصورت کاهش می‌یابد 

طلا و سکه

طلا را می‌توان منبعی برای حفظ ارزش دارایی در سال‌های بحرانی اقتصادی نامید. بررسی بازار طلا از ابتدای همه گیری کرونا تا کنون نشان می‌دهد که این فلز در دوره‌های بحرانی یعنی دوره هایی که موج بیماری شروع می‌شود یا دوره هایی که کشورهای صنعتی دنیا با این بحران درگیر شده اند، اوج گرفته است و هر زمان خبری از احتمال کشف واکسنی برای این بیماری منتشر می‌شود یا از وخامت اوضاع کاسته می‌شود، قیمت این فلز ارزشمند کاهش یافته است ولی منطقی شدن قیمت این فلز منوط به عادی شدن اوضاع اقتصادی دنیا است.

اما این بار طلا در برابر کاهش قیمت مقاومت می‌کند و با وجود اینکه هر روز اخبار امیدوار کننده‌ای در مورد واکسن کرونا و عرضه آن در آینده نزدیک به گوش می‌رسد، ولی روند کاهش قیمت این فلز بسیار کند است. این در حالیست که بازارهای مالی دنیا در این وضعیت عملکرد بسیار مطلوبی داشته‌اند و روز گذشته که شرکت‌های داروسازی مدرنا و آکسفورد خبر از امیدوار‌کننده بودن نتایج مراحل اولیه آزمایش بالینی کرونا دادند، ارزش شاخص‌های مالی در بازارهای سهام در سراسر دنیا به شدت رشد کرد. سی ان ان در این زمینه نوشت: «سرمایه‌گذاران به آینده بازار امیدوار شده‌اند و به همین دلیل بازارها رشد کرده است و خبر احتمال پایان بحران کرونا در نتیجه کشف واکسن هم بر سطح امیدواری آنها افزوده است.»

چرا بازار طلا به سرعت عکس العمل نشان نداد؟

اما یکی دیگر از بازارهایی که در برابر تحولاتی این چنینی به سرعت عکس العمل نشان می‌دهد بازار طلا است. طلا، فلزی است که در روزهای بحرانی مصرفش زیاد می‌شود زیرا مردم و سرمایه‌گذاران از ان به عنوان منبعی برای حفظ ارزش نام می‌برند و دیگر یک کالای مصرفی نیست.

در روزهای اخیر قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی مرز ۱۸۰۰ دلار را رد کرد و بالاترین رقم را در طول تاریخ ثبت کرد. اما بعد از انتشار خبرهای مثبت در مورد نتایج مثبت اولیه واکسن کرونا، افت محسوسی در قیمت آن مشاهده نشد. سایت گلد پرایس در این مورد نوشت: «طلا در برابر کاهش قیمت مقاومت می‌کند زیرا فعالان این بازار هنوز به نتیجه نهایی اطمینان ندارند. از طرف دیگر هنوز بازارهای دیگر از جمله بازارهای صنعتی و تولیدی و ساختمانی برای سرمایه‌گذاری مناسب نیست و به همین دلیل روند تبدیل طلا به سرمایه‌های دیگر شروع نشده است.»

گلد پرایس بر این باور است که بازار طلا کندتر از دیگر بازارها به اخبار عکس العمل نشان می‌دهد ولی اگر اخبار رسیده در مورد واکسن تایید شود، بدون شک در هفته‌های آتی افت شدید قیمت طلا در بازار جهانی اتفاق خواهد افتاد.

حال سوال این است که قیمت طلا تا چه اندازه تنزل می‌یابد و آیا الگویی می‌توان برای آن در نظر گرفت یا خیر؟وب سایت کیتکو در این زمینه نوشت: «نمی توان الگوی مشخصی برای کاهش قیمت طلا در نظر گرفت ولی بدون شک با عادی شدن اوضاع اقتصادی دنیا و از سر گیری فعالیت‌های عادی، قیمت طلا کاهش می‌یابد. نکته دیگری که باید مد نظر قرار گیرد اثرات اقتصادی ناشی از بحران کرونا است که به سرعت از بین نمی‌رود و تا زمانی که رکود اقتصادی و بحران در اقتصادهای صنعتی وجود داشته باشد، نباید منتظر سقوط شدید قیمت طلا و رسیدن ان به سطح سال ۲۰۱۹ باشیم.»

مقایسه قیمت کنونی طلا با قیمت‌های پیشین

سوال دیگری که در اینجا مطرح است، این سات که قیمت طلا در سال‌های اخیر چه تغییری کرده است؟ طبق گزارش منتشر شده توسط بانک جهانی متوسط قیمت طلا در اواسط ماه جولای امسال نسبت به پایان سال ۲۰۱۹ تقریبا ۵۰۰ دلار به ازای هر اونس بیشتر بود. رقمی چشمگیر که نشان از سطح نگرانی دنیا در شرایط کرونایی داشت. این وضعیت اصلاح می‌شود و با پایان کرونا قیمت طلا به‌تدریج به سمت قیمتی که در سال ۲۰۱۹ بود باز می‌گردد.

بر مبنای اطلاعات ارائه شده توسط بانک جهانی قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی در سال ۲۰۱۹ میلادی برابر با ۱۳۹۲ دلار بود که بالغ بر ۱۳۰ دلار نسبت به سال ۲۰۱۸ بالاتر بود. در سال ۲۰۱۸ میلادی هر اونس طلا در بازار جهانی با قیمت ۱۲۶۹ دلار مبادله شد و در سال ۲۰۱۷ متوسط قیمت هر اونس طلا برابر با ۱۲۵۸ دلار بود.

 این در حالی‌است که در ماه ژوین امسال هر اونس طلا با قیمت ۱۷۳۲ دلار مبادله شد و در ماه جولای قیمت طلا به مرز ۱۸۰۰ دلار هم رسید. رشدی که کارشناسان دلیل آن را وضعیت کرونایی دنیا و بحران‌های اقتصادی ناشی از آن می‌دانند و بر این باورند که با پایان این بحران باید منتظر افت قیمت طلا دربازار بود.

بررسی بازار طلا در دو فصل اول امسال نشان می‌دهد، هر اونس طلا در فصل اول امسال با قیمت ۱۵۸۳ دلار مبادله شد و در فصل دوم به ۱۷۱۰ دلار رسید. هر اونس طلا در فصل دوم سال قبل قیمتی معادل ۱۳۱۰ دلار داشته است که ۴۰۰ دلار کمتر از متوسط قیمت آن در فصل دوم امسال بود.