اسداله نژاد گفت: قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده ۱۷ هزار و ۵۰۰ تا ۱۹ هزار و ۷۰۰ تومان و مرغ گرم ۲۹ هزار تا ۳۱ هزار تومان است و روزانه ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار و ۶۰۰ تن مرغ در سطح کشور عرضه می شود.

قیمت مرغ امروز؛ قیمت هر شانه تخم مرغ چقدر شد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

قیمت تخم مرغ بر روی بسته‌بندی‌ها و هر دانه تخم مرغ درج خواهد شد. قیمت تخم مرغ در ماه‌های اخیر چند بار افزایش قیمت را تجربه کرده است. قیمت تخم مرغ طی هفته های اخیر به اوج آشفتگی خود رسیده بود. افزایش قیمت تخم مرغ اقشار ضعیف جامعه را بیش از پیش با مشکلاتی در تامین این کالا در سبد غذایی خانوار روبرو کرد. آخرین تغییرات قیمت تخم مرغ در بازار را در ادامه بخوانید.

قیمت تخم مرغ

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: روزانه ۷ هزار و ۵۰۰ تن مرغ در سطح کشور عرضه می شود که ۵۰۰ تن بیش از نیاز کشور است.

اسداله نژاد گفت: قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده ۱۷ هزار و ۵۰۰ تا ۱۹ هزار و ۷۰۰ تومان و مرغ گرم ۲۹ هزار تا ۳۱ هزار تومان است و روزانه ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار و ۶۰۰ تن مرغ در سطح کشور عرضه می شود.

طبق گفته مسئولان انجمن و تشکل ها روزانه ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار تن مرغ مصرف نیاز کشور است که با توجه به جوجه ریزی صورت گرفته، عرضه مازاد بر تقاضاست.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به تامین صد درصدی نیاز کشور از محل تولید داخل، نگرانی از بابت قیمت تا پایان سال نداریم.

بنابر آمار سامانه سماصط در آبان ۱۲۷ میلیون، آذر ۱۳۰ میلیون  قطعه و دی ۱۳۳ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته است.

به گفته اسداله نژاد با وجود آنکه ۱۰ درصد قیمت تمام شده تولید را جوجه یکروزه تشکیل می دهد، اما به رغم عرضه جوجه با نرخ ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان، هر کیلو مرغ ۲ تا ۳ هزار تومان کمتر از نرخ مصوب در بازار عرضه می شود.

بررسی های میدانی نشان می دهد که قیمت هر کیلو مرغ ۲۸ هزار تا ۳۱ هزار تومان، ران مرغ ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان، سینه مرغ ۶۵ هزار تا ۶۸ هزار تومان، فیله مرغ ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان و ران مرغ بدون پوست ۴۵ هزار تومان است که کماکان بالاتر از نرخ مصوب قطعه بندی وزارت جهاد عرضه می شود.

قیمت انواع تخم مرغ  پوسته قهوه‌ای در میادین میوه و تره بار به شرح زیر است: 

نام کالا قیمت (تومان)

تخم مرغ پوسته قهوه ای بسته بندی ۹ عددی ۱۲.۵۰۰

تخم مرغ پوسته قهوه ای بسته بندی ۶ عددی ۸.۴۰۰

تخم مرغ پوسته قهوه ای بسته بندی ۲۰ عددی ۲۷.۵۰۰

تخم مرغ پوسته قهوه ای بسته بندی ۱۵ عددی ۲۰.۵۰۰

تخم مرغ پوسته قهوه ای بسته بندی ۲۴ عددی ۳۳.۵۰۰

تخم مرغ پوسته قهوه ای بسته بندی ۴ عددی ۵.۶۰۰

تخم مرغ پوسته قهوه ای بسته بندی ۳۰ عددی ۳۵.۰۰۰

مرتضی رضایی، در نشست خبری با اشاره به میزان تولید و قیمت‌ها در بازار گوشت، مرغ و تخم مرغ، تاکید کرد که متولی بخش تولید به هیچ وجه گران‌فروشی در تخم مرغ یا تولیدات دامی دیگر را نمی‌پذیرد چون خوراک دام و نهاده مورد نیاز تولیدکنندگان تامین شده است و در حال حاضر هیچ کمبودی در تامین نهاده وجود ندارد.

قیمت تولیداتی مانند تخم مرغ، مرغ و گوشت قرمز در ماه‌های اخیر چند بار افزایش قیمت را تجربه کرده است که مهم‌ترین دلیل این افزایش قیمت از سوی تولیدکنندگان، کمبود نهاده دامی با قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی اعلام می‌شود.

اما معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: قیمت مصوب تخم مرغ بر اساس هزینه‌های تولید قیمتی کاملا مناسب است و با این قیمت هیچ‌گونه ضرر و زیانی متوجه تولیدکنندگان نیست. هر واحد تولید هم که تخم مرغ را بیشتر از قیمت مصوب هر کیلو ۱۴ هزار تومان بفروشد، قطعا تخلف کرده است.

با کسی تعارف نداریم

با اینکه بارها از سوی مسئولان بخش تولید، میزان تولید و قیمت مصوب تخم مرغ و مرغ متناسب با هزینه‌ها اعلام شده است اما قیمت این دو محصول پرتقاضا در بازار همچنان نوسان دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اما بیشتر مشکل را متوجه بخش‌های نظارت و در بخش عرضه و توزیع دانست و گفت: دستگاه‌های نظارتی باید با توان بیشتری بر بازار نظارت کنند. ما هیچ تعارفی با مرغدار، خرده‌فروش و عمده‌فروش نداریم و تاکید می‌کنیم که این تولیدات باید با قیمت مصوب به دست مصرف‌کننده برسد.

قیمت تخم مرغ

قیمت‌ها درج می‌شود

معاون امور تولیدات دامی همچنین برای کنترل قیمت کالاهای پرتقاضا، از درج قیمت بر روی تخم مرغ به منظور نظارت بر بازار و جلوگیری از گرانفروشی خبر داد. تخم مرغ تا مرحله عمده‌فروشی با وزارت جهاد کشاورزی است و در سطح خرده‌فروشی و توزیع خانوار با وزارت صمت و صنوف است.

وی ادامه داد: دو روز است طرحی را آغاز کردیم که قطعا با همکاری مرغداران و دستگاه‌های نظارتی به ثمر خواهد رسید. بر اساس این طرح، قیمت تخم مرغ بر روی بسته‌بندی‌ها و هر دانه تخم مرغ درج خواهد شد تا مشخص شود که این تخم مرغ از کجا آمده است و با چه قیمتی به فروش می‌رود.

وی گفت: ارز تامین شده، نهاده تامین شده، کالا تولید شده و باید با قیمت مصوب به دست مردم برسد. بنابراین هر واحد از مرغداری، عمده فروشی و خرده‌فروشی که گران‌فروشی کند، باید با آن برخورد قاطع شود تا کالا به دست مردم با قیمت مصوب برسد.

به گفته وی، هیچ کمبودی در تخم مرغ نداریم. در ماه حدود۹۰ هزار تن تخم مرغ تولید می‌شود در حالی که مصرف کمتر است. دلال بازی و واسطه‌گری عامل افزایش قیمت‌ها در بازار مصرف این کالاها است.

به گفته رضایی، قیمت هر عدد تخم مرغ هزار و ۱۰۰ تومان است که در روی آن درج می‌شود همچنین قیمت هر شانه تخم مرغ با توجه به وزن آن ۳۱ تا ۳۳ هزار تومان است و هر قیمتی بالاتر از این قیمت‌ها تخلف و گران‌فروشی است.

قیمت تخم مرغ

خودکفایی در تولید گوشت و کره

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به برنامه خودکفایی در تولید کالاهای اساسی گفت: برنامه خودکفایی گوشت و کره در وزارت جهاد دنبال می‌شود به طوری که میزان واردات ۱۷۰ هزار تن گوشت سال گذشته که ارزی معادل یک میلیارد دلار را از کشور خارج کرد، امسال به ۳۰ هزار تن در ۹ ماه اخیر رسیده است. ما امیدواریم دو سال آینده در تولید گوشت قرمز کشور به خودکفایی برسد.

وی همچنین در مورد کره هم گفت: ۵۰ هزار تن واردات سال گذشته با رقم ۳۰۰ میلیون دلار امسال با تکیه بر تولید داخلی به ۷ هزار تن رسیده و در کره ضریب خوداتکایی به ۸۵ درصد رسیده است.

مرغ شب عید تامین شد

رضایی افزود: برای تدارک نیاز شب عید در بهمن ماه ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی شد که ۱۲۰ هزار تن نیاز مرغ تولید خواهد شد و براحتی نیاز شب عید تامین می‌شود.

تولید مرغ بر اساس مرغ سایز

یکی از برنامه‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش سلامت مرغ تولیدی دنبال می‌کند، کاهش وزن مرغ به یک کیلو و ۸۰۰ گرم است. اجرای طرح مرغ سایز فعلا به‌صورت پیشنهادی در حال اجراست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این برنامه گفت: تولید و مصرف مرغ سایز علاوه بر آنکه به‌نفع اقتصاد خانوار است، طعم و کیفیت بهتری نیز دارد و همچنین میزان دورریز و چربی در مرغ‌های متوسط کمتر از مرغ‌های درشت است. چربی‌های بیشتری که از تولید مرغ درشت ایجاد می‌شود در واقع با همان نهاده‌هایی تولید شده که با ارز ۴۲۰۰ تومانی به کشور وارد شده است.

رضایی تصریح کرد: ضریب تبدیل گوشت مرغ در کشور ۲٫۰۷ است که به‌دنبال کاهش ضریب تبدیل به ۱٫۸ هستیم. وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی توسعه تولید و مصرف انواع ماکیان را در دستور کار دارد به‌طوری که تولید صنعتی بوقلمون در سال‌های اخیر افزایش یافته است. اکنون ۴۲ هزار تن به این شکل در کشور تولید می‌شود و این محصول را می‌توان از اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی تامین کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره این موضوع که آیا احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات نهاده‌ها وجود دارد، گفت: حداقل هفته‌های بعد هم ارز ۴۲۰۰ تومان برای واردات نهاده‌ها خواهد بود و درباره حذف آن زمانی از سوی دولت تعیین و ابلاغ نشده است و قطعا پرداخت این ارز ادامه دارد.

قیمت تخم مرغ

اصلاح قیمت مصوب مرغ

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین درباره اینکه مرغداران اعلام می‌کنند با توجه به افزایش نرخ مصوب نهاده‌های تولید قیمت مصوب مرغ باید اصلاح شود، گفت: در این زمینه نامه‌ای را به سازمان حمایت ارسال کردیم و آنالیز قیمت و مستندات نیز ارائه شده و این مساله در دست پیگیری است. رضایی تاکید کرد: در حال حاضر قیمت مصوب مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است اما تفاوت قیمت چندانی با نرخ اصلاحی ندارد، به عنوان مثال این تصور به وجود نیاید که قیمت مرغ ۵ هزار تومان گران‌تر خواهد شد و تاکید می‌کنم این افزایش قیمت ناچیز خواهد بود.