پایگاه خبری خانه فوتبال:

کنترل قند خون مهمترین فاکتور برای نجات بدن از بیماری‌های مهم است.کنترل قند خون در افراد دیابتی تبدیل به استرس و نگرانی شده است.قند خون بالا یا بیماری دیابت حتما باید با کنترل شود

کنترل قند خون با این سبزی‌های فراوان
قند خون

هشت سبزی مفید برای کنترل دیابت نوع دو
یک انتخاب سالم برای جلوگیری از نوسانات قندخون در مبتلایان به دیابت نوع دو، مصرف سبزیجات کم کربوهیدرات است. این سبزی‌ها حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر و در عین حال کم کالری هستند.
اسفناج: این سبزی کم کربوهیدرات انتخاب عاقلانه‌ای برای مبتلایان به دیابت نوع دو و حاوی فولات، بتاکاروتن و ویتامین K است. محققان حتی اعلام کرده‌اند که رژیم غذایی سرشار از سبزیجات برگ سبز تیره مانند اسفناج خطر ابتلا به دیابت را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد.
گوجه فرنگی: حاوی ویتامین ث و یک منبع عالی از ویتامین A و پتاسیم محسوب می‌شود. هر فنجان آب گوجه فرنگی تنها ۳۲ کیلوکالری دارد. گوجه فرنگی حاوی لیکوپن و آنتی اکسیدان‌های قوی است که در برابر بیماری‌های قلبی، سرطان پروستات و … محافظت ایجاد می‌کند ضمن اینکه برای دیابتی‌ها یک خوراکی کم کربوهیدرات است.
کلم بروکلی: علاوه بر این که کربوهیدرات کمی دارد، سرشار از ویتامین‌های A، Cو K، فیبر و آهن است.
خیار: یک فنجان خیار خرد شده تنها ۵ گرم کربوهیدارت دارد و شما در صورتی که مبتلا به دیابت باشید، بدون هیچ گونه نگرانی می‌توانید مقادیر زیادی از آن را مصرف کنید. خیار یک منبع عالی از ویتامین K، پتاسیم و ویتامین C نیز محسوب می‌شود.
کلم: خوردن کلم یک راه ارزان برای اضافه کردن ویتامین های K و C به رژیم غذایی است؛ البته به علاوه آنتی اکسیدان‌ها، فیبر، منگنز و ویتامین B۶.
کلم بروکسل: این نوع کلم نیز سرشار از ویتامین A، C و فولات و فیبر است و محققان بر این باورند که علاوه بر فوایدش برای دیابتی‌ها، می‌تواند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را دفع کند.
گل کلم: این نوع سبزی سرشار از ویتامین C، فیبر، پتاسیم و فولات است. به علاوه مصرف روزانه ۱۲۲ گرم از این سبزی در روز تا ۱۴ درصد خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می‌دهد.
 مارچوبه: بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، این گیاه نیز در هر فنجان تنها ۲۷ کالری و ۵ گرم کربوهیدرات دارد و سرشار از ویتامین‌های A و K است. هنگام خرید مارچوبه تلاش کنید ساقه‌های سبز روشن آن را انتخاب کنید. مصرف منظم مارچوبه سبب کنترل میزان قند خون و افزایش تولید انسولین در بدن می‌شود.

راهکارهای کنترل قند خون یا بیماری دیابت 

دکتر حمیده وحید گفت: امروزه با توجه به ریشه های فرهنگی جوامع و همچنین عدم کارایی مناسب برخی از داروهای شیمیایی در بهبود بیماریها و عوارض احتمالی بعضی از آنها، اقبال مردم به استفاده از طب های مکمل و فراگیر از جمله طب سنتی ایرانی به سرعت رو به افزایش است.
بر اساس  اعلام فدراسیون بین المللی دیابت، تا سال ٢۰٣۵ بیش از ٢٩٢ میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا خواهد کرد و با توجه به عوارض متعدد قلبی- عروقی، مغزی، کلیوی، چشمی این بیماری، پیشگیری، درمان و کنترل آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
دانش آموخته دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه امروزه به دلیل تغییر در شیوه زندگی و افزایش شیوع چاقی در میان نوجوانان و جوانان، مواردی از دیابت نوع ٢ در سنین پایین تر نیز وجود دارد اظهار کرد: درمان اصلی دیابت نوع ٢ در مرحله اول اصلاح شیوه زندگی خصوصاً رعایت رژیم غذایی، انجام فعالیت فیزیکی و کاهش وزن و در مراحل بعد در صورت عدم کنترل قند خون، استفاده از انواع داروهای خوراکی کاهنده قند خون و در موارد پیشرفته تجویز انسولین است.

دانش آموخته ی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه، طب سنتی ایرانی با پیشینه چندهزار ساله خود و با بهره مندی از تعالیم حکمای فرهیخته و دانشمند خود، در زمینه پیشگیری، کنترل و درمان بسیاری از بیماریهای امروزی از جمله دیابت با نگاه تلفیقی با طب نوین، دارای دستورات ارزشمندی خصوصاً در زمینه اصلاح سبک زندگی در وهله اول و در صورت نیاز استفاده از داروهای گیاهی مناسب می باشد، تصریح کرد: داروهای گیاهی متعددی در منابع طب سنتی وجود دارد و در مطالعات اخیر تأثیر آنها در کاهش قند خون به اثبات رسیده است.
وی افزود: گیاهانی همچون  دارچین، خارمریم، گزنه، خرفه، سماق، اسفرزه، بامیه، شنبلیله، سیاه دانه، کلپوره، حنظل، کَبَر، سیر، زیره سبز، انار، زیتون، گل محمدی، شیرین بیان، کدو و ...که بر حسب نوع گیاه می توان بصورت مصرف خوراکی و غذایی، پودر شده، دمنوش و یا جوشانده از آنها استفاده کرد.

داروهای مکمل برای کنترل قند خون

 قند خون
وی تصریح کرد: علاوه بر داروهای آماده ای با ترکیب گیاهان بالا، بصورت قرص، کپسول، شربت و پودرهای آماده در بازار دارویی ایران و در سطح داروخانه ها و سلامتکده های طب ایرانی قابل عرضه است، این گیاهان در صورت مصرف منظم و به اندازه، زیر نظر پزشک متخصص طب سنتی به ویژه در افرادی که در مراحل اولیه دیابت هستند می تواند روش مناسبی برای کنترل قند خون باشد.

دانش آموخته ی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه، در استفاده از گیاهان دارویی مؤثر بر دیابت همیشه رعایت نکاتی حائز اهمیت می باشد، گفت: هیچ داروی گیاهی بدون اصلاح شیوه زندگی خصوصاً رعایت کردن رژیم غذایی مناسب و همچنین اصلاح مشکلات گوارشی احتمالی بیمار (ترش کردن، نفخ، یبوست و ...) در وهله اول، انجام فعالیت فیزیکی مناسب و مداوم، مدیریت خواب، کنترل استرس و اضطراب به تنهایی نمی تواند اثربخشی مطلوبی داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه  به هیچ عنوان بصورت خودسرانه و بدون مشورت با پزشک خود اقدام به قطع ناگهانی داروی ضددیابت خود و جایگزینی آن با داروهای گیاهی نکنید اظهار کرد: دوز داروهای مصرفی شیمیایی تحت نظر پزشک متخصص طب سنتی بایستی به تدریج و با بررسی های لازم کاهش داده شود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: