پایگاه خبری خانه فوتبال:

تزریق آمپول نوروبیون ( Neurobion ) رواج بیشتری در جامعه پیدا کرده است.تزریق آمپول نوروبیون و دیگر تقویتی ها  به همراه مکمل ها بسیار زیاد شده است.مردم از عوارض تزریق آمپول نوروبیون بی خبرند.

عوارض آمپول نوروبیون در کبد و ایجاد سرطان

آسیب نوروبیون به کبد سالم

مصرف آمپول نوروبیون که در سال های اخیر محبوبیت قابل توجهی پیدا کرده است می تواند منجر به بیماری کبد چرب غیر الکلی و در نهایت نارسایی کبدی شود. این نکته ای است که فرناز مشیری، عضو انجمن زنان و زایمان ایران در توضیح بیشتر می گوید: آمپول نوروبیون حاوی ویتامین های گروه B است که به طور کلی ویتامین های B کمپلکس برای حفظ سلامت بدن ضروری است، اما بر خلاف سایر ویتامین‌های محلول در آب، کبد می‌تواند ویتامین B12 را مانند ویتامین‌های محلول در چربی برای استفاده بعدی برای چندین سال ذخیره کند و در صورت مصرف بیش از حد نیاز به ویتامین‌های B، این امکان وجود دارد که منجر به آسیب کبدی در کبد شود. آینده."
وی ادامه می دهد: ویتامین B12 نیز مانند برخی داروها در کبد متابولیزه می شود و این موضوع بار سنگینی را بر این اندام حیاتی وارد می کند. وی با بیان اینکه ویتامین های گروه B حس خوبی را از نظر رفع خستگی و آرامش اعصاب ایجاد می کند و نتیجه مصرف آن خوشایند است، تاکید می کند: افراد باید بدانند بدنشان به این ویتامین نیاز دارد یا خیر؟ نوروبیون نباید به طور مکرر تزریق شود. کسانی که به صورت هفتگی یا ماهانه از این آمپول استفاده می کنند باید توجه داشته باشند که یکی از علل شیوع بیماری کبد چرب غیر الکلی در کشور مصرف خود نوروبیون است. این در حالی است که اختلالات کبدی در مراحل اولیه علائم خاصی ندارد و فرد زمانی متوجه مشکل خود می شود که بیماری پیشرفت کرده باشد.
مشیری همچنین به باورهای غلط خونساز بودن این ویتامین و درمان کم خونی ناشی از فقر آهن اشاره می کند و می گوید: به طور کلی برای افرادی که رژیم غذایی خوب، سالم و متنوعی دارند نیازی به مصرف داروهای ویتامینه نیست و در صورت نیاز مصرف آن توصیه می شود. به جای آمپول نوروبیون فقط باید از قرص یا آمپول B کمپلکس استفاده کرد که ویتامین B12 ندارد.

اثرات سرطان زا آمپول نوربیون

مصرف آمپول نوروبیون در ایران به شدت افزایش یافته است، در حالی که مصرف بیش از حد این دارو عواقبی مانند سرطان و مرگ در پی دارد. ایرج خسرونیا، رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران با بیان این مطلب و برخی از شهروندان بیش از حد معمول از این دارو استفاده می کنند، گفت: تصور رایج مردم این است که به محض اینکه بیمار شدند، آمپول های تقویت کننده تزریق کنند. از جمله نوربیون این آمپول عمدتاً برای افرادی تجویز می شود که تغذیه مناسبی ندارند و یا پس از بررسی های لازم پزشکان برای افراد مسن مبتلا به بیماری های مزمن تجویز می کنند اما شرایط به گونه ای است که جوانان نیز تمایل زیادی به تزریق این آمپول دارند. فرهنگ نادرست دسترسی به دارو بدون توصیه پزشک نیز باعث بروز چنین مشکلاتی می شود، زیرا در کشور ما بسیاری از داروها به صورت مستقیم در اختیار مردم قرار می گیرد.
وی همچنین به مطالعات جدید در زمینه آسیب های ناشی از تزریق بی رویه آمپول های تقویت کننده اشاره می کند و می گوید: زمانی که مصرف این داروها افزایش یابد، خطرات و عوارض زیادی به همراه خواهد داشت، همچنین مطالعات جدید نشان می دهد که تزریق بی رویه آمپول هایی مانند نوروبیون و بی. -کمپلکس می تواند زمینه بروز انواع سرطان را فراهم کند.علاوه بر این، داروهای تزریقی گاهی اوقات باعث ایجاد حساسیت می شود که باعث مرگ فرد می شود.به همین دلیل لازم است بدون تجویز پزشک از آن استفاده نشود.

وی در پاسخ به این سوال که برخی از پزشکان این داروها را در نسخه های بیماران گنجانده اند و چنین ملاحظاتی از سوی آنها وجود ندارد، می گوید: بله، برخی پزشکان نوروبیون را حتی برای درمان سرماخوردگی تجویز می کنند، گاهی اوقات خود بیماران اصرار به دریافت آن دارند. در عین حال، فواید این آمپول در سطح جامعه نیز بیان می شود، بدون اینکه از عوارض و خطرات آن آگاه باشند.»

عوارض آمپول نوروبیون چیست؟

عوارض آمپول نوروبیون شامل موارد زیر است:
کهیر؛اضطراب؛خارش پوستی؛احساس ضعف؛خونریزی معده؛آلرژیِ شدید و تهدید کننده؛احساس درد و گرفتگی در ناحیه گلو.

بسیاری از ورزشکاران از این آمپول برای افزایش انرژی استفاده می‌کنند تا خسته نشوند و بتوانند وزنه‌های سنگین‌تری بزنند. یادتان باشد که اگر از این آمپول استفاده کنید و فعالیتی نداشته باشید، تأثیر زیادی ندارد و مواد آمپول به‌‌سرعت دفع خواهد شد. برای این‌که سبک زندگی پرتحرکی را شروع کنید، پیشنهاد می‌کنیم که تمرینات ورزش در خانه را به برنامه هفتگی‌تان اضافه کنید.

موارد منع مصرف آمپول نوروبیون

اگر مشکلات زیر را دارید، نباید نوروبیون را استفاده کنید.
زخم معده؛آریتمی قلبی؛سابقه سکته قلبی؛ورم معده (گاستریت اتروفیک)؛آلرژی به محتویات موجود در قرص یا آمپول؛بیماران کلیوی یا افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی (حتما با پزشک مشورت شود)
بیماری لِبِر، یک اختلال مادرزادی (بیماریِ ارثی با ضعف بینایی چشم‌ها و فقدان دید مرکزی) است که منع مصرف B12  دارد. پس این افراد نمی‌توانند از نوروبیون استفاده کنند.

تداخل آمپول نوروبیون با داروهای دیگر

آمپول نوروبیون

در صورتیکه از داروها و موارد زیر استفاده کرده‌اید به هیچ عنوان نباید سراغ نوروبیون برویدٰ چراکه ممکن است تاثیر داروها در بدن رو معکوس کند.
الکل؛لوودوپا؛آباکاویر؛فوروزماید؛ایزونیازید؛هیدرالازین؛کاربامازپین.آمپول نوروبیون برای پوست
زیاده‌روی در مصرف نوروبیون، احتمال بروز مشکلات پوستی را افزایش می‌دهد. مقدار بالای ویتامین B12 در بدن ممکن است باعث شود که باکتری‌های پوست، نوعی مولکول‌های التهابی ایجاد کنند. این مولکول‌ها منجر به بروز آکنه بر روی پوست یا خارش بدن می‌شوند.
تزریق آمپول نوروبیون
چنانچه قصد تزریق این آمپول را دارید، بهتر است که موارد زیر را بدانید.
۱. علت درد آمپول نوروبیون
آمپول نوروبیون بیش از آمپول‌های دیگر دردناک است و خیلی از افراد از این موضوع شکایت دارند. علت دردناکی نوروبیون، به مواد تشکیل دهنده‌ی دارو و غلظت آن برمی‌گردد. اگر هنگام تزریق، عضلات‌تان را شل کنید؛ درد کمتری احساس خواهید کرد.
۲. عوارض تزریق آمپول نوروبیون در سرم
همانطور که گفتیم مصرف نوروبیون به شکل داخل عضلانی باید باشد. اما، به‌طور کلی تجویز و تزریق انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین‌های گروه B به سرم ضرورتی ندارد. برای مواردی که فرد، قادر به خوردن موادغذایی نیست و یا اختلال جدی دیگری دارد؛ تزریق این ویتامین‌ها به سرم کارکرد دارد. بهتر است نیاز بدن به انواع ویتامین‌ها را به صورت مستقیم با مواد غذایی رفع کنیم.

شرایط نگهداری آمپول نوروبیون
نگهداری نوروبیون شرایط خاص و سختی ندارد. فقط آن را در دمای اتاق (حدود ۲۵ درجه) و دور از دسترس کودکان و حیوانات نگهداری کنید.
آیا آمپول نوروبیون باید در یخچال نگهداری شود؟
از قرار دادن آمپول داخل فریزر به شدت خودداری کرده و فقط کافی است آن را دور از گرما و نور مستقیم خورشید نگه دارید.
قرص نوروبیون
ویتامین‌های گروه B به‌صورت قرص‌های مجزا و یا به شکل ترکیبی که به آن ب کمپلکس گفته می‌شود در دوزهای مختلف توسط لابراتوارهای گوناگون تولید می‌شوند. برای مصرف قرص نوروبیون بهتر است که نکات مربوط به ان را به خوبی بدانید.
قرص بهتر است یا آمپول نوروبیون؟
امروزه با توجه به تولید و عرضه انبوه مکمل‌های خوراکی به ندرت نیاز به تزریق آمپول‌های ویتامینه از جمله نوروبیون است. مگر در موارد خاص که شخص دچار اختلال در جذب ویتامین‌ها از راه دستگاه گوارش باشد. از طرفی آمپول نوروبیون حاوی مواد نگه‌دارنده همچون فلزات سمی مانند آلومینیوم و جیوه است. بنابراین از این جهت مصرف قرص آن می‌تواند بهتر باشد.
البته تزریق محدود این آمپول با تجویز پزشک مشکلی ایجاد نمی‌کند. فقط نباید به صورت مداوم از آن استفاده شود. در هر صورت مصرف ویتامین‌های گروه B به شکل مکمل غذایی (خوراکی) بهتر از تزریق نوروبیون است.
قرص نوروبیون را کی بخوریم؟
دوز مصرفی این دارو برای بزرگسالان، ۱ تا ۳ بار در روز است. حواستان باشد که قرص‌های نوروبیون را حتماً باید در زمان مشخصی از روز مصرف کنید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: