پایگاه خبری خانه فوتبال:

گرانی اینترنت دوباره در راه است.اینترنت دنیای زندگی مردم را عوض کرده است.اینترنت هزینه بسیاری دارد.تقریبا برای بیشتر کارهای امروزی نیاز به آن هست.اینترنت فرصت ها و درآمد های بیشتری فراهم کرده است.

جزئیات گران شدن تعرفه‌های اینترنت 

زارعیان بیان کرد: اگر میزان تعرفه ها تغییر نکند، بی تردید در آینده شاهد افت کیفیت نیز خواهیم بود. به باور من، افزایش قیمت اینترنت نه تنها در زمینه اینترنت، بلکه در همه بخش‌ها یک ضرورت است؛ چراکه توسعۀ خدمت‌رسانی در این حوزه، صرفا با سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر است.
اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت کشور، باز هم قصد افزایش نرخ تعرفه‌های خود را دارند و برای این منظور، طی ارسال نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، خواستار گرانی اینترنت شدند.

در شروع سال ۱۴۰۲ بعضی از اپراتورها بهای بسته‌های اینترنتی خود را تا ۵۰ درصد افزایش دادند که این موضوع با گلایه مندی کاربران همراه شد. تا قبل از این نیز قیمت اینترنت خانگی در سال ۱۴۰۱، با رشد ۶۰ درصدی همراه شده بود. درخواست اپراتورها از رئیسی به این صورت است که هزینه بسته‌های اینترنت همراه بالاتر از دو گیگابایت، ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند!
در این نامه این طور ذکر شده است که عمده درآمد اپراتورها از مشترکان پرمصرف است و این افراد هیچ حساسیتی دربارۀ افزایش قیمت ندارند و پرداخت یارانه به این اشخاص از محل درآمدهای اپراتور ضرورتی ندارد.
شایان ذکر است که مدتی قبل شورای رقابت، اپراتورها را وادار به ارائه بسته‌های اینترنتی با حجم زیاد ارائه کنند؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد در صورت افزایش قیمت اینترنت، رخ خواهد داد. متن نامه اپراتورهای ارائه دهنده خدمات ارتباطی به رئیس‌جمهور به شرح زیر است:
کاربران بر این باورند که با وجود افزایش نرخ تعرفه‌ها در سال‌های گذشته، هیچ تغییری مثبت در جهت بهبود کیفیت و افزایش سرعت اینترنت صورت نگرفته است؛ از این رو، آن‌ها نسبت به افزایش سرعت اینترنت در صورت گرانی احتمالی اینترنت بسیار بدبین هستند. در این راستا با داوود زارعیان، معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران، گفت وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

باید نگاه واقع بینانه‌ای داشته باشیم

داود زارعیان درباره درخواست اپراتورها از دولت مبنی بر افزایش تعرفه اینترنت گفت: آخرین مصوبه مربوط به تعرفه اینترنت به سال ۱۳۹۶ برمی‌گردد و از آن تاریخ تا به امروز اتفاق جدیدی در این حوزه رخ نداده است. از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۲، بحث افزایش قیمت‌ها و هزینه نگهداری حدودا ۱۰ برابر شده است؛ بنابراین با هزینه ۱۰ برابری نمی‌توان به ارائه همان سرویس سابق پرداخت.

او ادامه داد: به نظر من توسعه خدمات و میران تعرفه دریافتی، لازم و ملزوم یکدیگرند و باید تناسب مطلوبی میان این دو مورد ایجاد کرد. اگر اپراتورها درآمدی نداشته باشند، امکان توسعه از آن‌ها سلب خواهد شد و چالش‌های متعددی در این زمینه به وجود خواهد آمد.

افزایش قیمت اینترنت یک ضرورت است

زارعیان تصریح کرد: اگر در میزان تعرفه ها تغییر نکنیم، بی‌تردید در آینده شاهد افت کیفیت نیز خواهیم بود. به باور من، افزایش قیمت اینترنت نه تنها در زمینه اینترنت، بلکه در همه بخش‌ها یک ضرورت است؛ زیرا جبران کاستی‌ها و گسترش خدمت‌رسانی در این حوزه، صرفا با سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر است. از سمت دیگر بخش ICT در کشور دولتی محسوب نمی‌شود که از نفت و دیگر منابع دولتی بهره بگیرد؛ پس این بخش چاره ای جز استفاده از منابع خود برای ادامۀ حیات ندارد.

وی در رابطه با انتقاد کاربران نسبت به سرعت پایین اینترنت در ازای افزایش تعرفه ها بیان کرد: واقعیت امر این است که ما در دهه ۹۰، هیچ گونه افزایش قیمتی نداشتیم. از دیدگاه من، در صورت افزایش تعرفه ها از سوی اپراتورها، در کوتاه مدت شاهد بهبود کیفیت اینترنت و همچنین افزایش سرعت آن خواهیم بود.

نیازی به تخصیص یارانه نیست

معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران دربارۀ تأثیر افزایش قیمت اینترنت بر کسب و کارهای مجازی به گسترش نیوز گفت: پیش بینی دولت این است که در حدود ۲۷ درصد رشد قیمت داشته باشیم و میزان افزایش تعرفه‌ها از این عدد تجاوز نکند. به نظر من این افزایش قیمت در حد و اندازه‌ای نیست که نیاز به تخصیص یارانه وجود داشته باشد.

زارعیان در ادامه خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، تعرفه تلفن ثابت در حوزه روستایی تقریبا صفر است و در این بخش، دولت می تواند به روستاییان کمک‌هایی نظیر تخصیص یارانه و اعطای تسهیلات مناسب در نظر بگیرد. ضمن اینکه در صورت منطقی شدن تعرفه‌های اپراتورها، برنامه‌های تشویقی هم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

او در پایان اضافه کرد: در هر صورت، اپراتورها در کنار افزایش تعرفه‌ها، باید اقداماتی نظیر اختصاص بسته‌های ارزان قیمت را انجام دهند تا رشد نرخ‌ها توجیه مناسبی داشته باشد و کاربران از عملکرد آن‌ها دلسرد نشوند. ما در شرکت مخابرات نیز چنین برنامه‌ای را در دستور کار خود قرار دادیم؛ به این صورت که همراه با منطقی کردن تعرفه‌ها، به شرکت‌های دانش‌بنیان و برخی دانشگاه‌ها کمک‌های این‌چنینی می‌کنیم.

اینترنت چیست؟
اینترنت

در پاسخ سوال اینترنت چیست به زبان ساده باید بگوییم اینترنت با مفهوم شبکه ارتباط تنگاتنگی دارد. به طور کلی، اینترنت شبکه‌ای است که از اتصال کامپیوتر ها در سراسر جهان شکل گرفته است. دلیل اصلی به وجود آمدن این شبکه عظیم هم، تبادل اطلاعات بوده است. تعداد زیادی از دستگاه های کامپیوتری و الکترونیکی وجود دارند که این شبکه و برقراری ارتباط را ایجاد می کند. برخی از این تجهیزات در کف اقیانوس ها (مانند کابل ها) و برخی در آسمان (مانند ماهواره‌ها) وجود دارد.
جالب است بدانید که حتی موبایل و کامپیوتر شما هم جزئی از شبکه اینترنت هستند. علاوه بر اینها، تعدادی نرم افزار و کدهای برنامه نویسی در پس زمینه وجود دارند که امکان فعالیت در اینترنت را فراهم می کنند. در واقع، زمانی که دو کامپیوتر را به وسیله کابل شبکه به یکدیگر متصل میکنید، یک شبکه محلی به نام LAN ایجاد می شود. اگر دستگاه های مختلفی مانند: موبایل، تلویزیون، لپ تاپ و یا هر دستگاه الکترونیکی دیگری را از طریق Wi-Fi به مودم یا روتر وصل کنید، یک شبکه محلی بی سیم به نام WLAN تشکیل میشود. لازم است بدانید که شبکه اینترنت، مشهورترین شبکه در محدوده کل دنیا می باشد. در ادامه این مقاله از ایران هاست ( ارائه دهنده ی خدمات خرید سرور ابری آلمان )  بیشتر در این مورد توضیح خواهیم داد.

معرفی تاریخچه اینترنت

اینترنت

شاید در ذهن شما هم این سوال به وجود آید که صاحب اینترنت کیست و چگونه به وجود آمده است؟! منشأ اینترنت به سال ۱۹۶۹ میلادی برمیگردد. در آن زمان، وزارت دفاع آمریکا بخشی به نام آژانس پروژه تحقیقات پیشرفته(A. R. P. A) داشت که پروژه های مهم را در سراسر ایالات متحده، از نظر مالی پشتیبانی میکند. در آن زمان، از توسعه پروژه اتصال کامپیوترها، برای تسهیل انتقال داده ها بین دانشگاه‌ها حمایت کردند. آنها نام این پروژه را ARPANET گذاشته بودند که می توان به عنوان اولین اینترنت به حساب آورد.
این پروژه، موفقیت بزرگی بود و به مرور کامپیوترهای بسیار زیادی به هم متصل شدند. ۲۰ سال بعد و در سال ۱۹۸۹ میلادی، گامی مهم برای ایجاد اینترنت برداشته شد. آقای Berners-Lee یک شهروند انگلیسی و مهندس کامپیوتر بود که با توسعه زبان HTML و ایجاد سیستم http شبکه اشتراک اطلاعات و امکان جستجو در اینترنت را فراهم آورد. مطابق آماری که در سال ۲۰۱۸ میلادی گزارش شد، بیش از ۴.۲ میلیارد کاربر در فضای اینترنت وجود داشتند که این رقم معادل ۵۵% از جمعیت جهان میباشد.

کاربرد اینترنت چیست؟

از کارهای کوچک مانند سفارش غذا گرفته تا فعالیتهای پیچیده مثل امورات مالی بین کشورهای مختلف، همگی بر پایه اینترنت و به سرعت قابل اجرا هستند. تا چندین سال پیش برای باخبر شدن از اخبار روز، مجبور بودیم که هر صبح مسافتی را طی کنیم و به باجه روزنامه فروشی برویم. اما، حالا به لطف حضور اینترنت، با یکی دو کلیک، به هر روزنامه محلی یا بین‌المللی دسترسی داریم.

از کاربردهای اینترنت، استفاده از آن برای بهره مند شدن از فرصتهای شغلی جدید میباشد. با راه اندازی یک کسب و کار در فضای اینترنت خدمات خودتان را به میلیون ها کاربر در سراسر جهان معرفی خواهید کرد. خلاصه اینکه در دنیای مدرن، فراگیری مهارتهای اینترنت، یکی از ملزومات ضروری به نظر می‌آید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: