پایگاه خبری خانه فوتبال:

سایپا شاهین یکی از جدیدترین سدان‌های سایپاست.سایپا شاهین‌ تاحالا در جلب توجه خریدارانش موفق بوده.سایپا شاهین توانسته تبدیل به خودرویی محبوب در بازار شود.بیشتر کسانی که برای اولین بار پشت فرمان سایپا شاهین پرچمدار فعلی محصولات سایپا نشستند انتظار نداشتند که با خودرویی متفاوت نسبت به دیگر سدان‌های داخلی همچون تیبا یا ساینا مواجه شوند. تصور این افراد آن بود که سایپا شاهین هم خودرویی است که چون تازه به بازار آمده تب و تابی ایجاد کرده و این موج به زودی خواهد خوابید.اما تجربه رانندگی طولانی‌مدت اولین کسانی که پشت شاهین نشستند و الان چند هزار کیلومتر را با آن رانندگی کرده‌اند، نشان می‌دهد که شاهین خودرویی نیست که داستانش به این زودی‌ها در بازار تمام شود. 

شوک به منتخبان خرید سایپا شاهین

سایپا به ثبت نام کنندگان و در صف انتظار برای سایپا شاهین با گیربکس دستی اعلام کرد باید قید خرید این خودرو را بزنند و به جای آن شاهین با گیربکس اتوماتیک را تحویل بگیرند.
متقاضیانی که از مسیر سامانه یکپارچه فروش برای خریداری شاهین با گیربکس دستی نام نویسی کردند و موعد تحویل خودروی مورد نظرشان زمستان 1403 تعیین شده بود با دردسر روبرو شدند. مدیران فروش سایپا به آنها اعلام کردند که باید قید خرید شاهین با گیربکس دستی را بزنند و به جای آن شاهین با گیربکس اتوماتیک را از این خودروسازی تحویل بگیرند.
آن طور که اخبار منتشر شده نشان می دهد حدود 9 هزار نفر در دومین طرح فروش از مسیر سامانه یکپارچه خودرو که در بهار سال جاری برگزار شد برای در اختیار گرفتن شاهین با گیربکس دستی ثبت نام کردند اما حالا خودروسازی ساپا از تحویل این خودرو به ثبت نام کنندگان امتناع می کند و به آن دستور می دهد تا محصول جایگزین یعنی شاهین با گیربکس اتوماتیک را تحویل بگیرند. تعویض خودرو توسط خودروسازی سایپا در شرایطی است که نارنجی های جاده مخصوص در دومین دور فروش خودرو در سامانه یکپارچه با مکانیزم بدون قرعه کشی شاهین با گیربکس اتوماتیک را در دسترس متقاضیان قرار داده بودند بنابراین چنانچه متقاضیان قصد داشتند تا این خودرو را خریداری کنند بدون دردسر می توانستند شاهین با گیربکس اتوماتیک را خریداری کنند.
ابتدا مدیران خودروسازی سایپا اعلام کردند این طرح جایگزینی اختیاری است اما زمانی نگذشت که اعلام کردند چنانچه متقاضیان شاهین با گیربکس اتوماتیک را انتخاب نکنند نوبت خود را از دست می دهند.
حال خبر می رسد بخشی از خریداران شاهین با توجه به اجباری شدن خرید شاهین با گیربکس اتوماتیک و عدم واریز وجه در فرصت در نظر گرفته شده به نوعی از طرح خرید خودرو انصراف داده اند.
این مساله در شرایطی برای متقاضیان خرید شاهین با گیربکس دستی پیش آمده است که وزیر صمت چندی پیش به خودروسازان دستور داده بود تا خودروهایی که متقاضیان برای آنها نام نویسی کردند را به آنها تحویل دهند و از جایگزین کردن خودروهای منتخب متقاضیان با خودروهایی که مدنظر مدیران خودروساز است اجتناب کنند. اما روند واگذاری شاهین با گیربکس دستی نشان می دهد دستور عباس علی آبادی از سوی خودروسازی سایپا اجرایی نشده و وزارت صمت هم به نوعی پشت خریداران شاهین با گیربکس دستی را خالی کرده است.

سایپا شاهین

حال مشخص نیست در نهایت ثبت نام کنندگان برای شاهین با گیربکس دستی به خودروی مورد نظر خود دست پیدا می کنند یا نه؟

فراموش نکنیم تمام چالش میان خودروسازان و متقاضیان به دلیل اصرار سیاست گذار به دخالت در پروسه قیمت گذاری محصولات تولیدی خودروساز است. این سیاست پرهزینه سبب می شود تا خودروسازان به سمت واگذاری خودروهای گران تر سوق پیدا کنند تا از این مسیر زیان کمتری را درصورت های مالی خود ثبت کنند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: