پایگاه خبری خانه فوتبال:

اگر فرض کنیم خواسته نکونام روی جذب پنج بازیکن در نیم فصل باشد، با در نظر گرفتن بازگشت رضا میرزایی، آنگاه استقلال باید شاهد جدایی 6 بازیکن در اسکواد خود باشد.

به گزارش "ورزش سه"، درخواست جذب بازیکن برای تقویت استقلال در نقل و انتقالات نیم فصل، خواسته روشن جواد نکونام از مدیریت باشگاه بوده است. اینکه آبی‌های پایتخت در زمستان بازیکن جدید جذب کنند، امری مشهود بود ولی تأکید چندباره سرمربی جوان استقلال روی این موضوع و بیان آن در نشست‌های خبری، نشان از اهمیت خرید عناصر جدید در تیم دارد.

در پایان دیدار برابر نساجی بود که نکونام از برگزاری نشستی (با علی خطیر) خبر داد و اینکه خواسته‌هایش را به گوش باشگاه برساند. البته که همین الآن نیز اخبار و شایعاتی درباره فهرست بازیکنان مدنظر نکو به گوش می‌رسد و نشان می‌دهد فعالیت آبی‌ها برای جذب بازیکن آغاز شده و نخستین مورد نیز، رافائل سیلوا برزیلی است.

سرمربی استقلال در این خصوص گفته بود: «این هفته قطعا جلسه خواهیم داشت و درباره برنامه‌های تیم فصل دوم صحبت‌ خواهیم کردیم چون واقعا کار تا اینجا سخت بود. امیدوارم در نیم فصل دوم بازیکنانی که مدنظر داریم جذب کنیم تا با دست پر در لیگ شرکت کنیم.» این پیام واضحی است که البته نکو به بیان کردنش پس از دیدار با نساجی بسنده نکرد و پس از توقف برابر گل گهر، یک بار دیگر آن را به زبان آورد.

تفاوت صحبت‌های نکونام با دفعات قبل، یک پالس مهم بود؛ او حتی از تعداد بازیکنان مورد نیازش نیز سخن به میان آورد. هر چند که وی اعلام کرد تیمش حداقل به پنج بازیکن نیاز دارد ولی عملی شدن این موضوع و اینکه استقلال حتما در زمستان پنج بازیکن جدید بگیرد، کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد که دلایل آن را در زیر مرور می‌کنیم.

ابتدا گریزی بزنیم به صحبت‌های نکونام. جایی که او گفت: «برای نیم فصل دوم نیاز به یارگیری داریم و حداقل پنج بازیکن می‌خواهیم و امیدوارم یارگیری کنیم تا به امید خدا نیم فصل دوم بهتری داشته باشیم.» با توجه به پر بودن لیست استقلال، طبیعتا جذب پنج بازیکن نیازمند پنج خروجی است. در این میان استقلالی‌ها باید دو مورد مهم را نیز مدنظر قرار دهند.

مورد اول، جنجالی‌ترین سوژه این فصل فوتبال ایران است. بحث مربوط به قانون سقف بودجه که باشگاه استقلال اکنون آن را پر کرده و جای خالی ندارد، بزرگترین مانع پیش روی آبی‌هاست. علی خطیر و مدیران این باشگاه برای برآورده کردن خواسته‌های به حق نکونام، باید حواسشان کاملا معطوف به این مورد باشد تا بهانه‌ای برای شکایت به دست رقبا ندهند.

طبیعی است که با خروج هر بازیکن، مبلغ قرارداد او از سقف بودجه استقلال کسر می‌شود. به‌طور مثال اگر بازیکن ایکس با قراردادی پنج میلیاردی تیم را در زمستان ترک کند، آبی‌ها نیز مجبورند بازیکن جدیدی را حداکثر با همان رقم به تیم خود اضافه کنند. یا اینکه آبی‌ها خروجی‌های بیشتری داشته باشند (به‌طور مثال 6 بازیکن) ولی ورودی‌های کمتر (مثلا سه یا چهار بازیکن) با رقم قراردادهای بیشتر را جذب کنند.

به هر شکل این موضوع، جمع و تفریق ریاضی است که استقلالی‌ها باید حواسشان به مبالغ قراردادها باشد. اما مورد دوم، بحث مربوط به رضا میرزایی است. این بازیکن تا چند روز دیگر به تمرینات اضافه می‌شود و لیست 19 بازیکن بزرگسال تیم پر است. در نتیجه اگر نکونام رضا میرزایی را جزء پنج بازیکن مورد نظرش برای تقویت تیم در نیم فصل به شمار نیاورده باشد، پس آبی‌ها باید 6 خروجی داشته باشند مگر اینکه از بازیکنان جدیدی که قرار است جذب شود، گزینه‌ای پیدا شود که زیر 23 سال سن داشته باشد تا آنگاه بازیکنان بزرگسالی که قرار است جدا شوند، تعدادشان کمتر شود.

استقلال در حال حاضر با کمبود بازیکن روبه‌رو است و در بعضی از پست‌ها مانند دفاع، دست نکونام کاملا بسته است. پس برای جذب یک مدافع، بازیکن بازیکنی در پست دیگر از تیم کنار گذاشته شود که این موضوع، کار را برای کادرفنی استقلال سخت می‌کند چرا که آنها باید برخلاف میل باطنی خود، تن به جدایی چند بازیکن بدهند.

در حال حاضر جدایی چند بازیکن استقلال در نیم فصل قطعی به نظر می‌رسد. نفراتی که در هفته‌های اخیر کمتر به میدان رفته‌اند ولی تعداد آنها نهایتا به سه نفر برسد. اما اینکه نکونام بخواهد دو بازیکن دیگر را نیز کنار بگذارد تا پنج نفر ایده‌آلش را جذب کند، باعث می‌شود نقل و انتقالات این تیم زیر ذره‌بین قرار بگیرد تا فهرست خروجی‌ها مشخص شود. هر چند که اعلام نیاز نکونام به پنج بازیکن نمی‌تواند به این معنا باشد که استقلال حتما پنج بازیکن جذب می‌کند ولی بررسی تمامی احتمالات، امری طبیعی است.

البته باید این نکته را یادآوری کرد که ممکن است میرزایی در نیم فصل راهی تیم دیگری شود و این به نظر جواد نکونام بستگی دارد ولی به عنوان نتیجه گیری پایانی باید گفت اگر سرمربی استقلال مصرانه خواستار پنج بازیکن جدید بالای 23 سال باشد و در عین حال رضا میرزایی را نیز برای نیم فصل دوم بخواهد، آنگاه باید شاهد جدایی 6 نفر از بازیکنان بزرگسال استقلال باشیم.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: