پایگاه خبری خانه فوتبال:

سرمربی برزیلی پرسپولیس در مصاحبه‌های خود به یک نکته کلیدی اشاره و چند بار تکرارش کرده است.
به گزارش ورزش سه، اوسمار لوس ویرا سرمربی پرسپولیس همواره در مصاحبه‌هایش به این نکته تاکید می‌کند که میزان سنجش موفقیت او یا نتایجی است که کسب می‌کند یا مدل و کیفیتی است که تیمش در زمین ارائه می‌دهد.
اوسمار در بخش اول شروع ناامید کننده‌ای داشت  و باخت اما بعد از سه برد متوالی شرایط تغییر کرد. در بخش دوم  اما این برزیلی سختکوش از همان مسابقه نخست در اراک نمره قبولی گرفت و حالا همه درباره بهبود کیفی فوتبال پرسپولیس حرف می‌زنند.
اوسمار ویرا با دو برد در لیگ برتر و یک پیروزی  در جام حذفی موفق شد از هواداران و پیشکسوتان پرسپولیس اوکی بگیرد و حالا خیلی از آنهایی که به سرمربی شدن او اعتراض داشتند و می‌گفتند فقط مربی بزرگ خارجی و صاحب رزومه پربار به درد این تیم می‌خورد حالا عقب‌نشینی کرده‌اند و می‌گویند اوسمار هم بد نیست!
برخی پیشکسوتان حالا به این نتیجه رسیده‌اند که اوسمار انتخاب درست و بجایی بوده و حتی برخی از آنها به این نکته اشاره کرده‌اند که او گزینه مناسب‌تری حتی نسبت به برانکو ایوانکوویچ به حساب می‌آید.

حتی بعضی‌ها پا را فراتر هم گذاشته‌اند و ضمن تعریف‌های معمول از کیفیت بازی پرسپولیس می‌گویند تیم تحت هدایت این مربی برزیلی بهتر از تیم یحیی بازی می‌کند.در این میان فکت‌های آماری هم رو شده که نشان می‌دهد پرسپولیس در دو آیتم آمارهای جالبی داشته؛ یکی مالکیت توپ و دیگری امید به گل که در مورد اول به نظر نمی‌رسد چیزی تغییر کرده باشد چرا که تیم یحیی گل محمدی نیز غالبا مالکیت توپ بیشتری نسبت به حریفانش داشت و در این آیتم تیم اول لیگ به حساب می‌آمد اما در امید به گل تغییراتی امیدوار کننده در این تیم به وجود آمده است.

البته در توجیه بهبود کیفی بازی پرسپولیس نسبت به دوران سرمربیگری یحیی می‌توان به اضافه شدن بازیکنان باکیفیت در فاز حمله اشاره کرد. نفراتی مثل اورنوف، آل کثیر، خدابنده لو و عبدالکریم حسن که هنوز به فرم بدنی ایده آل و هماهنگی کامل نرسید تاثیرشان را در تیم نشان داده‌اند.

منوچهر عبدالله نژاد بازیکن سابق پرسپولیس درباره تفاوت‌های پرسپولیس یحیی و تیم اوسمار و اینکه آیا واقعا این تیم نسبت به آن دوران پیشرفت فنی داشته یا نه می‌گوید:« ابتدا باید به خود یحیی گل محمدی بابت این انتخابش اعتماد کرد و تبریک گفت چرا که به هر حال یحیی بود که این مربی را از برزیل به عنوان تمرین دهنده به تیمش اضافه کرد.»

این پیشکسوت پرسپولیس ادامه داد:« پرسپولیس در حال حاضر با تفکرات برزیلی بازی می‌کند. این مدل فوتبال مبتنی بر حفظ توپ و پاس‌های کوتاه است که منجر به مالکیت بالا می‌شود و در زمین حریف  بازیکنان آنقدر تیم مقابل را با پاس‌های کوتاه به چپ و راست می‌برند تا به نوعی حریف به خواب برود و بعد به یکباره نیشش می‌زنند. فوتبال برزیلی اینطور نیست که پاس بلند بدهید و سانتر کنید  بلکه با مالکیت بالا تیم دنبال پیدا کردن راه گلزنی است و حریف را هیپنوتیزم می‌کند و با یک پاس نفوذ یا کار ترکیبی به نتیجه می‌رسد.»

عبدالله نژاد می‌گوید: «‌این مدل فوتبال نیاز به یکسری بازیکن تکنیکی دارد که با مهارت بالا در زمین حریف بازی کنند و آنقدر از خودشان مهارت نشان بدهند که در کوتاه‌ترین زمان موقعیت بسازند و به گل برسند. وقتی در تغییرات نیمه دوم نفراتی مثل امیری یا اورونوف به زمین می‌آیند طبیعی است که این مهارت در تیم بالاتر رفته و احتمال خلق موقعیت بیشتر هم می‌شود.»

این پرسپولیسی می‌گوید: «حس رقابتی که در تیم به وجود آمده باعث شده هیچ بازیکنی در تیم پرسپولیس نداند که این پنجشنبه یا جمعه فیکس خواهد بود و بالاترین رقیب را در تیم خودش می‌بیند. الان سعید صادقی که همیشه در ترکیب اصلی بازی می‌کرد حتما شرایط بهتری پیدا خواهد کرد چون یک رقیب قدرتمند دارد و از فیکس بودنش مطمئن نیست.»

عبدالله‌نژاد با اشاره به بازی پرسپولیس مقابل ذوب آهن می‌گوید: «نکته جالبی که من در این بازی دیدم آنجا بود که هافبک‌های ما وقتی سرشان را بالا می‌کردند مهاجمان تیم عالیشاه و عیسی را می‌دیدند و آنها با زبان بدن می‌گفتند چه جور توپی می‌خواهند. این هماهنگی و ارتباط با نگاه و زبان بدن می‌تواند نظم هر خط دفاعی را بهم بریزد. این همخوانی را ما چند هفته در پرسپولیس نمی‌دیدیم و بازیکنان معمولا سرشان را بالا می‌گرفتند، نگاه می‌کردند و زمان را برای انتقال از دست می‌دادند.»

مربی سابق تیم‌های امید و جوانان پرسپولیس درباره دیگر ویژگی مثبت این روزهای تیم اوسمار می‌گوید: «سرعت انتقال توپ از دفاع به حمله واقعا بالا رفته است. برای مثال سروش رفیعی قبلا مشکلاتی در فضایی که صاحب توپ می‌شد، داشت اما مقابل ذوب آهن بهترین نمایش ممکن را ارائه داد.»

عبدالله نژاد با اشاره به جذب بازیکان جدید می‌گوید: «خریدهای جدید کیفیت خوبی دارند. مهم این نیست که باشگاه چطور و با چه قیمتی این نفرات را جذب کرده و من واقعا نمی‌دانم اما وقتی خریدی می‌کنید که دیگر بازیکنان قبولشان دارند شرایط خیلی بهتر می‌شود. شما دیده‌اید که در تیم‌های بزرگ بعضا برخی بازیکنان با مشکل جامع پذیری مواجه  شده و موفق نمی‌شوند. شما اگر بهترین مهره را هم برای تیمی جذب کنید اما دیگر بازیکنان با او ارتباط نگیرند موفق نخواهد شد. بازیکنان پرسپولیس همه حرفه‌ای هستند اما وقتی نفراتی مثل سروش، امیری یا عالیشاه در فضای تنگ و شرایط سخت به عبدالکریم یا اورونوف پاس می‌دهند یعنی قبولش دارند و باورش کرده‌اند. بازیکن باتجربه در چنین موقعیت‌های سختی به بازیکنی پاس می‌دهد که نسبت به او اعتماد کرده و قبولش داشته باشد. بازیکنان پرسپولیس آنقدر حرفه‌ای هستند که از همان تمرین اول بفهمند اورونوف و عبدالکریم چه کیفیتی دارند و به همین خاطر است که کیفیت تیم در 50 متر زمین حریف بهتر شده است.»

این مربی در پایان می‌گوید: «سبک برزیلی مبتنی بر مالکیت بالای توپ، باورپذیری و پذیرش بازیکنان جدید، بالا رفتن سرعت انتقال از دفاع به حمله سه مورد مثبتی است که در این تیم اتفاق افتاده. شاید اگر قرار بود مربی دیگری به پرسپولیس بیاید 5-4 ماه برای اینها زمان می‌خواست اما با سیاست باشگاه و انتخاب اوسمار این اتفاقات خوب در زمان کوتاهی رخ داده و اینها نشانه‌های خوبی است ضمن اینکه شاید اگر فشار عقب افتادن از حریف در جدول نباشد تیم شرایط بهتری هم پیدا کند.»

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: