پایگاه خبری خانه فوتبال:

زمان مطالعه:2 دقیقه

بیماری آلزایمر ( Alzheimer )بشر را می ترساند.بیماری آلزایمر یا از دست دادن حافظه می تواند زندگی روزمره هر فردی را مختل کند و ممکن است یکی از دلایل آن بیماری زوال عقل باشد.البته چیزی که بیشتر از بیماری آلزایمر می تواند به سلامت روان افرادی که به خصوص در سنین میانسالی هستند ، آسیب وارد کند،استرس و ترس از ابتلا به بیماری آلزایمر است.

محققان آمریکایی خبر دادند «احتمال ابتلای افراد دارای «دیابت نوع ۲» به آلزایمر زیاد است»، بر اساس تحقیقات حدود ۸۱ درصد از افراد مبتلا به آلزایمر، با «دیابت نوع ۲» هم درگیر می‌شوند و هر چه ابتلا به دیابت در سن پایین‌تری روی دهد، خطر بروز زوال عقل هم بالاتر می‌رود.

این فیلم را در مورد بیماری آلزایمر و قند خون بالا را حتما ببینید

پنج مورد از رایج‌ترین علائم بیماری آلزایمر یا زوال عقل عبارت‌اند از:

بیماری آلزایمر

- مشکل در تصمیم‌گیری و استدلال
- مشکل در درک زمان و مکان مانند نیمه‌شب بلند شدن برای سر کار رفتن
- مشکل در برقراری ارتباط موثر با دیگران مانند ناتوانی در پیدا کردن واژه‌های درست
- اغلب حرف‌های خود را تکرار می‌کنند و دنبال کردن مکالمات برایشان سخت است
- تغییرات شخصیتی و رفتاری، تغییر خلق‌وخو و ابتلا به اضطراب و افسردگی

تشخیص زوال عقل ممکن است به دلیل شباهت این علائم به نشانه‌های مرتبط با افول طبیعی توانایی‌ها در کهنسالی، دشوار باشد.
طبق مطالعه‌ای، از هر چهار بیمار مبتلا به زوال عقل، بیماری یک نفر در نهایت دست‌کم دو سال پس از ابتلا، تشخیص داده می‌شود.
​این مطالعه از ۱۰۱۹ بیمار مبتلا به زوال عقل و مراقبان آن‌ها درباره تجربه‌هایشان از روند تشخیص نظرسنجی کرد و دریافت علت اصلی اینکه افراد کمک لازم را دریافت نمی‌کنند، این است که علائمشان با روند طبیعی کهنسالی اشتباه گرفته می‌شود؛ شرایطی که در ۴۲ درصد موارد پیش می‌آید.
حدود ۲۶ درصد پاسخ‌دهندگان گفتند که بیماری آنان تا دو سال رسما تشخیص داده نشد و یک‌چهارم علاوه بر آن، گفتند وقتی معلوم شد زوال عقل دارند که به نقطه بحرانی رسیده‌ بودند.

متخصصان مبتلایان احتمالی یا کسانی را که از افت توانایی‌های عزیزانشان نگرانند، تشویق می‌کنند تا پیشقدم شوند و می‌گویند: کسی که یک سوال را بارها می‌پرسد، پیر نشده، بلکه مریض است.

به گفته این متخصصان، اگر برای خود یا عزیزانتان نگرانید، برای دریافت کمک به پزشک مراجعه کنید. یافته‌های واضح نشان می‌دهد به‌تنهایی دست‌وپنجه نرم کردن با علائم زوال عقل و کمک نگرفتن، چقدر خطرناک است.
یک متخصص در این باره گفت: بله وقتی مشخص می‌شود مبتلا شده‌ایم، هراس‌انگیز است. خودم می‌دانم؛ چون وقتی مشخص شد مادرم مبتلا شده است، وحشت کردم. ولی فهمیدن ارزش چنین دلهره‌ای را دارد؛ به طوری که ۹۰ درصد مبتلایان به زوال عقل به ما گفتند تشخیص بیماری به نفعشان بود؛ چون باعث شد به خدمات درمانی، مراقبتی و حمایتی دسترسی اساسی پیدا کنند و زمان با ارزش برنامه‌ریزی برای آینده را از دست ندهند. با توجه به آنکه همه‌گیری کرونا باعث شد میزان تشخیص کاهش یابد، کمک گرفتن بیش از هر زمانی اهمیت یافته است. نیازی نیست تنهایی با زوال عقل مقابله کنید. ما برای حمایت از همه مبتلایان آمادگی داریم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: