قیمت مرغ در بازار به آرامش می‌رسد؟

کد خبر: 1059271

حالا نزدیک به یک ماه از تلاطم سنگین و ناآرامی در بازار مرغ می‌گذرد و با وجود تشکیل قرارگاه مرغ و تصمیمات روزانه این قرارگاه و همچنین اعمال محدودیت‌های دیگر مانند منع فروش قطعه‌ای، هنوز این بازار به روند عادی برنگشته ‌است.

قیمت مرغ در بازار به آرامش می‌رسد؟

قیمت مرغ مدتی است که دچار بحران است. قیمت مرغ در تلاطم و نا آرامی به سر می برد. قیمت مرغ مردم را به صف های طولانی مرغ کشانده است. قرار بود قرارگاه مرغ قیمت مرغ را تنظیم کند. به نظر می رسد در روزهای آینده قیمت مرغ به آرامش برسد.

قیمت مرغ در بازار به آرامش می‌رسد؟

حالا نزدیک به یک ماه از تلاطم سنگین و ناآرامی در بازار مرغ می‌گذرد و با وجود تشکیل قرارگاه مرغ و تصمیمات روزانه این قرارگاه و همچنین اعمال محدودیت‌های دیگر مانند منع فروش قطعه‌ای، هنوز این بازار به روند عادی برنگشته ‌است.

قیمت مرغ

در یکی، دو روز گذشته البته چندان خبری از صف‌های طولانی نیست و اگر اتفاق تازه‌ای رخ ندهد، به نظر می‌آید کم‌کم شاهد بازگشت آرامش به این بازار خواهیم بود. در تازه‌ترین خبر دیروز وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه به نمایندگی از دولت از مردم به دلیل اتفاقات بازار مرغ عذرخواهی می‌کنم، ابراز امیدواری کرد با تشکیل کارگروه ساماندهی مرغ، آرامش به کل کشور بازگردد. «کاظم خاوازی» همچنین در تشریح دلایل اتفاقات ناگوار بازار مرغ طی دو ماه گذشته گفت: از ابتدای سال گذشته تا بهمن ماه جوجه‌ریزی در بهمن ماه به بیشترین میزان رسیده است به این معنا که آماری بالاتر از بهمن ماه برای جوجه‌ریزی نداشتیم که این امر نیز توسط چند سیستم مختلف کنترل می‌شود به طور مثال سامانه سما که توسط سازمان دامپزشکی و بیمه کنترل می‌شود. او با بیان اینکه بر اساس اطلاعات میدانی انحراف از جوجه‌ریزی حدود 1.3 درصد است، گفت: جوجه‌ریزی و تولید طی ماه گذشته به میزان کافی بوده است و حتی ما با تولیدات کمتری مانند 90 میلیون و 110 میلیون نیز مشکلی در بازار نداشتیم، از سوی دیگر از آنجا که قدرت خرید مردم طی ماه‌های گذشته افزایشی نداشته، باید اتفاقات بازار مرغ را در جای دیگری جست‌وجو کرد. وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر احتکار و منجمدکردن مرغ در بازار به چشم می‌خورد، تصریح کرد: نیاز تهران به مرغ حدود هزارو 200 تن است در حالی که در سه شیفت حدود هزار تن بسته‌بندی شد، اما ما شاهد تخلفات گسترده در این حوزه هستیم. خاوازی با بیان اینکه اتفاقات بازار مرغ موجب شد دولت کارگروهی در راستای حل مشکلات این حوزه تشکیل دهد که مسئولیت آن با وزیر جهاد کشاورزی است، ادامه داد: در سه روز کاری با برگزاری جلسات و هماهنگی‌ها توانستیم قیمت‌ها را تا حدودی سامان دهیم، تنها در استان‌های کهگیلویه‌و‌بویراحمد، آذربایجان و سیستان و بلوچستان مشکلاتی وجود دارد که برای آن استان معین تعریف شده است.

چه بلایی بر سر قیمت مرغ در بازار آمد؟

اما این ماجرای نابسامانی در بازار مرغ از کجا آمد و دلیل این نوسانات و همچنین کمبود چه بود؟

قیمت مرغ

دراین‌باره رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران می‌گوید باید تمام تصمیم‌گیران دولتی این سؤال را پاسخ دهند که چگونه کشوری که صادرکننده مرغ بود، حالا باید مرغ وارد کند؟ احمدرضا فرشچیان که با ایسنا سخن می‌گفت دراین‌باره اظهار کرد: مدیریت صحیح و اصولی صنعت مرغ و عرضه محصولات آن در بازار، موضوعی است که در طول هیچ‌یک از سال‌های گذشته امکان‌پذیر نشده و به نظر می‌رسد هرچه بیشتر از این تصمیمات غلط می‌گذرد، تبعات آن نیز خود را نشان می‌دهد. او با اشاره به موضوع امحای جوجه‌های یک‌روزه که سال گذشته بحث آنها مطرح شد، تشریح کرد: در آن زمان با توجه به کاهش تقاضا برای مرغ، واحدهای مرغداری ظرفیت مازادی داشتند که دیگر امکان عرضه به بازار را نداشت اما متأسفانه وزارت جهاد کشاورزی نیز به این عرصه ورود نکرد و بحث از‌بین‌رفتن جوجه‌ها مطرح شد. رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: همان کشوری که یک سال قبل جوجه بیش از حد نیاز خود داشته و برای سال‌ها، صادرکننده گوشت مرغ بوده حالا با مصوبه‌ای جدید قرار است گوشت مرغ وارد کند؟ سؤال اینجاست که ما تا چه زمانی می‌خواهیم مرغ وارد کنیم؟ چه زمانی به این جمع‌بندی می‌رسیم که اشکالات اساسی را ببینیم و از خود بپرسیم چطور یک صادرکننده مرغ حالا برای رفع نیازهای اولیه‌اش باید مرغ وارد کند؟ فرشچیان با اشاره به برخی سیاست‌های غلط که در این بازار اجرائی می‌شوند، گفت: یکی از موضوعاتی که بخش خصوصی برای سال‌ها بر آن تأکید داشت، بحث ارز چهارهزارو 200 تومانی و لزوم کناررفتن این سیاست بود. این ارز از همان ابتدا نیز مشکل داشت و با وجود آنکه در طول سال‌های گذشته به حوزه مرغ تزریق شده نه تنها گره‌گشایی نکرده بلکه خود به عاملی جدید برای رانت و تبعیض و عدم شفافیت بدل شده است و حالا نیز بناست مرغ را با این ارز وارد کنند که مشخص نیست چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد. او در پاسخ به این سؤال که آیا در کوتاه‌مدت راهکاری برای بازگرداندن نظم به بازار مرغ وجود دارد، بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی همواره این ادعا را داشت که به اندازه مصرف چند ماه کشور را ذخیره کرده و در انبارهایش دارد. اگر این ادعا درست است، باید از این انبارها نیاز بازار تأمین شود و جو روانی فعلی فروکش کند و سپس با حمایت از مرغداران و افزایش جوجه‌ریزی ظرف چند ماه آینده، تولید مرغ بار دیگر افزایش پیدا کند. علاوه‌براین وزارت صمت در مصوبه‌ای جدید به گمرک اعلام کرده که واردات ۵۰ هزار تن گوشت مرغ با ارز چهارهزارو 200 تومانی باید در دستور کار قرار گیرد. تا پیش از این، نهاده‌های طیور برای واحدهای مرغداری در فهرست ارز دولتی قرار داشت.

 نگرانی تازه مرغ‌فروشان؛ قیمت پایین‌تر از مصوب خواهد شد

اگرچه مسئولان امیدوارند که به زودی آرامش به بازار مرغ برگردد و صف‌های طولانی و همچنین کمبود این بخش از سبد خوراکی مردم به پایان برسد اما حالا مرغداران یک نگرانی تازه دارند. آنها می‌گویند تولید مرغ بالا رفت و نگران کاهش قیمت‌ به زیر نرخ مصوب هستیم. دراین‌باره قائم‌مقام انجمن ملی شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ با بیان اینکه نگران کاهش قیمت مرغ به زیر قیمت مصوب هستیم گفت: میزان تولید مرغ بالاست و این امکان وجود دارد که ظرف یک تا دو هفته آینده به زیر قیمت مصوب برسد. علی صابری قائم‌مقام انجمن ملی شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: تشکیل قرارگاه مرغ برای رفع مشکلات و ایجاد مجموعه منسجم مناسب است و باعث می‌شود که استاندارها بی‌دلیل جلوی خروج مرغ از استان خود را نگیرند و برای تنظیم بازار خود وزارت جهاد کشاورزی تصمیم واحدی بگیرد. او افزود: مشکل بازار مرغ به خاطر عدم اصلاح قیمت مرغ بود و اینکه برای تولیدکننده توجیه اقتصادی وجود نداشت هرچند رقم 24هزارو 900 تومانی فعلی مرغ نیز دو هزار تومان کمتر از قیمت پیشنهادی انجمن بود اما اکنون مجادله‌ای بر سر قیمت وجود ندارد و همه باید کمک کنند تا بازار مرغ روی آرامش ببیند. قائم‌مقام انجمن ملی شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ ادامه داد: با توجه به افزایش تولید حتی این نگرانی وجود دارد که قیمت مرغ در فاصله زمانی یک تا دو هفته آینده به زیر قیمت مصوب خود برسد. او تصریح کرد: به نظر می‌رسد که نگرانی برای تأمین مرغ مورد نیاز در ماه مبارک رمضان وجود نداشته باشد زیرا تولید بالاست و قیمت‌ها از نرخ مصوب عدول نمی‌کند. صابری اظهار کرد: البته به فردای تأمین نهاده‌های دام و طیور اعتباری نیست و این نگرانی درباره وضعیت تأمین آنها در آینده نیز وجود دارد اما وضعیت تأمین نهاده‌ها در سه ماه گذشته مناسب بوده است. وی همچنین درباره اختصاص ارز به واردات نهاده‌ها اظهار کرد: ارز اختصاصی به واردات نهاده‌های دامی حذف شود بهتر است زیرا دیگر دولت نمی‌تواند در قیمت‌گذاری مرغ و واردات نهاده‌ها دخالت داشته باشد و در این شرایط بازار خود تنظیم می‌شود. صابری در پاسخ به اینکه میزان جوجه‌ریزی افزایش یافته است گفت: جوجه یک‌روزه و گوشت مرغ به اندازه کافی است اما بگیروببند‌ها و تصمیم‌گیری جداگانه استانداران باعث به‌هم‌ریختن توزیع در بازار می‌شود. او گفت: در صورتی که مردم به دلیل نگرانی از مشکلات دوباره توزیع اقدام به ذخیره‌سازی خانگی مرغ نکنند مشکلی برای تأمین این محصول نخواهیم داشت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها