کد خبر : 2204 / /
/

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نشست کمیسیون مشترک برجام امروز شنبه ۲۸ فروردین در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت‌های امور خارجه‌ ایران و گروه ۱+۴ به صورت حضوری در وین تشکیل می‌شود.

بر اساس برجام، ایران موافقت کرده‌است که اورانیوم را بیش از ۳٫۶۷درصد غنی‌سازی نکند یا تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم جدید یا رآکتور آب‌سنگین جدیدی را نسازد. بر اساس توافق  برجام ، ایران ذخایر اورانیم غنی شده متوسط خودش را پاکسازی خواهد کرد و ذخیره‌سازی اورانیوم با غنای کم را تا ۹۸ درصد قطع می‌کند. در نتیجه توافقنامه برجام که تاییدیه پایدار متعهدین آن را به همراه دارد، ایران از تحریم‌های علیه ایران شورای امنیت ملل متحد، اتحادیه اروپا و ایالات متحده (تحریم‌های ثانویه) بیرون خواهد آمد. برجام در راستای توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران و به دنبال تفاهم هسته‌ای لوزان، در سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ (چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا به علاوه آلمان) بسته شد.در مورد بازگشت به برجام نظرات مختلفی وجود دارد.

 اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نشست کمیسیون مشترک برجام امروز شنبه ۲۸ فروردین در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت‌های امور خارجه‌ ایران و گروه ۱+۴ به صورت حضوری در وین تشکیل می‌شود.

بیانیه اتحادیه اروپا درباره برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام

 اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نشست کمیسیون مشترک برجام امروز شنبه ۲۸ فروردین در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت‌های امور خارجه‌ ایران و گروه ۱+۴ به صورت حضوری در وین تشکیل می‌شود.

برجام

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد آمده است که این نشست به ریاست «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان ایران، فرانسه، آلمان، انگلیس، چین و روسیه منعقد می‌شود.

این بیانیه حاکیست که شرکت‌کنندگان مذاکرات و رایزنی‌های صورت گرفته را در خصوص دورنمای بازگشت محتمل ایالات متحده آمریکا به برجام و اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق مورد بررسی قرار خواهند داد.

بر اساس برنامه اعلام شده، ریاست هیأت ایرانی را در این جلسه سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان بر عهده خواهد داشت و ریاست جلسه نیز بر عهده انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس خدمات خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود.

قرار است در این جلسه که ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران برگزار می‌شود، در خصوص نحوه ادامه گفت‌وگوها بحث و تصمیم‌گیری شود.

گفتنی است که دور تازه گفت‌وگوها در وین از روز پنج‌شنبه آغاز شده و علاوه بر یک جلسه کمیسیون مشترک، گفت‌وگوها در سطح کارشناسی در دو حوزه تحریم و مسائل هسته‌ای ادامه یافته است.

این مذاکرات در حالی دنبال می‌شود که دولت جدید آمریکا سیاست پیشین کاخ سفید در قبال ایران را مورد انتقاد قرار داده و وعده بازگشت به برجام و رفع تحریم‌ها علیه ایران را مطرح کرده است. کاخ سفید اما بدون در نظر گرفتن اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، اصرار دارد که تنها درصورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، به این توافق باز خواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران نیز تاکید دارد «هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی آزمایی ایران قرار گیرد.»

پایان نشست کمیسیون مشترک برجام

نشست کمیسیون مشترک برجام که از ساعتی پیش در گرندهتل وین آغاز شده بود، دقایقی پیش پایان یافته و قرار شد گفتگوهای فنی در نشست‌های کارشناسی ادامه یابد.

بر این اساس، نشست‌های دو گروه کارشناسی که از هفته گذشته به طور موازی برای رایزنی‌های فنی در دو حوزه رفع تحریم و مسائل هسته‌ای آغاز به کار کرده‌اند، ادامه خواهند یافت.

نتایج نشست‌های این دو گروه کارشناسی در حوزه جنبه‌های فنی مربوط به رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای، به کمیسیون مشترک اعلام می‌شود.

برجام

در ابتدای نشست امروز کمیسیون مشترک، عراقچی رئیس هیئت ایرانی، ضمن محکوم کردن خرابکاری اخیر در تأسیسات نطنز و گلایه شدید از واکنش ضعیف کشورهای اروپایی به این حادثه، تأکید کرد: اعضای برجام باید یک‌صدا و بدون ملاحظات سیاسی، این اقدام را که مصداق تروریسم هسته‌ای و تخطی فاحش از قوانین بین‌المللی است، محکوم و تقبیح کنند.

وی گفت: هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی به‌دنبال مذاکرات فرسایشی و اتلاف وقت نیست و تأکید دارد که گفت‌وگوها در چارچوبی مشخص و در زمانی قابل قبول انجام گیرد.

رئیس هیئت ایران در خصوص آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در کشورمان، تصریح کرد: این اقدام در چارچوب حقوق ایران ذیل بند ۲۶ و ۳۶ برجام و با هدف رفع برخی نیازهای کشور در حوزه پزشکی انجام گرفته است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.