هرج و مرج در بازار دلار / قیمت دلار تا چقدر گران می‌شود؟ + جزئیات

کد خبر: 1049664

از ۲۵ هزار تومان تا ۲۸ هزار تومان؛ پیش‌بینی کارشناسان از حداقل نرخ دلار روزهای آینده اعدادی همین حدود است. امیر حسین نام‌آور قبل از این پیش‌بینی کرده بود نرخ تعادلی دلار در امسال ۲۸ هزار تومان شود و شهاب موسوی هم نرخ دلار در امسال را ۲۵ هزار تومان پیش‌بینی کرده بود.

هرج و مرج در بازار دلار / قیمت دلار تا چقدر گران می‌شود؟ + جزئیات

در حالی که برخی معامله‌گران انتظار بالا رفتن سرعت رشد ​قیمت دلار را دارند، گروه دیگری معتقدند که بازار در برابر رشد قیمت‌ها ایستادگی خواهد کرد. عواملی در قیمت دلار تأثیر دارد. قیمت دلار در صرافی و بازار آزاد تفاوت دارد. پیش بینی قیمت دلار را در این مطلب بیان کرده ایم. برای اطلاع از قیمت دلار با این خبر همراه باشید.

دلار تا چقدر گران می‌شود؟ / ۴ پیش‌بینی از آینده دلار

قیمت دلار

هرچند قیمت دلار صرافی ملی همچنان در کانال ۲۴ هزار تومان است اما گزارش‌ها از بازار امروز نشان می‌دهد که این نرخ وارد کانال جدید ۲۵ هزار تومان شده است. در ادامه قیمت دلار چه خواهد شد؟

از ۲۵ هزار تومان تا ۲۸ هزار تومان؛ پیش‌بینی کارشناسان از حداقل نرخ دلار اعدادی همین حدود است. امیر حسین نام‌آور قبل از این پیش‌بینی کرده بود نرخ تعادلی دلار در امسال ۲۸ هزار تومان شود و شهاب موسوی هم نرخ دلار در امسال را ۲۵ هزار تومان پیش‌بینی کرده بود.

مریم محبی، دیگر کارشناس بازارهای مالی نیز هرچند به مانند این دو روند نرخ دلار را صعودی پیش‌بینی کرده بود اما نرخ را بیشتر از آنها ذکر و عنوان کرده بود ممکن است این نرخ تا پایان امسال به مرز ۳۰ هزار تومان هم برسد.

پویا ناظران دیگر کارشناس اقتصادی هم اخیرا در گفتگو با تجارت‌نیوز تصریح کرده بود که در صورت به سرانجام نرسیدن برجام ممکن است قیمت دلار به سقف قبلی خود برسد و این یعنی حتی از مرز ۳۲ هزار تومان هم عبور کند.

اما چرا کارشناسان چنین پیش‌بینی‌ای دارند؟ رشد بی‌سابقه نقدینگی و تداوم روند کند صادرات نفتی و غیرنفتی ایران. این سه عامل را در آمارهای رسمی اقتصادی کشور می‌توان مشاهده کرد.

قیمت دلار

طبق اعلام بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی رکورد عبور از مرز ۴۰ درصد را شکسته است. صادرات نفت ایران هم برخلاف پیش‌بینی در بودجه ۱۴۰۰ هنوز رشد چهار برابری نسبت به سال گذشته نداشته و از هدف دو میلیون بشکه صادرات در روز فاصله فاحشی دارد. علاوه بر این، صادرات غیرنفتی ایران نیز در دو ماهه نخست امسال نتوانسته به میزان واردات باشد. در حالی که واردات ایران طی این دو ماه ۶٫۵ میلیارد دلار بوده اما صادرات غیرنفتی ۶٫۳ میلیارد دلار بوده و همچنان شاهدیم که دلارهای صادراتی به اندازه نیاز برای واردات نبوده است. با ای حال رشد ۴۸ درصدی صادرات غیرنفتی در دو ماهه نخست امسال این نوید را می‌دهد که شاید در آینده صادرات از واردات سبقت بگیرد.

با این حال به نظر می‌رسد با تدوام روند فعلی همچنان بازار ارز تحت تاثیر نوساناتی باشد و در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات این نوسانات ادامه یابد، مگر اینکه در دولت جدید سیاست‌های سخت کنترل قیمت به بهای تزریق ذخایر ارز کشور به بازار صورت بگیرد.

 

منبع: تجارت‌نیوز

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها