پایگاه خبری خانه فوتبال:

گونه جدید ویروس کرونا در هند که با نام B.۱.۶۱۷ معرفی شده در کشورهایی مانند استرالیا، اسرائیل، سنگاپور و ایالات متحده آمریکا گسترش پیدا کرده است.

کرونای هندی چیست و چقدر مسری است؟ 

به گزارش سایت خبر روز،  همانطور که مشخص است ویروس‌ها همیشه تغییر می‌کنند، ویروسی که باعث بروز بیماری کووید -۱۹ می‌شود نیز تا کنون چندین هزار بار جهش پیدا کرده و ویژگی‌های آن تغییر کرده است، اما تنها چند مورد از آن‌ها باعث نگرانی شده است. کشور هند نسخه جهش یافته ویروس کرونا به نام B.۱.۶۱۷ را برای اولین بار در ماه اکتبر سال گذشته گزارش کرد.

چند درصد افراد در هندوستان به ویروس کرونای جهش یافته مبتلا شده‌اند؟

وزارت بهداشت کشور هند اواخر ماه مارس سال جاری اعلام کرد که ۱۵ تا ۲۰ درصد افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ به این گونه جهش یافته از ویروس کرونا آلوده شده‌اند، اما آخرین آمار منتشر شده نشان می‌دهد که این رقم به ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر هند جزو کشورهایی با میزان شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان و دومین کشور از نظر تعداد مرگ و میر ناشی از این بیماری در نظر گرفته شده است، به طوری که تا کنون ۱۶ میلیون و ۶۱۰ هزار و ۴۸۱ نفر در این کشور به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده و ۱۸۹ هزار و ۵۴۹ نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. کرونای جهش یافته هندی در چه کشورهایی شیوع پیدا کرده است؟

ویروس کرونا

ویروس کرونای جهش یافته هندی تا کنون در ۱۸ کشور جهان از جمله ایالات متحده آمریکا، استرالیا، نیوزیلند، بلژیک، بریتانیا، اسرائیل و سنگاپور شناسایی شده است. وزیر بهداشت بریتانیا اخیراً اعلام کرده است که بیشترین موارد مبتلا به گونه هندی ویروس کرونا مربوط به مسافرانی است که از هند وارد بریتانیا شده‌اند. به همین دلیل بریتانیا، فرانسه و ایالات متحده آمریکا، قوانین قرنطینه را برای مسافران هند اجرایی کرده و به شهروندان خود توصیه کرده‌اند حتی اگر به صورت کامل واکسینه شده‌اند نیز به هند سفر نکنند. دولت کانادا نیز پروازهای ورودی از هند را به مدت ۳۰ روز ممنوع کرد. گام اول برای پیشگیری از شیوع هر چه بیشتر این گونه از ویروس جهش یافته، رعایت قوانین پیشگیرانه مانند استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، اجرا کردن محدودیت‌های کرونایی و ممنوع کردن پروازهای ورودی از کشور هند است.

ویروس کرونای جهش یافته هندی، مسری‌تر از دیگر گونه‌ها است؟

گونه B.۱.۶۱۷ جهش‌های مختلفی داشته است که دو مورد قابل توجه آن E۴۸۴Q و L۴۵۲R نام دارند. به همین دلیل این گونه با عنوان گونه‌ای با جهش مضاعف شناخته شده است. سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز اعلام کرده است که این ویروس کرونا به دلیل "جهش مضاعف" آن به مراتب از دیگر گونه‌ها مسری‌تر است. علاوه بر این از آنجایی که گونه جهش یافته ویروس کرونا ممکن است در برابر واکسن کووید -۱۹ مقاوم باشد، محققان در حال بررسی این موضوع هستند. با این وجود گروهی از پژوهشگران معتقد هستند واکسن فایزر- بی ون تک، تا حدی در برابر این گونه مؤثر است. در صورتی که گونه جهش یافته B.۱.۶۱۷ در برابر واکسن کرونا مقاوم باشد و باعث بروز بیماری در میان افراد واکسینه شده بشود، در آینده نزدیک افراد زیادی در سراسر دنیا به این بیماری مبتلا می‌شوند و حتی ممکن است جان خود را از دست بدهند.

علاوه بر این گروهی از محققان آمریکایی با انجام یک مطالعه جدید به این نتیجه رسیدند که گونه جهش یافته L۴۵۲R، میزان انتقال ویروس کرونا را تقریباً ۲۰ درصد افزایش و تأثیر آنتی بادی تولید شده در بدن را بیش از ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. گونه جهش یافته L۴۵۲R بر پروتئین ویروس کرونا تأثیر می‌گذارد و به آن کمک می‌کند راحت‌تر به سطح سلول‌های میزبان بدن انسان متصل شوند، بنابراین خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ و میزان شیوع ویروس افزایش پیدا می‌کند. هنگامی که جهش ویروس باعث تغییر شکل پروتئین اسپایک ویروس کرونا شود، تأثیر آنتی بادی بر آن کاهش پیدا می‌کند.

ویروس کرونای جهش یافته هندی باعث مرگ و میر بیشتر می‌شود؟

گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا مانند L۴۵۲R که به اتصال ویروس به سلول‌های میزبان بدن انسان کمک می‌کند، لزوماً منجر به بروز نوع شدید بیماری یا مرگ و میر ناشی از آن نمی‌شوند. به عنوان مثال، میزان شیوع گونه جهش یافته B.۱.۴۲۷ زیاد است، اما نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که این گونه جهش یافته، خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری را افزایش نمی‌دهد و بار ویروسی آن نیز بالاتر از دیگر گونه‌ها نیست. بنابراین ممکن است همین موضوع برای گونه B.۱.۶۱۷ نیز صدق کند. البته لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: