پایگاه خبری خانه فوتبال:

 

ارزش سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی به ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید. این رقم نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته ۲۹۰ هزار تومان کاهش داشته است.

ارزش سهام عدالت

به گزارش سایت خبر روز، در جریان معاملات امروز بازار سرمایه شاخص کل افت ۲۷ هزار واحدی را ثبت کرد و در محدوده یک میلیون و ۱۲۷ هزار واحد قرار گرفت. امروز سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی به ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید. این رقم نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته ۲۹۰ هزار تومان کاهش داشته است.

سهام عدالت

ایده سهام عدالت در ایران از احمدی نژاد

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق و نامزد انتخابات سیزدهم گفت: ایده سهام عدالت در ایران از خود من بود و می‌خواستم به ١٠٠ درصد مردم سهام بدهیم.

وی در گفتگویی در کلاب‌هاوس شرکت کرده است. گزیده‌هایی از این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

-آمار را می‌توان از همه جا گرفت و شما می‌توانید با آمار کاری کنید که دوره آقای روحانی درخشان‌ترین دوره تاریخ ایران باشد. اینکه بگوییم پایین‌ترین میزان اشتغال در دولت ما بوده است، اشتباه است و حاکی از آمار ساختگی است. چرا که در دولت جاری هشت سال رکود تورمی داریم و هیچ توسعه‌ای در تولید، صنعت و… نداشتیم؛ پس اشتغال چگونه به وجود آمده است؟ بحث‌های آماری همواره برآوردی است. برآورد هم به برآوردکننده بازمی‌گردد. مثلا اشتغال خالص یک واژه من درآوردی است و در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. ما در کشور یک پایگاه اطلاعاتی نداریم که اگر فردی شاغل و یا بیکار شد، ثبت کند.

-در هشت سال دولت من، نزدیک به هفت میلیون واحد مسکونی ساخته شد، یعنی تقریبا سالی ۶۴۰ هزار واحد. هر واحد مسکونی نیز دو شغل ثابت ایجاد می‌کرد و خود این مساوی است با یک میلیون شغل. کل ظرفیت تولید صنعتی کشور در دولت ما دو برابر شد. تولید صنعتی واقعی نیز در این هشت سال دو برابر شد. کل خودروهای ثبت‌شده در ایران تا ابتدای دولت من ۵ میلیون بود. در دولت ما یک و نیم میلیون از رده خارج شد و با ١٧ میلیون خودرو دولت را تحویل دادیم، این آمار راهنمایی رانندگی است. تمام زیرساخت‌های کشور در دولت ما دو برابر شد.

-ما دولت را با ۶.٧ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی تحویل گرفتیم و با ۴۵ میلیارد دلار تحویل دادیم؛ اقتصاد خوب است سیاسی شود اما واقعا سیاسی نه باندی. آمارسازی مساله‌ای را حل نمی‌کند.

-ظرفیت تولید نیرو در دولت قبل ما ٣٨ هزار و ٧۵٠ بوده است و تا سقف آن نیز استفاده می‌شد. ظرفیت تولید نیرو وقتی ما دولت را تحویل دادیم، به ٧١ هزار و ۶۰۰ مگاوات دایر و ٢۶ هزار مگاوات با متوسط ۶۰ درصد پیشرفت رسیده است.

-مجلس با اصل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مخالف بود و لایحه‌ای در این خصوص دادیم که کاملا معکوس کرد تا اجرا نشود و موضوع به رهبری کشیده شد.

-٣٠ هزار تومان از یارانه‌های انرژی و ١١ هزار تومان از سایر یارانه‌های بودجه را نقدی کرده‌ایم. منابع و مصارف عینا برابر بوده است و اکنون متفاوت شده؛ دولت یارانه‌های مردم را اکنون در جای دیگر خرج می‌کند و چنین قراری نبود. ایده هدفمندی برای خود بنده بود و از آن دفاع می‌کنم. یارانه غیرنقدی فساد و تبعیض است.

-همه می‌گویند یارانه پنهان، فساد، فاصله طبقاتی و به ضرر همه است؛ اما در مقابل اصلاح آن مقاومت می‌شود چرا که افرادی از آن بهره می‌برند. اگر دوباره رییس جمهور شوم، یارانه را مساوی بین همه خواهم داد و ثروتمندان را حذف نمی‌کنم. چرا که حذف ثروتمندان برای کشور خطرناک است؛ زیرا جامعه تفکیک می‌شود و این تفکیک برای جامعه خطرناک است.

-یکی از مشکلات اصلی اقتصاد این است که دولت درآمد ثروت طبیعی را در دست گرفته و به بودجه وارد کرده است. کل انرژی برای کل ملت است و چه کسی گفته باید خرج دولت شود؟

-توسعه دولت به دلیل درآمد نفتی است؛ این درآمد باید از دولت گرفته شود. درآمد انرژی برای همه است و باید به صورت مساوی بین مردم تقسیم شود. یارانه پنهان و کل درآمد انرژی برای کل ملت است. باید اجازه دهیم یکباره انجام شود.

-ارزش یارانه نقدی اکنون یک بیست و سوم شده است؛ دلار هزار تومانی اکنون ٢٣ هزار تومان شده و این یعنی وضعیت خوب نشده است؛ حداقل باید ۴۵ دلار را حفظ می‌کردیم.

-من از زمان استانداری در ذهنم بود قیمت زمین باید از قیمت تمام‌شده مسکن، بیرون برود. منظور این نیست که صفر شود؛ منظور این است که آنقدر پایین بیاید که تعیین‌کننده نباشد. راه حل صفر شدن قیمت زمین این است که برای تمام افرادی که متقاضی هستند، زمین بدهید. ممکن است بپرسید، زمین را از کجا بیاوریم و من می‌گویم زمین وجود دارد. ١٨٧ میلیون هکتار سطح ایران است. کل زمینی که ما برای مسکن مصرف کردیم، یک میلیون هکتار است؛ ١٠میلیون هکتار دیگر بگذاریم و به هر کسی زمین خواست بدهیم.

-از آنجا که ما در امر مسکن عقب‌افتادگی داشتیم. ایده اصلی ما باغ شهر بود؛ یعنی زمین‌ها را تقسیم می‌کنیم و به مردم می‌دهیم؛ در این شرایط شهر سازی تازه معنی خواهد داد. جمعیت به همراه خود شغل خواهد داشت. من اگر رییس جمهور شوم، طرح باغ شهر را در کل ایران انجام خواهم داد. این طرح، مطالعه شده است و تمرکز جمعیت در چند شهر، با امنیت ملی در تضاد است.

-مرزها در حال خالی شدن است. جمعیت باید پخش شود تا از همه ظرفیت‌های کشور استفاده شود. تجربه نشان از آن است که اگر یک طرح عادلانه روی میز بگذاریم، همه استقبال خواهند کرد. وقتی دولت ما تشکیل شد، سیاست‌های اصل۴۴ ابلاغ شد و دولت ما بلافاصله لایحه تعیین کرد تا آن را قانونمند کند.

-ما در آن لایحه اجازه ندادیم نهادهای عمومی در خصوصی‌سازی شرکت کنند ولی مجلس آن را اضافه کرد. در فرآیند خصوصی‌سازی ما ۴۰ هزار میلیارد تومان به سهام عدالت دادیم. حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان هم به نهادهای عمومی بابت بدهی‌ها داده شد؛ بخشی نیز بابت بدهی‌های بخشی خصوصی با تصویب مجلس داده شد؛ مقداری نیز در بورس و فرابورس بسیار شفاف واگذار شد. من دفاع می‌کنم اما خودم نقشی در آن نداشته‌ام. من در مورد هیچ واحدی تصمیم نگرفتم که واگذار کنیم یا خیر. دولت ما اصولا هر تصمیمی گرفته، قبلا پیش‌بینی‌هایش را کرده است؛ ماه‌ها مطالعه می‌شد که آیا یک پروژه لازم است یا خیر.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: