وام ازدواج ۴۰۰ میلیون تومانی به چه کسانی می‌رسد؟

کد خبر: 1065841

وام ازدواج ۷۰ میلیون تومان است که برای ایثارگران دو برابر سایر افراد عادی و معادل ۱۴۰ میلیون تومان است.

وام ازدواج ۴۰۰ میلیون تومانی به چه کسانی می‌رسد؟

وام ازدواج با هدف کمک به تسهیل امر ازدواج صورت گرفته است.وام ازدواج برای زوج هایی که از سال 97 ازدواج کرده اند 70 میلیون تومان است.  وام ازدواج پیش شرایطی دارد که از سوی بانک مرکزی اعلام شده است. مدت بازپرداخت وام ازدواج 10 ساله است. برای اطلاع از شرایط وام ازدواج با این خبر همراه باشید.

برخی از زوج‌های جوان می‌توانند تا ۴۰۰ میلیون تومان یعنی هر نفر ۲۰۰ میلیون تومان وام دریافت کنند، شرایط دریافت این وام چیست؟

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: به طور کلی، وام ازدواج ۷۰ میلیون تومان است که برای ایثارگران دو برابر سایر افراد عادی و معادل ۱۴۰ میلیون تومان است.

وی افزود: مبلغ این وام برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال، صد میلیون تومان است که اگر ایثارگر باشند، به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد، به طوری که اگر زوجین هر دو ایثارگر باشند، مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان وام ازدواج به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

وام ازدواج

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: وام ازدواج ایثارگران، به صورت ۷ ساله تقسیط می‌شود.

پاکدل در رابطه با نحوه درخواست وام ازدواج ایثارگران گفت: تاکنون ما مشکلی برای تخصیص وام‌ها نداشته ایم و به محض اینکه زوجین در بانک ثبت نام کنند، سامانه ما که آنلاین به بانک وصل است، ایثارگری آن‌ها را بررسی می‌کند و زوجین در صورت تایید می‌توانند از مزایای ایثارگری استفاده کنند.

صبح روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی از تریبون صدا وسیما بار دیگر اعلام کرد که یارانه نقدی می‌تواند یکی از انواع وثایق برای دریافت وام ازدواج باشد. شب همان روز اما رئیس کل بانک مرکزی در مصاحبه تلویزیونی خود آب پاکی را روی دست زوجین ریخت و گفت:« یارانه نقدی به خاطر نداشتن کفایت لازم نمیتواند وثیقه وام ازدواج باشد».

این دو گفته متناقض در یک روز تکلیف مردم را که روشن نکرد هیچ، زوجین را درباره شرایط استفاده از وام ازدواج سردرگم هم کرد.

البته این ماجرای سرگردانی از تصمیم مجلس آغاز شد. تصمیمی که قرار بود در کنار افزایش مبلغ وام ازدواج، شرایط را هم برای دریافت وام ازدواج تسهیل کند یا به قول رئیس مجلس منابع را به سمت رفع نیازهای مردم و حمایت از خانواده‌ها سوق دهد.

طبق آنچه مجلس گفته بود قرار بود امسال بانک‌ها برای ضمانت صرفا یکی از سه مورد اعتبارسنجی، یک ضامن و سفته یا سهم فرد از حساب یارانه هدفمندی را به منزله ضمانت را بپذیرند.

شرایط عجیب و غریب تضمین وام ازدواج

به دنبال تصمیم مجلس در این زمینه که البته از ابتدای هم مشخص بود با قوانین سیستم بانکی منطبق نیست، زوج‌های زیادی برای دریافت وام مراجعه کردند و جواب‌های عجیب و غریب شنیدند. برای مثال دو نمونه زیر پاسخی است که شبکه بانکی درباره دریافت یارانه به عنوان وثیقه به زوج‌ها داده است:

« ما که ضامن فرهنگی یا بازنشسته نداریم، گفتیم چه کنیم؟ که اومدن گفتن با ضمانت یارانه وام رو میدن. حالا مراجعه کردیم به بانک و میگن باید برای خودت جدا و خانومت جدا هر کدوم ٨ تا کارت یارانه سرپرست خانواده رو بیاری دربانک گرو بذاری که ازیارانه شون کم کنن. آقااااا ینی چی؟ چقدر مزخرف! ۱۶ تا خانواده رو ضامن دو تا وام ازدواج کنیم!»

وام ازدواج

« توی بخشنامه جدید گفتن به جای ضامن میشه از ضمانت هدفمندی یارانه‌ها استفاده کرد رییس بانک‌ها هم میگن دولت واسه خودش داره حرف میزنه میگه دردسر زیادیه برامون چون برای هر نفر وام ازدواج باید کارت بانکی ١٠ نفر سرپرست خانوار از نزدیکانتون رو دربانک گرو بذارید .ینی همون قبلا ک می‌گفتن یه ضامن فرهنگی یابازنشسته میخواد بهتربود که تا اینکه ١٠ تاضامن ببریم»

توضیح بانکی‌ها درباره شرایط عجیب وام ازدواج

اما از این همه گفته‌های متناقض و وعده‌وعیدهای بی‌پشتوانه که بگذریم، واقعا تکلیف مردم با پذیرش یارانه به عنوان وثیقه وام ازواج چیست؟

علیرضا قیطاسی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی، به تجارت‌نیوز پاسخ می‌دهد: یارانه نقدی فرد برای پوشش کل مبلغ قسط وام ازدواج کفایت نمی‌کند، پس یارانه فقط تا اندازه‌ای که پوشش می‌دهد می‌تواند وثیقه باشد.

وام ازدواج

او توضیح می‌دهد: یارانه هر نفر ۴۵ هزارتومان است پس می‌تواند ضمانت وامی باشد که قسط آن در حد همین ۴۵ هزارتومان است. اگر وام ازدواج ۲۰ میلیون تومان بود یارانه جواب می‌داد اما حالا که به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است قسطش تقریبا یک میلیون تومان می‌شود که با مبلغ یارانه خیلی فاصله دارد.

او با بیان این که ارائه چندین یارانه غیر منطقی است، ادامه می‌دهد: وام ازدواج ۱۰۰ میلیونی تقریبا ۸۲۰ هزارتومان در ماه قسط دارد. یارانه سرپرست خانواده چهار نفره نهایتا ۱۸۰ هزارتومان است و مابقی باید ضامنی باشد که ۶۰ درصد درآمدش پوشش قسط را بدهد. اصل بر یک ضامن است با سفته معتبر، کافی نباشد بانک‌ها ممکن است ضامن بیشتری بخواهند.

قیطاسی تاکید می‌کند: ضمانت وام می‌تواند به صورت ترکیبی باشد و یارانه فقط قسمتی از این ضمانت را تشکیل دهد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها