پایگاه خبری خانه فوتبال:

در چند ماه اخیر و با روی کار آمدن دولت جدید با وعده رییس جمهور در مورد پرداخت یارانه جدید،در موعد پرداخت یارانه ها این گمانه زنی ها پیش می آید که یارانه پرداختی با کمی تغییرات و افزایش همان یارانه جدید دولت رییسی باشد . رییسی وعده یارانه جدید را در آذر ماه داده بود که این وعده عملی نشد و محسن رضایی از 2 برابر شدن یارانه در دی ماه خبر داد که توسط وزیر اقتصاد در مورد زمان پرداخت تکذیب شد. جدیدا یک مسئول هم در مورد  یارانه جدید گفت که اختصاص بنزین به همه افراد است .در ادامه به آخرین اخبار از یارانه جدید می پردازیم.

سید حمید پورمحمدی افزود: می خواهیم ارز ترجیحی را حذف کنیم و آن را در قالب یارانه به مردم دهیم، یعنی به هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه قبلی هدفمندی و حدود ۵۰ هزار تومان به عنوان یارانه معیشتی می پردازیم و در سال آینده ارز ترجیحی هر کدام از کالاها که حذف شد به این رقم یارانه ها افزوده می شود.

او با اشاره به این که کمک کالایی در دستور کار نیست، اضافه کرد: این نوع کمک زمانی انجام می شود که نتوانیم به وفور کالا را تأمین کنیم، اکنون همه موانع برای تأمین با ثبات و مطمئن کالا برداشته می شود و دولت خودش را کنار می کشد و بخش خصوصی به فراوانی می تواند این کالاها را تأمین کند.

پورمحمدی گفت: بنابراین ثبات در تأمین مستمر کالاها، یکی از اثرات این موضوع است پس یارانه را به صورت نقدی به مردم می دهیم و خودشان تشخیص می دهند آن را صرف چه کالایی کنند.

او افزود: بررسی ها نشان می دهد که اگر همه ی ارز ترجیحی حذف شود، حدود چهار و نیم درصد اثر تورمی مستقیم دارد و اثر تورمی غیرمستقیم آن دو و نیم درصد است یعنی بر روی هم حدود هفت درصد اثر تورمی کل دارد.

پورمحمدی اضافه کرد: اما ادامه وضع موجود و تأمین ارز از محل پایه ی پولی ۲۸ درصد اثر تورمی دارد.

معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: هر کدام از ارز ترجیحی که حذف شود به ازای آن، یارانه نقدی به یارانه مردم اضافه می شود.

پورمحمدی افزود: تجارب گذشته نشان می دهد حذف ارز ترجیحی به جز شوک اولیه که وارد می کند در بلندمدت اثرات کاهنده بر تورم دارد.

او گفت: اکنون گندم را از گندمکار حدود هفت هزار تومان می خریم و حدود ۶۰۰ تومان می فروشیم یعنی دولت شش هزار و ۴۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم گندم، یارانه می دهد.

پورمحمدی ادامه داد: اکنون ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم می خریم، بر اساس بررسی ها در بدترین حالت، میزان مصرف کشور, هشت میلیون تن است یعنی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم معلوم نیست چه می شود؟ یا از مرز خارج می شود و یا مصرف دیگری از آن می شود و یا کسی آن را با تغییر اندک به عنوان کالای دیگر صادر می کند و به او مشوق مالیاتی هم می دهیم.

وی افزود: چرا باید این کار را کنیم؟ به آن میزانی که لازم است می گیریم و پول آن را در حلقه ی آخر به مردم می دهیم.

رئیسی در دی ماه چقدر یارانه جدید می‌دهد؟

رئیسی پیش از انتخابات ریاست جمهوری وعده داده بود که با پیروزی در انتخابات و آغاز به کار به عنوان رئیس‌جمهوری مبلغ یارانه‌ها را برای خانوارهای کم درآمد افزایش و به ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر افزایش خواهد داد. او وعده داده بود که این یارانه را به شکل کارت خرید کالا از آذرماه ۱۴۰۰ در اختیار خانوارها قرار خواهد داد.

با این حال این یارانه در آذر ماه اجرایی نشد، محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری اعلام کرد که دلیل تاخیر مشکل در تخصیص کارت اعتباری بوده است. او وعده داده که این یارانه از دی ماه پرداخت خواهد شد. رضایی اعلام کرد که این یارانه یا به شکل کارت اعتباری یا به شکل نقدی به حساب خانوارها واریز خواهد شد.

در این میان ایسنا به نقل از منابع مطلع خبر داد که پرداخت یارانه جدید به جمعیت ۶۰ میلیون نفری انجام خواهد شد که همان افراد دریافت‌کننده کمک‌های معیشتی بنزین در هر ماه هستند. به طوری که چهار دهک اول مبلغ ۱۲۶ هزار تومان و سه دهک ۵، ۶ و ۷ یارانه ۹۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند.

بر این اساس یک خانواده ۴ نفره که در ۴ دهک اول درآمدی قرار دارند در مجموع در دی ماه ۸۵۴ هزار تومان و خانوارهای ۴نفره‌ای که در دهک ۵ تا ۷ قرار دارند ۶۲۴ هزار تومان یارانه دریافت خواهند کرد.

با این حال برخی شرایط ممکن است معادلات رئیسی را به هم زده و پرداخت یارانه جدید را با تاخیر بیشتری مواجه کند.

اول اینکه به گفته رئیسی قرار بود که منابع لازم برای تامین این یارانه جدید از محل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام شود. اما منابع لازم برای اجرای این طرح به سادگی قابل تامین نیستند. در واقع در حالی که در قانون بودجه ۱۴۰۰ حدود ۸ میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته شده بود، به دلیل برخی عوامل چون خشکسالی و نیاز به واردات بیشتر گندم، تامین واکسن از طریق واردات و... موجب شده که تا آذر ماه نزدیک به ۱۱ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی خرج شود. بنابراین عملا ارزی برای حذف و افزایش یارانه‌ها آنطور که رئیسی انتظار داشت باقی نمانده است. علاوه بر آن اجرای طرحی چون تخصیص کارت اعتباری و شناسایی خانواده‌های نیازمند آنقدر کار ساده‌ای نیست که با گذشت چند ماه از شروع دولت قابل اجرا باشد.

در این میان اظهارات وزیر اقتصاد نیز این شبه را پررنگ‌تر می‌کند، خاندوزی بعد از اظهارات محسن رضایی اعلام کرد که هنوز زمان مشخصی برای تخصیص یارانه جدید در نظر گرفته نشده است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: