کد خبر : 12678 / /
/

یارانه ها در 1401 چقدر می شد؟| مبلغ یارانه در 1401| افزایش مبلغ یارانه

قادری با بیان اینکه دولت چاره‌ای جز اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی ندارد، تصریح کرد: دولت مابه التفاوت قیمت کالاهای اساسی را در قالب کارت معیشتی و یارانه به مردم پرداخت خواهد کرد.

دولت به دهک‌های اول تا هشتم ماهانه ۲۷۳هزار تومان یارانه ترکیبی واریز خواهد کرد.احتمالا امروز برای آخرین بار یارانه معیشتی، مطابق ارقام گذشته، به‌حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود اما رقم جدید یارانه‌ها چقدر خواهد بود؟ آن طور که همشهری گزارش داده این یارانه، در شکل حداکثری خود، شامل: ۴۵هزار و ۵۰۰تومان یارانه نقدی، ۵۵هزار تومان یارانه کمک معیشتی، و همچنین ۱۵۰هزار تومان یارانه جدید، ناشی از اصلاح سیاست ارز ترجیحی، به همراه ۲۲هزار و ۵۰۰تومان یارانه ناشی از اصلاح سهمیه بنزین، به هر شهروند، خواهد بود. دیروز امید حاجتی، مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد: بیست و ششمین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴ امروز پنجشنبه به‌حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. به‌گفته او، همانند دوره‌های قبل، خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های ۲ نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های ۳‌نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های ۴ نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های ۵نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند کرد.

مشترکانی که الگوهای مصرف را رعایت نکنند یارانه‌های انرژی برایشان قطع می‌شود.

دولت در آئین‌نامه خود در خصوص تعیین نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفی مشترکان در تلاش است مدیریتی عدالت محور را در بخش انرژی پیاده کند تا مشترکان بتوانند به طبع آن مصارف خود را کنترل و به‌عنوان مشترک کم‌مصرف شناخته شوند.

براین اساس پنجم دی‌ماه اعضای دولت به ریاست «ابراهیم رییسی» رییس جمهوری با استناد به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و اجرای حکم مندرج در بند (ی) تبصره (۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفی مشترکان را تعیین و اجازه اجرای آن از اول بهمن را صادر کرده است.

آئین‌نامه تعرفه برق به این معنا نیست که از وسایل برقی به طور کلی استفاده نکنیم، بلکه می‌تواند به معنای استفاده هدفمند و موثر از وسایل برقی باشد.

طبق مصوبه هیات دولت، مشترکانی که زیر الگوی مصرف تعیین شده برای هر منطقه برق مصرف می‌کنند، مشمول هیچ افزایش قیمتی نشده و همچنان برق یارانه‌ای را دریافت می‌کنند؛ اما مشترکانی که به مصرف بالای خود در خارج از مرز الگوی مصرف ادامه دهند، بیش از یک تا ۱.۵ برابر الگوی مصرف در ماه باید ۱.۵ برابر هزینه تامین برق برای هر کیلووات ساعت بپردازند، همچنین برق مصرف شده بین ۱.۵ تا دو برابر الگو معادل ۲.۵ برابر هزینه تامین برق و برق مصرف شده مازاد دو برابر الگوی مصرف ۳.۵ برابر هزینه تامین برق برای هر کیلووات ساعت محاسبه می‌شود.

در حال حاضر بر اساس آخرین آمار و اطلاعات، بیش از ۷۵ درصد مشترکان این صنعت ماهانه تا سقف الگو، برق مصرف کرده و مابقی مصرف‌کنندگان بالاتر از سقف الگو از این انرژی مهم استفاده می‌کنند، اما تعداد معدودی از مشترکان با بی‌توجهی به میزان استفاده خود از انرژی کلیدی برق، مصرفی چندین برابر بالاتر از الگوی تعیین شده را دارند که باعث هدررفت یارانه انرژی نیز می‌شود.

البته تغییرات انجام شده در بخش نظام تعرفه‌گذاری برق نسبت به تشویق مشترکان کم مصرف اقدام کرده است، به‌طوری‌ که اگر مشترکان در ۴ ماه گرم سال مصرف خود را زیر الگوی مصرف منطقه قرار دهند و نسبت به سال قبل کمتر برق مصرف کنند، از پاداش مدیریت مصرف بهره‌مند می‌شوند.

برای مشترکان خوش مصرف در فصل گرم، اگر مشترکی در فصل گرم ۲۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف کرده و به دنبال آن ۱۰۰ کیلووات ساعت زیر الگو از برق استفاده کند، از یک پاداش کم مصرفی برابر نرخ هزینه تامین برق برای هر کیلووات صرفه‌جویی تقریبا معادل ۴۰ هزار تومان بهره‌مند خواهد شد، زیرا الگوی مصرف در فصل گرم برابر ۳۰۰ کیلووات ساعت در مناطق عادی تعیین شده و این عدد در مناطق گرم بیشتر است.

اقدام‌های جاری دولت و وزارت نیرو در هفته گذشته نشان می‌دهد زنگ هشدار برای مشترکان پرمصرف به صدا در آمده و دیگر خبری از یارانه‌های بی‌هدف برای کسانی که الگو را رعایت نمی‌کنند، نیست و باید دیدگاه‌های خود را در مورد طریقه مصرف تغییر دهند.

یارانه ها یک کاسه می شود/ چه مبالغی به «کارت معیشت» واریز می شود؟

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر دولت دست به اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی در این شرایط نزند مجبور است که از بانک مرکزی استقراض کند لکن برخی‌ها معتقدند که اگر این استقراض صورت گیرد تورم سرسام آوری در کشور به وجود خواهد آمد

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصلاح تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، اظهار داشت: دولت اگر دست به اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی بزند قیمت دو قلم کالای اساسی که عبارتند از گندم و دارو است افزایش قیمت نخواهد داشت زیرا دولت قرار است برای این دو قلم کالای اساسی از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کند.

وی ادامه داد: اما درباره نهاده های دامی و دانه های روغنی دولت بنا دارد که ارز ترجیحی این اقلام را حذف کند که این اتفاق باعث می شود که این اقلام با افزایش قیمت روبه‌رو شوند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر دولت دست به اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی در این شرایط نزند مجبور است که از بانک مرکزی استقراض کند لکن برخی‌ها معتقدند که اگر این استقراض صورت گیرد تورم سرسام آوری در کشور به وجود خواهد آمد لکن تورم اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی کمتر از از تورم استقراض از بانک مرکزی است.

قادری با بیان اینکه دولت چاره‌ای جز اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی ندارد، تصریح کرد: دولت مابه التفاوت قیمت کالاهای اساسی را در قالب کارت معیشتی و یارانه به مردم پرداخت خواهد کرد. 

وی افزود: برآورد دولت این است که برای سه دهک اول یارانه‌ای حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان و به ۴ دهک بعدی حدود ۹۰ هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت کند که این اعداد مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی است. همچنین قرار است تمام یارانه های پرداختی را در یک قالب به مردم پرداخت کند.

آخرین خبرها حکایت از آن دارد که دولت تصمیم گرفته پرداخت پلکانی یارانه‌ها را فعلا کنار بگذارد و به جای آن به‌صورت یکسان به ۶۶میلیون نفر ماهانه ۱۵۰هزار تومان یارانه نقدی بیشتر پرداخت کند. زمان اجرای سیاست تغییر الگوی یارانه‌ها هنوز نهایی نشده و دولت منتظر نتایج نهادهای افکارسنجی و همچنین آماده شدن زیرساخت‌ها و افکار عمومی است.

اطلاعات دریافتی حاکی است؛ درصورت فراهم شدن همه شرایط، این آخرین مرحله از واریز کمک معیشتی، به شکل فعلی خواهد بود. این نوع یارانه پس از افزایش قیمت بنزین، در آبان ۱۳۹۶، در هر ماه، به‌حساب افراد مشمول واریز می‌شود. زیرا از‌ماه آینده درصورت به نتیجه رسیدن بحث‌های کارشناسی، در کریدورهای دولت، رقمی معادل ۱۵۰هزار تومان به‌عنوان یارانه ناشی از اصلاح نرخ ارز ترجیحی به ۶۶میلیون ایرانی تخصیص پیدا خواهد کرد، ضمن اینکه براثر تغییر الگوی اختصاص سهمیه بنزین، به همه شهروندان ایران معادل ۲۲هزار و ۵۰۰تومان دیگر تعلق خواهد گرفت. تخمین‌های اولیه حاکی است؛ شهروندانی که شامل همه این یارانه‌ها باشند حداکثر ۲۷۳هزار تومان در هر ماه، به حسابشان واریز خواهد شد. البته فعلا قرار بر این است که ۲دهک ثروتمند شامل ۱۶تا ۲۰میلیون نفر شامل این یارانه نشوند.

زمان واریز یارانه معیشتی

بیست و ششمین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴ روز پنجشنبه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها بیست و ششمین مرحله یارانه معیشتی (دی ماه ۱۴۰۰) ساعت ۲۴ روز پنجشنبه (۹ دی ماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

بر این اساس دوره‌های قبل، خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه‌نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند کرد.

همچنین، سیزدهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی از حساب سرپرستان خانوارهایی که این وام را دریافت کرده‌اند، این ماه کسر خواهد شد.

 زمان واریز یارانه دی ماه اعلام شد

خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه‌نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند کرد.                       

به گزارش تابناک و به نقل از سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها؛ یارانه معیشتی دی ماه ساعت ۲۴ روز پنجشنبه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

 امید حاجتی مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: بیست و ششمین مرحله یارانه معیشتی (دی ماه ۱۴۰۰) ساعت ۲۴ روز پنجشنبه (۹ دی ماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

به گفته وی، همانند دوره‌های قبل، خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه‌نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند کرد.

پرداخت یارانه جدید منتفی شد؟

برای چندمین بار است که دولت وعده واریز یارانه جدید می‌دهد و مردم را امیدوار می‌کند، اما به آن عمل نمی‌کند. انتظار مردم بر واریز یارانه جدید در پایان هفته بود که براساس اطلاعیه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واریز آن در این هفته منتفی است.

آنطور که دولت و به خصوص معاون اقتصادی رئیس‌جمهور وعده داده بود، باید یارانه جدید در این روزها به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود اما آنطور که مشخص است، این اتفاق رخ نمی‌دهد.

محسن رضایی در آذر ماه اعلام کرده بود که در دی ماه یارانه‌ها دو برابر می‌شود. به گفته او قرار بود یارانه یک خانوار چهار نفره ۸۰۰ هزار تومان شود که بخشی از این مبلغ به صورت بن خرید کالا تخصیص داده شود و بخشی به صورت نقدی. اعطای بن کارت در روزهای اخیر کنار گذاشته شد.

در روزهای اخیر خبرهایی منتشر شد که دولت پرداخت یارانه به صورت بن خرید کالا را کنار گذاشته و تصمیم دارد کل یارانه را به صورت نقدی پرداخت کند. همچنین تاکید بر این بود که یارانه جدید همزمان با یارانه معیشتی بنزین در پایان این هفته پرداخت می‌شود.

یعنی یک خانواری که در دهک‌های اول تا چهارم قرار دارد، در مجموع یارانه حدید و معیشتی بنزین ۶۸۰ هزار تومان واریزی در پایان این هفته دارند، کسانی هم که در دهک‌های پنجم تا هفتم قرار دارند در کل ۵۳۵ هزار تومان دریافت می‌کنند.

اما آنطور که مشخص است، واریز یارانه جدید در پایان هفته جاری منتفی است. براساس اطلاعیه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها «بیست و ششمین»مرحله یارانه معیشتی به حساب سرپرستان خانوار در ساعت ۲۴ روز پنجشنبه ۹ دی ماه واریز می‌شود.

در این اطلاعیه آمده که به مانند دوره های پیشین، به حساب خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی واریز می‌شود.

بنابراین روال پرداخت یارانه‌ها در این هفته تغییری نمی‌کند و مردم همان مبالغ قبلی که طی دو سال اخیر واریز شده، را دریافت می‌کنند و خبری از یارانه جدید در این هفته نیست.

دولت سیزدهم کمنر از پنج ماه است که روی کار آمده اما بارها وعده پرداخت یارانه جدید یا کمک‌های حمایتی را داده که به آن عمل نکرده است. از پرداخت کارت اعتباری ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان، یارانه ۱۱۰ هزار تومان حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی تا خبر خوش محسن رضایی؛ هیچ کدام عملی نشده‌اند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.