پایگاه خبری خانه فوتبال:

 

تردیدی نیست که مطالعه و کتابخوانی بهترین و فرهنگی ترین فعلی است که توسط یک انسان می‌تواند انجام شود. معمولا جوامعی که سرانه مطالعه بالایی دارند، کشورهایی پیشرفته و توسعه یافته هستند.

از قدیم الایام گفته اند که کتاب دوست ماست و چه خوب است که ما نیز کتاب هایی را برای مطالعه انتخاب کرده و به صورت مستمر و روزانه به مطالعه بپردازیم. اما در این میان یک نکته خیلی مهم وجود دارد:

آیا هر کتابی ارزش خواندن دارد؟

طبیعتا خیر. ما باید همیشه به دنبال یافتن کتبی باشیم که ارزش مطالعه و خواندن را داشته باشند. خوشبختانه درصد وجود آثار خوب از آثار بد همیشه بیشتر است و این راه را برای ما آسان تر می‌کند.

در این مقاله می‌]واهیم به معرفی چند کتاب خوب که ارزش خواندن دارند بپردازیم. با ما همراه باشید.

دیوان حافظ

دنیا اگر ما ایرانی ها را با پنج کتاب بشناسد، قطعا یکی از این پنج کتاب، دیوان حضرت خواجه حافظ شیرازی است. حافظ افق تاریخ ادبی ایران و نقطه اوج شعر و ادبیات پارسی است.

هیچ کس نمیتواند این نکته را نپذیرد که حافظ بلندترین قله ادبیات ماست. دیوان حافظ نه فقط یک کتاب ادبی، که اقیانوس از دانش و فرهنگ و هنر ایرانی است و می‌توان با هر بیت از این کتاب سترگ، درس زندگی را آموخت.

در تمام شرق و غرب عالم بزرگ تر از حافظ در ادبیات نمیتوان یافت. این سخن ما نیست! این را گوته شاعر بزرگ آلمانی ابراز داشته است. همچنین نیچه نیز به تحسین حافظ پرداخته و او را قله ادب مشرق زمین دانسته است.

ما ایرانی ها قرن هاست که در هر مناسبتی به دیوان حافظ رجوع می‌کنیم. از نوروز باستانی تا شب های زیبای چله و جشن های قدیمی مهرگان و سده، حافظ و حافظ‌خوانی میهمان همیشگی سفره‌های خانوادگی ماست.

شعر حافظ را همه از بزرگ و کوچک، پیر و جوان، باسواد و بی‌سواد، زن و مرد می‌شناسند و می فهمند و درک می کنند و شاید بتوان این را یکی از عجایب تاریخ ایران زمین دانست که هر ایرانی به طرز باورنکردنی و عجیبی با اشعار حافظ مانوس بوده و به او عشق می‌ورزد.

2

دانلود کتاب انسان خردمند

در سال‌های اخیر کتابهای بسیاری در زمینه تاریخ منتشر شده است. برخی از این کتب به شهرتی عظیم نیز دست یافته اند. اما در میان تمام آثار منتشر شده، کتاب انسان خردمند نوشته یووال نوح هراری جایگاه ویژه‌ای دارد.

این کتاب را شاید بتوان گفت نخستین بار باراک اوباما به جهانیان معرفی کرد. وقتی که در یکی از مصاحبه هایش از آن نام برد و به سرعت تمام جهان به مطالعه این اثر علاقمند گردید.

کتاب انسان خردمند به سرنوشت بشر از صد هزار سال پیش تا امروز پرداخته است. این کتاب تاریخ بشر را به سه قسمت تقسیم می‌کند:

1- انقلاب شناختی

2- انقلاب کشاورزی

3- انقلاب صنعتی

و سپس می کوشد تا به شما روند تحول و حرکت بشر را در این مسیر توضیح دهد. اما چیزی که بسیار جالب توجه است این است که در این کتاب ما فقط با تاریخ صرف سر و کار نداریم. بلکه زیست شناسی، انسان شناسی، روانشناسی، جامعه شناسی، فیزیک و شیمی نیز در شناخت هرچه بهتر تاریخ به ما کمک می کنند.

انسان خردمند سرگذشت یک ملت یا تاریخ یک قوم نیست. بلکه مربوط به تاریخ کل بشریت است. در واقع نویسنده کوشیده است تا بشریت را به عنوان یک کل واحد در نظر گرفته و سپس به روند حرکت این کل واحد بپردازد.

مهم‌ترین تفاوت کتاب انسان خردمند با دیگر کتب تاریخی در آن است که این اثر، برای نخستین‌بار بجای گزارش صرف تاریخ و تحلیل رویدادهای تاریخی، به تحلیل اندیشه آدمی و تبعات این اندیشه و خردورزی بر ساختار زندگی آدمیزاد پرداخته است.

درواقع شاید بتوان این کتاب را به نوعی (البته نه به صورت صددرصد) یک اثر در رابطه با تاریخ فکر قلمداد کرد. هرچند که اگر چنین کنیم و کتاب را به این موضوع تقلیل دهیم، شاید بتوان گفت که در حق کتاب جفا کرده‌ایم.

یووال نوح هراری در بخش‌های پایانی کتاب، یک پرسش اساسی را مطرح می‌کند: «آیا تحولات پی‌در‌پی و پیشرفت‌های عمیق انسان خردمند، منجر به خوشبختی و سعادت بشریت شده است؟» او در ادامه اعتراف می‌کند که تمام مورخان و پژوهشگران از پاسخ دادن به این سوال طفره می‌روند.

مخلص کلام آن که کتاب ارزشمند انسان خردمند یکی از مهم ترین آثار تاریخی است که طی سال های اخیر نوشته شده و ارزش خواندن (حتی ارزش چند بار خواندن) را داراست.

کتیبه های کوروش

کتاب بعدی که مورد معرفی قرار می‌گیرد نیز در زمینه تاریخ است. کتاب کتیبه های کوروش نوشته بهمن انصاری یکی دیگر از آثار مهمی است که طی سال های اخیر منتشر شده است.

این کتاب از چند جهت حائز اهمیت است:

1- مشروح تمام کتیبه ها و سنگ نبشته های کوروش هخامنشی در آن آمده است.

2- با بهره گیری از متن این کتیبه ها می‌توان جملات قصار منتسب به کوروش را تشخیص داد و از تکرار جملات جعلی و ساختگی جلوگیری کرد.

3- تاریخ کامل و دقیق زندگی و زندگینامه کوروش بزرگ را ثبت کرده است.

4- تاریخ ایران باستان از دوران مادها تا روی کار آمدن کوروش کبیر در این کتاب منعکس شده است.

کتیبه های کوروش را یک کتاب صددرصد پژوهشی باید قلمداد کرد. فقط در لیست منابع و مآخذ پایان کتاب، حدود 80 منبع و آبشخور ذکر شده است که این خود گویای قدرت پژوهشی و میزان اعتبار این کتاب است. در میان کتاب هایی که در سال های اخیر در زمینه تاریخ منتشر شده است، کتاب کتیبه‌های کوروش را باید در شمار پنج کتاب برتر تاریخ قلمداد کرد.

3

دانلود رمان

از هرچه بگذریم، از رمان نمی‌توان گذشت! طرفداران و دوست داران رمان را معمولا یک قشر خاص از جامعه تشکیل می‌دهند. معمولا وقتی می خواهیم به معرفی کتاب بپردازیم، همیشه و در هر شرایطی باید به این مهم توجه نماییم که معرفی رمان نباید از قلم بیافتد!

اما رمان های باکیفیت آنقدر زیاد هستند که اگر بخواهیم هر یک را به صورت جداگانه معرفی کنیم، باید یک لیست طول و دراز تهیه کنیم! در این جا باید این نکته را یادآوری کنیم که اگر می خواهید بهترین رمان های دنیا را مطالعه کنید، بر روی سر تیتر آبی رنگ «دانلود رمان» در بالای همین بخش می توانید کلیک کنید تا با یک لیست عظیم از بهترین رمان های جهان روبرو شوید.

اما سوال:

بهترین رمانهای جهان کدام ها هستند؟!

اگر بخواهیم ده رمان جذاب را به ترتیب نام ببریم، لیست پیشنهادی ما از قرار زیر است:

1- شازده کوچولو

2- بوف کور

3- مسخ

4- رمان  1984

5- مزرعه حیوانات

6- مسلخ روح

7- سرزمین جذامی‌ها

8- طاعون

9- عشق سال های وبا

10- صد سال تنهایی

البته فقط این نیست! ما میتوانیم صدها رمان فوق العاده دیگر نیز که ارزش مطالعه دارند را نام ببریم. از بیگانه آلبر کامو گرفته تا آثار بینظیر بوکوفسکی و چخوف. پیرمرد و دریای همینگوی و آثار دیکنز. آنقدر این بخش معرفی رمان دارای شاهکار است که معرفی همه آن ‌ها ساعتها زمان میبرد. پس به همین تعداد بسنده می کنیم!

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: