پایگاه خبری خانه فوتبال:

در ذهن افرادی که برای اولین بار به فکر خرید دوربین افتاده‌اند، سوال‌های بسیار زیادی به وجود می‌آید. انتخاب دوربین عکاسی بدون داشتن اطلاعات مورد نیاز کاری سخت و استرس‌آور است. بنابراین این افراد ابتدا باید حوزه‌ عکاسی خود را مشخص کرده و با توجه به آن نسبت به خرید دوربین از برندهای معتبر اقدام کنند. انواع عکاسی شامل عکاسی ورزشی، خبری، تبلیغاتی، معماری، علمی، پرتره، مستند، مد و غیره است و عکاسان هر حوزه عکاسی از دوربین‌های مناسب برای همان حوزه استفاده می‌کنند‌. ساخت و طراحی دوربین‌های عکاسی در سال‌های اخیر با پیشرفت‌های چشمگیری روبه‌رو شده است و امروزه مدرن‌ترین دوربین‌های عکاسی توسط برندهای مشهور جهان تولید و وارد بازار شده‌اند. به طور کلی هر نوع دوربین کاربرد منحصربه‌فرد و تنظیمات خاص خود را دارد. در این مقاله قصد داریم ابتدا انواع دوربین عکاسی و کاربردهای آن‌ها را معرفی کنیم و سپس بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی ورزشی را توضیح دهیم.

چه فاکتورهایی در زمان خرید دوربین اهمیت دارند؟‌

  • میزان مگاپیکسل دوربین

اولین فاکتوری که در زمان خرید دوربین مورد توجه قرار می‌گیرد، دقت حسگر آن با واحد مگاپیکسل است. با واحد مگاپیکسل می‌توان رزولوشن دوربین عکاسی را مشخص کرد و هر چقدر پیکسل‌ها دارای عدد بیشتری باشند، دقت تصویر ثبت شده توسط دوربین بیشتر خواهد بود. برای چاپ عکس‌هایی با ابعاد بزرگ میزان مگاپیکسل دوربین از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • اندازه سنسور دوربین

سنسور دوربین قسمتی است که هنگام عکاسی تصویر روی آن تشکیل می‌شود. هرچه اندازه سنسور بزرگ‌تر باشد، نتیجه باکیفیت‌تری به دست می‌آید. سنسور بزرگ باعث جمع‌آوری نور بیشتری می‌شود و در کاهش نویز تصویر تاثیرگذار است. در زمان انتخاب دوربین توجه داشته باشید که بزرگ بودن اندازه سانسور از تار شدن عکس‌ها جلوگیری می‌کند و سرعت عکاسی را افزایش می‌دهد.

  • لنز دوربین

نکته مهم دیگری که در زمان خرید دوربین عکاسی حتما باید مورد توجه قرار گیرد، لنز دوربین است. دوربین‌ها از نظر انواع لنز به دو گروه تقسیم می‌شوند. برخی از آن‌ها دارای لنزهایی با قابلیت تعویض هستند و در برخی دیگر لنز به بدنه دوربین متصل شده است و تعویض نمی‌شود. برای عکاسان حرفه‌ای انواع قابل تعویض گزینه‌های مناسب‌تری هستند. برای دوربین‌هایی با لنز چسبیده نیز بهتر است سراغ انواعی بروید که فاصله‌های کانونی گسترده‌ای را پوشش می‌دهند.

4

  • عملکرد فوکوس دوربین

فاکتور بعدی که در انتخاب دوربین مهم به حساب می‌آید، عملکرد فوکوس است. با این قابلیت به راحتی می‌توان توجه بییننده را به نقطه مشخصی از عکس هدایت کرد. در صورت عدم انجام درست فوکوس، بهترین شات‌ها نیز از بین می‌روند. خریداران دوربین بررسی جدی کیفیت سیستم فوکوس اتوماتیک دوربین را هرگز نباید فراموش کنند. با فعال کردن این ویژگی به راحتی می‌توان روی سوژه عکاسی تمرکز کرد و با فشار دادن دکمه شاتر تا نیمه فوکوس دوربین را فعال کرد.

  • طراحی بدنه دوربین

بدنه دوربین عکاسی که خریداری می‌شود، حتما باید با دست‌های عکاس هماهنگ باشد. اگر عکاس نتواند با دوربین خود احساس راحتی داشته باشد، عکس‌های باکیفیت و جذابی خلق نخواهد شد. چینش دکمه‌های موجود روی بدنه دوربین باید طوری باشد که به راحتی بتوان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد. وزن و اندازه بدنه دوربین برای همه عکاسان مهم است و هر چه سبک‌تر باشد، حمل و استفاده از آن راحت‌تر خواهد بود.

  • تنظیمات دستی دوربین

یکی دیگر از نکاتی که در زمان خرید دوربین‌های اتوماتیک باید مد نظر قرار گیرد، این است که دوربین دارای تنظیمات دستی باشد. معمولا این حالت روی دوربین‌ها با علامت M نشان داده می‌شود‌. تنطیمات دستی به عکاس کمک می‌کند که عکس‌هایی خلاقانه و جذاب بگیرند و بتوانند اندازه دیافراگم، ISO و سرعت شاتر را با سلیقه خود تغییر دهند.

3

آشنایی با پرکاربردترین انواع دوربین عکاسی

تا وقتی که هدف از عکاسی ثبت اتفاق‌ها و روزمرگی‌های زندگی و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی باشد، دوربین‌های باکیفیت نصب شده روی گوشی‌های هوشمند نیاز افراد را برآورده می‌سازند و لزومی به خرید دوربین مجزا وجود ندارد. اما اگر فردی قصد دارد که عکاسی را به صورت حرفه‌ای یاد بگیرد، باید از دوربین‌هایی به جز دوربین گوشی استفاده کند. یکی از مراحل بسیار مهم در زمان خرید دوربین، شناخت انواع و کاربردهای این محصولات است. با شناخت انواع مختلف دوربین عکاسی به راحتی می‌توان با توجه به نیاز خود دوربین مناسب را انتخاب و خریداری کنید. در ادامه با انواع دوربین عکاسی موجود در بازار آشنا خواهید شد.

  • دوربین‌‌های DSLR

یکی از انواع زیبا و گران‌قیمت دوربین عکاسی دوربین‌های DSLR هستند و از دو قسمت لنز و بدنه تشکیل شده است. قبل از خرید دوربین DSLR باید با انواع و مزایای آن آشنا باشید. دوربین‌های DSLR موجود در بازار شامل مدل‌های کراپ سنسور و فول فریم است. مزایای این نوع دوربین شامل منظره‌یاب نوری اپتیکال، قابلیت تغییر تنظیمات به طور کامل، خروجی ویدئوها با کیفیت HD و UHD، دارای سنسورهای بزرگ و خلق عکس‌های شفاف با رزولوشن بالا، تنوع زیاد لنز و بدنه هستند.

  • دوربین‌های بدون آینه

یکی دیگر از دوربین‌های پرطرفدار بازار که استفاده از آن در سال‌های اخیر بسیار رواج یافته است، دوربین‌های بدون آینه هستند. این دوربین‌ها شبیه به انواع DSLR بوده و لنز آن‌ها قابل تعویض است. سنسور دوربین‌های بدون آینه از دوربین‌های DSLR  کوچکتر است. مزایای دوربین‌های بدون آینه عبارتند از: اندازه و ابعاد کوچک، مناسب برای عکاسان آماتور، داشتن منظره‌یاب الکترونیکی، کنترل آسان، کیفیت بالای عکس‌ها و ویدئوها و قابلیت عکاسی با سرعت شاتر بالا.

  • دوربین‌های کامپکت

کسانی که قصد ندارند عکاسی را به صورت جدی و حرفه‌ای دنبال کنند، باید به فکر خرید دوربین کامپکت باشند. دوربین‌های کامپکت با نام‌های ببین و بگیر و دوربین خانگی نیز شناخته می‌شوند و به عنوان کوچکترین دوربین‌های عکاسی در بازار عرضه می‌شوند‌. این نوع دوربین دارای لنز دائمی و غیرقابل تعویض است. خریداران قبل از خرید دوربین کامپکت بهتر است با مزایای آن آشنا باشند. قیمت مناسب، قابلیت خودکار، عدم نیاز به فیلم و لنز، سبکی و کوچکی به عنوان مزایای دوربین‌های کامپکت به شمار می‌رود‌.

 

2

بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی ورزشی به چه صورت است؟

زمانی که عکاسان ورزشی از سوژه‌های سریع عکس می‌گیرند، باید برای رسیدن به سرعت شاتر از تنظیمات مناسب دوربین استفاده کنند‌. بسیاری از عکاسان ورزشی استفاده از حالت اولویت شاتر را ترجیح می‌دهند. البته بعضی از دوربین‌های کامپکت دارای تنظیمات دستی و نیمه اتوماتیک نیستند‌. اگر از دوربین کامپکت برای عکاسی ورزشی استفاده می‌کنید، باید آن را در حالت‌های sport، fast shutter speed، kids and pets قرار دهید. بهترین دوربین برای ثبت عکس ورزشی در مکان‌های بسته دوربین‌های DSLR و دوربین‌های بدون آینه دارای لنزی با دیافراگم باز هستند. باز بودن دیافراگم لنز باعث افزایش سرعت شاتر می‌شود.

عملکرد این دو نوع دوربین از دوربین‌های کامپکت سریع‌تر است و در مکان‌های کم نور عملکرد بهتری دارند. علاوه بر اینکه هنگام خرید دوربین چه دوربینی برای عکاسی ورزشی انتخاب می‌شود، چند عامل دیگر نیز در تنظیمات دوربین برای عکاسی ورزشی تاثیرگذار هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. به این نکته هم توجه داشته باشید که علاوه بر انتخاب نوع دوربین و تنظیمات آن، تمرین زیاد و کسب مهارت نیز در زیباترشدن عکس‌های ورزشی موثر هستند. 

  • قرار دادن حساسیت سنسور در پایین‌ترین مقدار

یکی از روش‌های تنظیم دوربین برای عکاسی ورزشی این است که برای فریز کردن حرکت سرعت شاتر را افزایش دهید. برای این کار حساسیت سنسور یا ایزو در کمترین حد قرار بگیرد‌. اگر نور کافی برای عکاسی وجود دارد، میزان مناسب ایزو باید 100 الی 200 باشد. در صورت کم بودن نور محیط، میزان ایزو یا حساسیت دوربین باید افزایش یابد؛ البته افزایش ایزو نویز تصویر را زیاد می‌کند، با این حال تصویر نویزدار از یک عکس تار بهتر است.

  • استفاده از دیافراگم باز

دیافراگم باز باعث می‌شود که سرعت شاتر افزایش یابد. البته باز بودن دیافراگم باعث کاهش عمق میدان خواهد شد. دیافراگم متوسط در لنز زوم برقراری تعادل بین وضوح و نور تصویر را به دنبال دارد.

  • تنظیم وایت بالانس

اگر قصد گرفتن عکس ورزشی در فضای باز را دارید، وایت بالانس بهتر است در حالت خودکار قرار بگیرد. اما برای محیط‌های بسته و در هنگام عکاسی با فرمت RAW وایت بالانس را به صورت دستی تنظیم کنید.

  • استفاده از لنز در صورت استفاده نکردن از دیافراگم باز

اگر امکان استفاده از دیافراگم باز وجود نداشت، باید با زاویه واید عکس ورزشی بگیرید. به جای زوم کردن به وسیله لنز می‌توان به سوژه عکاسی نزدیک شد و در هنگام ویرایش عکس آن را برش داد.

  • استفاده از حالت Burst یا پی در پی

در عکاسی ورزشی  استفاده از حالت عکاسی پی در پی باعث می‌شود که به طور پیوسته چندین عکس از سوژه گرفته شود. عکاسان ورزشی از این روش برای عکاسی از حرکت‌های غیر قابل پیش بینی ورزشی استفاده می‌‌کنند.

1

خرید دوربین از فروشگاه اینترنتی دیجی سنتر

برای خرید دوربین با قیمت مناسب از بهترین برندها می‌توانید به فروشگاه اینترنتی دیجی سنتر با آدرس اینترنتی https://digicenter.ir/ مراجعه کنید. فروشگاه دیجی سنتر به عنوان یکی از بهترین مراکز فروش انواع مختلف دوربین و لوازم و تجهیزات عکاسی آتلیه فعالیت خود را از سال 1384 آغاز کرد. علاوه بر خرید دوربین، امکان خرید موبایل، کامپیوتر، فلش مموری، لپ تاپ، میکروفون و غیره به صورت نقد و اقساط وجود دارد. مشتریان بعد از سفارش محصول مورد نظر در سایت دیجی سنتر در کمترین زمان ممکن آن را تحویل خواهند گرفت.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: