کد خبر : 23061 / /
/

با اجرای طرح دارویار تا چه میران قیمت دارو ها کاهش می یابند؟

در طرح دارویاری، دولت علاوه بر این که پرداختی مردم را ثابت نگه داشته، و در بعضی موارد کاهش داده، پوشش بیمه بیشتری را هم برای دارو‌ها اعمال کرده است.

حجم ویدیو: 12.73M | مدت زمان ویدیو: 00:03:12

رئیس سازمان غذا و دارو در گفتگوی تلفنی با خبر ۲۱ رسانه ملی گفت: یک هفته پس از اجرای طرح دارویاری، اکنون ارز دارویی مستقیم به دست بیماران می رسد. بهرام دارایی  در پاسخ به این سوال که طرح دارویار در این یک هفته چقدر موفقیت آمیز بوده و چه میزان پاسخگوی نیاز بیماران بوده است، تصریح کرد: قریب یک هفته از اجرای طرح دارویاری توسط وزارت بهداشت می‌گذرد و بر اساس مصوبه مجلس برای سال ۱۴۰۱، ما ارزی را که به ماده مؤثره دارو‌های تولید داخل می‌دادیم اینجا مستقیماً به بیمه‌ها پرداخت کردیم تا به مصرف کننده واقعی یعنی مردم اختصاص پیدا کند، بیمارانی که این ارز را مستقیم برای آنها اختصاص می‌دادیم هم اکنون به دست آنها می‌رسد. در این طرح ما فعلاً هیچ قیمتی از دارو‌های بدون نیاز به نسخه او تی سی را تغییر ندادیم، که شامل ۲۰۰ قلم می‌شود، همچنان ارز دارو‌های وارداتی، تجهیزات پزشکی و ملزومات، و شیرخشک ادامه دارد؛ ارز ترجیحی ۳۰۰ قلم داروی خارجی بدون تغییر مانده، اما یکی از نتایج ملموس این طرح و پیش درآمد‌های این طرح، شش میلیون بیمه شده رایگان بوده که ابتدائاً باید این اتفاق می‌افتاد تا ما وارد این مرحله می‌شدیم، در این طرح کسانی که هیچ بیمه‌ای نداشتند، به شکل رایگان بیمه شدند و آنهایی که وسع و استعداد این را دارند که بتوانند مبلغ بیمه خودشان را پرداخت کنند تا سه ماه آینده، آنها هم رایگان پرداخت می‌شوند، و در واقع بیمه می‌شوند.

وی ادامه داد: کنترل نوسانات و تکانه‌های ارزی در حوزه داروی تولید داخل از محسنات این طرح است. در این طرح جبران کاهش ذخایر راهبردی دارو که در چند ماه اخیر رو به افزایش بود، جلویش گرفته می‌شود و انشاء الله به زودی آن ۳۰ درصد کمبود‌هایی که به واسطه دارو‌های تولید داخل داشتیم یکی دو ماه آینده برطرف شود. ما منتظر افزایش صادرات دارو هستیم من بعد برای تولید داخل مان و کاهش معکوس در این خصوص، کمبود‌های دارویی، جبران می‌شود؛ اما یکی از مهمترین نکات این طرح ورود ۱۱۹ داروی او تی سی بوده که قبلاً وارد بیمه نشده بود، در این طرح تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. مسکن‌های پرمصرف، دارو‌های ضد حساسیت و مهمتر از این، ورود ۳۶۶ قلم داروی ضروری برای بیمار مزمن مثل بیماری‌های قلبی- عروقی، بیماری‌های مربوط به دیابت که در این طرح برای اولین بار وارد شدند و ما سطح پایه قیمت پرداخت بیمه را برای دارو‌ها هم افزایش دادیم به طوری که حتی بیماران در بعضی از موارد مبلغ کمتری بعد از طرح مبلغ پرداختی شان خواهد بود پس بنابراین نه تنها افزایشی در پرداخت مردم اتفاق نیفتاده در بعضی موارد ما کاهش هم داشتیم و این یکی از کار‌های بزرگی بود که با وجود زیرساخت‌های مکانیزه و نسخه الکترونیک قابل انجام شد.

وی در خصوص اضافه شدن دارو‌های جدیدی به این لیست گفت: ۱۱۹ قلم داروی او تی سی در این مرحله و ۳۶۶ قلم دارو‌های پرمصرف نیازمند به نسخه به این طرح اضافه شده، که قبلاً اینها پوشش بیمه نداشتند؛ ولی وارد این طرح شدند یعنی دولت علاوه بر این که پرداختی مردم را ثابت نگه داشته یا در بعضی موارد کاهش داده، پوشش بیمه بیشتری را هم برای دارو‌ها اعمال کرده است. وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر بیشترین دغدغه و نگرانی مردم از کمبود دارو است، چقدر کمبود دارو در کشور داریم و چه زمانی این مشکل برطرف می‌شود، گفت: همان طور که ۱۰ ماه با تمام آنهایی که در این خصوص باید نظر می‌دادند و تأثیرگذار بودند، روی این طرح کار کردیم، آن چیزی که مسلم است و آن بیماری که ما در خصوص سیاست گذاری در حوزه دارو و ارز ترجیحی داشتیم در این مورد مشخص شد، یک قسمتش در این مرحله الحمدلله به خوبی برطرف کردیم. قسمت بعدی در خصوص دارو‌های وارداتی است که به وقتش این اصلاح انجام خواهد گرفت؛ یعنی نسبت به دارو‌های داخلی که اتفاق خاصی هم نیفتاده بلکه وضع بهتر هم شده و وقتی که این تغییرات کاملاً اتفاق بیفتد ما وارد دورانی خواهیم شد که این کمبود‌های گسترده و بدون کنترل نخواهیم داشت و می‌رسیم به کمبود‌های تعدیل که در همه جای دنیا هم در خصوص دارو طبق اقلام را دارند. ولی برای دارو‌های داخلی من پیش بینی می‌کنم یکی دو ماه آینده کمبود‌های دارو‌های داخلی برطرف می‌شود.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.