کد خبر : 24683 / /
/

بازنشستگان تامین اجتماعی | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | غمتناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

خبر جدید و خوشحال کننده برای بازنشستگان | دولت به میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چند درصد افزود!

افزایش حقوق در همین ماه رقم خواهد خورد!

خبر جدید و خوشحال کننده برای بازنشستگان | دولت به میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چند درصد افزود!

حقوق بازنشستگان همانند حقوق سایر افراد هر ساله مقداری افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان داری شرایط خاصی است، به طور مثال سن و سابقه کاری وی بر مبلغ حقوق بازنشستگان تاثیر گذار است.حقوق بازنشستگان مقدار پولی است که از طرف دولت برای بازنستگان به صورت ماهانه واریز می شود. جدیدترین اخبار در رابطه با حقوق بازنشستگان را از سایت خبر آزاد پیگیری نمایید.

عدد جدید دولت برای افزایش حقوق اعلام شد!

هفته گذشته در همین رابطه، میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی درباره افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی گفت: افزایش ٣٨ درصدی سایر سطوح به‌همراه عدد ثابت تصویب شده و همچنین افزایش ۵٧ درصدی حداقل‌بگیران در این دولت نقش مهمی در معیشت این جمعیت داشته و احکام جدید از شهریور ماه اعمال خواهد شد.

وی افزود: این افزایش حقوق از تعهدات سازمان بوده و ماقبل شهریورماه نیز پرداخت می‌شود. به عبارت دیگر، این افزایش در پرداختی‌ها از اول فروردین ماه ١۴٠١، محاسبه و در اسرع وقت با دریافت سهام دولت پرداخت می‌شود.

محمدهادی زاهدی‌وفا، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز تاکید دارد، با بررسی‌های انجام شده و تامین منابع مالی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران سایر سطوح طبق سقف شورای عالی کار اصلاح خواهد شد.

اما درباره افزایش حقوق بازنشستگان، علی اکبر عیوضی، عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران اعلام کرد: طبق اخبار دریافتی ما در کانون، احکام جدید بازنشستگان کارگری صادر شده است.

او افزود: بازنشستگان می‌توانند در دو سه روز آینده این احکام را روی سامانه مربوطه ببینند و آن‌ها را دریافت کنند.

عیوضی در مورد فیش‌های حقوقی شهریور تصریح کرد: فیش‌های حقوقی نیز به زودی براساس احکام جدید بازنشستگان صادر خواهد شد؛ طبق اطلاعات ما همه این کارها در هفته جاری انجام می‌شود.

این عضو کانون بازنشستگان در ارتباط با پرداخت مستمری شهریور مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد: پرداخت مستمری شهریور براساس احکام و فیش حقوقی جدید، از بیستم شهریور آغاز می‌شود؛ پرداخت مستمری‌ها مثل همیشه براساس حروف الفبا است و از روز بیستم به امید خدا کلید می‌خورد.

پرداخت افزایش حقوق از همین ماه

میرهاشم موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زنجان،با اشاره به بدهی انباشته شده دولت سابق از سال 94 تا 1400 به سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: خوشبختانه با روی کار آمدن دولت سیزدهم عزم جدی برای تسویه حساب دولت به تامین اجتماعی ایجاد شد و در همین راستا 88 هزار میلیارد تومان تسویه شد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه 90 هزار میلیارد تومان دیگر هم پیش‌بینی می‌شد و به زودی از بدهی‌های این سازمان توسط دولت پرداخت شود، مطرح کرد: بدهی انباشته شده دولت به این سازمان زیاد است و با پرداخت این رقم‌ها به طور تسویه کامل نمی‌شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه به طرح بیمه زنان خانه‌دار اشاره کرد و گفت: در همین سه ماه گذشته 420 هزار نفر از زنان خانه‌دار عضو این صندوق شدند. این طرح بسیار طرح خوبی است و بخشی از هزینه بیمه‌شدگان هم توسط دولت پرداخت می‌شود‌.

وی گفت: در این طرح به خانه‌داری با نگاه شغل دیده شده و معتقد هستیم بانوان عزیزی که در خانه مشغول خانه‌داری و تربیت فرزندان هستند باید از یک حمایت دولتی و بیمه‌ای برخوردار شوند. تا کنون حدود 700 هزار نفر عضو این صندوق بیمه‌ای هستند و با سرعت در حال افزایش است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همچنین در سخنان خود  از پرداخت حقوق بازنشستگان بر اساس حکم جدید در این ماه خبر داد.

تکلیف متناسب سازی حقوق بازنشستگان چیست؟!

هرچند با عقب نشینی دولت و اعلام افزایش سی و هشت درصدی حقوق بازنشستگان غیر حداقل بگیر، پرونده افزایش مستمری سال ۱۴۰۱ بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بسته شد اما هنوز تکلیف این گروه از بازنشستگان با متناسب سازی حقوقشان روشن نیست.

در حال حاضر بخشی از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بابت متناسب سازی حقوقشان از این سازمان طلبکارند، عمده این بازنشستگان طلبکار مستمری بگیران غیر حداقلی بگیر هستند.

متناسب سازی یا همسان سازی حقوق یکی از مطالبات محقق نشده یکی از موضوعات برنامه پنج ساله ششم توسعه بود که با هدف ترمیم قدرت مزدی عموم بازنشستگان به مرحله اجرا درآمد.

در سازمان تامین اجتماعی نیز این طرح شامل حال جمعیت سه و نیم میلیون نفری بازنشستگان و مستمری بگیران شد اما در نهایت یک و نیم میلیون بازنشسته غیر حداقل بگیر تادیه نشد و این گروه معادل بیست و پنج درصد از مبلغ مستمری که در زمان صدور حکم بازنشستگی آنها صادر شده بود، طلبکار شدند.

در هفته‌های گذشته حتی پیش از آنکه تکلیف افزایش سی و هشت درصدی مستمری غیر حداقلی بگیر این سازمان روشن شود، مسئولان سازمان تامین اجتماعی از آمادگی دولت برای تادیه هرچه سریعتر این بدهی خبر داده بودند.

احتمال اجرای مجدد متناسب‌سازی چقدر است؟

تا به اینجا به نظر می‌رسد که مطالبات مربوط به اجرای باقیمانده برنامه متناسب سازی شامل حال عده معدودی می‌شود و رقم آن نیز چندان قابل چشمگیر نیست.

اما با توجه به تمدید برنامه ششم توسعه برای سال ۱۴۰۱ و نیز احتمال تمدید آن برای سال ۱۴۰۲ این احتمال تقویت می‌شود که ماجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، یکبار دیگر از ابتدا برای عموم بازنشستگان این سازمان عملیاتی شود.

هرچند بعید است که دولت بپذرید تا در ادامه تمدید برنامه ششم توسعه، بخش‌های مربوط به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را یکبار دیگر عملیاتی کند اما در صورتی قرار بر اجرای دوباره این برنامه باشد باید منابع مالی جدیدی برای این کار اختصاص یابد.

ابلاغ نهایی افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

رییس سازمان بیمه تامین اجتماعی کشور گفت: مصوبه شورای‌عالی کار درباره افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تصویب شده و از سوی سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سازمان تأمین اجتماعی به منظور اجرا از شهریورماه امسال ابلاغ شده است.

میرهاشم موسوی روز پنجشنبه افزود: طبق مصوبه‌ای که توسط وزرای عضو هیات امنا تامین اجتماعی ابلاغ‌ شده از شهریور پرداخت ۳۸ درصد افزایش حقوق براساس احکام جدید به بازنشستگان پرداخت می‌شود.

افزایش حقوق 38 درصد از و شامل همه می‌باشد

علی دهقان‌کیا، روز سه شنبه در نشست خبری، به روند افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱، اشاره کرد و گفت: اواخر سال گذشته شورای عالی کار، جلسه‌ای را تشکیل داد و بر اساس آن افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان به تأمین اجتماعی مشخص شد و بر اساس آن حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیر ۵۷ درصد و بازنشستگان سایر سطوح ۳۸ درصد بعلاوه ۵۱۵ هزار تومان برای سال ۱۴۰۱ مشخص شد و این مصوبه به تصویب رسید.

وی افزود: در ادامه اما دولت از اجرای این قانون سر باز زده و اعلام کرد که افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی با افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری در تضاد است و نمی‌توانند افزایش ۳۸ درصدی را اجرا کنند.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران ادامه داد: در نهایت امسال کانون عالی بازنشستگان جلسه‌ای را با مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی و نمایندگان مجلس و …برگزار کرد.

دهقان کیا گفت: پیرو جلسات متعدد، در نهایت کانون عالی بازنشستگان بر اجرای افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح مُصر بوده و در نهایت مصوبه به هیئت دولت ارجاع داده شد. در هیئت دولت نیز تیم اقتصادی با افزایش ۳۸ درصدی سازمان تأمین اجتماعی مخالفت کرده و عنوان کردند که این بازنشستگان مانند بازنشستگان کشوری و لشکری بایستی افزایش ۱۰ درصدی را در حقوقشان در سال ۱۴۰۱ داشته باشند.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران ادامه داد: کانون عالی بازنشستگان به رغم موانع و مشکلاتی که وجود داشت جلسات خود را با رؤسای کمیسیون اجتماعی و اقتصادی مجلس برگزار کرد.

دهقان کیا با بیان این جمله که رئیس جمهور صدای بازنشستگان را شنید، گفت: در همین ارتباط رئیس جمهور به معاون اول خود دستور داد که هرچه سریع‌تر جلسه‌ای را با کمیسیون مربوطه در مجلس برگزار و موضوع افزایش حقوق بازنشستگان را به صورت ویژه پیگیری کند.

وی افزود: در همین خصوص کمیسیون تنقیح قوانین برای نخستین بار به ریاست رئیس مجلس شورای اسلامی تشکیل جلسه داد و در نهایت رئیس مجلس نامه‌ای را به دولت ارسال و بر اجرای ماده ۹۶ تاکید داشته و قرار شد افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح عملیاتی شود.

دهقان کیا افزود: در نهایت در هفته گذشته سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه خبر خوشی را مبنی بر موافقت و افزایش ۳۸ درصدی بعلاوه ۵۱۵ هزار تومان برای بازنشستگان سایر سطوح اعلام کرد.

وی گفت: همچنین در این جلسه دو خبر دیگر از سوی سرپرست وزارت رفاه اعلام شد که یکی از آنها واگذاری سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری به بازنشستگان بود و دیگری برنامه‌ریزی جهت خانه‌دار شدن بازنشستگان تأمین اجتماعی بود که امیدواریم این موارد نیز به صورت ویژه مورد پیگیری قرار بگیرد.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران تصریح کرد: البته امیدواریم سود شرکت‌هایی در اختیار بازنشستگان قرار بگیرد که از شرکت‌های سودآور باشند نه از شرکت‌های زیان‌آور که این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی در خصوص زمان پرداخت مابه‌التفاوت افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح تأمین اجتماعی، اظهار کرد: قرار است احکام جدید بازنشستگان در شهریور ماه صادر و حقوق آنها بر اساس آن پرداخت شود. همچنین عقب‌افتادگی ۵ ماه گذشته (از فروردین تا مرداد) قرار است از مهرماه به مرور پرداخت شود.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران، در ادامه افزود: در بندهای سیاست کلی تأمین اجتماعی ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب در بند ۳ این سیاست‌های کلی اعلام شده که پای بندی به حقوق بازنشستگان مهم است، در واقع یک کارگر انتطار دارد که در آینده حقوق او به میزان تورم افزایش یابد.

وی گفت: یکی از بحث‌های مهم دیگر تأمین منابع پایدار است به طوری که ما باید بتوانیم هم حقوق، درمان و ۱۸ خدمت دیگر بازنشستگان را تأمین کنیم و منابع آن باید موجود باشد و پرداخت بدهی‌های دولت سهم بسزایی در کمک‌های ما ایفا می‌کند.

دهقان کیا، درمان را یکی از معضلات بازنشستگان خواند و افزود: درمان یکی از معضلات تأمین اجتماعی است و کمر بازنشستگان را خم کرده است. همه قیمت داورها افزایش یافته و تمام بازنشستگان با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی اضافه کرد: در نسخه‌ها برای دریافت داروها سقف تعیین کرده اند و اضافه‌های دارو را باید باید به صورت آزاد حساب کنند. این مشکل جدی است و باید بیشتر توجه کنند.

افزایش 38 درصدی حقوق بازنشستگان عملیاتی شد!

سرپرست وزارت تعاون اظهار کرد: احکام حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از شهریورماه در پرونده شخصی آنها اصلاح و حقوقشان از همان ماه اعمال می‌شود.

زاهدی وفا در ادامه گفت: دولت برای بهبود وضع معیشت بازنشستگان برنامه‌های رفاهی دیگری هم دارد.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پیش‌بینی ما این است که بتوانیم شرکت‌های سرمایه‌گذاری را در هر استان به صورت شرکت‌های تعاونی نوع دوم یا سهامی عام تحت عنوان «شرکت‌های سرمایه‌گذاری پیشرفت ایران» تاسیس کنیم.

زاهدی وفا گفت: با عرضه سهام این شرکت‌های تعاونی، بازنشستگان ما برای عضویت در آن حق تقدم خواهند داشت.

روز گذشته، زاهدی‌وفا در نشست کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی در بندرانزلی با اشاره به دلایل تأخیر دولت در زمینه تصویب حقوق بازنشستگان گفته بود که در زمینه پرداخت حقوق افزایش‌یافته بازنشستگان مشکل کمبود منابع نداریم اما منابع تأمین اجتماعی بیشتر «تعهدی» است و بحث نقد شدن این منابع نیاز به کار و زمان داشت و به همین علت کار با تأخیر انجام شد تا پرداخت‌ها انجام شود. بر این اساس بازنشستگان سایر سطوح در شهریورماه، مطابق مصوبه شورای عالی کار یعنی افزایش ۳۸ درصد به اضافه مبلغ ثابتِ ۵۱۵ هزار و ۱۶۶ تومان را دریافت خواهند کرد.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این مطلب که دولت اگر بخواهد سهامی را از فروش املاک و اموال خود عرضه کند، اولویتش بازنشستگان و کارگران هستند،اضافه کرده بود:  این دارایی‌ها قطعاً حکم دارایی بین نسلی را خواهد داشت و برای فرزندان بازنشستگان باید بماند و به همین دلیل برای حفظ این دارایی‌ها در صندوق‌های مشارکتی، لازم است همه دوستان بازنشسته مشارکت کنند و در تمامی استان‌ها با ما همکاری داشته باشند. لذا در مدیریت تعاونی‌ها و صندوق‌ها قرار نیست که دولت یک طرف میز باشد و بازنشستگان یک طرف بلکه همه باید دور یک میز به مشارکت در زمینه مدیریت برنامه‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری بپردازیم.

گفتنی است، مصوبه شورای‌عالی کار درباره افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تصویب و از سوی سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سازمان تأمین اجتماعی جهت اجرا از شهریورماه امسال ابلاغ شد که براساس آن مستمری بازنشستگان سایر سطوح ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزار تومان مبلغ ثابت افزایش خواهد یافت.

احکام افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱

رئیس کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی تهران گفت: از وزیر کار و مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی انتظار داریم احکام افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ را در اوایل هفته آینده صادر کنند. علی دهقان کیا افزود: مشکل عدم افزایش حقوق قانونی بازنشستگان تامین اجتماعی دارد به زخمی تبدیل می شود که اگر مسولان آن را حل نکنند مساله حالت بدتری پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اظهارات مبهم و کلی وزیر کار گفت: خواست ما اجرای کامل و دقیق قانون یعنی اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی است که طبق مصوبه شورای عالی کار برای سال جاری ۳۸ درصد به اضافه مبلغ ۵۱۵ هزار تومان می باشد.

دهقان کیا گفت : مگر پروسه احکام بازنشستگان چقدر زمان می خواهد بنابراین وزیر کار و مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی کاری نکنند که رئیس جمهور برای بار چندم دستور حل افزایش حقوق قانونی بازنشستگان تامین اجتماعی را بدهند چرا که این کار مساله را لوث و دستورات ریاست جمهوری را زیر سوال می برد.

او با اشاره به اظهارات گذشته مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی که سازمان را آماده اجرای مصوبه هیات مدیره مبنی بر افزایش ۳۸ درصدی به اضافه ۵۱۵ هزار تومانی دانست، گفت: حالا چه اتفاقی افتاده که مسولان به دنبال خرید وقت هستند در صورتی که پیش از این فقط تایید مصوبه را مشکل موجود می دانستند.

رئیس کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی تهران استرس ۵ ماه گذشته بازنشستگان تامین اجتماعی را بی سابقه توصیف کرد و اظهار امیدواری کرد که خلف وعده مسولان پایان یابد و مساله به صورت درست و قانونی تمام شود/

سناریوهای پیش روی افزایش حقوق بازنشستگان

چند احتمال برای اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی وجود دارد که مبنای مهم‌ترین آنها حول افزایش ۳۸ درصدی مستمری سایر سطوح قرار دارد که در حالت اول دولت افزایش ۳۸ درصدی مستمری سایر سطوح را بدون پرداخت مبلغ ثابت ۵۱۵ هزار تومان تصویب خواهد کرد‍‍ و علت این کار به تامین بار مالی افزایش مستمری حداقل بگیران باز می‌گردد همچنین برای سال ۱۴۰۱ حداقل دستمزد کارگران افزایش ۵۷ درصدی داشت و در کنار آن مزایای جانبی حق مسکن، حق بن و حق اولاد نیز زیاد شدند که مجموع این افزایش‌ها درآمد یک کارگر ساده را به ۵٫۵ میلیون تومان در ماه می‌رساند اما در رابطه با تعهداتی که ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی برای پرداخت حداقل مستمری تعیین کرده است این افزایش تنها شامل حداقل مزد است و شامل مزایای جانبی حق بن و حق مسکن نمی‌شود که در واقع ارزش مزایای جانبی بازنشستگی به مراتب ناچیزتر از مقداری است که به کارگران شاغل پرداخت می‌شود به همین دلیل حداقل مستمری سازمان تامین اجتماعی باید رقمی معادل ۴٫۱ میلیون تومان باشد که به عنوان حداقل مزد در شورای عالی کار تعیین شد اما در عمل هیات دولت برای مستمری بگیران حداقلی، حقوقی معادل کارمندان بازنشسته حداقل بگیر تعیین کرد و باعث شد تا درآمد ماهانه آنها تا ۵٫۵ میلیون تومان افزایش یابد از این منظر حذف رقم ثابت مربوط به افزایش مستمری بازنشستگان غیر حداقل بگیر به منزله تامین بار مالی افزایش حقوق بازنشستگان حداقلی بگیر خواهد بود‍‍. ‍ اما در حالت دوم همین افزایش ۳۸ درصدی برای غیر حداقل بگیران اتفاق خواهد افتاد‍ و در عین حال حقوق حداقل بگیران نیز تغییر نخواهد کرد‍ اما در مقابل برای بازنشستگان سایر سطوحی که درآمدشان زیر ۱۰ میلیون تومان است پرداخت رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان منظور خواهد شد که پیش بینی می‌شود این سناریوها برای افزایش حقوق بازنشستگان انجام شدنی باشد.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.