رتبه بندی معلمان | شرایط رتبه بندی معلمان

در نهایت پس از مشکلات فراوان، بعد از انجام اصلاحات از سوی مجلس و پس از گذشت یک سال از ارائه لایحه اولیه رتبه‌بندی به مجلس، شورای نگهبان با لایحه رتبه‌بندی در اسفند ۱۴۰۰ موافقت کرد.

سایت شماره یک:

رتبه بندی معلمان، طرح جدید دولت روحانی است.هدف از رتبه بندی معلمان، افزایش سطح کیفیت آموزش و بالا بردن بهروری توانایی معمان در حال کار می باشد. رتبه بندی معلمان به عنوان یک طرح به نتیجه نرسیده، بنظر می رسد که در حال شکست خوردن می باشد. رتبه بندی معلمان امسال 1401 همچنان در حال بررسی است. آخرین جزئیات دقیق اخبار رتبه بندی معلمان را در ادامه می‌‌خوانند.

رتبه بندی معلمان

به گزارش سایت شماره یک، ابراهیم عزیزی در جمع برخی از فعالان فرهنگی با انتقاد از نحوه اجرای ضعیف قانون رتبه‌بندی معلمان  اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش با ارایه یک آیین نامه ضعیف، قانون رتبه بندی را از خاصیت انداخت.

به نقل از فارس؛ او افزود: اینکه معلم به نوعی مجبور شود که برای مشمول شدن در قانون رتبه بندی، مدارکی را بارگذاری کند که بعضاً متعلق به او نیست، کار صحیحی نیست و این از ضعف آیین نامه وزارتخانه آموزش و پرورش است، هر چند که وزارتخانه خود نخواهد که چنین اتفاقی بیفتد.

نایب‌رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: امروز می شنویم که برای بارگذاری مدارک در سایت رتبه بندی، بازار سیاه مدرک سازی شکل گرفته و این در شأن معلم و آموزش و پرورش نیست که بازیچه دست چنین گروه هایی قرار گیرد.

عزیزی خاطرنشان کرد: بنده صراحتا به شخص وزیر آموزش و پرورش گفتم که با این آیین نامه ضعیف، قانون رتبه بندی معلمان از خاصیت افتاد چراکه منزلت معلم را خدشه دار می کند.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود نیاز اصلی آموزش و پرورش را محتوای مناسب و معلم در تراز دانست و گفت: متاسفانه آموزش و پرورش در این راستا ضربه خورده است.

او تصریح کرد: گلوگاه آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان است لذا باید برای پرورش معلم در تراز و محتوای مناسب، روی کیفیت این دانشگاه کار کرد.

 مبلغ علی الحساب رتبه بندی معلمان مشخص شد 

به گزارش سایت شماره یک، رتبه بندی معلمان بیش از ۸۰۰ هزار نفر از فرهنگیان کشور را شامل می‌شود. اجرایی شدن این طرح از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ برای فرهنگیان محاسبه می‌شود.

این وجود و پس از مشخص شدن شرایط رتبه بندی معلمان گروه‌هایی از جامعه فرهنگیان کشور بودند که نسبت به برخی بند‌های طرح رتبه بندی اعتراضاتی داشتند و مخالفت‌های خود را اعلام کردند.

یکی از این اعتراضات واریز نشدن وجه علی الحساب اجرای طرح رتبه بندی برای بعضی از فرهنگیان بود و گروهی بابت پرداخت نشدن این مبلغ معترض بودند.
چندی پیش علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره اظهار کرد: مبلغ علی الحساب رتبه‌بندی برای معلمان واریز شده است.
بنا بر گفته او ۸۵۰۰ میلیارد تومان صرف پرداخت وجه علی الحساب برای معلمان مشمول این طرح شده است.
او اظهار کرده بود: این فوق‌العاده فقط به افرادی تعلق گرفته است که از تاریخ اول مهر ۱۴۰۰ تا ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ اشتغال به کار داشته‌اند و حقوق دریافت کرده‌اند. افرادی که در این محدوده زمانی بازنشسته شده اند و یا در مرخصی بدون حقوق بوده اند، به اندازه کارکرد مشمول این فوق‌العاده شده اند.

رتبه بندی معلمان

رتبه بندی معلمان تا شروع مدسه ها به کجا می رسد؟ 

به گزارش سایت شماره یک، عملی شدن طرح رتبه بندی معلمان بیش از ۱۰ سال باعث شد در دولت سیزدهم از این طرح به عنوان اولویت اول آموزش و پرورش یاد شود.

عملی شدن طرح رتبه بندی معلمان بیش از ۱۰ سال به دلایل مختلف مانند نبود اعتبار و یا مشکلات دیگری که مطرح می‌شدند، به مرحله اجرایی شدن نرسید و همین موضوع باعث شد در دولت سیزدهم از این طرح به عنوان اولویت اول آموزش و پرورش یاد شود.

در نهایت پس از مشکلات فراوان، بعد از انجام اصلاحات از سوی مجلس و پس از گذشت یک سال از ارائه لایحه اولیه رتبه‌بندی به مجلس، شورای نگهبان با لایحه رتبه‌بندی در اسفند ۱۴۰۰ موافقت کرد.

رتبه بندی معلمان بیش از ۸۰۰ هزار نفر از فرهنگیان کشور را شامل می‌شود. اجرایی شدن این طرح از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ برای فرهنگیان محاسبه می‌شود.

با این وجود و پس از مشخص شدن شرایط رتبه بندی معلمان گروه‌هایی از جامعه فرهنگیان کشور بودند که نسبت به برخی بند‌های طرح رتبه بندی اعتراضاتی داشتند و مخالفت‌های خود را اعلام کردند.

یکی از این اعتراضات واریز نشدن وجه علی الحساب اجرای طرح رتبه بندی برای بعضی از فرهنگیان بود و گروهی بابت پرداخت نشدن این مبلغ معترض بودند.

چندی پیش علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره اظهار کرد: مبلغ علی الحساب رتبه‌بندی برای معلمان واریز شده است.

بنا بر گفته او ۸۵۰۰ میلیارد تومان صرف پرداخت وجه علی الحساب برای معلمان مشمول این طرح شده است.

او اظهار کرده بود: این فوق‌العاده فقط به افرادی تعلق گرفته است که از تاریخ اول مهر ۱۴۰۰ تا ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ اشتغال به کار داشته‌اند و حقوق دریافت کرده‌اند. افرادی که در این محدوده زمانی بازنشسته شده اند و یا در مرخصی بدون حقوق بوده اند، به اندازه کارکرد مشمول این فوق‌العاده شده اند.

واریز مبلغ علی الحساب رتبه بندی شروع شد؛ اما مبلغ مذکور به افرادی که در حالات استخدامی زیر قرار دارند، پرداخت نشده است:

الف) رسته اداری و مالی

ب) رسته خدمات

ج) معلمان شاغل در پست‌های کمتر از کارشناسی نظیر انباردار و …

د) مامور به تحصیل تمام وقت

شرایط ورود معلمان به سامانه رتبه بندی معلمان جهت بارگذاری مدارک چیست؟

رتبه‌بندی معلمان وارد فاز اجرایی شد و سامانه رتبه‌بندی معلمان به‌آدرس rtb.medu.ir فعال است و معلمان با توجه به زمان‌بندی اعلام‌شده باید اطلاعات خود را در سامانه رتبه‌بندی به‌آدرس rtb.medu.ir بارگذاری کنند.

تمام معلمان که در حکم پرسنلی آنها از کلمات معادل «معلم، آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی و…» استفاده شده، امکان ورود به سامانه و تکمیل فرم‌ها را دارند.

طبق اعلام کارگروه رتبه‌بندی معلمان، فرصت بارگذاری مدارک در سامانه رتبه‌بندی معلمان تا پایان روز جمعه ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ تمدید شد. همچنین افرادی که ثبت نهایی کرده‎اند، اما قصد ویرایش اطلاعات خود را دارند می‎‌توانند مجدد در مهلت تمدید شده نسبت به اضافه یا کم کردن اطلاعات خود اقدام کنند.

هم‌اکنون محسن زارعی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در مورد فرهنگیان مشمول قانون نظام رتبه‌بندی معلمان گفت: براساس آیین‌نامه اجرایی قانون رتبه‌بندی لازم است معلمان مدارک، مستندات و دلالت‎های خود را مطابق راهنما و براساس مصادیق تعریف شده در سامانه رتبه‌بندی به نشانی RTB.medu.ir بارگذاری کنند.

وی افزود: شواهد و مدارک بارگذاری شده، پس از بررسی و تکمیل توسط مدیران مدارس در پرونده الکترونیکی هر فرد ثبت شده و در مرحله بعد توسط ارزیابان بررسی و براساس دستورالعمل ارزیابی و امتیازات معین می‎شود.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: امتیاز نهایی هر فرد براساس شیوه‌نامه اجرایی نظام رتبه‌بندی محاسبه می‎شود و ملاک آن، امتیازات خودارزیابی، مدارک و مستندات بارگذاری شده در سامانه و همچنین بررسی ارزیابان است‌که مطابق الگوهای سنجش شایستگی‎های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای انجام می‎شود.

زارعی متذکر شد: ضرورت دارد آن گروه از معلمانی که تاکنون دراین خصوص اقدام نکرده‎اند، در فرصت باقی‎مانده ضمن مراجعه به سامانه و با استفاده از راهنمای مربوط که در پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش در قسمت خدمات الکترونیک در بخش مربوط به رتبه بندی معلمان قرار دارد، اقدامات لازم را انجام دهند.

همچنین ثبت‌نام از متقاضیان ارزیابی حرفه‎ای از طریق سامانه ثبت‌نام ارزیابان رتبه‌‌بندی معلمان در پورتال وزارت آموزش و پرورش به آدرس medu.ir میسر است.

متقاضیان می‌توانند نسبت به ثبت‌نام در سامانه مذکور اقدام کنند. معلمان شاغل و بازنشسته و اعضای هیئت علمی شاغل دانشگاه فرهنگیان یا بازنشسته با مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر در رشته‎‌‌های: علوم تربیتی، مشاوره و روانشناسی که آشنا به فناوری اطلاعات و ارتباطات، دارای انضباط کاری، تحلیل‎گر و دارای روحیه استدلال، پاسخگو نسبت به عملکرد، مسئولیت‎‌‌‌پذیر، دارای توانایی در نگارش و مهارت‎‌‌های نوشتاری و صبور و دارای سعه صدر هستند، می‎توانند برای شرکت در دوره تربیت ارزیاب رتبه‌بندی معلمان ثبت‌نام کنند.

 رتبه بندی معلمان به کجا رسید؟

به نقل از وزارت آموزش و پرورش، متن این اطلاعیه به این شرح است: نظر به درخواست شمار بسیاری از همکاران محترم که به علت مسافرت و یا مشکلاتی همچون دسترسی نداشتن به مدارک و مستندات، موفق به ثبت نام و بارگذاری کامل مدارک در سامانه رتبه بندی معلمان در مهلت مقرر نشده ‌اند، مهلت ثبت نام تا پایان روز جمعه ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ تمدید می شود.

همکارانی که ثبت نهایی کرده اند اما قصد ویرایش اطلاعات خود را دارند نیز می‌ توانند دوباره در مهلت تمدید شده برای اضافه یا کم کردن اطلاعات خود اقدام کنند.

 رتبه بندی معلمان

فوری: زمان صدور احکام جدید فرهنگیان مشخص شد

به گزارش سایت شماره یک، یوسف نوری با اشاره به فراهم شدن مقدمات اجرایی قانون نظام رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: رتبه بندی را نمی‌خواستند اجرا کنند. پولی که گذاشته بودند از محل فروش املاک بود. اصلا املاک به فروش نمی‌روند و یک ساله هم نمی‌توان فروخت؛ نمی‌خواستند اجرا کنند و چون نمی‌خواستند، کارهای این چنینی انجام می‌دادند؛ یک لایحه ناقصی هم تهیه و به مجلس داده بودند که قرار بوده در هرسالی ۲۰۰ هزار نفر در رتبه‌های پنجگانه قرار بگیرند.

نوری با اشاره به اینکه دولت سیزدهم علی رغم محدودیت‌های مالی این لایحه را پس نگرفت و چون قول رئیس جمهور وشعار انتخاباتی‌اش بود، به لطف خداوند تقویت شد و بودجه‌ای در یک ردیف خاص برایش دیده شده گفت: دولت ۲۵ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی درنظر گرفته بود که ۱۳ هزار میلیارد تومان دیگر در مجلس به آن افزوده شده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: قاعدتا بودجه‌ای‌ها می‌گویند قانون باید از اول امسال اجرا می‌شد چون دولت نیمه سال آمده بود اما با پولی که گذاشته شد زمان اجرای قانون را از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ دیدند؛ رتبه‌ها نیز از آموزشیار تا استادمعلم تعیین شدند و از ۴۵ تا ۹۰ درصد مشمول افزایش حقوق می‌شوند.

وی با بیان اینکه ابتدا گفته شد آنها که “کد شناسه” ندارند مشمول رتبه بندی نمی‌شوند گفت: تصور ما این بود که همه همکاران ما شناسه استخدام دارند اما وقتی بررسی کردیم مشخص شد ۴۶۰ هزار نفر شناسه استخدامی ندارند که خیلی عدد بزرگی بود. دوباره اصلاحیه به آیین نامه خورد و مشکل این گروه حل شد.

نوری درباره مشکلات معلمان “طرح مهرآفرین” نیز توضیح داد و گفت: به طور کلی گروهی بودند که در دولت نهم جذب شده بودند. اینها قرارداد با شرکت‌ها داشتند که قراردادشان با شرکت‌ها به قرارداد با دستگاه تبدیل شد و همه اینها رفتند آزمون دادند و جذب دستگاه‌ها شدند. منتها آموزش و پرورش از مهرآفرین‌ها در طول این مدت آزمون نگرفته است. قوانین و مقرراتی دارند از جمله مصوبه ۸۳۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی که به موجب آن هرفردی می‌خواهد وارد آموزش و پرورش شود، باید آزمونی را از سربگذراند.

برگزاری آزمون معلمان “مهرآفرین” جهت رتبه‌بندی در اواخر شهریورماه و برگزاری دوباره آزمون برای فرهنگیانی که قبول نمی‌شوند

وزیر آموزش و پرورش افزود: اکنون آزمون ندادنِ مهرآفرینان مانع شمولیت آنها در رتبه‌بندی شده است و نه شناسه استخدامی‌شان؛ اکنون ۸۱۰ هزار نفر مشمول رتبه‌بندی هستند. مهرآفرینان باقی مانده‌اند که در حال حل مشکل آنها هستیم. نظرم این است که آزمون پایان شهریور برگزار شود. همکاران می‌گویند ۲۰ مهر برگزار شود اما نظر بنده روی آخر شهریور است که اینها بیایند و اگر کسی نتوانست در این آزمون قبول شود یک بار دیگر به او مهلت داده شود تا دوباره آزمون بدهد. مطمئن هستم همکاران همه پذیرفته می‌شوند و نگرانی از این بابت نداریم چون همه معلم هستند و معلمان همواره مطالعه دارند.

وی اضافه کرد: به جز نیروهای خدماتی و اداری آن دسته از مهرآفرینان که مشمول رتبه بندی می‌شوند حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر هستند که ان شاءالله مشکلشان حل می‌شود. خارج از این دایره فقط نیروهای خدماتی و نیروهای اداری را که به عنوان نیروی اداری استخدام شده‌اند را داریم که تعدادشان خیلی کم است. مابقی اگر نیروی آموزشی بوده‌اند و در ستاد مشغول به کارند، آنها نیز شامل رتبه بندی می‌شوند.

تعیین رتبه بندی معلمان دوساعت بیشتر طول نمی‌کشد

نوری با بیان اینکه چند روز قبل علی‌الحسابی بابت معوقات رتبه‌بندی برای معلمان وجهی واریز شد عنوان کرد: خیلی سوال می‌پرسند که چرا سامانه برای بارگذاری مدارک تعیین کردید و چرا باید مدارک را بارگذاری کنیم. خب از یک استاد دانشگاه همین حالا سوال کنید که یک رتبه می‌خواهید بگیرید چقدر طول می‌کشد؟ بیشتر از یک سال معمولا طول می‌کشد اما ما می‌خواهیم برای ۸۱۰ هزار نفر، دو سه ماهه رتبه بندی را انجام دهیم. گفتیم از وقتی فرایند شما شروع شد، یک و نیم ماه بعد رتبه شما را تعیین می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: برای همین خواستیم همکاران در همین تابستان و ایام تعطیلات مدارس مدارک خود را بارگذاری کنند تا در سال تحصیلی درگیر نباشند. متاسفانه عده‌ای که خودشان نمی‌خواستند بارگذاری را انجام دهند در فضای مجازی حواشی ایجاد کردند. بارگذاری مدارک، مسئله بزرگی هم نیست، ما یک سری مدارکِ آموزش ضمن خدمت همکاران را در اختیار داریم، اما همه مدارک را که نداریم؛ مثلا ممکن است معلمی با دستگاه دیگری همکاری کرده باشد یا جوایزی در یک حیطه‌ای کسب کرده باشد، اینها امتیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه رتبه‌بندی، صرفا افزایش حقوق و ضریب در احکام نیست، بلکه رتبه‌بندی به معنای واقعی و در قالب یک نظام مستقل است اظهار کرد: سه هدف از اجرای رتبه‌بندی داریم؛ ارتقای کیفیت فرایند تعلیم و تربیت، ارتقای صلاحیت‌های معلمی و رقابت در نظام تعلیم و تربیت مدنظر است.

نوری ادامه داد: هیئت ممیزه رتبه بندی ما باید ادله، مدارک و مستنداتی داشته باشد. اگر این مدارک را در اختیار داشته باشد تعیین رتبه دوساعت بیشتر طول نمی‌کشد. این کار هم فقط یک بار انجام می‌شود و بعدا هر مدرک جدیدی که داشته باشند، فقط همان جدیدها را وارد می‌کنند.

به محض مشخص شدن رتبه، احکام جدید ۲ روز بعد صادر و فرهنگیان آن ماه با حکم جدید حقوق می‌گیرند

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سامانه بارگذاری مدارک رتبه‌بندی تاکنون مشکلی نداشته است گفت: سامانه از ۲۶ مرداد آغاز به‌کار کرده‌است. راهنمای بارگذاری داریم و امکان پاسخگویی به مشکلات در این زمینه فراهم است. به محض مشخص شدن رتبه افراد، حقوقشان بلافاصله و دو روز بعد صادر می‌شود و آن ماه با حکم جدید حقوق می‌گیرند؛ البته اگر بعد از پانزدهم ماه باشد، حقوق جدیدشان ماه بعد پرداخت می‌شود.

معوقات به تدریج پرداخت می‌شود

وی افزود: معوقات هم به تدریج پرداخت می‌شود، استرس به جامعه معلمی وارد نکنند. ما اصرار داریم کار زودتر انجام شود، چون هرچه به آخر سال نزدیک‌تر شویم و مطالبات انباشته شود کار ما هم سخت‌تر می‌شود. اصرار داریم مدارک زودتر بازگذاری شوند تا بتوانیم حقوق‌ها را زودتر و بر اساس رتبه‌بندی پرداخت کنیم.

تکلیف رتبه‌بندی فرهنگیانی که مدرکی بارگذاری نکنند چه می‌شود؟

نوری ضمن اعلام این خبر که تا کنون نزدیک به ۶۰ درصد فرهنگیان بارگذاری مدارکشان را انجام داده‌اند که آمار خوبی هم هست، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا فایل صوتی پخش شده منتسب به مدیرکل امور اداری شما درباره عدم رتبه‌بندی معلمانی که بارگذاری مدارک را انجام نمی‌دهند، اظهار کرد: ما خواستیم مهلتی به همکاران بدهند؛ اگر اصلا نمی‌خواهند مدرکی بارگذاری کنند، خب طبیعی است که رتبه‌بندی شامل حالشان نشود. ما از کجا رتبه آنها را تعیین کنیم؟ البته روی این موضوع در هیئت ممیزه تصمیم می‌گیریم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: ممکن است فردی مدارک بارگذاری نکرده باشد، اما بر اساس همان مدارکی که از وی در دست داریم و موجود است برایش راسا رتبه صادر می‌کنیم که البته این پیشنهاد را می‌دهم و باید بررسی شود تا در هیئت ممیزه روی آن رای بدهند که اگر هرکسی به هردلیلی مدرکی بارگذاری نکرد ما رتبه‌اش را براساس مدارکی که خودمان داریم انجام دهیم.

فرهنگیانی که مدرک جعلی ارائه کنند، از رتبه‌بندی محروم می‌شوند

وی در پاسخی پیرامون آگهی‌هایی برای چاپ یک روزه مقاله و کتاب برای رتبه بندی معلمان و چگونگی اعتبارسنجی چنین مدارکی گفت: برای من هم چنین پیامک‌هایی آمده بود. در آیین‌نامه اینجور ذکر شده است که اگر کسی مدرک جعلی ارائه کند، از رتبه‌بندی محروم می‌شود، البته همکاران فرهنگی ما مراقب هستند و از این کارها نمی‌کنند. هرچند سودجویان زیاد هستند و در دانشگاه هم با چالش پروپوزال، پایان نامه و تحقیق‌های کلیشه‌ای، بی اساس و تقلبی روبه‌رو بوده و هستیم.

آیا وجه دیگری علی‌الحساب بابت رتبه‌بندی به حساب ها واریز می‌شود؟

نوری در پاسخ به اینکه آیا تا زمان صدور احکام، علی‌الحساب دیگری به حساب فرهنگیان واریز خواهد شد؟ عنوان کرد: نظرم این است که همکاران کار بارگذاری مدارک را زودتر انجام دهند تا ما هم خیالمان راحت شود. اگر بخواهیم علی‌الحساب بدهیم، با همین علی‌الحساب تا آخر سال می‌رویم. دولت حسن نیتش را ثابت کرده و رتبه‌بندی هم شروع شده است و اگر به اهداف سه گانه رتبه بندی برسیم باز این قانون ارتقاء می‌یابد.

اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان از مهمترین درخواست‌های جامعه فرهنگی بود. درخواستی که چندان جدید نبود و عمری ۱۱ ساله داشت.

عملی شدن طرح رتبه بندی معلمان بیش از ۱۰ سال به دلایل مختلف مانند نبود اعتبار و یا مشکلات دیگری که مطرح می‌شدند، به مرحله اجرایی شدن نرسید و همین موضوع باعث شد در دولت سیزدهم از این طرح به عنوان اولویت اول آموزش و پرورش یاد شود.

در نهایت پس از مشکلات فراوان، بعد از انجام اصلاحات از سوی مجلس و پس از گذشت یک سال از ارائه لایحه اولیه رتبه‌بندی به مجلس، شورای نگهبان با لایحه رتبه‌بندی در اسفند ۱۴۰۰ موافقت کرد.

رتبه بندی معلمان بیش از ۸۰۰ هزار نفر از فرهنگیان کشور را شامل می‌شود. اجرایی شدن این طرح از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ برای فرهنگیان محاسبه می‌شود.

با این وجود و پس از مشخص شدن شرایط رتبه بندی معلمان گروه‌هایی از جامعه فرهنگیان کشور بودند که نسبت به برخی بند‌های طرح رتبه بندی اعتراضاتی داشتند و مخالفت‌های خود را اعلام کردند.

یکی از این اعتراضات واریز نشدن وجه علی الحساب اجرای طرح رتبه بندی برای بعضی از فرهنگیان بود و گروهی بابت پرداخت نشدن این مبلغ معترض بودند.

چندی پیش علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره اظهار کرد: مبلغ علی الحساب رتبه‌بندی برای معلمان واریز شده است.

بنا بر گفته او ۸۵۰۰ میلیارد تومان صرف پرداخت وجه علی الحساب برای معلمان مشمول این طرح شده است.

او اظهار کرده بود: این فوق‌العاده فقط به افرادی تعلق گرفته است که از تاریخ اول مهر ۱۴۰۰ تا ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ اشتغال به کار داشته‌اند و حقوق دریافت کرده‌اند. افرادی که در این محدوده زمانی بازنشسته شده اند و یا در مرخصی بدون حقوق بوده اند، به اندازه کارکرد مشمول این فوق‌العاده شده اند.

واریز مبلغ علی الحساب رتبه بندی شروع شد؛ اما مبلغ مذکور به افرادی که در حالات استخدامی زیر قرار دارند، پرداخت نشده است:

الف) رسته اداری و مالی

ب) رسته خدمات

ج) معلمان شاغل در پست‌های کمتر از کارشناسی نظیر انباردار و ...

د) مامور به تحصیل تمام وقت

ه) مامور به سایر دستگاه‌ها با پرداخت حقوق از مقصد

و) مامور به سایر دستگاه‌ها با پرداخت حقوق از مبدا (به استثنا دانشگاه فرهنگیان)

ز) مرخصی بدون حقوق، انفصال، غیبت غیرموجه و قطع حقوق به هر دلیل

ح) مرخصی زایمان

ط) معلمان طرح مهرآفرین (به استثنای همکارانی که به دلیل ایثارگری از پیمانی به رسمی تبدیل وضعیت یافته اند.)

ی) مامور به خارج از کشور

ک) حق التدریس، قراردادی، سربازمعلم و دانشجومعلم

در این بین و در روز‌های گذشته تعداد زیادی از فرهنگیانی که به دلیل استفاده از مرخصی زایمان این مبلغ علی الحساب را دریافت نکرده اند؛ با تماس و ارتباط با باشگاه خبرنگاران جوان اعتراض خود را نسبت به این شرایط اعلام کرده اند.

پیام یکی از معترضانی که به باشگاه خبرنگاران جوان رسیده است:

" مبالغی تحت عنوان وجه علی الحساب رتبه بندی به حساب همکاران فرهنگی واریز شد. این مبلغ به حساب فرهنگیان خانمی که رسمی بوده و از مرخصی با حقوق زایمان استفاده می کردند؛ واریز نشده است. آیا این موضوع با سیاست‌های فرزندآوری مغایر نیست؟ آیا بین افرادی که در سال گذشته مرخصی زایمان بوده اند با کسانی که سال‌های گذشته از مرخصی زایمان استفاده کرده اند یا کسانی که در آینده قرار است از آن استفاده کنند، تفاوت وجود دارد؟

در همین خصوص سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان توضیح داد: احتمال دارد که وجه علی الحساب مطرح شده در طرح رتبه بندی به این معلمان که به دلیل زایمان در مرخصی هستند، پرداخت نشده باشد؛ اما در بحث ارزشیابی که به سال‌های گذشته مطرح می‌شود، هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

او گفت: در این بحث و برای دلیل پرداخت نشدن وجه علی الحساب برای این افراد رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش باید پاسخگو باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان آماده شنیدن دلیل پرداخت نشدن مبلغ علی الحساب مطرح شده از سوی وزارت آموزش و پرورش برای فرهنگیانی است که از مرخصی زایمان استفاده کرده اند.

رتبه بندی معلمان

پس از ورود صحیح اطلاعات اولیه، وارد صفحه سامانه رتبه بندی معلمان می‌شوند، در اینجا باید گزینه فرم‌ها را انتخاب کنند و حوزه شایستگی‌های عمومی، شایستگی‌های تخصصی، شایستگی‌های حرفه‌ای و تجربه تعیین شده است.

در بخش شایستگی‌های عمومی - خود اظهاری : اولین اطلاعاتی که در سامانه لازم است وارد شود اطلاعات مربوط به خود ارزیابی معلمان در زمینه شایستگی‌های عمومی است.

در این بخش شاخص‌های زیر تعیین شده است که باید برای مصادیق رفتاری تعیین شده یکی از عناوین عالی، خیلی خوب، خوب، متوسط و کم را انتخاب کنند.

1. توجه فعال به کلام مخاطب (تماس چشمی، حرکت تاییدی سر و صورت).

2. درک مطلب مخاطب و ارائه بازخورد مناسب (توجه به محتوای کلام و احساسات طرف مقابل، پرسیدن سوالات روشن‌کننده مطلب).

3. جلب توجه و گیرایی در هنگام صحبت کردن (استفاده صحیح از حرکات بدن و حالات چهره).

4. رابطه حسنه با همکاران، دانش‌آموزان و اولیا.

5. روان و رسا صحبت کردن (بدون تکرار کلمات و پرهیز از تکیه کلام،گفتار قابل فهم، لحن مناسب و فراز و فرود در سخن).

6. حفظ آرامش و خونسردی و پرهیز از دستپاچگی در مواجهه با مشکلات.

7. پیش‌بینی وقوع مسائل و انجام اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه.

8. شناسایی و راه‌حل‌های مختلف برای یک مسئله و ارزیابی نقاط قوت و ضعف هر گزینه.

شایستگی‌های تخصصی ـ خود اظهاری شامل مصادیق زیر است:

1. تسلط بر اهداف و محتوای تخصصی تدریس یا شغل.

2. تسلط بر طراحی آموزشی و نوشتن طرح درس روزانه و سالانه.

3. تسلط بر روش‌های یادگیری ـ یاددهی (روش‌های تدریس یادگیرنده محور، مسئله محور، تعاملی و ...).

4. آشنایی با روش‌های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و طراحی سوالات استاندارد.

5. آشنایی با ارزشیابی و ابزارهای سنجش و شیوه‌های نوین تشویق و ترغیب دانش.

شایستگی‌های تخصصی ـ مدرک تحصیلی: در این بخش آخرین مدرک تحصیلی فرد نمایش داده می‌شود و در صورتی که تا قبل از 31 شهریور 1400 مدرک دیگری را به دست آورده است باید مستندات آن را بارگذاری کند.

سایر شاخص‌های مرتبط با حوزه شایستگی‌های تخصصی بدین شرح است:

شایستگی‌های تخصصی ـ دستاوردها، خلاقیت و نوآوری علمی.

شایستگی‌های تخصصی ـ پژوهش‌های مرتبط با بهبود عملکرد.

شایستگی‌های تخصصی ـ تألیف و تدوین کتب.

شایستگی‌های تخصصی ـ تألیف و تدوین مقاله.

در بخش شایستگی‌های حرفه‌ای ـ خود اظهاری این شاخص‌ها تعیین شده است:

1. ایجاد محیط امن و آرامش بخش و به دور از تنش برای دانش‌آموز.

2. ایجاد ارتباط بین تجارب دانش‌آموز در کلاس درس با چالش‌ها و مسائل زندگی روزمره.

3. ایجاد موقعیت‌های متنوع یادگیری برای دانش‌آموز با توجه به تفاوت‌های فردی آنان.

4. توجه به تفاوت‌های فردی دانش‌آموز (تفاوت‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی).

5. توجه و کشف توانمندی‌ها، علایق و استعدادهای دانش‌آموزان.

6. توجه به رشد عقلانی، توانایی فکر کردن و افزایش درک و فهم دانش‌آموز و پرهیز از حافظه محوری.

7. ایجاد شوق و انگیزه و انگیزش درونی در دانش‌آموزان (توجه به نیازهای دانش‌آموزان).

شایستگی‌های حرفه‌ای ـ کسب مقام در مسابقات، رویدادها و جشنواره‌ها.

شایستگی‌های حرفه‌ای ـ طرح های آموزشی.

شایستگی‌های حرفه‌ای ـ مشارکت در کارگاه‌ها و شوراها.

شایستگی‌های حرفه‌ای ـ یادگیری مداوم، خلاقیت و نوآوری.

تجربه ـ سنوات خدمت.

تجربه ـ سابقه تدریس به همکاران.

تجربه ـ دریافت تقدیرنامه.

تجربه ـ دوره ضمن خدمت: در این بخش، اطلاعات مستقیم از سامانه ضمن خدمت دریافت شده و قابل ویرایش نیست.

تگ های مرتبط

ارسال نظر