حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

سایت شماره یک:

حقوق بازنشستگان هر ساله با تصمیم دولت تغییر می کند و افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان یکی از دغدغه های اصلی بازنشستگان است. حقوق بازنشستگان با نوسان تورم باید تغییر کند و متناسب با آن باید بیشتر شود تا امرار معاش بازنشستگان دچار مشکل نشود . حسین سوری (فعال صنفی بازنشستگان کشوری) از دو فقره افزایش​ حقوق بازنشستگان کشوری در سال جاری خبر داد. افزایش حقوق بازنشستگان همچنان در بلاتکلیفی است و این نگرانی مستمری بگیران را بیشتر از قبل کرده است.

حقوق بازنشستگان

به گزارش سایت شماره یک، مقصود مقدمی کیا، مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان‌غربی با بیان لزوم افزایش حقوق بازنشستگان گفت: خوشبختانه افزایش ۳۸ درصدی حقوق «بازماندگان، کارافتادگان و بازنشستگان» تصویب و در آذربایجان‌غربی نیز بر اساس حروف الفبا بر روی فیش این افراد اعمال و حقوق آن‌ها هم در حال پرداخت است.

وی با اشاره به چالشی بودن افزایش حقوق بازنشستگان افزود: مقرر شده افزایش حقوق بازنشستگان و بحث چالشی اخیر مستمری بگیران سایر سطوح، عین قانون انجام شود و همه در برابر قانون و طبق مصوب مجلس شورای اسلامی باید تابع این قواعد باشیم.

وی ادامه داد: آنچه مجلس تایید کرده، مصوبه هیات امنای تامین اجتماعی به تبعیت از مصوبه شورای عالی کار است که ضامن افزایش ۳۸ درصدی به علاوه ۵۱۵ هزار و ۱۶۶ تومان حقوق مستمری بازنشستگان سایر سطوح یا همان متوسط بگیران است.

مقدمی کیا با اشاره به آن دسته از افرادی که این افزایش حقوق شامل آنان شده است، اضافه کرد: حدود ۸۲ هزار نفر از بازماندگان، کارافتادگان و بازنشستگان دارای پرونده فعال در تامین اجتماعی آذربایجان‌غربی هستند.

براساس مصوبه هیات وزیران مقرر شد، در خصوص حداقل حقوق بازنشستگان، از کار افتادگان و مجموع مستمری بازماندگان سازمان تامین‌اجتماعی که به موجب قوانینی از جمله مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی، نباید از حداقل مزد کارگری کمتر باشد.

در پی صدور بخشنامه اصلاحیه میزان افزایش حقوق مستمری‌بگیران در سال ۱۴۰۱، احکام حقوقی و فیش شهریور ماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران سایر سطوح این سازمان با اعمال افزایش صادر شده و در سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir قابل مشاهده است.

جلسه‌ای با حضور اعضای هیئت مدیره اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری و میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، صبح روز چهارشنبه، ۲۳ شهریورماه، برگزار شد. 

حسن صادقی گفت: بازنشستگان همچنان منتظر پرداخت ۲۵ درصد معوقه متناسب‌سازی خود از سال ۱۴۰۰ هستند و امیدواریم با درایت و مدیریت سازمان این خواسته‌ی به حقِ بازنشستگان محقق شود.

در این جلسه حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، ضمن تشکر از همراهی و همدلی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در اجرای مصوبه شورایعالی کار و افزایش ۳۸ درصدی حقوق سایر سطوح بازنشستگان، معیشت و درمان بازنشستگان را از مهم‌ترین اولویت‌ها و دغدغه‌های اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری برشمرد. 

صادقی با تشریح مسئله‌ی متناسب‌سازی عنوان کرد: بازنشستگان همچنان منتظر پرداخت ۲۵ درصد معوقه متناسب‌سازی خود از سال ۱۴۰۰ هستند و امیدواریم با درایت و مدیریت سازمان این خواسته‌ی به حقِ بازنشستگان محقق شود. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در بخش دیگری از سخنان خود به مباحث مهم سازمان پرداخت؛ وی با یادآوری این موضوع که ضریب پشتیبانی رو به کاهش است و این مسئله باعث کسری بودجه سازمان می‌شود، عنوان کرد: ادامه این روند قطعاً به نفع سازمان نیست و باید تدابیر درستی در این خصوص اندیشیده شود. 

صادقی در ادامه با پرداختن به مسئله‌ی درمان، گفت: یکی از مشکلات جدی بازنشستگان همین بیمه‌های تکمیلی درمان است. گاهی بیمه‌گر به تعهدات خود عمل نمی‌کند و پیامدهای منفی آن متوجه بازنشستگان می‌شود. 

وی بیان کرد: ما از ابتدا هم با این نوع بیمه مشکل داشتیم و معتقد بودیم که قانون الزام به درستی باید اجرا شود. به عبارت دیگر سازمان تأمین اجتماعی باید به گونه‌ای عمل کند که بازنشستگان دیگر نیازی به بیمه مکمل نداشته باشند. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: اتحادیه همواره و در همه دولت‌ها به دنبال مطالبات بازنشستگان و بیمه شدگان بوده و برای این اتحادیه فرقی نمی‌کند چه کسی بر مسند مدیریت سازمان باشد. در هر برهه‌ای که مدیریت تأمین اجتماعی به خواسته‌ی به حقِ بازنشستگان توجه کرده است، ما با او همسو شدیم و اگر اینگونه نبوده، ما مقابلش ایستادیم. 

در این جلسه میرهاشم موسوی نیز ضمن تشکر از پیگیری‌های جدی و به حق اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در خصوص مطالبات بازنشستگان به بیان مسائل و مشکلات سازمان تأمین اجتماعی پرداخت. 

رئیس سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد: سال قبل که این مسئولیت را قبول کردم در جواب خبرنگاری که پرسید مهمترین اولویت شما چیست، پاسخ دادم که اولویت اول من پرداختنِ به موقع به حقوق بازنشستگان و اولویت دوم توجه به درمان بیمه شدگان است. تقریباً تلاش کردم در این مدت به تعهدات خود عمل کنم. اولین اقداماتی که در سازمان صورت گرفت قطع وابستگی به سیستم بانکی و استقراض از بانک برای پرداخت هزینه‌ها بود که به لطف خدا حداکثر توان خود را معطوف به این موضوع داشتیم.

اطلاعیه مهم سازمان برای بازنشستگان تأمین اجتماعی

طبق قانون سه قشر بازنشسته در کشور وجود دارد: بازنشسته تامین اجتماعی، بازنشسته کشوری و بازنشسته لشکری.

بازنشسته تامین اجتماعی،‌ فردی است که بیمه شده سازمان تامین اجتماعی بوده و به مدت ۳۰ سال حق بیمه خود را به این سازمان پرداخت کرده است.

بازنشسته کشوری، فردی است که استخدام رسمی دولت بوده است. بازنشسته لشکری، فردی است که در نیروهای مسلح کار کرده است.

بر اساس همین دسته‌بندی،‌ روش های مشاهده فیش حقوقی بازنشستگان به صورت اینترنتی متفاوت است.

در این متن نحوه دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی توضیح داده شده است.

نحوه دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی:

بازنشستگانِ (مستمری‌بگیران) تامین اجتماعی، از طریق سامانه تامین اجتماعی و با استفاده از کدملی می‌توانند فیش حقوقی خودشان را دریافت کنند.

برای مشاهده فیش حقوقی، داشتن نام کاربری و گذر واژه فعال در سامانه تامین اجتماعی الزامی است. پس ابتدا حساب کاربری خود را بسازید و سپس مراحل زیر را انجام دهید.

بازنشستگان تامین اجتماعی برای دریافت فیش حقوقی خود باید مراحل زیر را انجام دهند:

۱: برای این کار ابتدا وارد سایت تامین اجتماعی به آدرس www.tamin.ir شوید.

پس از ورود به سایت تامین اجتماعی، از قسمت میز خدمت که در پایین صفحه قرار دارد گزینه فیش حقوقی مستمری بگیران را انتخاب کنید.

 

 بازنشستگان تامین اجتماعی به این روش فیش حقوقی خود را بگیرند

۲: با کلیک بر روی گزینه فیش حقوقی مستمری بگیران، وارد صفحه «خدمات غیرحضوری مرتبط با مستمری بگیران» شوید.

در این صفحه با کلیک بر روی بخش فیش حقوقی مستمری بگیران، «مشاهده فیش حقوقی مستمری بگیران» را انتخاب کنید.

 بازنشستگان تامین اجتماعی به این روش فیش حقوقی خود را بگیرند

۳: با انتخاب مشاهده فیش حقوقی، وارد صفحه‌ای می‌شوید که این پیغام برایتان می‌آید: نام کاربری و گذر واژه خود را وارد کنید.

گزینه تایید را انتخاب کنید تا وارد صفحه ورود به سامانه شوید.

 بازنشستگان تامین اجتماعی به این روش فیش حقوقی خود را بگیرند

۴: در این صفحه نام کاربری (کد ملی) و گذرواژه ، خودتان را وارد کنید.

 بازنشستگان تامین اجتماعی به این روش فیش حقوقی خود را بگیرند

۵: در صورتی که نام کاربری و رمز عبور صحیح باشد وارد صفحه زیر می‌شوید. در این صفحه اطلاعات شناسنامه‌ای شما ثبت شده است.

در ادامه از بخش جستجو، فیلدهای مربوط به «سال، ماه و نوع پرداخت» را باید مشخص کنید.

دقت داشته باشید که فیلد مربوط به شماره مستمری به صورت خودکار در این بخش درج خواهد شد.

فیلد مربوط به نوع پرداخت را نیز، «پرداخت ماهانه» قرار دهید.

 بازنشستگان تامین اجتماعی به این روش فیش حقوقی خود را بگیرند

 بازنشستگان تامین اجتماعی به این روش فیش حقوقی خود را بگیرند

۶: با انتخاب گزینه جستجو، فیش حقوقی‌تان نمایش داده می‌شود.

 بازنشستگان تامین اجتماعی به این روش فیش حقوقی خود را بگیرند

دولت زیر بار افزایش حقوق بازنشستگان نرفت!

به گزارش سایت شماره یک، میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره واریز حقوق بازنشستگان غیرحداقلی‌بگیر با احکام جدید گفته است: «بر اساس قولی که قبلاً داده بودیم و برنامه‌ریزی که برای نرم افزار و پیاده سازی احکام انجام شده بود و احکام را هم بارگذاری کرده بودیم، از روز یکشنبه طبق روال هرماه که پرداخت حقوق‌ها از بیستم آغاز می‌شود و تا پایان ماه ادامه دارد، حقوق‌ها بر اساس احکام جدید و اصلاح شده، واریز می‌شود.»

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: از امروز حقوق‌ها با اصلاح احکام و افزایش ۳۸ درصدی به علاوه مبلغ ثابت ۵۱۵ هزار تومان پرداخت می‌شود. وی در پاسخ به اینکه حداقل و حداکثر دریافتی به چقدر می‌رسد؟ گفت: متفاوت است و از یک تا برابر حداقل دستمزد است که تناسب با همان افزایش اتفاق افتاده است.

موسوی درباره زمان واریز معوقات نیز گفت: «در حال برنامه ریزی هستیم، نشست‌هایی نیز با کانون بازنشستگان داشته‌ایم تا سازوکار پرداخت معوقات مشخص شود. به نظر می‌رسد دولت بعد از کش و قوس‌های فراوان قبول کرده است که حقوق بازنشستگان را به اندازه مصوبه شورای عالی کار افزایش دهد، اما نکته مهم معوقاتی است که بازنشستگان در حال حاضر از سازمان تامین اجتماعی طلب دارند، با توجه به اظهاران رئیس سازمان تامین اجتماعی، تا پایان سال مطالبات بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد.»

سازمان تامین اجتماعی باید به تعهدات خود برای حقوق بازنشستگان عمل کند

حمید حاجی اسماعیلی نماینده اسبق کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه بعد از کش و قوس‌های فراوان دولت و سازمان تامین اجتماعی زیر بار افزایش ۳۸ درصدی حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی رفتند، اظهار داشت: «درحالی که بر اساس مصوبه شورای عالی کار در قسمت سایر سطوح دستمزدی باید حداقل دریافتی بازنشستگان با افزایش ۳۸ درصدی به اضافه ۵۱۶ هزار روبرو می‌شد، اما به دلایل مختلف دولت و سازمان تامین اجتماعی زیر بار انجام این کار نرفتند.»

وی افزود: «اما با توجه به تلاش نمایندگان مجلس و فشار بازنشستگان در نهایت دولت از شهریور ماه اعلام کرد افزایش مستمری رقم خواهد خورد، حال در چنین شرایطی قدری از قدرت خرید از دست‌رفته بازنشستگان و مستمری بگیران بازیابی شود، از سوی دیگر یک اشکال در اجرای این مصوبه شورای عالی کار وجود داشت که به نظر می‌رسد دولت آن را مرتفع کرده است.»

حاجی اسماعیلی گفت: «در حالی که روال کار بر این اساس است که اول باید احکام صادر شود و بعد از آن فیش حقوقی در اختیار بازنشستگان قرار گیرد، ابتدا قرار بود این افزایش در فیش حقوقی اعمال شود که این موضوع مورد اشکال بود، اما با توجه به اینکه دولت در ابتدا احکام را صادر کرده این موضوع نیز حل شده، بنابراین از لحاظ قانونی همه چیز برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی فراهم شده است.»

این نماینده اسبق کارگران در شورای عالی کار همچنین با اشاره به اینکه دولت در شش ماه دوم سال معوقات بازنشستگان را پرداخت خواهد کرد، ادامه داد: «با توجه به اینکه در شش ماه اول سال به نوعی افزایش ۳۸ درصدی و به اضافه ۵۱۶ هزار تومان بازنشستگان پرداخت نشد، مقرر شده در ماه‌های آینده این مابه‌التفاوت به حساب بازنشستگان واریز شود، به طوری که در نیمه دوم سال و در پایان هر ماه این کار انجام خواهد گرفت و تا پایان سال دولت بدهی خود به بازنشستگان در نیمه اول سال را پرداخت خواهد کرد که این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است.»

وی در ادامه با اشاره به اینکه صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری وضعیت بسیار وخیمی دارند، اضافه کرد: «در حال حاضر با توجه به اینکه صندوق‌های بازنشستگی در معرض ورشکستگی قرار دارند، اگر دولت از بودجه عمومی به این صندوق‌ها اختصاص ندهد، آن‌ها نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند، این وضعیت نیز ثمره تلنبار شده مشکلات این صندوق‌ها در طول سال‌های گذشته است، به طوریکه سوء مدیریت‌های گذشته امروز در صندوق‌های به خوبی قابل مشاهده است.»

حاجی اسماعیلی خاطرنشان کرد: «صندوق‌ها باید با اصلاحات ساختاری روبرو شوند، تا از این وضعیت بغرنج خارج شوند، زیرا با توجه به اینکه در سال‌های آینده جمع بازنشسته کشور با افزایش روبرو خواهد شد، منابع این صندوق‌ها برای پاسخگویی به این جمعیت قدر مسلم کافی نخواهد بود، بنابراین در این زمینه دولت باید هرچه زودتر اقدامات اصلاحی را در دستور کار خود قرار دهد در غیر در این صورت صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری در سال‌های آینده بخش عمده بودجه جاری کشور را به خود اختصاص خواهند آن که این موضوع تبعات بسیار جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.»

این فعال کارگری با بیان اینکه دولت باید از دخالت در مدیریت صندوق تامین اجتماعی دست بردارد، خاطر نشان کرد: «در حالی که دولت هیچ‌گونه بودجه‌ای برای این سازمان تامین اجتماعی در نظر نمی‌گیرد، اما در مدیریت و نحوه کارکرد آن به دخالت می‌کند در صورتی که این کارگران و بازنشستگان هستند که با پرداخت حق بیمه منابع مالی این صندوق را تامین کنند، بنابراین کارگران باید از طریق تشکل‌های کارگری مستقل مدیریت صندوق تأمین اجتماعی را برعهده بگیرند.»

وی تصریح کرد: «طی سال‌های گذشته دولت هزینه‌های بسیار زیادی را بر دوش کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی گذاشته، زیرا با توجه به اینکه بنگاه‌های بسیاری زیرمجموعه تامین اجتماعی هستند، این مجموعه‌ها بعضاً به دلیل اینکه امکانات زیادی را در اختیار دارند، به دلیل سوء مدیریت‌هایی که وجود دارد، این مسئله هزینه بسیار زیادی را به صندوق تامین اجتماعی وارد ساخته، بنابراین دولت باید پای خود را از تامین اجتماعی بیرون بگذارد و مدیریت این صندوق را به کارگران و بازنشستگان که مالکان اصلی تامین اجتماعی هستند واگذار کند.»

حقوق بازنشستگان

باقی مانده حقوق بازنشستگان کی واریز می شود؟

به گزارش سایت شماره یک، میرهاشم موسوی در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه با جمعیت هلال احمر ایران که با موضوع «بیمه تامین اجتماعی داوطلبان جمعیت هلال احمر» برگزار شد، درباره واریز حقوق بازنشستگان غیرحداقلی‌بگیر با احکام جدید اظهار کرد: از امروز طبق روال هرماه پرداخت حقوق‌ها آغاز می‌شود و تا پایان ماه ادامه دارد و حقوق‌ها بر اساس احکام جدید واریز می‌شود.

وی تصریح کرد: حقوق بازنشستگان سایر سطوح سازمان تأمین اجتماعی با افزایش 38 درصدی به علاوه مبلغ ثابت 515 هزار تومان پرداخت می‌شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره زمان واریز معوقات ادامه داد: در حال برنامه ریزی هستیم، نشست‌هایی نیز با کانون بازنشستگان داشته‌ایم تا سازوکار پرداخت معوقات مشخص شود.

حقوق بازنشستگان

به گزارش سایت شماره یک، آن‌گونه که مدیران سازمان تامین‌اجتماعی اعلام کرده‌اند، حقوق شهریورماه بازنشستگان از امروز، بیستم شهریور براساس حروف الفبا آغاز خواهد شد.

در همین خصوص مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفته، احکام اصلاح شده جدید ‌حقوق بازنشستگان سایر سطوح اکنون در سایت سازمان تامین‌اجتماعی قابل دریافت است و حقوق این قشر از ۲۰ شهریورماه با حکم اصلاحی پرداخت می‌شود.

بر اساس اظهارات میرهاشم موسوی، این اصلاح در سایر سطوح براساس مصوبه شورای عالی کار انجام گرفته که شامل افزایش ۳۸ درصدی به علاوه ۵۱۵ هزار تومان شده است.

طبق احکام صادر شده، بازنشستگان تامین‌اجتماعی از ۲۰ تا ۳۱ شهریور ماه (بر اساس حروف الفبا) حقوق و مزایای خود را با اعمال ۳۸ درصد افزایش به علاوه ۵۵۰ هزار تومان دریافت ‌می‌کنند.

در این میان، مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی درباره پرداخت معوقات بازنشستگان گفته، برای معوقات فروردین تا اول شهریور، یعنی پنج ماه، برنامه‌ریزی صورت گرفته و نحوه پرداخت معوقات نیز در اسرع وقت اعلام می‌شود.

البته گزارش‌ها حاکی از آن است که در روزهای آینده زمان‌بندی پرداخت معوقات بازنشستگان سایر سطوح تعیین تکلیف می‌شود؛ این معوقات قرار است در ماه‌های آینده و پس از پرداخت بدهی دولت به سازمان به حساب بازنشستگان واریز شود.

حقوق بیش از 85 درصد از بازنشستگان افزایش یافت

واریز میلیونی بازنشستگان از چه روزی است؟

به گزارش سایت شماره یک، با ابطال دو مصوبه دولت برای حقوق بازنشستگان و حق مسکن کارگری، این دو گروه باید منتظر افزایش دریافتی ماهانه باشند؛ ضمن اینکه دولت برای افزایش حقوق کارکنان خود نیز طرحی در دستور کار دارد که نهایی‌شدن آن به بهبود معیشت این افراد کمک خواهد کرد.

احکام حقوقی بازنشستگان تأمین اجتماعی براساس مصوبه جدید صادر شده و از این ماه، حقوق بازنشستگان سایر سطوح مزدی نسبت به سال قبل با افزایش ۳۸ درصدی به‌اضافه ماهانه ۵۱۵ هزار تومان پرداخت خواهد شد. همزمان پرونده حق مسکن کارگری نیز بسته شده و احتمالاً از مهرماه، حق مسکن کارگران با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی نسبت به سال قبل، ۶۵۰ هزار تومان خواهد بود. در این میان طرح افزایش حقوق کارکنان دولت نیز در دست بررسی است و بعد از تأمین منابع، جزئیات آن مشخص می‌شود.

احکام حقوقی بازنشستگان تأمین اجتماعی در سایر سطوح مزدی، بر اساس مصوبه شورای‌عالی کار اصلاح شده و هم‌اکنون در سایت سازمان تأمین اجتماعی قابل دریافت است. این احکام اصلاحی از بیستم شهریورماه مبنای پرداخت حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران تأمین اجتماعی خواهد بود و براساس آن، حقوق بازنشستگان سایر سطوح مزدی (کسانی که مبنای دریافتی آنها بالاتر از حداقل حقوق است) از ابتدای امسال براساس مصوبه شورای‌عالی کار، ۳۸ درصد به‌اضافه ماهانه ۵۱۵ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

میرهاشم موسوی، با اشاره به اینکه حقوق شهریورماه بازنشستگان طبق احکام جدیدی پرداخت خواهد شد، می‌گوید: منابع پرداخت حقوق بازنشستگان تأمین شده و برای پرداخت معوقات پنج ماهه بازنشستگان از محل مابه‌التفاوت افزایش مصوبه قبلی و مصوبه جدید نیز برنامه‌ریزی صورت گرفته و نحوه پرداخت معوقات نیز در اسرع وقت اعلام خواهد شد. بر این اساس، بازنشستگان و وظیفه‌بگیران تأمین اجتماعی در سایر سطوح مزدی که از فروردین تا مرداد امسال طبق فرمول مصوبه دولت (افزایش ۱۰ درصدی به‌اضافه ۶۵۰ هزار تومان تا سقف ۱۰ میلیون تومان) حقوق می‌گرفتند، از این ماه باید منتظر واریز حقوق بر مبنای فرمول مصوبه شورای‌عالی کار (افزایش ۳۸ درصدی به اضافه رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان در ماه) باشند.

حقوق بازنشستگان

اصلاح حق مسکن کارگری از مهر

در نشست شورای عالی کار در نوزدهم اسفند ۱۴۰۰ که به توافق شرکای اجتماعی بر مصوبه مزد ۱۴۰۱ منجر شد، نمایندگان دولت، کارفرما و کارگر روی افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن کارگری و رساندن آن از ۴۵۰ هزار تومان به ۶۵۰ هزار تومان به توافق رسیدند و مصوبه آن طبق قانون برای تصویب نهایی و ابلاغ به هیئت وزیران ارسال شد؛ اما هیئت وزیران در جلسه یازدهم خردادماه ۱۴۰۱ برخلاف روند عرفی و قانونی، به‌جای رد یا قبول این مصوبه و مرجوع یا ابلاغ‌کردن آن، دست به تغییر مصوبه زده و رقم بن مسکن کارگری را با ۱۰۰ هزار تومان کاهش به ۵۵۰ هزار تومان رساندند.

در این شرایط، کارگران در چند جبهه به همراه بازنشستگان معترض شدند و ضمن ارسال شکایت‌هایی به دیوان عدالت اداری، از طریق مجلس نیز مطالبات خود را پیگیری کردند. پیرو این اقدامات، گرچه دیوان عدالت اداری برخلاف رویه‌های قبلی، هیچ واکنشی به شکایت‌های ثبت‌شده از سوی کارگران و بازنشستگان نشان نداد، اما کمیسیون تطبیق مقررات مجلس، هر دو مصوبه دولت برای حقوق بازنشستگان و حق مسکن کارگری را خلاف قانون تشخیص داد و آنها را ابطال کرد.

در ادامه، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در تاریخ بیست‌ونهم تیرماه در نامه‌ای رسمی به سیدابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، مصوبه کمک‌هزینه مسکن کارگران را مغایر با قانون دانست و اصلاح مصوبه در مهلت یک‌هفته‌ای را خواستار شد. در این نامه قید شده بود که پس از انقضای مهلت یک‌هفته‌ای مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته ملغی‌الاثر خواهد شد و به عقیده نمایندگان کارگری، بعد از ملغی‌الاثر شدن این مصوبه، باید رئیس مجلس مصوبه اصلی شورای‌عالی کار را برای اجرا، ابلاغ می‌کرد که البته هیچ‌کدام از این دو سناریو رخ نداد؛ یعنی نه دولت مصوبه خود را ابلاغ کرد و نه رئیس مجلس اجرای مصوبه اصلی را ابلاغ کرد.

در این میان، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخیراً از احتمال تصویب افزایش حق مسکن کارگران در مهرماه خبر داده که می‌تواند نشانه‌ای از بسته‌شدن قریب‌الوقوع این پرونده باشد؛ اما با توجه به اینکه شهریورماه از نیمه هم گذشته، به‌نظر نمی‌رسد افزایش حق مسکن کارگری به حقوق این ماه کارگران قد بدهد و در محتمل‌ترین حالت از مهرماه پرداخت خواهد شد. البته همانند ماجرای حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی که مطالبات آنها از ابتدای سال محاسبه و پرداخت خواهد شد، در موضوع حق مسکن نیز کارگران از ابتدای امسال مستحق حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی خواهند بود و هر رقمی کمتر از این مبلغ به آنها پرداخت شده باشد باید به‌عنوان مطالبات قبلی به آنها پرداخت شود.

افزایش حقوق کارمندان در فاز بررسی

زمانی که دولت بنا به ملاحظاتی، افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان خود در سال ۱۴۰۱ را ۱۰ درصد اعلام کرد، بسیاری از ذینفعان و کارشناسان با استناد به شرایط تورمی و وضعیت معیشتی حقوق‌بگیران، این میزان افزایش را ناکافی و نیازمند بازنگری دانستند.

در ادامه، وقتی دولت از مواضع سختگیرانه خود در قبال حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی کوتاه آمد، طرحی نیز برای افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری با هدف بهبود معیشت و افزایش قدرت خرید آنها در دستور کار قرار داد که البته بنا به اظهارات دیروز رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، همچنان در دست بررسی قرار دارد.

سیدمسعود میرکاظمی یکی دوماه پیش نیز که از این طرح رونمایی شد، شرط اجرای آن را تأمین منابع مورد نیاز اعلام کرده بود و به‌نظر می‌رسد این موضوع همچنان یکی از موانع اجرای الگوی جدید حقوق کارکنان دولت باشد.

خبرها حاکی از این است که الگوی جدید پیشنهادی برای افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری، یک الگوی امتیازی علاوه بر افزایش حقوق سالانه خواهد بود که می‌تواند متغیر باشد و به‌تناسب در هر سال افزایش یابد.

همچنین در این الگو، اجرای ماده ۱۶ قانون حمایت از خانواده نیز مدنظر قرار گرفته و طبق این ماده‌قانونی، کمک‌هزینه اولاد و حق عائله‌مندی کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری، در چارچوب افزایش سنواتی حقوق و دستمزد به‌ترتیب به‌میزان ۱۰۰ درصد و ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. نکته دیگر اینکه گفته می‌شود این الگو به‌واسطه تنگنای معیشتی حقوق‌بگیران دولت، قرار است از امسال اجرا شود اما هنوز مراحل تصویب نهایی و ابلاغ آن در دولت به پایان نرسیده و زمان اجرای دقیق آن مشخص نیست.

افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان سرانجام تأیید شد

علی دهقان کیا، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح تأمین اجتماعی گفت: در جلسه کانون‌های بازنشستگان سراسر کشور، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصویب مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح تأمین اجتماعی خبر داد و گفت که از اول شهریور حقوق این بازنشستگان ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزار تومان اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ماده ۹۶ مصوب شورای عالی کار سرانجام اجرایی شد گفت: مابه‌التفاوت افزایش حقوق‌ها از اول سال به مرور طی ماه‌های آینده اجرایی می‌شود.

دهقان کیا تاکید کرد: همچنین در این جلسه در خصوص کمک‌های مسکن و اختصاص سهام به بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز تصمیماتی اتخاذ شد که به زودی اعلام خواهد شد.

حقوق بازنشستگان

گزارش‌ها حاکی از آن است که فیش حقوقی بازنشستگان سایر سطوح بر اساس احکام جدید صادر شد.

 بالاخره پس از گذشت حدود ۵ ماه و نیم از سال ۱۴۰۱، رقم ششمین حقوق بازنشستگان تغییر خواهد کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر فیش حقوقی شهریورماه در سایت تامین اجتماعی قابل رویت است و طبق وعده داده شده، افزایش ۳۸ درصدی به علاوه ۵۱۵ هزار تومان رقم ثابت برای آن‌ها لحاظ شده است.

تغییر رقم فیش حقوقی شهریور بازنشستگان در حالی است که روز یک‌شنبه هفته جاری، میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی در آیین گشایش بخش زایمان ال دی آر (بلوک زایمانی تک نفره) بیمارستان حضرت معصومه (س) کرمانشاه اعلام کرده بود: از همین هفته بحث اصلاح ۳۸ درصد حقوق به اضافه ۵۵۰ هزار تومان در احکام جدید بازنشستگان سایر سطوح لحاظ خواهد شد و پرداخت حقوق شهریور هم با احکام جدید است.

به گفته او، اختیار این کار به اعضای هیات امنای تامین اجتماعی داده شد که در ماه گذشته مصوبه قبلی اصلاح و احکام بازنشستگان سایر سطوح براساس مصوبه شورای عالی کار اصلاح خواهد شد.

با اجرای احکام جدید حقوق بازنشستگان چند میلیون به حقوق افراد اضافه می شود؟

 مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: از همین هفته بحث اصلاح ۳۸ درصد حقوق به اضافه ۵۵۰ هزار تومان در احکام جدید بازنشستگان سایر سطوح لحاظ خواهد شد و پرداخت حقوق شهریور هم با احکام جدید خواهد بود.

هفته گذشته در همین رابطه، میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی درباره افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی گفت: افزایش ٣٨ درصدی سایر سطوح به‌همراه عدد ثابت تصویب شده و همچنین افزایش ۵٧ درصدی حداقل‌بگیران در این دولت نقش مهمی در معیشت این جمعیت داشته و احکام جدید از شهریور ماه اعمال خواهد شد.

 مبلغ ثابتی که به حقوق بازنشستگان اضافه می شود چقدر است؟

وی افزود: این افزایش حقوق از تعهدات سازمان بوده و ماقبل شهریورماه نیز پرداخت می‌شود. به عبارت دیگر، این افزایش در پرداختی‌ها از اول فروردین ماه ١۴٠١، محاسبه و در اسرع وقت با دریافت سهام دولت پرداخت می‌شود.

 فرمول متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تغییر کرد؟

محمدهادی زاهدی‌وفا، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز تاکید دارد، با بررسی‌های انجام شده و تامین منابع مالی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران سایر سطوح طبق سقف شورای عالی کار اصلاح خواهد شد.

اما درباره افزایش حقوق بازنشستگان، علی اکبر عیوضی، عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران اعلام کرد: طبق اخبار دریافتی ما در کانون، احکام جدید بازنشستگان کارگری صادر شده است.

او افزود: بازنشستگان می‌توانند در دو سه روز آینده این احکام را روی سامانه مربوطه ببینند و آن‌ها را دریافت کنند.

عیوضی در مورد فیش‌های حقوقی شهریور تصریح کرد: فیش‌های حقوقی نیز به زودی براساس احکام جدید بازنشستگان صادر خواهد شد؛ طبق اطلاعات ما همه این کارها در هفته جاری انجام می‌شود.

این عضو کانون بازنشستگان در ارتباط با پرداخت مستمری شهریور مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد: پرداخت مستمری شهریور براساس احکام و فیش حقوقی جدید، از بیستم شهریور آغاز می‌شود؛ پرداخت مستمری‌ها مثل همیشه براساس حروف الفبا است و از روز بیستم به امید خدا کلید می‌خورد.

سود چندگانه بازنشستگان از احکام جدید خود

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به افزایش اندک و تنها ۱۰درصدی حقوق بازنشستگان این صندوق در سال ۱۴۰۱ گفت: این مطالبه کاملا دقیق و درست است و همواره به عنوان یک مطالبه جدی توسط بازنشستگان مطرح می شود.

محمد اسکندری در این خصوص افزود: هم دولت و هم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان این موضوع هستند و دولت هم مدافع این موضوع است. این امر باید تبدیل به یک لایحه شود و در بودجه ۱۴۰۲ مطرح و پیگیری شود.

وی افزود: در پیش نویس تهیه شده برای این لایحه تلاش می‌شود که حقوق بازنشستگان کشوری هم متناسب شود و هم منابع مالی آن دیده شود و خوشبختانه دولت هم این موضوع را در نظر دارد و عزم آن هم بر افزایش حقوق بازنشستگان است.

وی با بیان اینکه صندوق بازنشستگی کشوری در اسفندماه ۱۳۹۸ چهار هزار میلیارد تومان حقوق بازنشستگی پرداخت می کرد، اظهار داشت: در حال حاضر این رقم به ۱۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. ما مشکلات و مسائلی که سازمان برنامه و بودجه با آن مواجه است درک می کنیم و می دانیم که به شدت تحت فشار هستند؛ اما به هرحال، باید در این خصوص برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود و این وضعیت بهبود یابد.

به گزارش سایت شماره یک، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: تلاش کرده ایم حقوق بازنشستگان به موقع پرداخت شود.

هزینه های درمان بازنشستگان را در قالب بیمه تکمیلی پرداخت می کنیم . هزینه های درمان کمتر از ۵۰۰ هزارتومان در چند روز تسویه می شود.

برای بازنشستگان تسهیلات سفر تخصیص می یابد.

 افزایش 38 درصدی تا 57 درصدی حقوق بازنشستگان قطعی شد؟

با بسته شدن پرونده افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، نوبت به پرونده افزایش حقوق کارکنان بازنشسته دولت رسید.

در روزهای گذشته جلساتی میان نمایندگان مجلس با اعضای کانون بازنشستگان کشوری برگزار شده است. موضوع این جلسات بررسی احتمال افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری از شهریور ماه بوده است.

براساس روایتی که بازنشستگان کشوری حاضر در این جلسه نقل کرده‌اند، این احتمال وجود دارد که از شهریور ماه مستمری این گروه به اندازه بازنشستگان تامین اجتماعی افزایش یابد.

نحوه اصلاح مصوبه افزایش مستمری تامین اجتماعی بدین ترتیب بود که مستمری سایر سطوح بگیران به اندازه میزانی که در مصوبه شورای عالی کار تعیین شده بود افزایش یابد.

این مبلغ برای سال جاری سی‌وهشت درصد به علاوه رقم ثابت پانصد و پانزده هزار تومان بود و با عقب نشینی اخیر دولت قرار شد تا از شهریور ماه حقوق نزدیک به یک میلیون و ششصد هزار بازنشسته سایر سطوح بگیر در سازمان تامین اجتماعی بر این اساس پرداخت شود.

افزایش حقوق بازنشستگان از کی عملیاتی می‌شود؟

برهمین اساس بازنشستگان کشوری و لشگری غیر حداقلی بگیر انتظار دارند تا با تصویب لایحه اصلاح بودجه سال ۱۴۰۱ به میزان بیست و هشت درصد بر حقوق فعلی آنها افزوده شود.

البته به موازات این جلسات نمایندگان مجلس با بازنشستگان کشوری، دو سازمان برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی به نیابت از دولت از قصد مشترک خود برای اجرای برنامه برای ترمیم حقوق کارکنان شاغل و بازنشسته خود خبر داده بود.

بازنگری برای ترمیم حقوق بازنشستگان کشوری تنها معطوف به برنامه‌های مشترک مجلس و دولت نیست، به استناد ماده ۱۲۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، حقوق کارکنان بازنشسته و شاغل غیر حداقل بگیر باید به اندازه درصد تورم اعلامی بانک مرکزی باشد.

در صورتی که این اتفاق بیفتد و مستمری کارکنان سابق دولت از شهریور ماه افزایش یابد، به احتمال زیاد تسویه این معوقات به مانند مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی از مهر ماه آغاز خواهد شد.

برای سال ۱۴۰۰ نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی چهل درصد اعلام شد اما حقوق کارکنان مذکور تنها به میزان ۱۰ درصد افزایش یافت، در ادامه مشابه همین افزایش برای بازنشستگان غیر حداقل بگیر نیز در نظر گرفته شد اما با اعتراض بازنشستگان و تشخیص مجلس این مصوبه باطل اعلام شد.

حقوق بازنشستگان

دستور جدید رئیسی برای افزایش حقوق بازنشستگان

یک کارشناس حوزه کار با اشاره به قول مساعد مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی برای ۲۵ درصد باقیمانده طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان، ‌ابراز امیدواری کرد:‌ مصوبه حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی کارگران از همین ماه نهایی شده و جهت ابلاغ به وزارت کار ارسال تا معوقات آن از فروردین به حساب کارگران واریز شود.

به نقل از ایسنا، رحمت الله پورموسی، درباره مصوبه ۶۵۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران گفت: کمک هزینه مسکن کارگران مبلغ بالایی نیست و ۶۵۰ هزار تومانی که شورای عالی کار درنظر گرفت، عدد کوچکی در سبد معیشت کارگران است ولی آنچه مسلم است مصوبات شورای عالی کار تجدیدنظر ندارد و قطعی و لازم الاجرا است.

شاید پیشنهاد تلقی شود ولی چون همه شرکای اجتماعی و نماینده دولت، ‌کارگر و کارفرما و وزیران در آن حضور دارند و به تصویب می رسانند بنابر این مصوبه، قانونی و لازم الاجرا است.

چه شرایطی برای افزایش حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شده است؟

بر اساس آخرین اعلام صورت گرفته از سوی رییس سازمان بیمه تامین اجتماعی کشور، افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی بالاخره مصوب شد.

میرهاشم موسوی گفته است: طبق مصوبه‌ای که توسط وزرای عضو هیات امنا تامین اجتماعی ابلاغ‌ شده از شهریور پرداخت ۳۸ درصد افزایش حقوق براساس احکام جدید به بازنشستگان پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین در حوزه توسعه خدمات غیرحضوری نیز جزو برنامه‌های اولویت‌ دار ماست که خدمات سازمان تامین اجتماعی از ۳۰ مورد به ۴۲ مورد افزیش یافته و خدمات غیرحضوری بیشتر شود.

هر چند حقوق حداقل‌بگیران سازمان تامین اجتماعی امسال بیش از ۵۷ درصد افزایش یافت اما مستمری‌بگیران و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی که جزء حداقل‌بگیران نبودند، با افزایش ۱۰ درصدی در حقوق مواجه بودند.

یک میلیون ششصد هزار مستمری غیر حداقل بگیر از سازمان تامین اجتماعی حقوق بازنشستگی می‌گیرند .به این ترتیب از هفته آینده برای یک میلیون و ششصد هزار بازنشسته غیر حداقلی بگیر احکام جدید صادر شود، این یعنی مستمری این گروه از ابتدای سال به میزان ۳۸ درصد به علاوه رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد.نحوه پرداخت حقوق عقب افتاده 5 ماهه بازنشستگان چگونه خواهد بود؟

یک میلیون ششصد هزار مستمری غیر حداقل بگیر از سازمان تامین اجتماعی حقوق بازنشستگی می‌گیرند و انتظار می‌رود که در روزهای آینده برای آنها احکام بازنشستگی جدید صادر شود. افزایش حقوق این گروه از شهریورماه اعمال خواهد شد و مابه التفاوت پنج ماه نخست سال نیز از مهرماه به مرور تسویه می‌شود.

به گزارش شماره یک، با آغاز شهریورماه، واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی پایان یافت و طبق توافق قبلی دولت با بازنشستگان و مجلس قرار است از این ماه حقوق بازنشستگان غیر حداقلی بگیر این سازمان افزایش یابد.

از نظر قانونی این افزایش حقوق مستلزم مصوبه جدید هیات دولت است که به نظر می‌رسد با واگذاری مسئولیت به سازمان تامین اجتماعی این مسئله برطرف شده باشد.

از طرف دیگر به موجب این مصوبه جدید باید ابتدا احکام بازنشستگی جدیدی برای مستمری بگیران غیر حداقلی بگیر صادر شود تا بتوان براساس آن مستمری‌های جدید را پرداخت کرد.

در حال حاضر احکام بازنشستگی بر اساس مصوبه قبلی است که باعث بروز اختلاف میان بازنشستگان تامین اجتماعی و دولت شد.

روز بیست‌وهفتم مردادماه، محمد زاهدی‌وفا سرپرست وزارت کار در جمع بازنشستگان و در حضور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، مصوبه شورایعالی کار برای افزایش مستمری بازنشستگان را ابلاغ کرده است.

زاهدی‌وفا با اشاره به دلایل تأخیر دولت در زمینه تصویب حقوق بازنشستگان گفت: در زمینه پرداخت حقوق افزایش‌یافته بازنشستگان مشکل کمبود منابع نداریم اما منابع تأمین اجتماعی بیشتر «تعهدی» است و بحث نقد شدن این منابع نیاز به کار و زمان داشت و به همین علت کار با تأخیر انجام شد تا پرداخت‌ها انجام شود. بر این اساس بازنشستگان سایر سطوح در شهریورماه، مطابق مصوبه شورای عالی کار یعنی افزایش ۳۸ درصد به اضافه مبلغ ثابتِ ۵۱۵ هزار و ۱۶۶ تومان را دریافت خواهند کرد.

حقوق بازنشستگان

تکلیف معوقات بازنشستگان چیست؟

هر چند هنوز جزییات دقیقی از نحوه پرداخت مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان در ۵ ماه اول سال اعلام نشده است اما انتظار می‌رود پرداخت ماهانه آن از مهر ماه آغاز و تا بهمن ماه ادامه پیدا کند.

نحوه افزایش حقوق بازنشستگان در سال جاری چالش‌های فراوانی را ایجاد کرد به طوری که تصمیمات اتخاذ شده به اعتراض بساری زا بازنشستگان در شهرهای مختلف منجر شد.

نحوه پرداخت مابه التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان

به گفته سرپرست وزارت رفاه، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و همچنین کانون‌های صنفی بازنشستگان تامین اجتماعی قرار است در شهریورماه احکام قبلی براساس مصوبه شورای عالی کار اصلاح شود.

مطابق این اظهارات انتظار می‌رود که از هفته آینده برای یک میلیون و ششصد هزار بازنشسته غیر حداقلی بگیر احکام جدید صادر شود، این یعنی مستمری این گروه از ابتدای سال به میزان ۳۸ درصد به علاوه رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

با این وصف شهریورماه سال ۱۴۰۱ نخستین ماهی خواهد بود که افزایش حقوق بازنشستگان معترض به صورت کامل اجرا می‌شود.

در عین حال بابت پنج ماه سپری شده از سال جاری نیز مابه التفاوتی به بازنشستگان تعلق خواهد گرفت که انتظار می‌رود پرداخت ماهانه آن از مهر ماه آغاز و تا بهمن ماه ادامه پیدا کند.

در خصوص بازنشستگان حداقلی بگیر نیز چون هیات دولت از همان ابتدا مبنی افزایش مستمری را مصوبه شورای عالی کار قرار داد و به تکلیف تعیین شده در ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی عمل کرد، تغییری در احکام بازنشستگی اتفاق نخواهد افتاد.

به بیان دیگر این گروه از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی همچنان براساس همان احکام قبلی حقوق بازنشستگی خود را دریافت خواهند کرد.

تگ های مرتبط

ارسال نظر