یارانه نقدی | واریز یارانه نقدی

تغییرات نهایی یارانه نقدی | خریداران دلار یارانه نقدی ماه بعد خود را از دست می دهند؟ |

هفته آینده هفتمین مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. آن هم در حالی که دو روز قبل این مساله مطرح شد که احتمالا یارانه افرادی که دلار سهمیه‌ای خریده‌اند قطع می‌شود.

تغییرات نهایی یارانه نقدی | خریداران دلار یارانه نقدی ماه بعد خود را از دست می دهند؟ |
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

یارانه نقدی به زودی حذف می شود. یارانه نقدی شامل همه افراد نمی شود. یارانه نقدی مبلغ چندانی نداشت. یارانه نقدی با چالش زیادی همراه بود. جزئیات حذف یارانه نقدی را بخوانید.

یارانه نقدی

۲۲ آبان ماه یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و علاوه بر مشمولان قبلی، سه میلیون نفر دیگر هم قرار است در لیست دریافت‌کنندگان یارانه جدید قرار بگیرند.

اما در کنار مشمولان جدید، اخباری منتشر شد که حاکی از احتمال حذف یارانه برخی از افراد است؛ افرادی که در هفته گذشته دلار سهمیه‌ای خریده‌اند.

دو روز قبل بود که معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در پیامکی به افرادی که کارت ملی خود را به دلالان دلار اجاره می‌دهند هشدار داد که « اطلاعات هویتی خریداران دلار برای سازمان هدفمندی یارانه‌ها و سازمان امور مالیاتی ارسال خواهد شد.»

این پیامک پس از آن ارسال شد که تعداد زیادی از مردم و به خصوص دلالان برای خرید دلار سهمیه‌ای در مقابل صرافی‌های مجاز صف بستند و بسیاری از مردم، کارت ملی خود را با قیمت ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان به دلالان دلار اجاره می‌دادند تا از سهمیه دو هزار تایی دلاری آنها استفاده کنند.

اما پس از این اتفاق و با توجه به افزایش تقاضا برای دلار ۳۴ هزار تومانی، این مساله مطرح شد که احتمالا یارانه خریداران دلار سهمیه‌ای حذف می‌شود.

سازمان هدفمندی یارانه‌ها هم در خصوص احتمال قطع یارانه بر اثر خرید دلار سهمیه‌ای، اعلام کرد باتوجه به اینکه خرید دلار بخشی از عملکرد اقتصادی خانوار می‌باشد، اطلاعات این افراد جهت ثبت در پایگاه اطلاعات اقتصادی خانوار به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و جهت ثبت در پایگاه رفاه ایرانیان به وزارت کار ارسال می‌شود و خرید دلار می‌تواند به معنای تغییر دهک خانوار باشد.

هنوز مشخص نیست که آیا خرید دلار سهمیه‌ای منجر به حذف یارانه نقدی می‌شود یا نه. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که اجرای چنین برنامه‌ای به یارانه آبان ماه نمی‌رسد.

چراکه تنها سه تا چهار روز به واریز یارانه نقدی باقیمانده و بعید است وزارت کار و سازمان هدفمندی یارانه‌ها از چنان سرعتی برخوردار باشند که سهمیه این خانوارها و افراد را حذف کنند.

در نتیجه باید در ماه‌های آینده منتظر اجرای احتمالی چنین برنامه‌ای بود و دید آیا خرید دلار منجر به حذف یارانه نقدی می‌شود یا نه.

 یارانه نقدی جدید شامل چه کسانی می شود؟

براساس اطلاعات سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از مجموع ۵ میلیون و ۹۳۰ هزار نفری که یارانه آنها در اردیبهشت قطع شده بود، ۳ میلیون نفر مجدد مشمول یارانه شدند.

با توجه به اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها کل افراد ثبت نام شده تا ابتدای آبان 1401 برابر با ٢،٦٥ نفر هستند. با توجه به بررسی‌های انجام شده، از بین این افراد ١،٦٥ نفر در دهک 1-9 درآمدی قرار گرفتند و مشمول پرداخت یارانه شدند.

همچنین یک میلیون نفر نیز در دهک 10 درآمدی قرار گرفته‌اند و مشمول دریافت یارانه تشخیص داده نشده‌اند.

لازم به ذکر است که کل افراد محذوف اردیبهشت 1401، ٥،٩٣ نفر بودند که از این تعداد ٤،٣ نفر در سامانه حمایت درخواست بازبینی ثبت کردند. از این تعداد ٣،نفر در دهک های درآمدی ١-٩ شناخته شدند و مجدد یارانه ایشان برقرار و معوقات یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز شد.

گفتنی است، یکی از معیارهای تعیین دهک بندی خانوارها که اخیرا مورد تاکید قرار گرفته است، دریافت سهمیه 2000 دلاری است. به عبارت دیگر اگر فردی این سهیمه را دریافت کند، اطلاعات مربوط به آن تحت عنوان فعالیت اقتصادی فرد در سامانه رفاه ایرانیان ثبت خواهد شد و ممکن است دهک بندی افراد را دستخوش تغییر کند

اطلاعات خرید دلار از این جهت که یک فعالیت اقتصادی محسوب می‌شود به عنوان یکی از معیار‌های دهک‌بندی در نظر گرفته خواهد شد؛ بنابراین ممکن است افرادی که کارت ملی خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند، به واسطه این فعالیت در دهک بالاتری قرار بگیرند.

پیگیری‌ها از سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها حاکی است، اطلاعات هویتی افرادی که اقدام به خرید دلار با کارت ملی خود می‌کنند، به عنوان فعالیت اقتصادی خانوار در سامانه ثبت خواهد شد و معیاری برای دهک‌بندی قرار خواهد گرفت.

به گزارش تسنیم، معاونت پیشگری از وقوع جرم قوه قضاییه در پیامکی ضمن هشدار به کسانی که کارت ملی خود را برای خرید ۲۰۰۰ دلار به دیگران اجاره می‌دهند، هشدار داد، بدیهی است اطلاعات هویتی خریداران برای سازمان هدفمندی یایانه‌ها و سازمان امور مالیاتی ارسال خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در اظهاراتی گفته، به احتمال زیاد همین میزان یارانه برای سال آینده ادامه داشته باشد.

 رئیس سازمان برنامه و بودجه در رابطه با تصمیم گیری برای ادامه دار بودن پرداخت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی یا ارائه کالابرگ در لایحه بودجه ۱۴۰۲ اظهار کرده، هنوز به این مرحله نرسیده ایم. فعلا کار بر روی منابع و مصارف در حال انجام است. باید درآمد ها و منابع و حقوق ها و غیره مشخص شود. بحث یارانه ها در تبصره ۱۴  مورد بررسی قرار می گیرد و هنوز به این مرحله نرسیده ایم.

به گفته مسعود میرکاظمی، به احتمال زیاد همین میزان یارانه برای سال آینده ادامه داشته باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کالابرگ منتفی می‌شود و یارانه نقدی ۴۰۰ هزار تومانی ادامه دارد به برنا گفته، بر روی سامانه باید کار شود و سامانه آمادگی پیدا کند و به شکل نمونه در یک استان و یا شهری اجرایی شود، اگر موفقیت آمیز باشد و مردم استقبال کنند حتما در لایحه بودجه ۱۴۰۲ لحاظ خواهد شد.

پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از کالاهای اساسی در ماه اردیبشهت، دولت وعده داد که با جایگزینی کالابرگ الکترونیکی افزایش قیمت ناشی از حذف ارز دولتی را جبران خواهد کرد. بر این اساس قرار شد تا جایگزینی کالابرگ الکترونیکی یارانه معیشتی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به ۹ دهک درآمدی پرداخت شود.

طبق اعلام اداره‌کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، در صورتیکه سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر فرد و در صورتیکه جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر فرد به حساب آنان واریز خواهد شد.

یارانه نقدی

گفتنی است، محسن زنگنه، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس ۱۱ مهرماه امسال گفته بود که یارانه نقدی جایگزین ارز ترجیحی است و ارائه کالابرگ منتفی شده، چون زیرساخت آن وجود ندارد و دیگر تاثیر هم ندارد. اما معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در نشست خبری اخیر خود این موضوع را رد کرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: به احتمال زیاد همین میزان یارانه برای سال آینده ادامه داشته باشد.

مبلغ یارانه نقدی در سال جدید تغییر می کند؟

«مسعود میرکاظمی» رییس سازمان برنامه و بودجه در رابطه با تصمیم گیری برای ادامه دار بودن پرداخت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و یا ارائه کالابرگ در لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: هنوز به این مرحله نرسیده ایم. فعلا کار بر روی منابع و مصارف در حال انجام است. باید درآمد‌ها و منابع و حقوق‌ها و ... مشخص شود. بحث یارانه‌ها در تبصره ۱۴ مورد بررسی قرار میگیرد و هنوز به این مرحله نرسیده ایم.

وی در ادامه گفت: ولی احتمال زیاد همین میزان یارانه برای سال آینده ادامه داشته باشد.

رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که احتمال دارد در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کالابرگ منتفی شود و یارانه نقدی ۴۰۰ هزار تومانی ادامه دارد شود گفت: بر روی سامانه باید کار شود و سامانه آمادگی پیدا کند و به شکل نمونه در یک استان و یا شهری اجرایی شود، اگر موفقیت آمیز باشد و مردم استقبال کنند حتما در لایحه بودجه ۱۴۰۲ لحاظ خواهد شد.

دیدگاه خود را ارسال کنید