پایگاه خبری خانه فوتبال:

در این مقاله با یک افزودنی بتن بیشتر آشنا خواهیم شد. با شنیدن کلمه چسب در ذهن ما ماده‌ای برای چسباندن دو جسم دیگر شکل می‌گیرد. در صنعت بتن هم، چسب همین کار را انجام می‌دهد. یا از چسب بتن برای چسباندن دو قطعه بتنی استفاده می‌شود و یا آن را در مخلوط بتنی حل کرده تا ذرات بتن با قدرت بیشتری به هم بچسبند. در ادامه توضیحات بیشتر نحوه این کار را بیان می‌کنیم.

 

افزودن چسب بتن به بتن تازه برای افزایش مقاومت

چسب بتن چیست؟

بتن متشکل از آب و سیمان و سنگدانه است. سیمان در این مخلوط نقش چسباندن اجزا به یکدیگر را دارد. چسب بتن هم مثل سیمان قدرت اتصال بین اجزای بتن را افزایش می‌دهد. این افزایش قدرت بتن در وارد شدن نیرو پیچشی و خمشی به بتن قابل مشاهده است. شاید یکی از ضعف‌های اساسی بتن پایین بودن مقاومت کششی آن باشد. به همین دلیل یک موضوع بسیار مهم در پژوهش‌های نوین صنعت ساختمان برطرف کردن ضعف بتن در کشش است. بتنی که دارای چسب باشد حتی بیشتر از دو برابر یک نمونه بتن عادی از خود مقاومت خمشی به نمایش خواهد گذاشت. توجه داشته باشید که چسب بتن جایگزین سیمان نیست. این محصول صرفا برای تقویت خواص سیمانی است.

چسب بتن برای ساخت بتن بادوام بسیار مناسب است. برای ساخت بتن ضدسایش و در مکان صنعتی چسب بتن عملکرد خوبی دارد. شاید یکی از باورهای غلط افزودن چسب‌های ساختمانی و غیره به بتن برای افزایش مقاومت آن باشد. ولی خیلی از این مواد خواص مکانیکی بتن را دچار تضعیف کرده و بتن را از بین خواهد برد.

کاربرد چسب بتن

از چسب بتن برای ساخت قطعات با مقاومت بسیار بالا استفاده می‌شود. این محصول مقاومت نهایی بتن را بیشتر از مقدار طراحی شده توسط طرح اختلاط خواهد کرد. پس چسب بتن علاج ضعیف بودن یک بتن در برابر نیروهای وارده به بتن است.

از چسب بتن برای ساخت بتن نفوذناپذیر استفاده می‌شود. بتن در حالت عادی تولید حفره دارد. این حفرات به دلیل تبخیر آب بدون استفاده در مخلوط بتنی است. چسب بتن تراکم آن را زیاد کرده و اجازه نفوذ هیچ ماده اضافی به آن را نمی‌دهد. پس از بتن حاوی چسب می‌توان در محیط خیلی خورنده و فعال استفاده کرد.

چسب بتن از بروز ترک در بتن جلوگیری می‌کند. یک پدیده شایع در ساخت بتن بروز ترک سطحی و ریز روی بتن است. برای افزایش مقاومت و جلوگیری از ترک که در دوام و پایایی بتن بسیار موثر است استفاده از چسب بتن بسیار کمک خواهد کرد.

یکی دیگر از کاربردهای چسب بتن ساخت مخزن و استخر است. به دلیل کاهش نفوذ پذیری نشت آب در بتن دارای چسب تقریبا برابر صفر می‌شود. برای آب بند کردن بتن بهترین حالت افزودن چسب بتن به مخلوط تازه است. اجرای صحیح و یکپارچه برای آب بندی بسیار مهم است. روش دیگری برای آب بندی استخر و نم بندی سطوح بتنی استفاده از چسب بتنی رقیق شده است. در این حالت چسب با آب رقیق شده و روی سطوح اندود می‌شود. این کار باید با دقت بسیار بالا انجام شود. چون یک سوراخ ریز کل آب بندی را از بین می‌برد.

ترمیم بتن یک چالش در صنعت بتن است. این کار همواره با محدودیت‌هایی به همراه است. اتصال بتن جدید و قدیم جزو موضوعات پژوهش‌های بسیار از دانشمندان بوده است. در مقالات بسیاری از چسب بتن به عنوان یک ماده قابل اطمینان یاد شده است. به همین دلیل برای ترمیم سازه بتنی از چسب بتن بسیار استفاده می‌شود.

وقتی در بتن ریزی فاصله بیفتد درز سرد رخ می‌دهد. مثلا اگر کامیون حمل بتن دیر برسد بین بتن قبلی و تازه اتصال مناسب رخ نمی‌دهد. در این مواقع یک راهکار مناسب ریختن چسب بتن بین لایه بتن قدیمی و جدید است.

انواع چسب بتن

در بازار انواع مختلفی از چسب وجود دارد. همه این چسب‌ها دو دسته بندی کلی بر اساس ساختار شیمیایی و عملکرد دارند. چسب بتن فاقد یون کلر بوده و برای سازه بتن آرمه منع مصرفی ندارد.

چسب بتن طبق استاندارد ملی ISIRI 2930 و ASTM 1042 ساخته می‌شود. درصد هوای اضافی این چسب در بتن کمتر از 2 درصد و قابل قبول است. حین خرید چسب بتن در جریان باشید که به صورت مایع و شیری رنگ است.

چسب لاتکس

چسب لاتکس یک امولسیون است. امولسیون به مخلوط دو مایع می‌گویند. در بتن محلول روغن در آب استفاده می‌شود. این ترکیبا در مخلوط بتنی پایدار هستند. این محصول حتما باید در حضور سیمان مصرف گردد. ترکیب این چسب پس از خشک شدن به تنهایی حالت ترد و شکننده دارد.

برای افزودن چسب لاتکسی در بتن باید یک طرح اختلاط جدید تعیین کرد. این ماده تا حدود زیادی آب دارد. پس باید آب ورودی به بتن را کنترل کرد. نوعی از چسب لاتکسی با عنوان اکریلیک نیز وجود دارد. پایه این ترکیبات پلیمرهای اسید متااکریلیک و استرهای اکریلیک هستند. گستره این مواد از الاستومرهای خیلی نرم تا پلاستیک‌های سخت می‌باشد.  

چسب لاتکسی یک ویژگی جالب دارد. الاستومتر بودن چسب لاتکسی یک قابلیت ویژه است. یعنی این محصول در برابر نیرو تغییر شکل داده و پس از برداشتن نیرو به شکل اولیه خود بازمی‌گردد.

چسب اپوکسی

خواص مکانیکی بتن با استفاده از چسب اپوکسی بهبود پیدا می‌کند. این چسب معمولا دو جزیی است. پایه این چسب اپوکسی و هاردنر است. چسب اپوکسی ایجاد یک لایه یکپارچه و محکم بین بتن قدیمی و جدید برای ترمیم بتن را بر عهده دارد. این چسب پس از ریختن روی سطح قدیمی سریع خشک می‌شود. پس برای عملیات چسباندن باید قبل از خاصیت چسبندگی نسبت به اتصال دو قطعه اقدام کرد. در هنگام چسباندن دو قطعه توجه به مقاومت بالای چسب ضروری است. اگر مقاومت چسب از دو نمونه بیشتر باشد می‌تواند خاصیت اتصال خود را حفظ کند. و گرنه قبل از خرابی دو قطعه بتنی چسب گسیخته می‌شود.

از چسب اپوکسی برای کاشت میلگرد و شمع کوبی استفاده می‌شود. قدرت این چسب بسیار زیاد بوده و برای تزریق در ترک بتن نیز به کار می‌رود.

2

ترمیم درز و ترک بتن با استفاده از چسب بتن

به هنگام مصرف این چسب بسیار به نکات ایمنی توجه کنید. این چسب بسیار آتش زا است. استفاده از ماسک و تهویه در محیط بسته هم به هنگام مصرف این چسب بسیار مفید است.

روش و مقدار مصرف چسب بتن

در قیمت گذاری چسب بتن در نظر داشته باشید که باید اثرگذاری خود را روی بتن نشان دهد. به همین دلیل نسبت به وزن سیمان باید مقدار قابل ملاحظه‌ای از چسب اضافه کرد. کارشناسان بنابر نیاز و نوع پروژه مقدار 5 تا 25 درصد وزنی سیمان را پیشنهاد داده‌اند. ولی برای تعیین مقدار دقیق باید با متخصصان و کارشناسان صنعت بتن مشورت کنید.

برای مصرف چسب بتن چند روش وجود دارد.

  1. این ماده را با بتن تازه مخلوط کنید
  2. چسب را با استفاده از موادی مثل آب رقیق و برای چسباندن دو قطعه استفاده کنید.
  3. اندود سطح بتن برای آب بندی

روش اول نیاز به طرح اختلاط دقیق دارد. در روش دوم باید سطح زیرین کاملا تمیز شود. حتی شستن سطح با آب بدون املاح توصیه شده است. چون امکان واکنش چسب با شوری و اهک وجود دارد. در صورت تمیز نبودن چسب خاصیت اصلی از دست می‌رود.

3

استفاده از چسب بتن در ساخت سازه های آبی مثل سد برای آب بند کردن

چسب بتن به دلیل خواص کلوییدی ته نشین نمی‌شود. پس برای مصرف نیازی به هم زدن چسب نیست. هم چنین برای جلوگیری از خشک شدن چسب درب آن را محکم ببندید. برای جلوگیری از خشک شدن چسب نیازی به ریختن آب روی چسب نیست.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: