پایگاه خبری خانه فوتبال:

 

 

 

به گزارش تلنگر؛ کریستیانو رونالدو دوس سانتوس آویرو، متولد 5 فوریه 1985 است در فونچال، مادیرا، پرتغال است. او یکی از بزرگترین بازیکنان نسل خود است.

پدر رونالدو، خوزه دینیس آویرو، مدیر تجهیزات باشگاه محلی آندورینیا بود. در سن 15 سالگی تشخیص داده شد که رونالدو به بیماری قلبی مبتلا شده است که نیاز به عمل جراحی دارد، اما وی فقط برای مدت کوتاهی کنار رفت و بهبودی کامل پیدا کرد. او ابتدا برای کلوب دسپورتیوو ناسیونال مادیرا بازی کرد و سپس به اسپورتینگ کلوب پرتغال (معروف به اسپورتینگ لیسبون) منتقل شد، در آنجا برای تیم‌های مختلف جوانان آن باشگاه بازی کرد قبل از اینکه اولین بازی خود را در تیم اول اسپورتینگ در سال 2002 انجام دهد.

رونالدو یک بازیکن قد بلند با قد 18 سانتیمتر، ورزشکاری فوق العاده در زمین است. او در اوایل فوتبال خود یک بال راست بود اما در ادامه به یک مهاجم با سبک حمله آزاد تبدیل شد. او می‌توانست حریفان را با ضربه‌ای که فضای کافی برای باز شدن در دفاع‌های حریف ایجاد می‌کرد، مسحور کند.

بازی باشگاهی

پس از یک فصل موفق با اسپورتینگ که این بازیکن جوان را مورد توجه بزرگترین باشگاه های فوتبال اروپا قرار داد، رونالدو در سال 2003 با منچستریونایتد قدرتمند انگلیس قرارداد امضا کرد. . بهترین فصل او با یونایتد در 2007–2008 بود، زمانی که او 42 گل لیگ و جام حذفی به ثمر رساند و جایزه کفش طلا را به عنوان بهترین گلزن اروپا با 31 گل لیگ به دست آورد که خودش یک رکورد ورزشی محسوب می‌شد.. پس از کمک به یونایتد برای قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا در می 2008، رونالدو افتخارات بهترین بازیکن سال فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) را برای فصل درخشان 2007–2008 به دست آورد. او همچنین هدایت یونایتد را به حضور در فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال 2009 رساند که آنها از بارسلونا شکست خوردند.

بلافاصله پس از آن، رونالدو به رئال مادرید رفت تا با مبلغ 80 میلیون پوندی رکورد نقل و انتقالات را بشکند. گلزنی‌های او در رئال نیز ادامه پیدا کرد و او بیشترین گل (40) را در تاریخ لالیگا در طول فصل 11-2010 به ثمر رساند. در فصل 2011–2012 رونالدو به مادرید کمک کرد تا قهرمانی لالیگا را به دست آورد و 46 گل در طول فصل لیگ به ثمر رساند. او در سال 2013 در مجموع 66 گل در 56 بازی با مادرید و تیم ملی پرتغال به ثمر رساند تا دومین بازیکن سال جهان خود را به دست آورد. در سال 2014 او در 43 بازی 52 گل به ثمر رساند و مادرید را به قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا رساند که نتیجه آن کسب یک توپ طلای دیگر رونالدو بود. در فصل 15–2014 او 48 گل به ثمر رساند تا در لالیگا در گلزنی پیشتاز شود. رونالدو در اکتبر 2015 سیصد و بیست و چهارمین گل خود را به عنوان بازیکن رئال به ثمر رساند و بهترین گلزن تاریخ باشگاه شد. او 35 گل در لالیگا در فصل 2015–2016 به ثمر رساند و به رئال کمک کرد تا رکورد یازدهمین قهرمانی خود در لیگ قهرمانان را کسب کند و در دسامبر 2016 چهارمین توپ طلای حرفه ای خود را به خاطر دستاوردهایش به دست آورد. رونالدو در فصل 17–2016 در تمامی رقابت‌ها 42 گل برای رئال به ثمر رساند و تیمش را به قهرمانی در لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا در آن فصل رساند که منجر به کسب پنجمین توپ طلای حرفه‌ای شد. در فصل 18–2017 او در 44 بازی 44 گل به ثمر رساند و رئال برای سومین بار پیاپی قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد. او فوتبال خود را در رئال با 311 گل در 292 بازی به پایان رساند.

در ژوئیه 2018 او به قراردادی چهار ساله به ارزش 112 میلیون یورو به یوونتوس پیوست.  در اولین فصل حضورش در یوونتوس 28 گل به ثمر رساند که کمترین تعداد گل های داخلی او از آخرین فصل حضورش در منچستریونایتد بود. در فصل 2019-20 رونالدو به باشگاه کمک کرد تا یک قهرمانی دیگر در لیگ کسب کند و یوونتوس بعداً سوپرکاپ ایتالیا 2020 و فینال کوپا ایتالیا 2021 را به دست آورد. چند ماه پس از بازی آخر، او یوونتوس را ترک کرد و به منچستریونایتد بازگشت. با این حال، دومین حضور او در این باشگاه ناامید کننده بود. هم رونالدو و هم منچستر با مشکل مواجه شدند و او نارضایتی فزاینده ای را از باشگاه ابراز کرد. در نوامبر 2022 قرارداد او با "توافق متقابل" فسخ شد. ماه بعد رونالدو با باشگاه النصر عربستان سعودی قرارداد امضا کرد.

رونالدو در اوت 2003 اولین بازی خود را برای تیم ملی پرتغال در برابر قزاقستان انجام داد. او یک بازیکن کلیدی در مقام چهارم پرتغال در جام جهانی 2006 بود و کاپیتان تمام وقت تیم ملی شد.

در سال 2012 بازی درخشان او پرتغال را به نیمه نهایی مسابقات قهرمانی اروپا رساند، جایی که تیمش توسط اسپانیا در ضربات پنالتی حذف شد. رونالدو پس از برنده شدن دومین جایزه بازیکن سال خود در جام جهانی 2014 وارد جام جهانی شد، اما تیم پرتغال در مرحله حذفی مرحله گروهی با مشکل مواجه شد. در سال 2016 او به پرتغال کمک کرد تا قهرمان اروپا شود. اگرچه او فقط به دلیل آسیب دیدگی زانو در فینال کم بازی کرد. رونالدو در جام جهانی 2018 بازی درخشانی انجام داد و در چهار بازی چهار گل به ثمر رساند تا اینکه پرتغال به مرحله حذفی صعود کرد و اولین بازی خود را در آن مرحله به تیم دفاعی قدرتمند اروگوئه واگذار کرد. چهار سال بعد رونالدو اولین بازیکن مردی بود که در پنج جام جهانی مختلف گلزنی کرد. با این حال، او برای چندین بازی در ترکیب اصلی حضور نداشت و جام جهانی 2022 پرتغال با شکست در مرحله یک چهارم نهایی به پایان رسید.

رونالدو محبوبترین ستاره تاریخ فوتبال

رونالدو یکی از شناخته شده ترین ستارگان ورزشی خارج از زمین بود و مطالعات متعدد در مورد محبوبیت ورزشکاران نشان داد که او در دوران اوج بازی خود محبوب ترین ورزشکار جهان بود. محبوبیت شدید او رونالدو را به یکی از پردرآمدترین طرفداران تاریخ ورزش تبدیل کرد و در نوامبر 2016 سومین نفری شد (پس از فوق ستاره های بسکتبال مایکل جردن و لبرون جیمز) که با شرکت پوشاک ورزشی نایک قراردادی «مادام العمر» به دست آورد. علاوه بر این، او برند موفق «CR7» خود را از محصولاتی که شامل کفش، لباس زیر و عطر بود، تأسیس کرد. بازاری بودن بسیار زیاد رونالدو در مرکز یک مسئله حقوقی بود که در ژوئن 2017 به وجود آمد. در آن ماه دادستان ها شکایتی را تنظیم کردند که رونالدو را متهم کرد که با پنهان کردن درآمد مربوط به حقوق تصویر در اسپانیا از سال 2011، 14.7 میلیون یورو (16.5 میلیون دلار) از دولت اسپانیا کلاهبرداری کرده است. تا سال 2014. او متهم شد که درآمدی را که از فروش و صدور مجوز از حقوق تصویر خود و تعهدات مالیاتی آن به دست آورده، دست کم گرفته است، اما رونالدو همه اتهامات را رد کرد. با این حال، در ژوئن 2018 او یک حکم دو سال حبس تعلیقی را پذیرفت و با پرداخت 18.8 میلیون یورو (21.8 میلیون دلار) به دولت اسپانیا برای حل این پرونده موافقت کرد.

از اواخر دهه 1990، رئال مادرید مبالغ هنگفتی را برای جذب برخی از مشهورترین بازیکنان خارجی جهان به این باشگاه، جایی که آنها به‌عنوان کهکشانی ("سوپراستارها") شناخته می‌شوند، هزینه کرد. این بازیکنان اغلب گران‌ترین (با هزینه نقل و انتقال) فوتبالیست‌های جهان بودند و ستارگانی چون دیوید بکهام، لوئیز فیگو، رونالدو، زین‌الدین زیدان، کاکا و کریستیانو رونالدو را شامل می‌شدند.

شما می‌توانید اخبار مربوط به فوتبال و ستاره‌های محبوب را در بخش فوتبال پایگاه خبری تحلیلی تلنگر دنبال کنید.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: