پایگاه خبری خانه فوتبال:

 

کاربرد ساندویچ پانل

ساندویچ پانل چیست؟ نوعی مصالح مدرن ساختمانی است که در صنعت از آن استفاده می‌شود، که در نوع ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی جهت پوشش و عایق دیوار و سقف سازه های مدرن به کار برده می‌شود.

کاربرد پانل ساندویچی امروزه بسیار است و در صنایع مختلف از آن استفاده می‌شود. ما می‌توانیم برای ساخت انواع کلین روم (اتاق تمیز) و سازه های پیش ساخته از انواع ساندویچ پانل استفاده کنیم. البته هر کدام از انواع ساندویچ پانل با توجه به نوع متریال به کار برده شده، برای یک نوع کاربری مناسب است. از انواع ساندویچ پانل موجود در بازار ایران می‌توان به ساندویچ پانل پلی استایرن، پلی اورتان، پشم سنگ و ساندویچ پانل اکس پی اس اشاره کرد. ورق‌های به کار رفته در ساختار ساندویچ پانل‌ها نیز در 3 دسته ورق گالوانیزه، ورق آلومینیوم و ورق آلوزینک جای می‌گیرند.

البته دسته دیگری از ورق‌ها نیز هستند که بدون فوم مورد استفاده قرار می‌گیرند که به آن ورق پلی کربنات می‌گویند. در ادامه به بررسی اجمالی از انواع کاربرد ساندویچ پانل می‌پردازیم.

سوله

سوله یکی از پرکاربردترین موارد استفاده از ساندویچ پانل است. سوله‌ها سازه‌های بسیار عظیمی با ابعاد و کاربری‌های مختلف هستند. این سازه‌ها با کاربری‌های متفاوت مانند سوله ورزشی، سوله صنعتی، سوله انبار، سوله مرغداری و...احداث می‌شوند.

درب سوله

درب سوله نیز یکی از موارد مهمی است که برای ساخت سوله باید به آن توجه کنید. برخی از سازندگان تمایل دارند که درب سوله خود را به‌صورت ریلی اجرا کنند. برای نصب درب‌های ریلی سوله ابتدا یک ناودانی نصب می‌شود، سپس بر روی آن یک میل‌گرد و بر روی میلگرد یک چرخ نصب می‌شود. در نهایت یک کلاف از پروفیل 8 در 8 بر روی چرخ جوش می‌‌شود و در داخل این کلاف یک پنل با ضخامت 5 سانتی متر نصب می‌شود.

نصب دیوایس و اکسسوری

اول اینکه باید بدانید در استفاده از ساندویچ پانل برای پوشش دیوار و سقف هیچ محدودیتی در طول، عرض و ارتفاع ساختمان وجود ندارد. اما جالب است بدانید علاوه بر دیوار و سقف از ساندویچ پانل در اجرای کف کاذب برای طبقات به‌عنوان پلتفرم‌های تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها استفاده می‌شود.

اما در مواردی که عبور و مرور و یا وزن دستگاه‌های مستقر بیش از حد تحمل باربری پانل باشد از راهروها یا سازه‌های کمکی مثل گریتینگ (عناصر فلزی که به‌صورت طولی و عرضی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و یک شبکه توری را تشکیل می‌دهند)  یا چکر پلیت (ورق آجدار فلزی)  استفاده می‌کنند.

البته با استفاده از سازه‌های کمکی می‌توان تحمل باربری پانل‌ها را افزایش داد. مثلاً ساندویچ پانل پلی اورتان به کمک سازه‌های نگهدارنده به فواصل یک متر می‌تواند تا 150 کیلوگرم بار را تحمل کند. همچنین لازم به ذکر است که در سازه‌ای که با استفاده از ساندویچ پنل بنا شده است، برای نصب دیوایس‌هایی مانند پنل اسپیلت، به تقویت‌کننده خاصی نیاز نیست.

اتاق تمیز

اگر با کلین روم یا اتاق تمیز آشنایی ندارید در یک خط آن را برای شما توضیح می‌دهم. کلین روم محیطی است که مطابق با الزامات بهداشتی میزان آلودگی اعم از ذرات معلق، میکروب‌ها و رطوبت در آن به میزان ثابت و کنترل شده‌ای است. بر همین اساس کلین روم به 9 کلاس مختلف تقسیم‌بندی می‌شود که میزان آلودگی هر محیط در این کلاس‌ها متفاوت است.

اما مسئله مهمی که در اینجا مطرح است نحوه ساخت اتاق تمیز با ساندویچ پانل است. پانل‌های کلین روم بسته به خورندگی محیط، میزان دما رطوبت با ورق‌ها و فوم‌های مختلفی تولید می‌شوند. اما بهترین نوع فومی که برای این نوع کاربری پیشنهاد می‌شود، فوم پلی اورتان به همراه ورق آلوزینک است. نکته دیگر اینکه ازآنجایی‌که کلین روم در داخل یک محیط سربسته اجرا می‌شود نیازی به ساندویچ پانل سقفی نداشته و برای پوشش دیوار و سقف از ساندویچ پانل دیواری استفاده می‌کنند.

ورق بیرونی و داخلی ساندویچ پنل‌ها نیز کاملاً صاف و بدون طرح یا شیاری تولید می‌شود تا از نفوذ میکروب‌ها به درون شیارها جلوگیری شود.

images_1674911132.jpg

 

سردخانه

ساخت سردخانه با ساندویچ پانل یکی دیگر از کاربردهای مهم ساندویچ پانل است. سردخانه‌ نیز مانند کلین روم به‌صورت یک محیط مجزا در ساختمان‌ها اجرا می‌شوند و برای سقف و دیوار از پانل دیواری استفاده می‌شود. معمولاً برای ساخت سردخانه‌ها از ساندویچ پانل دیواری معمولی یا پیچ مخفی استفاده می‌شود.

اما آنچه بیشتر در انتخاب ساندویچ پانل سردخانه مهم است، نوع عایق، ضخامت آن و ورق رویی است. به همین منظور اغلب از ساندویچ پانل آلوزینک به همراه فوم پلی اورتان یا پشم سنگ استفاده می‌کنند که از ضخامتی بین 0.4 تا 0.7 میلی‌متر استفاده می‌کنند.

ساندویچ پانل‌های سردخانه‌ای با عایق‌های مختلفی به بازار ارائه می‌شود. پیش‌تر پانل پشم سنگ مرسوم بود؛ اما در حال حاضر بسته به کاربری، حجم و نوع سردخانه معمولاً از فوم پلی اورتان استفاده می‌کنند.

درب سردخانه

برای درب سردخانه از نوع ریلی، مانند درب سوله ابتدا یک ناودانی نصب می‌کنند سپس بر روی آن میل‌گرد و در نهایت یک چرخ قرار می‌گیرد. برای چارچوب درب نیز از فلز آلومینیوم به همراه نوار لاستیکی استفاده می‌کنند تا از هدررفت سرما جلوگیری شود.

images_1674910880.jpg

کانکس

یکی از کاربرد های اصلی ساندویچ‌پنل در زمینه ساخت انواع کانکس های مدرن می‌باشد، کانکس‌ها می‌توانند در ابعاد مختلف به واسطه ساندویچ پانل ساخته شوند، کانکس‌های امروزی از نظر عایق بندی صدا، برودت هوا و... نسبت به کانکس ورقی، به لطف ساندویچ پانل بهبود یافته اند.

تأسیسات  کانکس

اجرای لوله‌کشی و تأسیسات کانکس بسته به نوع کانکس ساخته شده متفاوت است. معمولاً در کانکس‌هایی با کاربری سرویس بهداشتی و یا هر نوع کانکسی که مجهز به سرویس بهداشتی باشد، اجرای تأسیسات مکانیکی به‌صورت توکار و روکار اجرا می‌شود که این مورد بستگی به نازک‌کاری اجرا شده در کانکس دارد.

در کانکسی که نازک‌کاری داخلی آن از نوع کاشی یا سرامیک باشد می‌توان از لوله‌کشی توکار استفاده کرد؛ ولی معمولاً لوله‌کشی کانکس‌ها به‌صورت روکار انجام می‌شود؛ مگر اینکه کاربری خاصی کلین روم باشد و یا محدودیتی در استفاده از لوله‌کشی روکار وجود داشته باشد.

اما حتماً از خود می‌پرسید فاضلاب این سازه‌ها به چه صورت اجرا می‌شود؟

برای استقرار لوله‌کشی تأسیسات فاضلاب، در کانکس‌هایی که نیاز به خروجی آب فاضلاب دارند و سرویس بهداشتی یا آشپزخانه در داخل سازه در نظر گرفته شده است، معمولاً ارتفاع کانکس را کمی بلندتر از کانکس‌های معمولی در نظر می‌گیرند تا لوله‌های فاضلاب با شیب بندی موردنظر را بتوان در فضای اضافه شده در زیر کانکس تعبیه نمود.

البته این مورد در کانکس‌هایی به‌صورت اختصاصی با کاربری سرویس بهداشتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است نیاز به نصب شترگلو و سیفون در زیر چشمه توالت دارند. به همین دلیل حداقل 30 سانتی‌متر در زیر کانکس را فضای خالی در نظر می‎گیرند تا تأسیسات دچار آسیب نشوند. البته تأسیسات فاضلاب را توسط ساپورت‎های فلزی و پلی اتین یا پلاستیکی به کف یا شاسی زیر کانکس فیکس می‌کنند.

تأسیسات برقی در کانکس‌ها هم اگر محدودیت خاصی در نوع کاربری کانکس وجود نداشته باشد به‌صورت روکار انجام می‌شود به این صورت که ابتدا داکت‌های برق، مطابق محل‌های مشخص شده نصب می‌شود و سپس سیم‌کشی انجام می‌شود. کلیه سیستم‌های تأسیساتی مکانیکال و الکتریکال مشابه ساختمان‌های معمولی قابل‌اجرا است و می‌توان با رعایت الزامات و استفاده از اکسسوری‌ها و تعبیه تجهیزات خاص از آن‌ها استفاده نمود.

images_1674912735.jpg

خرید ساندویچ پانل

پیش از خرید ساندویچ پانل شما می‌بایست یکسری مراحل مهم را طی کنید از مراجعه به وزارت صنعت و معدن و استانداری گرفته تا طراحی معماری و نقشه‌های اولیه و نهایی سازه. پس از طی‌کردن این مراحل و انجام زیرسازی شما می‌توانید اقدام به خرید ساندویچ پانل کنید. به این منظور شما می‌‌توانید نقشه‌های معماری خود را برای دفتر فنی و مهندسی اجرای ساندویچ پانل ارسال کنید تا نقشه شاپ و کاتینگ لیست را دریافت کنید.

کاتینگ لیست

شامل ریز سفارشات شما اهم از شکل خم و برش فلاشینگ‌ها، طول ساندویچ پانل‌ها با مشخصات، ضخامت و رنگ مورد نظر کارفرما به همراه لیست زیرسازی، پیچ ،مهره و اکسسوری است.

شاپ لیست

نقشه‌ای برای بررسی و تأیید نهایی کارفرما از طرح نهایی اجرا شده ساندویچ پانل است.

تولیدکنندگان ساندویچ پانل

امروزه در صنعت ساندویچ پانل و ساخت ساز تولید کنندگان مصالح مدرن ساختمانی بسیاری وجود دارد. مرکز پانل به عنوان بزرگ ترین مرجع فروش ساندویچ پانل به صورت آنلاین مجموعه ای از بهترین تولید کننده‌های روز ایران را در این صنعت برای رفاه حال مشتریان عزیز فراهم کرده است.

چند نمونه از تولید کنندگان برتر ساندویچ پانل در ایران نظیر، ماموت، تونیکس، کیان پانل، کبیر پانل، مهران پانل، آریا بارون طوس، پارسین ساندویچ پانل هستند که با استفاده از برترین متریال و استفاده از نیروی انسانی خبره و دانش آموخته در این زمینه فعالیت می‌کنند.

تفاوت برند های مختلف ساندویچ پانل

شاید این سوال ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد که تفاوت این برند های مختلف در صنعت تولید ساندویچ پانل چیست؟

در پاسخ به این سوال می‌توانیم به نوع دستگاه‌های استفاده شده، متریال به کار رفته، ورق‌های استفاده شده و یا جزئیات مشخصات فنی مانند عرض ساندویچ پنل و فواصل بین گام‌ها باشد.

در مرکز تخصصی ساندویچ پانل ایران کارشناسان فنی ما به شما کمک خواهند کرد که بهترین مدل و برند ساندویچ پنل را بسته به نیاز خود تهیه کنید، همچنین از صفر تا صد اجرا پروژه و مراحل نصب تیم متخصص نصب مرکز پانل در کنار شما عزیزان می‌باشد.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: