پایگاه خبری خانه فوتبال:

کوهنوردی ورزش بسیار شاد و جذابی است که اگر به صورت درست و اصولی انجام شود، می‎تواند فواید بسیاری برای روح و جسم داشته باشد. اغلب افراد به عنوان یک ورزش یا تفریح به این رشته می‌پردازند. حتی علاقه برخی افراد به کوه در حدی است که کوهنوردی را به عنوان برنامه اصلی سفر خود، انتخاب می‌کنند. در هر صورت فرقی نمی‌کند که شما به صورت حرفه ای به این رشته می‌پردازید یا به صورت مبتدی، به هر حال برای انجام این ورزش به لوازم تخصصی نیاز دارید. ما در این مقاله به طور کامل شما را با لوازم مورد نیاز برای کوهنوردی آشنا خواهیم کرد.

اما قبل از مطالعه این مقاله لازم است در نظر داشته باشید، به بالا رفتن یا پایین آمدن پیاده از ارتفاعات طبیعی کوهنوردی گفته می‌شود که به صورت راهپیمایی، کوه‌پیمایی، کوه‌روی و صخره‌نوردی یا صعود به قلل مختلف انجام می‌گیرد و هرکدام نیازمند لوازم مخصوص می‌باشند.

وسایل و ابزارآلات ضروری در کوهنوردی:

تجهیزات مورد نیاز کوهنوردی جز ضروریات یک کوهنوردی ایمن و مطلوب می‌باشد. پس شما باید وسایل ضروری و غیر ضروری مورد نیاز خود را برای رفتن به کوه بر اساس مدت زمان صعود، فصل صعود و میزان سختی مسیر، اقامت در قله و همچنین تعداد کسانی که می‌خواهید با آن‌ها به قله بروید مشخص نمایید.

از جمله وسایل مهم کوهنوردی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کوله پشتی و کیف کمری
  • کفش مخصوص
  • لباس مخصوص کوهنوردی
  • کاپشن از نوع گورتکس و پلار
  • لوازم بهداشتی
  • مواد غذایی
  • چادر کوهنوردی
  • بادگیر
  • باتوم کوهنوردی
  • بطری آب
  • کیسه خواب
  • فلاسک چای
  • لوازم شخصی مانند قاشق، بشقاب و چنگال

تجهیزات و لوازم مورد نیاز برای کوهنوردی مبتدی:

وسایل کوهنوردی مبتدی تجهیزاتی هستند که مورد نیاز یک فرد برای کوهنوردی در سطح ابتدایی می‌باشند. این تجهیزات  پیشرفته و حرفه‌ای نیستند و معمولاً برای کوهستان‌های معمولی استفاده می‌شوند که یک فرد در یک سفر یک روزه به آن‌ها نیاز دارد. ابزارهایی مانند کفش کوهنوردی مناسب، کلاه کوهنوردی و البته کوله پشتی برای حمل وسایل از جمله تجهیزات برای کوهنوردی مبتدی هستند.

البته به خاطر داشته باشید که کوهنوردی مبتدی شاید به لباس کوهنوردی حرفه‌ای نیاز نداشته باشد، اما در هر صورت لباس شما باید کیفیت لازم را داشته باشد و از انعطاف پذیری بالایی برخوردار باشد.

تجهیزات کوهنوردی ساده:

کوهنوردی ساده شامل یک سفر معمولی گروهی یا خانوادگی به کوهستان‌های اطراف شهر می‌باشد و تنها شامل بالا رفتن و پایین آمدن از مسیرهای ساده و پر تردد است. ولی با این حال نیاز به رعایت کردن پروتکل‌های ایمنی است؛ بنابراین وسایل لازم برای کوهنوردی ساده باید همراه افراد باشد و حتی در صورت امکان از جعبه کمک‌های اولیه برای اتفاقات احتمالی بهره ببرند.

در کوهنوردی ساده، خبری از تجهیزات مانند بیلچه یا ابزارهای پیشرفته سنگ‌نوردی نیست و بیشتر یک سفر به کوهستان معمولی به شمار می‌رود که در این مورد، سفر کوهستان بیشتر یک روزه بوده و جنبه تفریحی آن نسبت به کوهنوردی حرفه‌ای غلبه می‌کند.

27

تجهیزات کوهنوردی حرفه‌ای:

هنگامی که قصد کوهنوردی به صورت حرفه‌ای را دارید و احتمالاً مدت‌ زمان ماندن شما در کوهستان بیش از یک هفته طول می‌کشد، پس باید کلیه موارد ذکر شده در بندهای قبلی را فراموش کرده و به سراغ تک‌ تک تجهیزات حرفه‌ای و پیشرفته بروید.

در این حالت شما امکان دارد به سنگ‌نوردی نیز بپردازید یا حتی احتمال دارد از ارتفاعات صعود کنید یا به ‌احتمال زیاد با بارش برف ‌و باران مواجه می‌شوید و حتی در برخی موارد احتمال سقوط هم وجود دارد. پس باید یک فهرست کامل از وسایل مورد نیاز خود را داشته باشید که برخی از آن‌ها شامل لباس و کفش مناسب کوهنوردی، کوله پشتی، کیسه‌خواب، پیراهن و شلوار پلار، کاپشن و شلوار بادگیر، انواع کلاه کوه‌نوردی، جوراب کوهنوردی، فلاسک چای،  عینک کوهنوردی، شنل باران یا پانچو، باتوم، یا همان چوب‌دستی، قطب نما، انواع دستکش کوهنوردی،  زیرانداز، کلنگ کوهنوردی، طناب انفرادی و کارابین، یخ‌شکن یا همان کرامپون، پتوی نجات، جعبه کمک‌های اولیه، بطری آب، سوت، چراغ قوه، کارت شناسائی و خلاصه تمامی تجهیزات مورد نیاز برای سفر می‌باشند.

نکتة قابل ‌توجه در حمل لوازم کوهنوردی حرفه‌ای، استفاده از کوله پشتی مناسب است که توزیع بار در آن‌ها مناسب بوده و در طول کوهنوردی مشکلی ایجاد نخواهند کرد.

وسایل موردنیاز در فصل زمستان برای کوهنوردی:

اگر در فصل زمستان قصد کوهنوردی دارید، لوازم مورد نیاز شما برای کوهنوردی به شرح زیر است:

  • باتوم کوهنوردی
  • مواد غذایی
  • ظرف آب
  • کرم ضدآفتاب
  • فلاسک
  • چتر
  • دستکش پشمی یاپلار
  • عینک کولاک
  • لایة عایق گرمایی ذخیره (مثل کت پر سبک)
  • روکش دستکش
  • بیس لایر
  • کفش تک پوش نیمه سنگین
  • کاپشن و شلوار بادگیر
  • لایة گرمایی مناسب منفی بیست درجه
  • و...

لباس مناسب کوهنوردی:

28

با توجه ‌به تجربه کوهنوردان حرفه‌ای، به کسانی که می‌خواهند تازه به این ورزش اقدام نمایند، گفته می‌شود که چندین لایه لباس برای کوهنوردی و کوه‌پیمایی خود به همراه داشته باشند. در مجموع به ۳ لایه لباس نیاز دارید. جنس لباس‌ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و بسته به کاربرد آن، متفاوت خواهد بود. با فهرستی از لباس‌های مورد نیاز کوهنوردی در ادامه آشنا خواهید شد.

لایة اول:

لباس‌هایی که با بدن در تماس مستقیم هستند و حکم عرق‌گیر را دارند. همچنین این لباس‌ها در مقابل اذیت نمودن لایه بعدی لباس‌ها جلوگیری می‌کند. از این رو لازم است این لباس‌ها را از جنس نرم انتخاب کنید.

لباس مورد نیاز کوهنوردی در لایه اول شامل پیراهن، زیر شلواری، کلاه نخی، دستکشی راحت و نازک و جورابی مناسب خواهند بود و بهتر است از هر نوع جوراب و لباس زیر، حداقل درون کوله‌پشتی یک‌ دست اضافه به همراه داشته باشید.

لایه دوم:

برای لایة دوم باید به سراغ لباس‌هایی که شما را گرم نگه می‌دارند بروید. لباس‌های این لایه در واقع لباس‌هایی از جنس پلار یا پشم مصنوعی هستند. یک پیراهن پلار، یک شلوار پشمی و جورابی گرم‌تر از جوراب لایة اول مورد نیاز است.

در هوای آفتابی، مناطق گرمسیری و جنگل نوردی یا تورهای یک روزه کوهنوردی، گاهی لایه پشمی حذف می‌شود و از لایه سوم  با جنس و سبک‌تر استفاده می‌شود.

لایة سوم:

این لایه  حالت محافظتی از شما در مقابل باد، باران، سرما، رطوبت هوا و در مجموع هوای طوفانی دارد. بنابراین یک کاپشن و شلوار از جنس کورتکس، بادگیری سبک مناسب می‌باشد. پانچو برای جنگل نوردان و کوهنوردانی که به مناطق بارانی می‌روند، لباسی مناسب است. دستکش‌های گرم کورتکس هم در این زمینه کارآمد می‌باشند.

در تورهای یک روزه و روزهای آفتابی، یک دست لباس خنک، یک بادگیر و یک گرمکن می‌تواند کافی باشد.

چه لباس‌هایی را باید در کوله پشتی کوهنوردی خود داشته باشیم؟

هنگامی که کوله پشتی خود را برای رفتن به کوه آماده می‌کنیم باید سه دست لباس مناسب را حتماً به همراه داشته باشیم. یک دست لباس برای اردوگاه در کوه، یک ‌دست لباس مخصوص پایین امدن و یک دست دیگر برای صعود، البته اگر در کوله پشتی‌تان فضا کم است و اگر نمی‌خواهید کوله‌تان سنگین شود ۲ دست لباس هم کار شما را راه می‌اندازد.

اگر در فصل بارانی صعود می‌کنید، باید حتماً یک بارانی مناسب هم به همراه داشته باشید.

کفش مناسب کوهنوردی چه ویژگی‌هایی دارد:

29

جز ضروری این ورزش انتخاب کفش کوهنوردی مناسب می‌باشد. یعنی شما باید با توجه به فصلی که صعود می‌کنید، کفش مناسب انتخاب نمایید تا در طول مسیر بتوانید با ایمنی کامل و در عین حال بدون وارد شدن احساس خستگی و فشار به بدنتان صعود کنید. 

کفش‌های کوهنوردی کفی سخت‌تری نسبت به کفش‌های معمولی و روزمره دارند، چون باید در مقابل سختی مسیر از پای شما محافظت کنند.

ویژگی کفش کوهنوردی در فصل تابستان و زمستان:

اگر در فصل تابستان قصد صعود به قله را دارید باید کفش شما خنک، راحت، سبک و انعطاف‌پذیر باشد و نوک آن ترجیحاً از جنس پلاستیک باشد. برای صعود در فصل زمستان کفش با توجه ‌به سرمای هوا، برف ‌و یخ مسیر باید حتماً ضد آب و مجهز به یخ‌شکن باشد، همچنین گرم و سبک باشد.

خرید ارزان لوازم مورد نیاز برای کوهنوردی

تا اینجای کار شما می‌دانید که تجهیزات و لوازم مناسب کوهنوردی را با توجه به چه معیارهایی باید انتخاب کرد و نحوه استفاده از آن‌ها در زمان‌های مختلف به چه صورت می‌باشد.

در مورد خرید تجهیزات کوهنوردی  و بهترین انتخاب‌های ممکن در وهله اول احتمالاً تلاش می‌کنید که بهترین مکان برای خرید لوازم کوهنوردی ارزان را پیدا کنید و هزینه سفر خود را پایین آورید. قبلش باید به خاطر داشته باشید که پایین بودن قیمت تجهیزات می‌تواند نوعی تهدید باشد. از این نظر که شما با لوازم بی کیفیت مواجه شوید. بنابراین ما به شما توصیه می‌کنیم تلاش کنید که تجهیزات کوهنوردی ارزان قیمت یا گران قیمت را حتماً از یک فروشگاه معتبر خریداری کنید و به سراغ برندهایی بروید که در سطح بازار بیشتر شناخته شده هستند.

استفاده از تجهیزات کوهنوردی دست دوم نیز یکی دیگر از راهکارهایی است که می‌تواند هزینه کوهنوردی شما را کاهش دهد. البته انتخاب تجهیزات دست دوم باید با دقت بالایی انجام گیرد و فرد خریدار توجه ویژه‌ای نسبت به سالم بودن این تجهیزات داشته باشد. برای یک کوهنورد، کفش کوهنوردی و لباس کوهنوردی حیاتی هستند و تجهیزاتی مانند کیسه خواب و چادر مسافرتی ضامن حفاظت از جان و مال آن‌ها در سرمای کوهستان است. پس حتی اگر به سراغ تجهیزات کوهنوردی دست دوم می‌روید، توصیه ما این است که از نظرات و تجربه‌های افراد حرفه‌ای و مجرب در ین مورد بهره‌مند شوید. زیرا افراد حرفه تسلط کافی را بر روی وسایل مورد نیاز را دارند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: