پایگاه خبری خانه فوتبال:

 

شاید به‌تازگی وارد دنیای تناسب اندام و فیتنس شده‌اید و می‌خواهید بدانید پیلاتس چه ورزشی است یا دقیقا ورزش پیلاتس چیست؟

پیلاتس یک تمرین فوق‌العاده‌ برای ذهن و جسم است که فواید فراوانی دارد. این ورزش بر افزایش قدرت عضلات مرکزی بدن، اصلاح ساختار بدن، افزایش تعادل و انعطاف‌پذیری تأکید ویژه‌ای دارد. همچنین بر ارتباط ذهن با جسم متمرکز است و ﺑﯿﻦ مغز با اعضای بدن، هارمونی فیزیکی اﯾﺠﺎد می‌کند.

این روش مجموعه‌ای از تمرینات دقیق و کنترل‌ شده است که توسط یک مرد آلمانی به نام ژوزف پیلاتس ابداع شده‌ است و به شکلی معجزه آسا هماهنگ‌ کننده‌ی ذهن و جسم است.

پیلاتس برای درمان ابداع نشده؛ اما با مداومت در انجام تمرینات و اجرای صحیح حرکات آن، ذهن و جسم شما را متحول خواهد کرد. شما به کمک این روش، ابتدا به شیوه‌ای هدفمند، کنترل کامل جسم خود را در دست می‌گیرید؛ سپس با تکرار حرکات به تدریج پیشرفت کرده و به هماهنگی طبیعی و هارمونی فیزیکی دست پیدا می‌کنید.

این روش بر روی افزایش قدرت و یکپارچگی بدن، مخصوصاً عضلات مرکزی تمرکز دارد. تمام اجزای بدن را به کار می‌گیرد و باعث می‌شود که تمام عضلات، حتی ریزترین عضلات ورزیده شوند.

 

 

پیلاتس و لاغری

در سال‌های اخیر محبوبیت پیلاتس رو به افزایش بوده و برخی معتقدند پیلاتس برای فرم دهی بدن مناسب است نه برای کاهش وزن! اما پیلاتس و کاهش وزن با هم ارتباط مستقیم دارند زیرا پیلاتس برای تقویت و ساخت عضلات بدون چربی و بهبود ساختار بدن روش خاص و بسیار موثری دارد. تمرین پیلاتس می‌تواند با هماهنگ کردن ذهن و جسم به ما در کاهش وزن کمک شایانی کند.

با این حال، برای کاهش توده چربی یا همان چربی سوزی و از دست ندادن توده عضلانی و به دست آوردن نتیجه مطلوب در کاهش وزن، باید استراتژی و برنامه‌ی بلند مدت داشت.

برای همین در جواب سوال آیا پیلاتس باعث لاغری می‌شود؟ باید بگوییم بله، پیلاتس به شما کمک می‌کند تا لاغری و کاهش وزن را تجربه کنید. نکته مهم اینجاست که نباید تنها حرکت شما در جهت کاهش وزن اکتفا کردن به پیلاتس یا هر ورزش دیگری باشد. باید سبک زندگی‌ را تغییر دهید و پیلاتس را بخشی از زندگی خود قرار دهید.

9

فرق پیلاتس با یوگا

با وجود محبوبیت جهانی هر دو رشته، سردرگمی در مورد یوگا و پیلاتس در همه جای جهان وجود دارد و با افزایش تنوع و سبک‌های مختلف این سردرگمی بیشتر هم می‌شود.

شاید این دو ورزش برای کسانی که با آنها آشنایی زیادی ندارند در ظاهر شبیه به هم باشند. اما اگر می‌خواهید بین این دو رشته ورزشی یکی را انتخاب کنید باید شناخت بیشتری نسبت به آنها پیدا کنید.

پیلاتس و یوگا تفاوت‌های بنیادی دارند، اما شباهت‌های شگفت انگیزی نیز دارند. این تفاوت‌ها را می‌توان در اهداف، اصول، تجهیزات، فرم حرکات و... مشاهده کرد. اغلب تمرینات یوگا و پیلاتس بر روی مت اجرا می‌شوند و پرش و جهش ندارند، برای همین از دید بعضی افراد تازه کار به ظاهر شبیه به هم هستند.

یوگا تنها ورزش نیست، در حالی که پیلاتس فقط به عنوان ورزش شناخته می‌شود. یوگا راه و روشی است برای بهتر زندگی کردن و شامل تمرینات روحی و جسمی، تمرکزذهن و ریلکسیشن و... می‌شود. یوگا تعریفی از تمرینات یا حالات معینی نیست، بلکه بیشتر اشاره به مجموعه‌ای از فنون، از ساده تا بسیار پیشرفته و احوال باطنی مختلف و در واقع یک سیر و سلوک کامل دارد.

ذهن آگاه و تنفس عمیق از ویژگی‌های کلیدی در تمرین یوگا هستند. چراکه در یوگا به عنوان یک استراتژی تناسب اندام، حالت‌های فیزیکی (آسانا) با تکنیک‌های تنفسی (پرانایاما) ترکیب می‌شود. یوگا کانال‌های انرژی بدن را باز می‌کند تا انرژی حیاتی که به آن پرانا می‌گویند، راحتتر عبور کرده و به تمام نقاط بدن راه پیدا کند. انعطاف پذیری عضلات و مفاصل، یکی از نتایج انجام تمرینات یوگا است.

اگرچه پیلاتس یک فعالیت معنوی نیست، اما ریشه آن در شفا و توانبخشی است. پیلاتس بر خلاف اغلب رشته‌های ورزشی تنها برروی نقاط خاصی از بدن تمرکز نمی‌کند. این روش بر روی افزایش قدرت و یکپارچگی عضلات مرکزی بدن تمرکز خاصی دارد. ورزش پیلاتس، تمام اجزای بدن را به کار می‌گیرد و باعث می‌شود که تمام عضلات، حتی ریزترین عضلات ورزیده شوند.

پیلاتس دارای حرکات متنوعی برای افزایش قدرت، تناسب اندام و همچنین انعطاف پذیری بیشتر است. خوب ایستادن، درست نشستن و همچنین درست راه رفتن همگی در نتیجه داشتن عضلاتی ورزیده در مرکز ثقل بدن است. به همین دلیل کسی که پیلاتس کار می‌کند کمتردچار قوز و خمیدگی در ناحیه میانی و پشت خود می‌شود.

در هر سطح از توان بدنی که باشید پیلاتس یا یوگا برای شما مناسب هستند. در تمرین پیلاتس یا یوگا شما در حال افزایش آگاهی نسبت به بدن و تنفس خود هستید و در هر دو کلاس تشویق می‌شوید تا روی تکنیک تنفس خود دقیق شوید.

هر یک از طرفداران این دو ورزش معتقدند که تمرینات آنها همان چیزی است که هر فردی به آن نیاز دارد. برای همین برخی از افراد متقاعد شده‌اند که یکی از این دو نسبت به دیگری بهتر است. اما برای گرفتن نتیجه مطلوب و انتخاب درست باید دید که هدف اصلی ما چیست؟ این امکان وجود دارد که یوگا و پیلاتس از بعضی جهات نتایج شبیه به هم داشته باشند وحتی بتوانند به صورت دو ورزش مکمل در کنار هم انجام شوند. خلاصه اینکه ساده ترین راه برای تصمیم گیری اینکه آیا پیلاتس برای شما بهتر است یا یوگا؟ این است که هر دو را تجربه کنید. از هر کدام چند جلسه را امتحان کنید و خودتان خواهید دید که کدام یک با سلایق و توانایی‌های شما سازگارتر است.

8

 

پیلاتس در خانه

افراد مبتدی شاید تصویر واضحی از پیلاتس و چگونگی انجام آن در خانه نداشته‌ باشند. حتی ممکن است این سؤال از ذهنشان عبور کرده‌ باشد که: پیلاتس برای مبتدیان چگونه امکان‌پذیر است؟

چنانچه مبتدی هستید، برای شروع پیلاتس نیاز به ابزار و تجهیزات خاصی ندارید و این یعنی خانه هم می‌تواند برای شما مکانی امن برای تجربه‌ی یک تمرین خوب باشد.

پیلاتس در خانه تمرین شود یا باشگاه، پیلاتس بانوان باشد یا برای آقایان، در هر صورت ورزش همه فن حریف و جالبی است. برای این می‌گوییم همه فن حریف که هم‌زمان انعطاف‌پذیری، قدرت و تعادل بدن را افزایش می‌دهد. این ورزش در تغییر و اصلاح فرم بدن معجزه می‌کند.

پس برای انجام تمرین پیلاتس در خانه کافی است نحوه صحیح حرکات را یاد بگیرید. سپس 3۰ دقیقه از وقت خالی خود در روز را به انجام این تمرینات اختصاص دهید. برای این که بتوانید اصولی و حرفه‌ای آموزش پیلاتس در منزل را یاد بگیرید بهتر است با یک مربی حرفه‌ای تمرین کنید.

امروزه ورزش‌هایی مثل بدنسازی، یوگا، پیلاتس و حتی هنرهای رزمی، قابلیت آموزش و تمرین به صورت غیرحضوری و آنلاین را دارند. بنابراین شما هم می‌توانید بدون رفتن به باشگاه و از هر کجا که هستید و با حداقل امکانات، ورزش آنلاین در خانه را از تمرینات مبتدی تا پیشرفته دنبال کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انجام ورزش پیلاتس در خانه به وب سایت حسن موسوی یکی از بهترین مربی‌های پیلاتس مراجعه کرده و جواب تمام سوال‌ها درباره پیلاتس را از ایشان بپرسید.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: