پایگاه خبری خانه فوتبال:

 

راکت تنیس یکی از اولین و مهمترین مایحتاج برای کسانی است که قصد دارند به صورت مبتدی یا حرفه‌ای تنیس بازی کنند. این وسیله علی رغم ظاهر ساده‌ای دارد باید با دقت و توجه به نکات مهمی انتخاب و خریداری شود. انتخاب نوع راکت تنیس با توجه به سبک بازی و سطح مهارت صورت می‌گیرد. ما در این مقاله به راهنمای جامع خرید راکت تنیس و معرفی برخی از بهترین برندهای این وسیله ورزشی خواهیم پرداخت.

 

مهمترین نکات خرید راکت تنیس

در کنار سطح مهارت بازیکن تنیس، انتخاب راکت مناسب نیز می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در این بازی داشته باشد. در واقع باید بگوییم حتی یک بازیکن فوق حرفه‌ای نیز با انتخاب راکت اشتباه به احتمال زیاد نمی‌تواند همه مهارت‌های خود را به درستی در بازی پیاده کند. در انتخاب یک راکت نکات بسیار مهمی وجود دارد که توجه به آن‌ها کمک می‌کند انتخاب بهتری داشته باشید. در ادامه با این نکات آشنا می‌شوید.

انتخاب راکت تنیس با توجه به قدرت بدنی

یکی از مهمترین مسائلی که در خرید راکت تنیس باید به آن دقت شود اندازه اندام و قدرت عضلات است. هرچه مدت زمان بیشتری تنیس بازی کنید قدرت عضلات شما افزایش می‌یابد، بنابراین باید رکت را با توجه به فیزیک بدن و مدت زمانی که از تجربه بازی شما می‌گذرد انتخاب کنید. میزان کنترل شما روی توپ بستگی به این انتخاب درست دارد. هرچه از مدت زمان تجربه بازی شما بگذرد و یا از فیزیک قدرتمند بدنی برخوردار باشید کنترل شما روی ضربات بیشتر خواهد بود. اما در صورتی که مبتدی هستید و یا جثه ریزی دارید باید به دنبال راکت‌هایی باشید که قدرت بیشتری به ضربات شما می‌بخشد.

انتخاب راکت تنیس بر اساس قطر گلو

یکی دیگر از نکات مهم در زمان انتخاب راکت قطر گلوی آن است. منظور از قطر راکت محل اتصال پهنای راکت و دسته آن است که عموما به صورت V طراحی می‌شود. این بخش باعث می‌شود که بیشترین نیرو در زمان ضربه زدن به توپ منتقل شود. هرچه قطر گلوی راکت بیشتر باشد قدرت بیشتری را برای ضربه به توپ ایجاد می‌کند. اگر حرفه‌ای باشید و یا قدرت بدنی خوبی دارید که اجازه می‌دهد کنترل مناسبی روی توپ داشته باشید نیاز نیست که از راکت‌هایی با قطر گلوی زیاد استفاده کنید. برعکس این موضوع نیز صادق است. به این معنا که اگر مبتدی هستید باید سراغ راکت‌هایی بروید که قطر گلوی پهن‌تری دارند تا بتوانید ضربات محکمتری به توپ وارد کنید.

2

انتخاب راکت تنیس بر اساس نوع چرخش بدن

سرعت چرخش بدن در تنیس به سه دسته تقسیم می‌شود. چرخش سریع، کند و متوسط. برای این که بدانید چرخش بدن شما از کدام نوع است باید نظر یک مربی تنیس باتجربه در این زمینه را بدانید. هرچه چرخش بدن بازیکن سریع‌تر باشد ضربه قدرتمندتری خواهد داشت. به این ترتیب هرچه چرخش بدن سریع‌تر باشد باید راکتی را انتخاب شود که قدرت ضربه کمتری را در اختیار بازیکن قرار دهد. چنین راکتی کنترل بیشتری را به بازیکن می‌بخشد.

انتخاب راکت تنیس بر اساس سبک بازی

بازیکنان تنیس معمولا در دو سبک بازی تهاجمی یا دفاعی بازی می‌کنند و مشخص کردن سبک بازی یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در انتخاب راکت تنیس حرفه‌ای است. بازیکن تهاجمی معمولا ضربات محکمتری به توپ وارد می‌کند در نتیجه باید به دنبال خرید راکت‌های قدرتی باشد. در حالی که بازیکنی با سبک بازی تدافعی باید از سرعت توپی که حریف به سمت او پرتاب می‌کند استفاده کند؛ بنابراین به یک راکت کنترلی نیاز خواهد داشت.

3

انتخاب راکت تنیس بر اساس اندازه سر راکت

سر راکت تنیس محل برخورد و پرتاب توپ است که از رشته‌های باریکی به نام زه بافته شده است. از نظر بزرگی و پهنا انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • سوپر اورسایز: بیشتر از ۱۱۶ اینچ مربع
  • اورسایز: از ۱۰۷ تا ۱۱۵ اینچ مربع
  • میدپلاس: از ۹۶ تا ۱۰۶ اینچ مربع
  • میدسایز: از ۸۵ تا ۹۵ اینچ مربع

شایع‌ترین انتخاب در میان انواع راکت، راکت مید پلاس و گاهی اورسایز با اندازه ۹۵ تا حدود ۱۱۰ اینچ مربع است. افراد حرفه‌ای معمولا راکت‌های کوچکتری استفاده می‌کنند. هرچه اندازه سر راکت بزرگتر باشد در زمان ایجاد ضربه نیروی بیشتری به توپ وارد کرده و ضربه آسان‌تری را ایجاد می‌کند. این در حالی است که راکت‌هایی با سر کوچکتر معمولا کنترل بیشتری به بازیکن می‌بخشند. به این ترتیب می‌توان گفت که بازیکنان با قدرت بدنی مناسب یا بازیکنان با تجربه و حرفه‌ای بهتر است سراغ راکت‌هایی با اندازه سر کوچکتر بروند.

انتخاب راکت تنیس بر اساس طول راکت

اندازه طول راکت تنیس بزرگسالان در حالت معمولی بین ۲۷ تا ۲۹ اینچ است. عموما راکت‌های بلندتر سبک‌تر از راکت‌های استاندارد بوده و قدرت بیشتری را در زمان ضربه ایجاد می‌کنند. از طرف دیگر کنترل راکت‌های بلند کمی سخت‌تر است که باید این مسئله را در زمان انتخاب در نظر داشته باشید.

انتخاب راکت تنیس بر اساس وزن راکت

یکی دیگر از نکات مهم در زمان خرید راکت تنیس توجه به وزن آن است. وزن راکت نقش مهمی در چرخش بازیکن ایفا می‌کند. هرچه وزن راکت سنگین‌تر باشد ضربات به مراتب قدرتمندتری خواهید داشت. این راکت‌ها در زمان چرخش سریع قدرت دوچندانی به بازیکن می‌بخشند، از طرف دیگر راکت‌های سنگین قدرت مانور را کاهش می‌دهند.

اگر به دنبال ضربات کنترل شده هستید و یا می‌خواهید مانور بیشتری داشته باشید بهتر است راکت‌های سبک‌تر را انتخاب کنید. البته این انتخاب بستگی کامل به میزان شناخت و آگاهی شما از سبک بازی و میزان چرخش بدنتان دارد.

انتخاب راکت تنیس بر اساس تعادل راکت

نقطه تعادل راکت معمولا بستگی به انتخاب شخصی بازیکن دارد. برای این که راکت مناسبی انتخاب کنید نیاز است که راکت‌های مختلفی را امتحان کنید. این بازیکن است که بر اساس شرایطی چون مهارت، قلق‌های ضربه زنی و… انتخاب می‌کند که سر راکت سنگین‌تر باشد یا بدنه آن و یا این که یک راکت بالانس (وزن مساوی بدنه و سر راکت) را انتخاب می‌کند. راکت‌هایی که بدنه سنگین دارند راکت‌های سرعتی و راکت‌هایی که دارای سر سنگین هستند راکت‌های قدرتی نام دارند.

انتخاب راکت بر اساس سفتی و انعطاف‌پذیری

انعطاف‌پذیری راکت روی قدرت و راحتی آن تأثیرگذار است. هرچه قاب راکت محکمتر باشد در زمان ضربه انرژی کمتری هدر می‌رود. اما این نوع راکت‌ها لرزش بیشتری برای عضلات دست به همراه دارند و فشار بیشتری به آن‌ها وارد می‌کنند. هرچه راکت انعطاف پذیرتر باشد کنترل بیشتر و قدرت کمتری ایجاد خواهد کرد.

انتخاب راکت بر اساس الگوی بافت زه

نحوه الگوی بافت زه می‌تواند قدرت، کنترل و چرخش بازیکن را تحت تأثیر قرار دهد. معمولا راکت‌هایی که رشته‌های بازتری دارند برای چرخش‌های سریع و قدرتی مناسب هستند. البته احتمال پاره شدن این نوع راکت‌ها بیشتر است. راکت‌هایی با بافت متراکم‌تر کنترل بیشتری ایجاد می‌کنند و دیرتر پاره می‌شوند.

خرید بهترین راکت تنیس

برندهای مختلف ورزشی راکت تنیس تولید می‌کنند. این راکت‌ها در انواع مختلف و با توجه به نکاتی که به آن‌ها اشاره کردیم برای افراد مبتدی و حرفه‌ای تولید می‌شوند. در حال حاضر از میان بهترین راکت‌های تنیس موجود در بازار ایران که از کیفیت و استاندارد مناسبی برخوردار هستند می‌توان به «راکت تنیس ویلسون» و یا «راکت تنیس هد» اشاره کرد. البته باید توجه داشته باشید که در زمان خرید راکت تنیس حتما به نکاتی که به آن‌ها اشاره کردیم توجه داشته باشید تا یک خرید حرفه‌ای و کاربردی را تجربه کنید.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: