پایگاه خبری خانه فوتبال:

 

 

 

دل‌تان می‌خواهد یکی از کشورهای قاره اروپا را ببنید اما هنوز پای‌تان در خاک قاره آسیا باشد؟ جایی باشید که هم فرهنگ آسیا در آن وجود دارد و هم قوانین اروپا، بخشی از فرهنگش را شکل داده است؟ پس باید چمدان‌تان را ببندید و عازم تور گرجستان شوید. گرجستان کشوری است در مرز اروپا و آسیا، با جغرافیایی متنوع که در حال تلاش برای پیوستن کامل به اروپا می‌باشد. این کشور افسانه‌ای، تاریخی جذاب داشته و از گذشته، بر ایران اثر گذاشته و آثاری نیز برداشته است. اگر دوست دارید با قیمت عالی به گرجستان بروید و بیشتر این کشور زیبا را بشناسید، این مطلب به کارتان می‌آید. اینجا می‌خواهیم به نقل از آژانس گردشگری دالاهو که یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین آژانس‌های گردشگری ایران است، برایتان از دیدنی‌های گرجستان بگوییم. دالاهو به زودی دو تور خاص را به مقصد گرجستان برگزار می‌کند. دو برنامه سفر متفاوت که شبیهش توسط هیچ تورگردان دیگری ارائه نشده و شما را به مناطق خاص و متفاوتی از گرجستان خواهد برد. در گرجستان چه خواهید دید؟ اینجا بیشتر در این باره بخوانید.

 

تفلیس، مقصدی پر از هیجان

تفلیس پایتخت و بزرگ‌ترین شهر گرجستان است. این شهر در دو طرف رود متکواری قرار داشته و جمعیتی حدود ۱٫۵ میلیون در آن زندگی می‌کنند. تفلیس در قرن پنجم میلادی و توسط واختانگ یکم پادشاه گرجستان باستان یا همان ایبریا بنیان‌گذاری شده و به سبب چشمه‌های آب گرم آن، «تْبیلیسی» (مشتق از واژهٔ «تْبیلی» به معنای گرم؛ منسوب به چشمه‌های آب گرم تفلیس) نام‌گرفته است. تاریخ پرفراز و نشیب تفلیس را می‌توان از معماری آن درک کرد که ترکیبی از معماری قرون‌وسطی، معماری نئوکلاسیک و معماری استالینیست است. تفلیس در طول تاریخ سکونتگاه مردم مختلفی با نژاد، فرهنگ و مذاهب مختلف بوده است ولی امروزه از نظر مذهبی در شمار شهرهای مسیحی ارتدکس شرقی به‌حساب می‌آید. در تور گرجستان می‌توانید در کوچه پس کوچه‌های تفلیس گردش کنید، کافه‌های جذابش را ببینید و بیشتر با فرهنگ غذایی مردم آن آشنا شوید.

8

 

خیابان روستاولی تفلیس

خیابان روستاولی یکی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین خیابان‌های تفلیس است. این خیابان قبلاً با نام گلوینی معروف بوده است اما بعدها، گرجستانی‌ها به احترام شاعر محبوب و معروف قرون‌وسطایی خود، نام خیابان را به شوتا روستاولی تغییر دادند. دیدنی‌های فراوانی از جمله خانه اپرا و باله تفلیس در این خیابان قرار دارد. از دیگر مراکز دیدنی خیابان روستاولی می‌توان به پارلمان، دادگاه عالی، کلیسای کاشوتی، موزه مردمی، آکادمی تئاتر روستاولی و آکادمی علوم اشاره کرد. این خیابان 1.5 کیلومتری از میدان تاویسوپلبا یا آزادی (میدان لنین سابق) شروع ‌شده و به مترو روستاولی و خیابان کوستاوا منتهی می‌شود و یکی از جاذبه‌های توریستی تفلیس است. آژانس دالاهو برایمان توضیح داد که در این خیابان می‌توانید قدیمی‌ترین پارک تفلیس را ببینید. در این پارک مجسمه‌ها و تندیس‌هایی از شاعران و نویسندگان اروپای شرقی قرار داده شده است که ممکن است شما هم برخی از آنها را بشناسید. علاوه بر این، سال‌ها پیش، سرکوب مردم گرجستان به دست ارتش شوروی در نزدیکی این پارک رقم خورد. به یاد کشته شدگان این سرکوب هم تندیس‌ها و نشانه‌هایی در تفلیس نصب شده است.

 

مجسمه مادر

کارتْلیس دِدا (به معنای مادرِ کارتلی)، مجسمه‌ایست بر فراز بلندی‌های اطراف شهر تفلیس که بر روی «تپه‌های سولولاکی» بنا شده و شما در هر جای تفلیس که بایستید می‌توانید آن را به‌وضوح ببینید. امروز «مادر گرجستان» به نمادی برای تفلیس تبدیل‌شده است. مجسمه مادر تندیس، یک زن است که کاسه و شمشیر به دست دارد؛ کاسه نمادی است برای پذیرایی از کسانی که وارد تفلیس شده و شمشیر نماد جنگ با کسانی است که به جنگ تفلیس می‌آیند. ساخت این مجسمه در سال ۱۹۵۸ و به مناسبت هزار و پانصدسالگی شهر تفلیس، توسط یک مجسمه‌ساز گرجی به نام «الگوجا آماشوکلی» انجام شده است.

 

محله حمام‌های آبگرم

این محله در کرانه راست رودخانه کورا و در مجاورت خیابان قدیمی تفلیس (old tbilisi) واقع‌شده و جزو قدیمی‌ترین، تاریخی‌ترین و دیدنی‌ترین مناطق تفلیس به شمار می‌آید. علت ساخت حمام‌ها در این منطقه برمی‌گردد به وجود چشمه‌های آب گرم طبیعی سولفوری که در این منطقه به‌وفور یافت می‌شده است. بر اساس افسانه‌ها پادشاه کارتل (نام قدیمی پادشاهی گرجستان) یعنی واختانگ گرگاسالی (به معنی گرگ سر) در قرن 5 میلادی و به‌واسطه کشف این چشمه‌های معدنی در زمان شکار، علاقه‌مند شد شهر جدیدی در اینجا بنا نهد که به‌واسطه گرم بودن آب چشمه‌ها بر این شهر نام تبیلیسی به معنای جای گرم نهاده شد. جهانگردان، مورخان و جغرافیدانان معروفی در آثار به‌جامانده از خود در مورد وجود این چشمه‌ها سخن رانده‌اند. همراه با تور گرجستان دالاهو می‌توانید به این حمام‌ها و مقاصد جذاب دیگر در این کشور زیبا سفر کنید.

9

 

موزه‌ی استالین

هرچند گوری مهم‌ترین شهر این کشور نیست، اما مهم‌ترین موزه‌ را در خود دارد. ساختمان این موزه بنایی است جالب‌توجه که در سال ١٩٥٧ ساخته‌شده و کم‌وبیش حال و هوایی مذهبی را از خود به بیرون می‌پراکند. بازدید از این موزه شامل دیدن خانه‌ای بسیار کوچک از خشت و گل نیز می‌شود که گویا پدر و مادر جوزف استالین یک اتاق آن را اجاره کرده بودند و استالین ِ کوچک چهار سال ابتدایی عمر خود را در این خانه گذرانده بود. این کلبه در مقابل ساختمان اصلی موزه قرار دارد و در تمام این سال‌ها از آن به‌دقت نگه‌داری شده و باوجود کوچک بودن، حس و حال معبدی مقدس را در میان موزه به بینندگان القا می‌کند، انگار که این موزه برای محافظت از این خانه ساخته‌شده است. باقی‌مانده‌ی خانه‌های محله‌ی فقیرنشین گوری را در دهه‌ی سی و هنگامی ‌که پسر محبوبش -استالین- به قدرت رسیده بود، خراب کردند تا شهر را از نو بسازند. موزه استالین از مهم‌ترین دیدنی‌هایی است که در تور گرجستان دالاهو باید آن‌را ببینید.

 

ساحل مغناطیسی

مناطق ساحلی گرجستان از دیرباز پذیرای هزاران جهانگرد در هر فصلی از سال بوده است. در دوران شوروی سابق این منطقه از بهترین نقاط تفریحی امپراتوری شوروی شناخته می‌شد و هنوز آثار مربوط به تفریحگاه‌های سران کشور شوروی سابق در این مناطق وجود دارد در نزدیکی بندر باتومی منطقه‌ای قرار دارد به نام اورکی که به آن ساحل، ساحل سحرآمیز یا ساحل مغناطیسی گفته می‌شود. بر اساس تحقیقات دانشگاه اورکی گرجستان ترکیبات ماسه‌های ساحل این منطقه حاوی مواد معدنی ویژه‌ای است که اثرات درمانی آن در مورد بیماری‌های قلبی، عروقی و عصبی به اثبات رسیده است. بر اساس این مطالعات تنها دو منطقه در جهان شناخته‌شده است که چنین خواصی در آن وجود دارد. چند روز استراحت و تفریح در این منطقه می‌تواند عامل درمان یا پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها باشد. کوهستان‌های گرجستان سرچشمه رودهای متعددی است و عبور رودخانه از شهرها و روستاهای این کشور سیمای آن‌ها را دیدنی‌تر ساخته است. دوست دارید این ساحل خاص و متفاوت را ببینید، سواحل مغناطیسی از دیگر دیدنی‌هایی است که در تور گرجستان دالاهو دیدن آن‌را نباید از دست بدهید.

 

با کدام آژانس گردشگری به گرجستان سفر کنیم؟

اگر دل‌تان یک سفر امن، عالی و کامل می‌خواهد، باید با یک آژانس گردشگری معتبر و قدرتمند به این کشور بروید. برای این منظور می‌توانید به آژانس گردشگری دالاهو اطمینان کنید. دالاهو با ارائه مجموعه‌ای کامل از برنامه‌های سفر، از جمله تور نپال، تور ویتنام

تور برزیل، تور فیلیپین و تورهای جالب و خاص دیگر، راهی مقاصد متفاوت می‌شود. برای اطلاع از برنامه تورهای دالاهو به آدرس dalahoo.com مراجعه کنید و یا با شماره 02141663000 تماس بگیرید.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: