پایگاه خبری خانه فوتبال:

 

تعریف جرم احصان در زنا

قبل از آنکه جرم زنا محصنه را بررسی کنیم و توضیح دهیم، بهتر است به صورت مختصر با جرم زنا آشنا شویم. براساس قانون مجازات اسلامی، زمانی که زن و مردی با یکدیگر رابطه جنسی همراه با دخول برقرار کنند، بدون آنکه میان آنها رابطه زناشویی وجود داشته باشد، جرم زنا اتفاق افتاده است. حالا مفهوم جرم احصان در زنا چیست؟ طبق گفته وکلای حرفه‌ای وکیل وند، زمانی که زن و مرد باهم رابطه جنسی همراه با دخول برقرار کنند، در صورتی که مرد یا زن و یا هر دو، دارای همسر دائمی باشند و بتوانند رابطه با همسر خود برقرار کنند، احصان در زنا رخ داده است. بنابراین اگر زن متاهل عمل زنا انجام دهد، زنای محصنه و اگرد مرد متاهل زنا انجام دهد، زنای محصن نامیده می‌شود.

البته نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که احصان در جرم زنا تحت شرایط پیچیده‌ای صورت می‌گیرد و صرف متاهل بودن طرفین کفایت نمی‌کند. در واقع شرایطی وجود دارد که به ن شرایط خروج از احصان گفته می‌شود و اگر یکی از این شرایط موجود باشد، دیگر زنا محصنه محسوب نمی‌شود. این شرایط عبارت هستند از: مسافرت، حبس، نفاس، بیماری مانع از مقاربت یا بیماری‌ که برای طرف مقابل خطر داشته باشد مثل ایدز و سفلیس.

پس اگر زنی هنگامی که همسر او به مسافرت رفته است، با مرد دیگری جرم زنا انجام دهد، این زنا در حکم محصنه نیست. به علاوه اگر زن همسر موقت داشته باشد و یا همسر او نابالغ و یا مجنون باشد، اگر با دیگری زنا کند، محصنه به حساب نمی‌آید.

 

شرایط تحقق احصان

براساس قانون مجازات اسلامی بیشتر شرایط بگونه‌ای در نظر گرفته شده که زنای محصنه سخت ثابت شود. بنابراین باید بدانیم که شرایط احصان یعنی چه؟ نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که شرایط تحقق احصان در مرد با شرایط تحقق احصان در زن تفاوتی ندارد و شرایط برای هر دو یکسان است. در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین وکلا و مشاوران حقوقی ما را راهنمایی کنند.

  1. زوجیت دائمی: اولین شرطی که باید وجود داشته باشد تا جرم احصان در زنا شکل بگیرد، دائمی بودن نکاح زن و مرد است. اگر زن یا مرد زنا کنند ولی زوجیت آنها دائم نباشد و یا آنکه شبهه وجود داشته باشد درمورد عمل زنای آنها، این زنا محصنه نمی‌شود.

  2. برقراری رابطه زناشویی با همسر از قٌبل: دومین شرط وقوع احصان در زنا این است که شخص قبلا با همسر خود رابطه زناشویی کامل برقرار کرده باشد.

  3. بلوغ: هم مرد و هم زن باید هر دو بالغ باشند. اگر یکی از آنها بالغ نباشد جرم زنای محصنه صورت نگرفته است.

  4. عقل و امکان تمتع: شرط دیگری که وجود دارد این است که زن یا مرد این امکان را داشته باشند که هر زمان که خواستند بتوانند با همسر خود رابطه جنسی برقرار کنند. در چنین حالتی اگر عمل زنا را با شخص دیگری انجام هند، در صورت جمع سایر شرایط، حکم احصان به خود می‌گیرد. پس اگر مرد حضور نداشته باشد و یا زن مریض باشد، زنای محصنه محسوب نمی‌شود.

راه‌های اثبات زنا محصنه

جرم زنا چه محصنه باشد چه غیر محصنه و چه حتی زنا با محارم، در هر صورت به یکی از روش‌های زیر ثابت می‌شود:

  1. اقرار:

اقرار یکی از محکم‌ترین ادله برای اثبات هر جرمی است. البته در مورد جرم احصان در زنا باید توجه داشت که شرایط این جرم باید وجود داشته باشد. در غیر این صورت اقرار قابل پذیرش نیست. بنابراین اگر یک کودک و یا یک مجنون اقرار به جرم زنای محصنه کرد، این اقرار پذیرفته نیست. در ماده 232 قانون مجازات اسلامی آمده است: «هرگاه مرد یا زنی کمتر از چهار بار اقرار به زنا نماید به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می‌شود. حکم این ماده در مورد لواط، تفخیذ و مساحقه نیز جاری است.» در نتیجه اگر زانی یا زانیه کمتر از 4 بار اقرار به زنا کند به حد محکوم نشده و مجازات او تعزیر خواهد بود. نکته قابل توجه دیگر این است که انکار بعد از اقرار باعث سقوط مجازات نمی‌شود مگر در جرمی که مجازات آن رجم و یا حد قتل است. در این حالت شخص در هر مرحله اقرار خود را انکار کند، مجازات او ساقط شده و به مجازات دیگری تبدیل می‌شود.

  1. شهادت شهود:

برای آنکه جرمی مانند زنا از طریق شهادت دادن به اثبات برسد، نیاز به شهادت ۴ مرد عادل است که عمل زنا را آشکارا مشاهده کرده باشند. در صورتی که ۴ شاهد عادل به انجام زنا شهادت دهند ولی شهادت به رویت عمل ندهند، زنا ثابت نمی‌شود. در این حالت برای شاهدان حد صرف جاری می‌گردد. پس شهود باید هم به زنا شهادت دهند و هم به رویت و مشاهده جرم زنا شهادت بدهند تا این جرم ثابت شود.

برای زنای محصنه شهادت سه مرد و دوزخ عادل نیز ثابت کننده است. اما شهادت دو مرد و ۴ زن عادل تنها موجب حکم مجازات شلاق برای طرفین می‌شود.

  1. علم قاضی:

براساس فقه اسلامی قاضی نباید درصورتی که شاکی خصوصی درباره ارتکاب عمل منافی عفت وجود ندارد، درباره آن تحقیق کند. درنتیجه قاضی اصولاً نباید درباره چنین جرمی وظیفه کسب علم ندارد. حتی اگر چنین علمیهم پیدا کرد نمی‌تواند در زمان حکم کردن به آن علم استناد کند.

نابودی بنیان خانواده بعد از اثبات احصان زن در جرم زنا

مجازات جرم زنا محصنه

گفتیم که جرم احصان در زنا، آن را در دسته جرایم حدی قرار می‌دهد. از همین رو مجازات این جرم در شرع تعیین شده است. زنا براساس نوع آن مجازات‌های مختلفی دارد و شامل سنگسار یا رجم، اعدامو یا شلاق می‌شود. در ادامه وکیل خانواده بیشتر درباره آنها صحبت می‌کند.

مجازات اعدام

طبق ماده ٢٢۴ قانون مجازات اسلامی و براساس گفته های وکیل حقوقی، در ۴ حالت مجازات مرد یا زن زناکار اعدام است که عبارت است از: زنا با زن پدر، زنا با محارم نسبی، زنای مرد غیر مسلمان با زن مسلمان و زنای به عنف یا اکراه از سوی زانی. در نتیجه اگر فرد متجاوز مشمول شرایط زنا شود، اعدام خواهد شد.

مجازات سنگسار

این مجازات برای زمانی است که جرم احصان در زنا وارد شود. به موجب ماده ٢٢۵ قانون مجازات اسلامی، زن یا مردی که زنا محصنه انجام می‌دهند به مجازات رجم یا سنگسار محکوم می‌شوند. همچنین در این ماده آمده است که اگر امکان اجرای مجازات سنگسار وجود نداشت، با عنایت به نظر دادگاه این مجازات به صد ضربه شلاق و یا اعدام تبدیل می‌شود.

مجازات شلاق

مجازات دیگری که برای این جرم در نظر گرفته شده شلاق است. براساس ماده ٢٢٨ قانون مجازات اسلامی، اگر دختر بالغ (بالای ٩ سال) و پسر نابالغ (کمتر از ١۵ سال) باشد، دختر ١٠٠ ضربه شلاق می‌خورد. براساس ماده ٢٢٩ نیز اگر مردی همسر دائم داشته باشد و قبل از انجام رابطه جنسی با همسرش، مرتکب زنا شود، به صد ضربه شلاق، تراشیدن موی سر و تبعید به مدت یک سال قمری محکوم خواهد شد. طبق ماده نیز درصورتی که زنا از نوع غیرمحصنه باشد، زمانی به صد ضربه شلاق محکوم می‌گردد. بنابراین اگر جرم احصان در زنا وجود نداشته باشد، مجازات طرفین ١٠٠ ضربه شلاق خواهد بود.

طلاق بائن پس از تحقق احصان در زن

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم زنای محصنه

اینکه این جرم در کدام دادگاه باید مورد بررسی قرار بگیرد سوال خیلی از افراد است. آنطور که وکلای حرفه‌ای وکیل وند می‌گویند، براساس ماده ٣٠۶ قانون آیین دادرسی کیفری جرایم جنسی که منافی عفت عمومی هستند در صلاحیت دادسرا نیستند. پس جرمی مثل زنا اعم از آنکه محصنه باشد یا نه، باید در دادگاه بررسی شود.

در نتیجه برای شکایت از جرمی همچون زنا، باید مستقیما به دادگاه مراجعه کرد. البته پیشنهاد نمی‌شود که به تنهایی اقدام به شکایت از چنین جرمی کنید. بهترین کار این است که با یک وکیل حرفه‌ای در این زمینه مشورت کنید تا به درستی شما را راهنمایی کند و اطلاعات لازم را در اختیار شما گذاشته و مسیر را به شما نشان بدهد. شما می‌توانید از طریق موسسه وکیل وند به بهترین وکلا دسترسی داشته باشید و با آنها مشاوره حقوقی رایگان داشته باشید.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: