پایگاه خبری خانه فوتبال:

لیگ برتر فوتبال گرجستان (به گرجی: უმაღლესი ლიგა) معتبرترین لیگ فوتبال در کشور گرجستان است که از سال ۱۹۹۰ تاکنون برگزار می‌شود.این لیگ از ۱۲ تیم که از سراسر کشور گرجستان در آن شرکت می‌کنند برگزار می‌شود که باشگاه فوتبال دینامو تفلیس با ۱۶ قهرمانی پرافتخارترین تیم این سری مسابقات به حساب می‌آید.

تیم ملی فوتبال گرجستان

تیم ملی فوتبال گرجستان ، نماینده فوتبال ملت گرجستان در مسابقات بین المللی فوتبال مردان است و تحت کنترل فدراسیون فوتبال گرجستان می باشد. اولین بازی تیم ملی گرجستان در سال 1990 انجام شد و این بازی در حالی انجام شد که گرجستان هنوز بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود.این تیم تلاش کرده است تا از یورو 1996 به بعد در هر تورنمنت اصلی تیم های ملی صعود کند، اما تا کنون موفق نشده است. بازیهای خانگی این تیم در ورزشگاه دینامو بوریس پایچادزه در تفلیس انجام می شود.

فدراسیون فوتبال گرجستان

تاریخچه تیم ملی فوتبال گرجستان در سال 1990 آغاز می شود. زمانی که این تیم اولین بازی بین المللی خود را مقابل لیتوانی انجام داد.

فدراسیون فوتبال گرجستان در سال 1992 به عضویت یوفا و فیفا درآمد و این گرجستان را قادر به انجام مسابقات رقابتی در سطح بین المللی می کرد. اولین شکست آنها در سپتامبر 1994 رخ داد که شکست 1-0 برابر مولداوی در چارچوب مقدماتی یورو 1996 بود که گرجستان در گروه خود سوم شد.

تیم های بالاتر از گرجستان مولداوی، ولز و آلبانی بودند اما گرجستان هفت امتیاز عقب تر رده اول بود. گرجستان با کسب 10 امتیاز و کسب مقام چهارم، مقابل لهستان که در رده چهارم رقابت های جام جهانی 1998 فرانسه بود، شکست خورد. در آن زمان گرجستان به چهل و دومین رتبه در رنکینگ جهانی فیفا رسید. در مرحله مقدماتی یورو 2000 تیم ملی گرجستان در یک مسابقه به برد رسید و دو بازی را با تساوی به پایان رساند و با 5 امتیاز در قعر گروه قرار گرفت. این آغاز دوره افت فوتبال گرجستان بود.

فوتبال حرفه ای در گرجستان

فوتبال حرفه ای در گرجستان دراین چند سال اخیر رشد قابل توجهی را از خود نشان داده است  که از جمله آن  می توان به میزبانی جام  ملت های اروپا در در رده زیرنوزده  سال (2017) اشاره کرد  که با قهرمانی انگلیس به اتمام رسید. همچنین می توان به نتایج درخشان آنها در مقابل ایرلند واتریش ودرنهایت متوقف کردن تیم ملی ولز درکاردیف با همه ستارگانش  نام برد  که حاکی از رشد محسوس این تیم  نسبت به سال های نه چندان دور است.

در حال حاضر بسیاری از بازیکنان گرجستان  در لیگ های معتبری مشغول به بازی هستند  که از آن جمله می توان به زننده دو گل این تیم در بازی آخر یعنی والری کازیاشولی نام برد  که در لیگ امریکا موسوم به MLS  حضور دارد و همچنین  به دومدافع شاخص وجوان این تیم اشاره کرد که هر دویشان  لژیونر هستند، داویت کوچولاوا درشاختار دونتسک و سالمون کویرکویلیا در لوکوموتیو مسکو بازی  می کنند  که با بازی  در این دو تیم مطرح، حضور در لیگ قهرمانان اروپا را  نیز تجربه می کنند.

این را هم باید اضافه کنیم  که تورنیکه اوکریاشویلی که در کراسنودار روسیه توپ میزند توانسته جایزه بهترین بازیکن سال این کشورازآن خود کند.

آکادمی فوتبال گرجستان

با توجه به پیشرفت رو به رشد فوتبال در گرجستان هر از چندگاهی اخباری از راه اندازی آکادمی فوتبال حرفه ای منتشر می شود. حتی در این میان ایرانیان نیز دست بکار شده و انواع و اقسام آکادمی فوتبال در گرجستان را راه اندازی کرده اند!!

از آخرین مدارس فوتبال در گرجستان می توان به کریستیانو رونالدو، ستاره سرشناس تیم فوتبال رئال مادرید  به همراه آندری شوچنکوی اوکراینی آکادمی فوتبالی را در تفلیس، پایتخت گرجستان افتتاح کرد.

در این رویداد رونالدو با پوشیدن پیراهن سفید و کلاهی که بر سر داشت با روی باز با کودکان حاضر در محل و هوادارانش برخورد کرد و با آنها به گفت‌و‌گو پرداخت. این ستاره پرتغالی در پایان پس از امضا دادن به هوادارانش با آنها عکس یادگاری هم گرفت.

در این بین کاخا کالادزه، مدافع پیشین تیم فوتبال میلان نیز رونالدو و شوچنکو را همراهی می‌کرد. این مهاجم گرجستانی پس از 9 فصل بازی برای روسونری‌ها کفش‌هایش را آویخت و حالا به عنوان معاون نخست وزیر گرجستان فعالیت می‌کند.

ثبت نام در آکادمی فوتبال گرجستان

به دلیل نزدیکی به ایران و همچنین برگزاری مسابقات در سطح اروپا، امروزه گرجستان یکی از مقاصد استعدادهای فوتبال ایران به شمار می رود و خیلی از ستاره های آینده ورزشی به دنبال ثبت نام در آکادمی فوتبال گرجستان هستند. در همین حال متاسفانه سو استفاده های غیر قانونی انجام می شود و حتی منجر به ثبت وقایع بسیار تلخ شده است.

از جمله حادثه مرگ دلخراش دو بازیکن مدرسه فوتبال در گرجستان موجب شد تا کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال دومین اطلاعیه خود را در این خصوص صادر کند. بر این اساس این کمیته ضمن تاکید موکد بر ضرورت دریافت مجوز شورای برون مرزی از وزارت ورزش ورزش و جوانان توسط آکادمی های خواهان اعزام به اردوی خارج از کشور، از خانواده ها می خواهد با اطلاع کامل از وضعیت مدیریت و مربیان آکادمی ها و پس از طی استعلام های لازم درباره دارا بودن مجوزهای مربوطه، نسبت به ثبت نام فرزندان خود در مدارس فوتبال اقدام کنند.

به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، متاسفانه برخی گزارش ها حاکی از آن است که والدین همچنان بدون اطلاع از این رویه، به استقبال مشکلات بعدی می روند و این در حالی است که اتفاق تلخ رخ داده برای دو نوآموز در گرجستان و جزییات مربوط به فعالیت آکادمی فوتبال مربوطه نشان می دهد دقت و بررسی در این باره می بایست در حداکثر حالت ممکن توسط والدین صورت پذیرد.

در همین راستا نیاز به یک منبع رسمی و معتبر برای استعلام و مشاوره مهاجرت به گرجستان ضروری است تا ناخواسته خانواده ها دچار تجربیات غم انگیز برای مهاجرت فوتبالی به گرجستان نشوند!

علاوه بر این، در صورتی که خانواده ها با موارد و فعالیتهای غیرقانونی توسط مجموعه های فوتبالی و مدارس فوتبال نظیر برگزار کننده تور و تورنمنت های داخلی و خارجی روبرو  شدند سریعا مراتب را از طریق شماره تلفن 44738402- (021) به کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال گزارش کنند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: